فلش کارت

فلش کارت زبان انگلیسی: روش ساخت و استفاده برای یادگیری

گاما

فلش کارت (Flash cards) یکی از ابزارهای کلاسیک مطالعه و یادگیری است که به دلایل خوب و متعددی فرایند یادگیری در مغز ما را افزایش می دهد و بازدهی مطالعه را تقویت می کند.با اینکه خیلی از دانش آموزان و دانشجویان از فلش کارت استفاده می کنند؛ اما –اگر نگوییم این کار را به شکل اشتباهی انجام می دهند- خیلی از آنها از فلش کارت به صورت کارآمدی استفاده نمی کنند.

اشتباهات رایج موقع استفاده از فلش کارت

1- فلش کارت را طوری می سازند که فقط بشود با آن کلمات را حفظ کرد.

2- فلش کارتشان پیچیده و سخت است و ذهن نمی تواند با این وسیله اطلاعات را فراخوانی کند و در نتیجه باعث می شود افراد تشخیص کلمات را با دانش واقعی اشتباه بگیرند.

3- از فلش کارت بیش از حد استفاده می کنند یا در مواقعی که ابزار مطالعه و یادگیری متفاوت و موثرتری نسبت به فلش کارت وجود دارد سراغ فلش کارت می روند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

ما در این مطلب قصد داریم به شما کمک کنیم تا دچار چنین اشتباهاتی نشوید، چون اگر فلش کارت را به شکل صحیح و درستی به کار ببرید روند یادگیری تان به طور موثری سریع و پربازده می شود. مثلا خود من وقتی می خواستم زبان ژاپنی یاد بگیرم، از فلش کارت برای یادگیری کانجی (یکی از انواع الفبای ژاپنی) استفاده کردم و این مساله به من کمک زیادی کرد تا خیلی زود آنها را یاد بگیرم.

اگر شما هم در حال یادگیری یک زبان جدید هستید یا می خواهید پروسه یادگیری تان را تقویت کنید، استفاده از فلش کارت ایده بسیار خوبیست. اما قبل از هر چیز، شما باید بدانید که فلش کارت خوب چه ویژگی هایی دارد و چطور باید از آن استفاده کنید.

ویژگی های فلش کارت خوب و روش استفاده

1- فلش کارت مخصوص خودتان را بسازید

خیلی ها دوست دارند که فلش کارت هایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، فلش کارت های آماده و برنامه های مختلف و زیادی هم در بازار وجود دارد که کارتان را راحت می کنند. فقط کافیست یک برنامه خوب فلش کارت پیدا کنید، آن را دانلود نمایید و بعد یادگیری را شروع کنید.

با همه اینها، با اینکه استفاده از فلش کارت های آماده فکر خوبیست و مطمئنا به شما کمک هم خواهد کرد، اما ساخت فلش کارت توسط خودتان عملکرد مغزتان را بیشتر افزایش می دهد و به روند یادگیری تان سرعت بیشتری می بخشد.

Making Paper Flash Cards

یکی از مهمترین و جدا نشدنی ترین بخش های فرایند یادگیری شامل موارد زیر است:

  • دریافت اطلاعات جدید
  • پردازش این اطلاعات در مغز
  • ساخت و ایجاد یک چیز جدید مثل کلمه، تصویر با اطلاعات جدید و توضیح دادن این اطلاعات به زبان خودتان

انجام این کار باعث تقویت مسیرهای عصبی مغز شما می شود و در نتیجه این امکان را برایتان فراهم می کند چیزی که قبلا یاد گرفته اید را به راحتی به خاطر بیاورید و بازیابی کنید. به همین دلیل یکی از نکاتی که خیلی از اساتید بزرگ آموزش زبان انگلیسی روی آن تاکید دارند این است که چیزی که یاد می گیرید را توضیح و آموزش بدهید. این کار باعث می شود بتوانید اطلاعاتی که آموخته اید را به زبان خودتان بیان کنید.

وقتی از فلش کارت های آماده و از پیش ساخته شده استفاده می کنید، از این مرحله به طور کامل می گذرید و تازه بر خلاف چیزی که خیلی ها تصور می کنند، روند یادگیری تان سریعتر نمی شود و در بیشتر مواقع در مدت زمان لازم برای یادگیری هم صرفه جویی نمی شود.

علاوه بر این، تصمیم برای ساخت فلش کارت های مخصوص خودتان این امکان را به شما می دهد که آنها را سفارشی کنید و آنها را طوری بسازید که برایتان بهترند.

نکاتی که در ادامه آنها را مطرح می کنیم به شما نشان می دهند که چطور یک فلش کارت خوب بسازید.

2- کلمات و تصاویر را با هم ترکیب کنید

اضافه کردن تصویر به فلش کارت ها باعث می شود مواردی که در حال یادگیری شان هستید بیشتر در ذهن و حافظه تان بمانند. در روانشناسی شناختی، مفهومی به نام اثر برتری عکس (Picture Superiority Effect) وجود دارد که نشان می دهد افراد تصاویر و عکسها را بهتر از کلمات به خاطر میسپارند.

اگر از منظر تکاملی هم به این قضیه فکر کنیم کاملا منطقی به نظر می رسد. فقط 5 هزار سال از قدمت زبان نوشتاری می گذرد و انسان خردمند (Homo Sapiens) بیش از 200 هزار بار جهان را تغییر داده و زیر و رو کرده است. مغز ما در طول این روند تکامل یافته و نسبت به تصاویر و عکسها بسیار حساس است جاهایی که در آنها غذا خورده ایم،حیواناتی به ما حمله کرده اند یا تصاویر خاطراتمان برای مغز ما بسیار مهمتر از کشمکش های انتزاعی کلمات روی صفحه کاغذ است.

Flash Card Pictures

اما این مساله به این معنا نیست که شما باید به جای کلمات از تصاویر و عکس ها در فلش کارتهایتان استفاده کنید. مغز ما به طرز شگفت انگیزی با چیزهای مختلف سازگار است و به نظر می رسد ترکیب کلمه و تصویر در مقایسه با استفاده از تصاویر به تنهایی، تاثیر بهتری روی روند یادگیری ما دارد.

یکی از تحقیقات انجام شده در سال 1985 در تورنتو نشان داد که: “استفاده از یک تصویر بعد از آوردن جمله، توجه و تکرار موردی که تصویر برای آن آمده را بیشتر می کند.”

دانلود همه واژگان و جملات کاربردی زبان انگلیسی برای همه سطوح (رایگان)

با افزودن جملات توصیفی – یا حتی یک اصطلاح به تنهایی- به همراه استفاده از یک تصویر مرتبط می توانید توانایی مغزتان را برای به خاطر آوردن چیزی که الان در حال مطالعه اش هستید افزایش بدهید.

3- برای ایجاد اتصالات ذهنی از روش های یادآور (Mnemonic) استفاده کنید

فرض کنید که می خواهید جدول تناوبی عناصر را یاد بگیرید و حفظش کنید. اگر به شیمی علاقه داشته باشید این کار برایتان یک چالش سرگرم کننده خواهد بود، اما چطور می توانید با یک روش خوب و پربازده همه عناصر موجود در جدول تناوبی را حفظ کنید؟

بهترین کار این است که فلش کارت های مخصوص خودتان را بسازید. در تصویر زیر نمونه ای از چیزی که من ساختم را می بینید.

Flash Card Mnemonic Devices

شاید فلش کارت هایی که من برای یاد گرفتن جدول تناوبی عناصر ساختم برای شما کمی عجیب بنظر برسند و از خودتان بپرسید که این نقاشی های درهم برهم و گنگ چه ربطی به عناصر دارند؟

خب، جواب اینجاست که آنها ابزارهای اتصالات ذهنی هستند. این نوع ابزارها به شما کمک می کنند که در ذهنتان بین دو بخش اطلاعات موجود پیش رویتان ارتباط برقرار کنید و آنها را به هم متصل نمایید.

حتما دانلود کنید: آموزش مکالمات کاربردی زبان در 100 درس

یکی از بهترین نمونه هایی که می شود مثال زد عبارت ROY G. BIV است. این عبارت مخففی است که به شما کمک می کند ترتیب رنگ ها به انگلیسی را در طیف نور بصری به خاطر بسپارید. قافیه سازی هم یکی دیگر از روش های عالی برای به خاطر سپردن اطلاعات است.

مثلا به این نمونه توجه کنید:

شجاع = valorous

شما كنار دريا ايستاده ايد و مشغول تماشاي وال ها هستيد. وال ها يكي يكي به سطح آب مي آيند ولي با ديدن شما فرار مي كنند و دوباره به زير آب مي روند. تا اينكه يك وال روس ( يعني يك وال كه اهل كشور روس است) به سطح آب آمده و بدون اينكه از شما بترسد از آب خارج شده و با شما كشتي مي گيرد. در توصيف چنين والي مي گوييد: وال روس شجاع است.

عجيب = bizarre

وقتي شما از چيزي بيزار مي شويد آن چيز براي شما عجيب جلوه مي كند.مثلا از شخصي به دليلي بيزار مي شويد و ناگهان آن شخص دماغش بلند مي شود. موهايش بسيار بلند مي شود. ناخنهايش خيلي بلند مي شود و به همه چيز شباهت دارد بجز آدميزاد! پس اگر مي خواهيد آدمها عجيب نشوند از آنها بيزار نشويد.

هر چه جملات و توضیحات شما برای متصل و مرتبط کردن دو مطلب به هم عجیب و غریب تر باشند، راحت تر آنها را به خاطر می آورید. این اتفاق به این دلیل می افتد که مغز شما برای به خاطر سپردن موارد غیرعادی سازگار است و موارد عادی و معمولی را حذف می کند.

word image 56

پس سعی کنید موقع یاد گرفتن یک زبان جدید یا هر مطلب دیگری، جملات، تصاویر یا ریتم هایی بسازید که کمی عجیب و حتی دیوانه وار به نظر می رسند. به این ترتیب هم سرگرم می شوید و هم راحت تر آنها را به یاد می آورید! یادتان باشد شما این فلش کارت ها را برای خودتان می سازید و قرار نیست از نظر دیگران منطقی و عاقلانه به نظر برسند.

4- روی هر فلش کارت فقط یک سوال یا مطلب بنویسید

فرض می کنیم که شما دوره تاریخ ساخت هواپیما را گذرانده اید و الان باید امتحان بدهید. خب! پس باید دست به کار شوید و هر چیزی که تا الان یاد گرفته اید را مرور کنید.

شما اولین فلش کارت را بیرون می آورید و روی آن می نویسید: “اولین هواپیما”. بعد فلش کارت را برمی گردانید و چند واقعیت مربوط به اولین هواپیما پشت آن می نویسید. مثلا:

  • پرنده رایت (Wright Flyer)
  • در سال 1903 پرواز کرد.
  • چهار بار پرواز کرد.
  • از زنجیر چرخ استفاده می کرد.

خب! فکر می کنید که فلش کارت خوبی ساخته اید؟ نه! دقیقا برعکس! این واقعا فلش کارت بدی است! وقتی شما چند مطلب متعدد را روی یک فلش کارت می نویسید دچار چیزی به نام توهم توانمندی (illusions of competence) می شوید.

این توهم زمانی اتفاق می افتد که شما فکر می کنید چیزی را می دانید در حالیکه در حقیقت آن را نمی دانید. چنین شرایطی معمولا زمانی ایجاد می شود که مغز شما “تشخیص” را با “به خاطر آوردن” اشتباه می گیرد.

مغز ما در تشخیص چیزهایی که قبلا دیده ایم واقعا خوب عمل می کند ولی به یاد آوردن یک موضوع با تشخیص آن فرق می کند. یادآوری به عمل بازیابی چیزی از حافظه بدون وجود نشانه مشخص گفته می شود.

word image 57

وقتی شما فلش کارتی را مطالعه می کنید که چندین حقیقت روی آن نوشته شده دچار این خطا می شوید. تصور کنید که کارت “اولین هواپیما” را چند وقت بعد و موقع مطالعه کردن بیرون می آورید. به سرعت پیش می روید و مغزتان سه واقعیت اول درباره اولین هواپیما را به راحتی دریافت می کند و شما می گویید: “پرنده رایت… درسته، 1903… درسته، چهار بار پرواز کرد…. چه آسون!”

بعد هر چه فکر می کنید جمله آخر فلش کارت یادتان نمی آید. پس کارت را بر می گردانید تا آن را ببینید و بعد به خودتان می گویید: “آها! آره! بلدش بودم!”

داروهای مکمل برای کمک به حافظه واژگان

سپس به کارتان ادامه می دهید. در این لحظه شما واقعا آن جمله را نمی دانستید و فقط آن را تشخیص دادید نه اینکه به یادش آورده باشید! بنابراین امکان اینکه سر جلسه امتحان نتوانید آن را به یاد بیاورید زیاد می شود. پس حتما روی هر فلش کارت فقط یک مطلب یا سوال بنویسید تا با چنین اشتباهی مواجه نشوید.

انواع فلش کارت

1- فلش کارت کاغذی

اگر ساختن فلش کارت کاغذی برایتان سرگرم کننده نیست اشکالی ندارد، ما آن را درک می کنیم. ولی باید بدانید که فلش کارت های کاغذی جزو منعطف ترین ابزارهایی هستند که می توانید بسازید. می توانید هر جور که دلتان می خواهد آنها را تنظیم کنید. علاوه بر این فلش کارت های کاغذی نیازی به شارژ مجدد ندارند و جمع و جور هم هستند.

فلش کارت های کاغذی شاید در نگاه اول برایتان جالب نباشند اما روش های زیادی وجود دارد که می توانید موقع ساخت فلش کارت کاغذی در نظر بگیرید:

  • فقط برای مواردی که درباره شان مشکل دارید فلش کارت بسازید: اگر می خواهید زبان انگلیسی یاد بگیرید، لازم نیست برای تمام کلمات انگلیسی فلش کارت بسازید، چون در این صورت هزاران هزار فلش کارت خواهید داشت! از خودتا بپرسید واقعا لازم است برای کلمه HELLO فلش کارت بسازید؟ واقعا نه! پس مطالب ساده را کنار بگذارید و سراغ چیزهای سخت بروید.
  • فلش کارت هایتان را مرتبا عوض کنید: اگر در حال حاضر مشغول خواندن چند فلش کارت هستید باید هر چند وقت یکبار خودتان را ارزیابی کنید و ببینید آیا کلمات را یاد گرفته اید یا نه. اگر چند روز پشت سر هم پاسخ هایتان به فلش کارت ها درست بوده، وقت آن رسیده کلمات جدیدی یاد بگیرید. البته شما نباید فلش کارت هایتان را به طور کامل کنار بگذارید یا دور بیندازید، چون ممکن است بعدا بخواهید دوباره آنها را مرور کنید. اگر یک کلمه انگلیسی را الان یاد گرفته اید، به این معنی نیست که تا آخر عمرتان هرگز آن را فراموش نخواهید کرد!
  • فقط به ترجمه مستقیم کلمه اکتفا نکنید: راحت ترین راه برای استفاده از فلش کارت این است که یک کلمه یا اصطلاح انگلیسی را بنویسید و بعد معنی معادل آن به زبان مادری خودتان را هم بنویسید. ولی این تنها روش یادگیری کلمات انگلیسی جدید نیست. می توانید برای افعال انگلیسی نمودار یا جدول بکشید یا دربارع یک اصطلاح خاص که معنای مستقیمی در زبان شما ندارد توضیحات بیشتری بدهید (به این ترتیب مجبور می شوید واقعاً به زبانی که یاد می گیرید فکر کنید). پس تا جایی که می توانید خلاقیت به کار ببرید.
  • فلش کارت هایتان را همه جا با خودتان ببرید: مزیت اصلی فلش کارت ها نسبت به سایر روش های مطالعه و یادگیری این است که تقریبا هر وقت و هر جا که بخواهید می توانید از آنها استفاده کنید. وقتی سوار یک متروی شلوغ هستید یا در کافه منتظر آمدن دوستتان نشسته اید می توانید فلش کارتتان را بیرون بیاورید و آن را مرور کنید. اگر جزو آن دسته افراد هستید که زل زدن مداوم به صفحه گوشی یا مانیتور باعث چشم دردتان می شود فلش کارت های کاغذی گزینه بسیار خوبی برای شماست.

2- فلش کارت های دیجیتالی

اگر فلش کارت کاغذی دوست ندارید یا اگر دلتان نمی خواهد با دستخط خودتان فلش کارت بسازید می توانید از نسخه الکترونیکی فلش کارت ها استفاده کنید. در این شرایط انعطاف پذیری فلش کارتتان کم اما راحتی آن بیشتر می شود.

یکی از محبوب ترین گزینه های فلش کارت دیجیتالی که بین دانش آموزان هم خیلی رایج است سایت Quizlet نام دارد. این وب سایت در ابتدا فقط به عنوان یک وب سایت فلش کارت شروع به کار کرد، اما کم کم و با گذشت زمان، ابزارهای بیشتری به آن اضافه شد. در این سایت می توانید بر اساس اطلاعاتی که ارائه می کنید مسابقه بدهید، بازی کنید و خیلی موارد دیگر.

word image 58

شاید بشود گفت یکی از بزرگترین مزایای سایت هایی مثل Quizlet این باشد که می توانید از فلش کارت هایی که توسط افراد دیگر ساخته شده استفاده کنید. گزینه های موجود در این سایت عملا بی پایان هستند و فلش کارت های آن کمک زیادی به تسریع روند یاد گیری شما می کنند. اگر دلتان می خواهد به یادگیری تان سرعت ببخشید و بازدهی بیشتری داشته باشید حتما سری به این سایت بزنید.

اگر دوست دارید فلش کارت های مخصوص خودتان را بسازید ولی اصلا از فلش کارت های کاغذی خوشتان نمی آید پیشنهاد ما به شما اپلیکیشن Anki است. با اینکه رابط کاربری برنامه به اندازه گزینه هایش خوب نیست، اما این اپلیکیشن انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر ابزارهای فلش کارت ارائه می دهد.

جعبه لایتنر زبان، فواید و روش استفاده از آن

شما می توانید هر نوع رسانه ای که دوست دارید مثل صدا، تصویر، فیلم و موارد دیگر را به فلش کارت هایتان اضافه کنید. اپلیکیشن Anki منبع باز است و گزینه خوبی برای کسانیست که دلشان می خواهد روند ساخت فلش کارت هایشان را زیر نظر داشته باشند.

جمع بندی

جدای از اینکه هر کسی سبک و روش یادگیری مختص خودش را دارد، استفاده از فلش کارت نیز می تواند روند یادگیری شما را به طور موثری تقویت کند. اگر برنامه ها و اپلیکیشن های مورد اشاره در این مطلب چیزی که مد نظر شماست نبودند جای نگرانی نیست! برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی برای ساخت فلش کارت وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید. یادتان باشد که یادگیری یک فرایند شخصی است و هدف اصلی پیدا کردن روشی است که برای شما مناسب باشد. موفق باشید.

یادگیری لغات انگلیسی بدون فراموشی (۳ تکنیک موثر)

زبانمهر

حتما بخوانید!

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام صبح شما بخیر.
    مطلب بسیار کاربردی و خوبی بود.
    ممنونم از زحمتتون.

    پاسخ
  • عالیییی. بینهایت سپاس

    پاسخ
  • علی خداجوی
    مرداد 12, 1401 8:13 ق.ظ

    بسیار سپاسگزارم از توضیحات شما. آیا فلش کارت ها دارای ابعاد مشخص و استاندارد هستند یا بر حسب موضوع یا موقعیت
    و کاربری می توانند تغییر کنند. آیا تناسب ابعاد در تغییرات می توان اعمال کرد؟

    پاسخ
    • سلام بهترین سایز برای فلش کارت (که اکثر فلش کارت های استاندارد موجود در بازار هم دارند) حدود 7.6 در 12.7 سانتی متر هستند به دلایل مختلف. کمی بالاتر یا کمتر بستگی به خودتون داره

      پاسخ
  • سلام
    روی فلش کارت فقط کلمه و معنی فارسی نوشته بشه یا مترادف و متضاد هم نوشته بشه و یا کلمات اضافه که همراه کلمه میان هم نوشته بشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست