learning

۱۲ بهترین ترفندها و نکات یادگیری بهتر زبان انگلیسی

گاما

اگر به دنبال ترفندها و نکات یادگیری بهتر زبان انگلیسی هستید باید بگوییم که هیچ روش جادویی وجود ندارد. هر چند روشهایی هستند که سرعت و ماندگاری یادگیری را برای شما به حداکثر می رسانند. این مطلب طبق تحقیقات جدید علمی از چند مجله معتبر روانشناسی و علمی تهیه شده است.

قبل از هر چیز این 3 مورد را دانلود کنید و یاد بگیرید

۱- از فرهنگ زبان آگاه باشید

این امری ست که اغلب توسط بسیاری از زبان آموزان نادیده گرفته می شود؛ در واقع جنبه های فرهنگی و زبانی دو جزء جدایی ناپذیر هستند. یادگیری زبان چیزی بیش از بیان ساده کلمات به طور صحیح است. زمانی که فرهنگ آنرا یاد میگیرید، باید دربارهی مردم، نحوهی تفکر، روش زندگی، تاریخچه و موارد دیگراطلاعات کسب کنید. این خود کمک بسزایی خواهد بود. یادگیری فرهنگ زبان به شما کمک می کند در آن زبان غرق شوید و برای درک و آشنایی بیشتر با آن، تمام ابزار لازماینترنت، کتاب، تلویزیون در اختیار داریم. اینطور نیست؟

۲- بعد یادگیری یک موضوع، بخوابید

تحقیقات نشان داده است که خواب؛ حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد. برای استراحت و خواب کافی وقت بگذارید تا بتوانید آنچه را یاد گرفته اید به خاطر بسپارید. البته این موضوع را خیلی پیشنهاد نمی کنیم چون در اینجا نیز توضیح داده شد که جنبه علمی ندارد!

۳- عبارات مهم را به خوبی بیاموزید

شاید برایتان سوال باشد که منظور ازعبارت چیست؛ در واقع جملاتی را باید یاد بگیرید که در شرایط مهم به آنها نیاز دارید. برخی از نمونه های ساده عبارتند از: روز خوبی دشته باشید، موفق باشید، آیا مایلید و … .

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

تحقیقات زبانی نشان می دهند که آموختن عبارات مهم یک زبان بسیار موثر تر از آموختن فهرستی از لغات غیرمرتبط است؛ زیرا زمانی که عبارات را می آموزید هماهنگی متناسب با متن آن ها را نیز یاد میگیرید. عباراتی بیاموزید که هنگام استفاده از آنها در صحبت هایتان، مسلط به نظر برسید. برخی برنامه های گوشی برای مرور لغات بسیار عالی هستند مانند “Word of the day”. (دانلود برای اندروید دانلود برای آیفون)

۴- ساعت هایی که ذهن تان بیشترین بازدهی را دارد؛ پیدا کنید

این ساعت ها برای هر کسی می تواند متفاوت باشد؛ برای مثال، من در اوایل بعد از ظهر و اواخر صبح بازدهی ذهنی بالاتری دارم. اگر سعی کنم آخر شب مطالعه کنم؛ معمولاً زود خسته می شوم و اگر بخواهم صبح زود مطالعه کنم نمی توانم افکار منسجمی داشته باشم. به ساعت هایی که بهتر مطالعه می کنید؛ دقت کنید و بهترین زمان روز را برای خودتان به دست آورید.

مطالعه گروهی

۵- از روشی استفاده کنید که برای شما بهتر جواب می دهد

ساختار بدنی و ذهنی افراد با یکدیگر متفاوت است و نمی توان برای همه یک روش را استفاده کرد. بعضی افراد با خواندن بهتر یاد می گیرند، در حالیکه بعضی دیگر از راه بصری بهتر عمل می کنند. بعد از پایان یافتن درس، وقتتان را صرف پیدا کردن روش هایی کنید که به شخصه برای شما مفیدتر است. بعنوان مثلا در این مطلب آموزش داده ایم چطور روش مناسب خودتان برای یادگیری لغات را انتخاب کنید؟

۶- نظر خودتان را بنویسید

نوشتن یکی از بهترین روش های یادگیری است. یکی از بهترین روشهای یادگیری هر زبانی این است که وقتی در حال مطالعه متن، کتاب یا مجله ای به همان زبان هستید، نظر خودتان را راجب هر دو سه پاراگراف در قالب دو سه خط، کنار همان صفحه به همان زبان بنویسید. تاثیرش فوق العاده بر یادگیری ملموس خواهد بود.

۷- کلمات را تصویرسازی کنید

حتی اگر انسان بصری نباشید، اما ارتباط برقرار کردن کلمات با تصاویر و افراد، روش بسیار کاربردی می باشد. زمانی که از این تکنیک استفاده می کنید، از راهی زبان جدید را می آموزید که زبان مادری خود را نیز از همان راه یاد گرفته بودید.

برای این کار کافی ست که برای هر کلمه، عبارت یا … از زبان در ذهن خودیک تصویر بسازید. حافظه تصویری انسان تا ۱۰ برابر قوی تر از حافظه شنیداری یا خواندنی ست. بخصوص از نمودارها، شکل ها و رنگ کردن کلمات کمک بگیرید.

۸- روش لینک

این یک روش پیشرفته به خاطر سپاری است. من از تجربه شخصی، فهمیدم که به طرز شگفت آوری خوب کار می کند ، اما راه اندازی آن طولانی تر بوده و طول می کشد و اگر می خواهید به سرعت این روش را انجام دهید، باید تمرین کنید. ایده اصلی این است که شما با ایجاد یک تصویر عجیب و غریب که دو موضوع را درگیر می کند ، این دو ایده را به یکدیگر پیوند دهید.

مثلاً من اگر می خواستم لیستی از مواد غذایی را که سیب ، شیر و لوبیا در آن وجود دارد را به خاطر بیاورم ، هدف من ایجاد دو تصویری است که سیب ها را به شیر و شیر را به لوبیا مرتبط می کند. اولین تصویر ممکن است تصویری از یک سیب غول پیکر باشد که از گاو شیر می دوشد. دومین تصویر نیز می تواند یک ظرف شیر باشد که لوبیای پخته شده در آن ریخته شده است.

تافل در منزل

۹- مطالب را مرتبا تکرار کنید

تکرار منظم، کلیدی برای یادگیری مطالب جدید است. این کار برای یاد گرفتن زبان جدید نیز بسیار موثر است. هرچیزی که در درس جدید آموختید را به مراتب تکرار کنید. این کار باعث می شود که مطالب از حافظه کوتاه مدت خارج شود و بر حافظه بلند مدت شما بنشیند. بهترین روش تکرار مطالب به این صورت است: هر مطلب جدیدی که میخوانید یا یاد میگیرید را مجددا شب قبل از خواب به صورت خیلی سریع در حد ۵ دقیقه مرور کنید. مجددا ۷ روز بعد آن را با سرعت متوسط مرور کنید و سپس ۱ ماه بعد آن را مرور کنید. این کار باعث می شود که آن مطلب تا ۱ سال در ذهن شما ثبت شود!

۱۰- داشتن نگرش مثبت و پیروزمندانه

اولین توصیه من برای یادگیری زبان جدید این است که هنگام حضور در موقعیتی مهم، باید ذهنیت و نگرش درستی داشته باشید. افکار شما بر اعمال شما تاثیر میگذارند، پس اگرحوصله، انگیزه و انرژی لازم را ندارید، ممکن است پیشرفتی در زبان دلخواه خود نداشته باشید. احتمالا با خود میگویید “واقعا این نکات به ما کمک میکند؟ چطور باید نگرش مثبت خود را ارتقا دهم؟”

توجه داشته باشید که این مقاله سعی در تغییر شخصیت شما ندارد، بلکه در تلاش است تا شما فرد بهتری را به نمایش بگذارید؛ فردی با ظرفیت، توان و اعتماد بنفس بیشتر. برای دستیابی به این موارد راه های بسیاری وجود دارد؛ در ادامه به بررسی چند راهکار تضمین شده میپردازیم:

  • مراقبه
  • فکر مثبت (قانون جذب: جملات مثبت و انگیزشی را بارها تکرار کنید تا آنها را باور کنید)
  • تجسم
  • برنامه های عملی
  • و …

۱۱- چهار ستون سازنده زبان

درست مانند طب چینی که به جای تمرکز روی یک جنبه، وجه های حساس و مهم بدن را در نظر می گیرد، یادگیری زبان نیز مانند یک واحد کلی تشکیل شده از قطعات مختلف است؛ مانند یک پازل که برای داشتن یک تصویر کامل، قطعات باید کنارهم در جای درست خود قرار گیرند.

مهارت های اصلی که هر زبان را تشکیل می دهند عبارتند از:

  • مهارت های خواندن
  • مهارت های نوشتن
  • مهارت های گوش دادن در حالت کلی
  • مهارت های زبانی

این مهارت ها به طور همزمان (حتی اگر همیشه اتفاق نیوفتد)، برای جلوگیری از بهم خوردن نظم زبان، باهم کار می کنند. اگر شما با جنبه ی خاصی از زبان دچار مشکل شدید، حتما وقتتان را روی برطرف کردن آن بگذارید. برای مثال، اگر در صحبت راجب خود ایرادی دارید، این بدان معنی است که باید روی این وجه بیشتر از دو مهارت دیگر، خواندن و نوشتن، (که به بهبود نیاز ندارند) زمان بگذارید.

مطالعه در منزل

۱۲- کلمات و عبارات را روی برگه بنویسید

مطالعات نشان می دهد که فعالیت نوشتن بر روی کاغذ به عملکرد بهتر حافظه کمک می کند. آیا کلمات و عبارات زیادی هستند که نمی توانید آنها را به حافظه بسپارید؟ آنها را چندین بار روی کاغذ بنویسید تا هرچه زودتر بتوانید آنها را به خاطر آورید. فلش کارت ها به همین خاطر درست شده اند ولی نوشتن خود شما بسیار موثرتر از استفاده از فلش کارت است.

۱۳- از تکنیک کاخ حافظه استفاده کنید

یکی از قدیمی ترین روش ها برای افزایش قدرت حافظه به طور کاربردی، روش LOCI یا کاخ حافظه است. چگونه باید از این تکنیک استفاده کرد؟ اول باید مکانی را که برایتان آشنا می باشد را تصور کنید (مثلا خانه یا محل کار). بعد مکان هایی را تصور کنید که می توانید از داخل این مکان ها وارد آنها شوید. زمانی که لیستی از کلمات جدید دارید، می توانید صحنه هایی را در ذهن خود بسازید که هر کلمه را با یکی از مکان ها مرتبط می کند. این کار باعث می شود که به اندازه کافی هر کلمه در حافظه شما ماندگار شود و هر کلمه را به سرعت و به راحتی به یاد بیاورید.

۱۴- پازل ها و بازی ها

پازل ها تنها برای کودکان نیستند. با بالا رفتن سن باید این تمرین ها را انجام دهید تا فعالیت های مغزی شما کند نشوند. در حالی که تماشای تلویزیون، راهی عالی برای آرام شدن ذهن است اما بهتر است فعالیت های دیگری را پیدا کنید که شما را از لحاظ ذهنی بیشتر به چالش بکشد.

۱۵- یک ورزش جدید انجام دهید

تمرین بدنی، تمرینی برای مغز نیز می باشد. این تمرین ها عملکرد ذهنی و حافظه را افزایش می دهد. بعضی از مطالعات نشان می دهد که بخشی از مغز به نام هیپوکامپوس به حافظه و یادگیری ارتباط دارد.

تمرین هایی مثل یوگا با سلامت جسمی و ذهنی در ارتباط است، اما هر ورزشی جزء ذهنی نیز دارد. بازی های تیمی مثل فوتبال نیز مهارت های ارتباطی را افزایش می دهد و مکالمه به یک زبان دیگر را آسان تر می کند. یادگیری یک ورزش ناآشنا باعث می شود که به سرعت درگیر قوانینی شوید که مغز شما را برای یادگیری بهتر نیز ورزش می دهد.

یک دختر و یک پسر در حال تمرین زبان

۱۶- از تمام حواس خود استفاده کنید

تمرین های مغزی به پیشرفت حواس پنجگانه کمک می کند، اما به شرط اینکه برای انجام آنها مشتاق باشید. تست های چشیدنی با نوشیدنی و غذا را انجام دهید؛ مثلا یک نوشیدنی یکسان از گران ترین برند تا ارزان ترین را انتخاب کنید. سعی کنید که تنها از حس چشایی خود کمک بگیرید و برند نوشیدنی را انتخاب کنید.

همچنین می توانید وظایف روتین خود را نیز با چشمان بسته انجام دهید. گاهی اوقات ما به چشمان بیش از حد تکیه می کنیم. اگر با چشمان بسته غذایی را بچشید، می توانید از طریق حواس دیگر نوع غذا را تشخیص دهد. حس شنوایی و بویایی خود را تمرین دهید.

۱۷- نکات دیگر

  • لوازمی که باعث حواس پرتی شما می‌شوند مثل تلویزیون، گوشی و کامپیوتر را کنار بگذارید
  • سعی کنید قبل از خواب، مطالبی را که یاد گرفته‌اید مرور کنید (تا ۴۰ درصد کارایی حافظه را افزایش می دهد!)
  • از ماژیک های رنگی استفاده کنید و بخش های مختلف کتاب های زبان را هایلایت کنید
  • هر پاراگراف کتاب/جزوه ای که می خوانید، نظر خودتان را به همان زبان درباره آن پاراگراف در حد دو خط بنویسید (این روش معجزه می کند)
  • اگر دفعات مرور را زیاد کنید ولی زمان‌‌شان را کوتاه‌تر، مطالب بهتر به خاطر شما سپرده می‌شوند
  • سعی کنید مطالبی که می آموزید را به بقیه درس بدهید. همچنین می توانید آنها را در مقابل آینه به خودتان تدریس کنید
  • در طول روز میوه‌جات و سبزیجات بیشتری بخورید. توت فرنگی، زغال اخته و سبزیجات سبز رنگ باعث تقویت حافظه می‌شوند
  • روی این لینک کلیک کنید (باید وی پی ان خود را روشن کنید) و به موسیقی که اجرا می شود گوش کنید (ثابت شده است این موسیقی یادگیری و تمرکز را تا حد ۳۰ درصد افزایش می دهد!)

ممکن است فکر کنید که این اقدامات چه کمکی به یادگیری زبان جدید می کند اما این کارها مغز شما را قوی می کند. یادگیری زبان جدید شدیدا سخت است و به همین دلیل است بسیاری از مردم جهان در سراسر دنیا علی رغم میل باطنی به یادگیری زبان جدید، تک زبانه هستند. روی هر حس خود جداگانه کار کنید و زمانی را به تغییر روتین روزانه خود اختصاص دهید. مهارت های جدیدی را یاد بگیرید و پازل های ذهنی را برای قدرتمندسازی ذهن برای یادگیری یک زبان جدید به کار بگیرید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • بسیار مفید و کاربردی

    پاسخ
  • سلام من یک زبان آموز در سطح پیشرفته ام من میخواهم اشاره کنم مطالعه از کارتون ها بهتر است با آن ها شما هم می توانید زبان انگلیسی آمریکایی را بشناسید هم با فرهنگ آشنا شوید چون دونستن فرهنگ در ترجمه خیلی مهم است به عنوان یک مثال اکثر توهین ها مفهوم فرهنگی دارند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست