آزمون tesol

دوره tesol چیست؟ شرایط، روش برگزاری و پاسخ به سوالات رایج

گاما

دوره تیسول یا تسول (tesol) مخفف (Teachers of English to Speakers of Other Languages) است و به انجمن حرفه ای، حرفه و حوزه مربوط به خودش که تدریس زبان انگلیسی به غیر انگلیسی زبانان است اشاره می کند. تسول مدرسه یا دانشگاه نیست و کلاس های تدریس زبان انگلیسی یا رشته های تربیت مدرس زبان انگلیسی ارائه نمی کند. علاوه بر آن، تسول نهاد تایید کننده یا رد کننده مدرسان زبان انگلیسی هم نیست و با آژانس های شغل یابی برای مدرسین زبان انگلیسی هم همکاری نمی کند.

تسول در واقع یکی از معتبرترین و قابل استنادترین دوره هاییست که مدرک آن برای متقاضیان تدریس زبان انگلیسی در کشورهای دیگر در نظر گرفته شده است. اگر قصد تدریس به زبان انگلیسی در پست های دولتی یا آموزش عالی را دارید، معمولا حداقل مدرکی که از شما خواسته می شود مدرک کارشناسی ارشد، مدرک TESOL یا مدرک مرتبط با زبان است.

وقتی در نام یک سازمان یا گواهینامه TESOL می آید، به این معناست که این سازمان یا گواهینامه به طور کلی به این حوزه اشاره می کند و نشان دهنده این نیست که وابسته به انجمن TESOL است. TESOL نام یا لوگوی خود را به هیچ سازمانی قرض نمی دهد یا اجازه استفاده از آن را تایید نمی کند. علاوه بر این، TESOL اعضای نهادی ندارد. بلکه یک انجمن عضویت فردی است.

تفاوت بین TESL ، TEFL و TESOL چیست؟

TESL مخفف (Teaching English as a Second Language) است و به تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم اشاره می کند. مدرک TESL در واقع مخصوص متقاضیانیست که قصد تدریس زبان انگلیسی را به کسانی دارند که انگلیسی زبان دومشان است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

TEFL مخفف (eaching English as a foreign language) است و منظور از آن آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است. این مدرک مناسب کسانیست که می خواهند در کشورهایی که انگلیسی زبان نیستند تدریس کنند.

TESOL (teaching English to speakers of other languages) نیز به معنای آموزش زبان انگلیسی به غیر انگلیسی زبانان است و یک دوره عمومی اشاره می کند که هم شامل دوره TESL می شود و هم TEFL.

تفاوت بین TESL ، TEFL و TESOL

برای تدریس ESL/EFL به چه مدرکی نیاز دارم؟

ESL مخفف English as a Second Language (انگلیسی به عنوان زبان دوم) است و به کسانی اشاره می کند که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دومشان یاد می گیرند. مثلا اگر شما به کشوری مهاجرت کنید که مردمش به انگلیسی صحبت می کنند، شروع به یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم خودتان می کنید تا بتوانید از طریق آن با بقیه ارتباط برقرار کنید. EFLنیز مخفف English as a Foreign Language (انگلیسی به عنوان زبان خارجی) است و به کسانی اشاره می کند که انگلیسی در کشورشان زبان اصلی یا غالب نیست. پس آن را به عنوان زبان خارجی یاد می گیرند نه زبان دوم.

هیچ نوع مدرک، گواهینامه یا مجوزی به فرد اجازه نمی دهد به تدریس ESL/EFL در تمام زمینه ها یا در همه نقاط جهان بپردازد، بلکه این الزامات شغلی مختص شغل و کارفرما است که مشخص می کند شما در چه زمینه ای می توانید مشغول به تدریس شوید و و ممکن است از شغلی به شغل دیگر بسیار متفاوت باشد.

حتما دانلود نمایید: زبان انگلیسی خود را با این صد درس صوتی تقویت کنید

به طور کلی، بسته به مکانی که شخص در آنجا تدریس می کند، حداقل مدرک برای تدریس زبان انگلیسی در مدارس خصوصی زبان در سراسر جهان مدرک کارشناسی و مدرک TESL یا TEFL است. علاوه بر این، متقاضیان باید از استان یا ایالت محل کار خود مجوز تدریس مخصوص رشته شان را هم دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم آموزشی آن کشور و الزامات علمی برای معلمان می توانید اداره یا وزارت آموزش و پرورش آنجا تماس بگیرید.

اگر مدرک من چیزی غیر از مدرک TESOL باشد، آیا به مدرک دیگری هم نیاز دارم؟

اکثر مشاغل مربوط به TESL/TEFL نیاز به حداقل سابقه تحصیلی در TESOL یا زمینه مرتبط دارند. کارفرمای شما مشخص می کند که برای استخدام چه مدارکی نیاز است، ولی به طور کلی ممکن است از شما مدارک تحصیلی، مدرک زبان و زبان شناسی خواسته شود. اگر مدرکی در رشته یا زمینه غیر مرتبط دارید می توانید آن را به عنوان مکمل مدرک TESL ، TEFL یا TESOL خودتان ارائه دهید.

مدرک TESL ، TEFL یا TESOL چیست؟

این مدارک گواهینامه تدریس ESL (انگلیسی به عنوان زبان دوم) را ارائه می دهند. به طور کلی دو نوع گواهینامه وجود دارد: گواهینامه های فارغ التحصیلی و گواهینامه مستقل و جداگانه. معمولا دریافت هر دو نوع گواهینامه متقاضیان را ملزم به داشتن مدرک کارشناسی می کنند، ولی در هر صورت فقط همان موسسه یا نهادی که مدرک را ارائه می کند مشخص کننده الزامات و پیش نیازهای مربوط است و باید از طریق همان موسسه پیگیری کنید.

مدرک دوره تسول از نظر دانش فنی هم سطح مدارک دانشگاهی است. این دوره معمولاً دو تا چهار ترم طول می کشد تا تکمیل شود. واحدهای دوره تسول اغلب برای مقطع کارشناسی ارشد قابل ارائه هستند. گواهینامه های مستقل معمولاً شامل دوره های کوتاه مدت (حدود 2 تا 6 هفته) هستند بر آموزش عملی و روش های مختلف آموزش زبان متمرکزند. به طور معمول این امکان وجود ندارد که یک گواهی مستقل را به عنوان مجوز تدریس دولتی یا به عنوان مدرک کارشناسی ارشد ارائه کنید.

حتما بخوانید: بهترین جملات انگلیسی برای شروع راحت مکالمه +معنی فارسی

ضمنا اگر قصد تدریس در ایالات متحده آمریکا را دارید، باید بدانید که معمولا کارفرمایان آمریکایی گواهینامه های مستقل را برای استخدام افراد کافی نمی دانند.

سوالات متداول درباره مدرک TESOL

چگونه می توانم مراکز برگزار کننده دوره تسول را پیدا کنم؟

TESOL لیستی از موسساتی را ارائه می دهد که این نوع دوره را برگزار می کنند. The Directory of Degree and Certificate Programs که به طور مخفف (DDCP) نامیده می شود، منبع آنلاینی در سایت تسول است که تقریباً 450 برنامه دانشگاهی و آموزش در سطح دانشگاه به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) و زمینه های مرتبط در ایالات متحده و کانادا را در اختیار شما قرار می دهد.

فهرست دانشگاه ها و کالج های موجود در این منبع بر اساس رشته (TESOL/TESL/TEFL ، انگلیسی ، زبان شناسی ، آموزش و پرورش و غیره) و همینطور بر اساس مدرک (دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی ، گواهینامه) و بر اساس موقعیت و نوع برنامه (استانی یا آموزش از راه دور) ارائه شده اند.

هر فهرست برنامه شامل اطلاعات مربوط به شرایط پذیرش ، دانشکده ، برنامه درسی، شهریه و کمک های مالی است برای مشاهده DDCP به www.tesol.org بروید، Career: TESOL Degree and Certificate Programs را انتخاب کنید و یا اینکه روی لینکی که در بالا اشاره شد کلیک نمایید.

آیا مدرک TESOL میتواند به عنوان توصیه نامه ای برای گذراندن دوره تربیت معلم باشد؟

خیر. دوره تسول رشته های آموزش مدرس را ارزیابی نمی کند و نمی تواند در مورد موسسات فردی اظهار نظر کند. TESOL به عنوان یک انجمن باید بی طرف باشد و نمی تواند افراد متقاضی ورود به دانشگاه را به سمت رشته خاصی هدایت کند. فقط خود همان موسسه یا دانشگاه مورد نظرتان می تواند بگوید چه مدارک و گواهینامه هایی برای پذیرش شما قابل قبول است.

من مدرک TEFL ندارم، اما میخواهم ESL یا EFL تدریس کنم. چه فرصتهای شغلی برای من وجود دارد؟

فرصت های شغلی متنوع و متعددی برای داوطلبان تدریس زبان انگلیسی از سراسر جهان وجود دارد. برنامه های با سواد سازی محلی اغلب اوقات شامل یک قسمت یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) هم می شوند و به آژانس های استخدام اجازه می دهد تا به معلمان زبان از سراسر دنیا کمک کنند تا در این زمینه مشغول به کار شوند. اگر آموزش ندیده اید و دنبال شغلی با حقوق می گردید، به احتمال زیاد باید به موقعیت های شغلی با حقوق و مزایای کم و ساعت های طولانی راضی شوید.

زبان انگلیسی زبان اول من نیست، آیا می توانم ESL/EFL تدریس کنم؟

قطعا می توانید! برخی از کارفرمایان ESL/EFL ممکن است ترجیح بدهند شخصی را استخدام کنند که هم به زبان مادری دانش آموزان و هم به زبان انگلیسی مسلط باشد یا دنبال فردی باشند که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد گرفته است. اما از نظر TESOL تبعیض هایی که روی شاغل شدن افرادی که مدرک تسول دارند مثل استخدام بر اساس سابقه زبانی قابل قبول و تایید نیست.

آیا برای آموزش ESL/EFL باید به زبانی غیر از انگلیسی صحبت کنم؟ آیا باید به زبان کشوری که قصد تدریس در آن را دارم صحبت کنم؟

صحبت به زبان دوم الزامی برای تدریس ESL/EFL نیست، ولی به طور کلی یادگیری زبان کشوری که در آن تدریس می کنید و آشنایی با فرهنگ مردم آن برایتان بسیار مفید است. اگر در کشور غیر انگلیسی زبان زندگی و کار می کنید، ممکن است صحبت به زبان مردم کشور میزبان برایتان جزو بایدها محسوب نشود؛ اما اما اگر زبان محلی را بیاموزید اقامت راحت تر و بهتری در آنجا خواهید داشت.

فوق العاده موثر برای آزمون Tesol: آموزش تقویت مکالمه زبان انگلیسی با تکنیک سایه

محدوده معمول حقوق مدرسان زبان انگلیسی در آمریکا و خارج از آمریکا چقدر است؟

از آنجا که مشاغل مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که با ESL/EFL مرتبطند، پاسخ دقیق به این سوال دشوار است. در ایالات متحده مشاغل آموزش ESL/EFL ممکن است تمام وقت یا پاره وقت باشند و حقوق آنها به صورت سالانه، دستمزد ساعتی یا هزینه هر کلاس پرداخت شود. در مورد سایر کشورها پاسخ به این سوال پیچیده تر و سخت تر است.

از آنجا که هیچ ارگان واحدی بر کلیه مشاغل ESL در سراسر جهان نظارت نمی کند، هیچ منبع مرکزی خاصی برای ارائه اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد مدرسان زبان انگلیسی وجود ندارد. بنابراین شما باید اطلاعات مربوط به کشور مورد نظرتان را جستجو کنید.

کدام کشور بیشترین مشاغل موجود برای مدرسان زبان انگلیسی را دارد؟

درست مثل مساله حقوق و دستمزد، چون هیچ ارگان به خصوصی روی مشاغل ESL نظارت نمی کند، هیچ آماری برای فهمیدن اینکه کدام کشور بیشترین شغلها برای مدرسان زبان را دارند وجود ندارد. لطفاً برای مشاهده لیست مشاغل به قسمت مشاغل در سایت TESOL مراجعه کنید.

آیا TESOL می تواند برای من شغل پیدا کند؟

خیر. تسول خدمات شغل یابی برای معلمان یا خدمات استخدامی برای کارفرمایان ارائه نمی دهد. اما TESOL Career Services (سرویس های خدمات شغلی سایت تسول) منابع زیادی مثل مرکز شغلی TESOL که یک هیئت شغلی آنلاین است، Placement E-Bulletin که سرویس ارسال خبرنامه شغلی و Job MarketPlace ، نمایشگاه مشاغل سالانه که در کنوانسیون تسول برگزار می شود را به شما معرفی می کند تا از آنها استفاده کنید.

آیا TESOL در محل زندگی من دفتر نمایندگی دارد؟

دفتر مرکزی تسول در الکساندریا، ویرجینیا، ایالات متحده آمریکا واقع شده است. علاوه بر این، تسول دارای بیش از 100 شرکت وابسته در سراسر جهان است، ولی این شرکت های وابسته سازمان های کاملا جداگانه ای هستند که اعضا و فعالیت های مستقلی دارند. با اینکه تسول با شرکت های وابسته اش در ارتباط است، اما عضویت در TESOL به معنای عضویت در هیچ یک از شرکتهای وابسته آن و برعکس نیست.

عالی برای آزمون Tesol:  سی پادکست رایگان برای تقویت لیسنینگ (و اسپیکینگ) زبان 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست