سریلانکا

راهنمای سفر به سریلانکا (هزینه ها، جاذبه ها، غذاها و جشن ها)

گاما

سریلانکا، کشوری از جنوب آسیا است که به خاطر همجوار بودنش با اقیانوس هند، کشور سواحل بی انتها نیز آن را می خوانند. سریلانکا، کشور سواحل بی‌انتها، آثار تاریخی متعدد، مردم مهمان‌نواز و غذاهای لذیذ و ارزان است. کشورهای بسیار کمی در دنیا هستند که به اندازه‌ی سریلانکا، جاذبه‌ها و آثاری دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده باشد. یکی از زیبایی‌های سفر به سریلانکا دیدن حیات وحش بی‌نظیر آن است که در اوقات مشخصی از سال پذیرای نهنگ‌های آبی و دلفین‌هاست. در یان مقاله به بررسی جاذبه های گردشگری، هزینه های سفر و معرفی بهترین غذاهای این کشور جذاب خواهیم پرداخت.

موقعیت جغرافیایی سریلانکا

بهترین فصل سفر به سریلانکا

در صورتی که قصد شما بیشتر گردش و گشت و گذار در بخش های شرقی سریلانکا است، بهترین زمان برای سفر شما بین آوریل تا نوامبر (فروردین تا آبان) است. بر خلاف بخش های شرقی، بهترین زمان برای رفتن به مناطق و سواحل غربی سریلانکا، بین دسامبر تا اوایل آوریل است. بنابراین بهترین زمان سفر به سریلانکا در فصل بهار است. بارندگی های بعد از فصل زمستان سرسبزی بی نظیری را از خود بر جای می گذارد که می تواند بهترین زمان برای سفر به سریلانکا باشد.

ویژگی های سریلانکا

جاذبه های گردشگری سریلانکا

۱- معبد غاری دامبولا (Dambulla Royal Cave Temple and Golden Temple)

معبد غاری دامبولا (Dambulla Royal Cave Temple and Golden Temple)

تاریخچه معبد غاری دامبولا به قرن سوم پیش از میلاد بازمی گردد که در آن زمان اینجا مقر اصلی بوداییان در سریلانکا بوده است. در این مکان شواهد باستانی مبنی بر شاغل بودن مردم در دوره پیش از تاریخ به دست آمده است. در ۵ غار این معبد پیچیده، نقاشی های دیواری وجود دارد و ۱۵۷ مجسمه نیز در سایزهای مختلف در آن می توانید ببینید.

۲- شهر باستانی انورادهاپورا (Anuradhapura)

شهر باستانی انورادهاپورا (Anuradhapura)

قدیمی ترین پایتخت سریلانکا Anuradhapura نام دارد که قرن چهارم پیش از میلاد بنا شد و ادامه ساخت آن در قرن یازده انجام شد. ویژگی جالب در مورد این شهر درخت ترسناک Bo است که از یک شاخه درختی که بودا زیر آن می نشست، رشد کرد و بزرگ شد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۳- جنگل حفاظت شده سینهاراجا (Sinharaja Forest)

جنگل حفاظت شده سینهاراجا (Sinharaja Forest)

جنگل حفاظت شده سینهاراجا، آخرین جنگل بارانی استوایی سریلانکا می باشد که در منطقه مرطوب نزدیک زمین های پست جنوب شرقی جزیره قرار گرفته است. این جنگل نیز در سال ۱۹۸۸ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. جنگل سینهاراجا محل قرار گرفتن بیش از ۶۰% از گونه های درختی و ۵۰% از حیات وحش سریلانکا می باشد.

۴- شهر باستانی پولوناروآ (Polonnaruwa)

شهر باستانی پولوناروآ (Polonnaruwa)

شهر تاریخی پولوناروا از قرن ۱۱‬تا ۱۳‬میلادی پایتخت کشور سریلانکا بوده است. چهار مجسمه بودا که از صخره تراشیده شده ‌اند، از جمله مجسمه ‪ ۱۴‬متری “بودای خوابیده” با چشمانی نیمه باز و بالشتی بر زیر سر و نیز مجسمه هفت “بودای ایستاده” در این شهر قرار دارند. بر اساس یک تشریفات آیینی، گردشگران برای مشاهده نزدیک این چهار مجسمه باید با پای برهنه در محوطه حاضر شوند و نیز نباید به مجسمه‌ ها پشت کنند.

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل

۵- بنتوتا (Bentota)

بنتوتا (Bentota)

بنتوتا (Bentota) با درختان نارگیل رقصان در نسیم، یک شهر توریستی چند منظوره در ساحل جنوبی سریلانکا است. این شهر که از محبوبترین سواحل سریلانکا است، قبل از هر چیز یک اقامتگاه ساحلی اقیانوس هند است که مملو از ورزش ها و تفریحات آبی مثل موج سواری، قایق سواری و غواصی است. شما میتوانید به یکی از مکان های تخم گذاری لاکپشت های دریایی در مرکز حفاظت سر بزنید که از کل هفت گونه لاکپشت های آبی دنیا پنج گونه آن را مراقبت می کند. علاوه بر این می توانید به سراغ یک قلعه از قرن ۱۷، باغ های سرسبز و یک معبد بودایی قدیمی به جا مانده از دوره قرون وسطی، بروید.

۶- قلعه(Galle)

قلعه(Galle)

قلعه و استحکامات چسبیده به هم می باشد که در میانه قرن ۱۷ توسط هلندی ها ساخته شد و توسط انگلیسی ها تکمیل گردید. در حالی که در داخل قلعه، می توانید از غذاهای مشهور جهان، که توسط بسیاری از مجلات مسافرتی توصیه شده است، لذت ببرید. در داخل شهر یک موزه وجود دارد که شما می توانید از آن دیدن کنید. در طول ماه های نوامبر تا آوریل، بازدید Mirissa برای تماشای نهنگ و دلفین توصیه می شود.

۷- پارک ملی یالا (Yala National Park)

پارک ملی یالا (Yala National Park)

زمین و آسمان پارک ملی یالا (Yala)، یک پناهگاه حیات وحش در ۲۴۰ کیلومتری کولومبو است که حیوانات زیادی در آنجا زندگی می کنند. پارک ملی یالا سریلانکا در ماه سپتامبر که زمان جفت گیری پلنگ هاست بسته می شود. این پارک محل زندگی ۲۱۵ گونه از پرندگان هم هست که هفت گونه آن بومی همین پارک هستند. از دیگر دیدنی های این منطقه یک معبد سنگی به نام معبد سیذالپاووا (Sithulpauwwa) است که زمانی ۱۲۰۰۰ راهب در آن زندگی می کردند و همینطور معبد ماگول ماها ویهارایا (Magul Maha Viharaya) که مخصوص مراسم ازدواج های اشرافی بوده است.

۸- سیجیریا (Sigiriya)

سیجیریا (Sigiriya)

این شهر باستانی روی سطحی با شیب تند ساخته شده است که در ارتفاع ۱۸۰ متری در وسط یک دشت قرار گرفته است و به دلیل اشرافی که به جنگل های زیر دستش دارد، به نام تخته سنگ شیر شناخته می شود. با بالا رفتن از پله ها و اتاق هایی که از دهان شیر بیرون آمده اند به سطح سیجیریا می رسید. در این مسیر شما می توانید تعدادی حوضچه، باغ و فواره هم ببینید که جذاب است! محلی ها از این منطقه به عنوان هشتمین عجایب جهان یاد می کنند. قلعه این سنگ باستانی به قرن سوم پیش از میلاد برمی گردد که در آن زمان یک صومعه بود. بعدها این مکان به اقامتگاه سلطنتی تبدیل شد.

بهترین غذاهای سریلانکا

۱- اگ هاپرز (Egg hoppers)

اگ هاپرز (Egg hoppers)

Egg hoppers یکی از غذاهای قدیمی و سنتی است که با فرهنگ مردم سریلانکا گره خورده است و به عنوان صبحانه سرو می شود. این غذا نوعی پنکیک بسیار خوشمزه به شکل کاسه است که خمیر آن را آرد برنج ، شیر نارگیل و شکر تهیه می کنند و آن را در ماهی تابه می گذارند تا شکل آن را به خود بگیرد ، در زمان پخت خمیر یک تخم مرغ را در وسط آن می شکنند و بعد از این که تخم مرغ پخته شد معمولا به همراه غذای سنتی مخصوصی به نام Sambol آن را سرو می کنند.

۲- سامبول (Sambol)

سامبول (Sambol)

سامبول یکی از غذاهای سنتی سریلانکا است. در واقع سامبول سسی تازه و تند است که از نارگیل رنده شده ، فلفل قرمز خرد شده ، پیاز قرمز ، آبلیمو و ماهی در تهیه آن استفاده می شود ، این مواد را با هم مخلوط و در هاون می کوبند و در نهایت سس بسیار خوش طعم و عطری به دست می آید که تقریبا با تمامی غذاهای اصلی دیگر می توان آن را خورد .

راهنمای نکات سفر با هواپیما (راهنمای اولین سفر با هواپیما)

۳- گوتا کولا کاندا (Gotu Kola Kanda)

گوتا کولا کاندا (Gotu Kola Kanda)

این غذا در واقع ترکیبی از سوپ و حلیم حبوبات می باشد و از سبزیجات جنگلی و برنج تهیه می شود و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد از جمله این که به هضم غذا کمک می کند و کلسترول خون را کاهش و همچنین قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

۴- دلمه سریلانکایی (Lamprais)

دلمه سریلانکایی (Lamprais)

این غذا کوفته های گوشت و خوراک گوشت مزه دار شده با هل و دارچین که با برنج ترکیب شده اند را درون یک برگ موز می پیچند و می گذارند تا به آرامی بپزد ، این غذا هم ظاهر زیبا و اشتها آوری دارد و هم در باطن بسیار لذیذ و خوشمزه است و در حقیقت یکی از بهترین غذاهای خوشمزه سریلانکایی می باشد .

۵- واتاپالان (Watalappan)

واتاپالان (Watalappan)

این شیرینی که در حقیقت نوعی دسر است اصالت مالزیایی دارد و از ترکیب شیر نارگیل ، دارچین ، جوز هندی و قند خرما تهیه می شود و آن را روی انواع مغرها می ریزند و زمانی که حالت تردی به خود گرفت ، میل می کنند ، این دسر را می توانید در تمامی شهرهای سریلانکا پیدا و نوش جان کنید.

فسیتوال های سریلانکا

۱- نَوَم پِراهرا (Navam Perahera)

نَوَم پِراهرا (Navam Perahera)

این فستیوال در ماه فوریه برگزار و توسط ۵۰ فیل هدایت ‌می‌شود؛ محل شروع فستیوال معبد گنگرامایا (Gangaramaya) است و از آنجا اطراف پارک ویهاراماهادوِدی و دریاچه بِیرای جنوبی برگزار ‌می‌شود.

۲- وِسَک پُیا (Vesak Poya)

وِسَک پُیا (Vesak Poya)

تولد، شکوفایی و مرگ بودا در سراسر کُلُمبو (و سریلانکا) جشن گرفته ‌می‌شود. اما جشن‌های اطراف معبد گنگرامایا و دریاچه بِیرای جنوبی خیره‌کننده‌اند. در این فستیوال فوران نورهای رنگی بزرگ و کوچک را ‌می‌بینید که گروه‌های مختلف بر سر ایجاد آن‌ها با هم رقابت ‌می‌کنند. ایستگاه‌های داسالا در همه جای فستیوال غذا و خوراکی تهیه ‌می‌کنند.

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان کتاب انگلیسی در سفر

۳- فستیوال کَندی اِسالا پراهرا (Kandy Esala Perahera)

فستیوال کَندی اِسالا پراهرا (Kandy Esala Perahera)

کَندی اِسالا پراهرا تماشایی­‌ترین و اصلی­‌ترین فستیوال سریلانکاست. این فستیوال در ماه اِسالا (از ماه‌های سریلانکایی) برگزار می‌شود و در آن به مدت ۱۰ روز و ۱۰ شب جشن برپاست. در این فستیوال یک راهپیمایی عمومی به احترام نماد دندان مقدس بودا در کَندی انجام می‌شود. زمان شروع این راهپیمایی اواخر ماه جولای/ تیر است.

‏‎‎۴- سال جدید اقوام سینهالا و تامیل ‏‎(Sinhala and Tamil New Year)

سال جدید اقوام سینهالا و تامیل ‏‎(Sinhala and Tamil New Year)

این جنش بزرگ ترین ‏جشن سریلانکا محسوب می شود که در آن تمام اقوام سینهالا و تامیل که بیشترین جمعیت سریلانکا را ‏تشکیل می دهند به جشن و پای کوبی می پردازند و کل کشور پر از آتش بازی و شادی می شود. این ‏جشن هر ساله در سیزدهم آوریل برگزار می شود‏‎‬‬‬‎.

هزینه های سفر به سریلانکا

۱- ویزای سفر به سریلانکا

اقامت در سریلانکا به مدت ۱ ماه برای ایرانی ها رایگان است. نیازی به رفتن به سفارت خانه و انجام امور اداری ندارد. ویزای سریلانکا در هنگام ورود به این کشور و در فرودگاه مقصد صادر می شود که حدود ۳۰ تا ۳۵ دلار هزینه دارد. البته به صورت آنلاین هم می توانید ویزا را تهیه کنید که به کردیت کارت (Credit Card) احتیاج دارید و در این صورت پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

۲- هزینه حمل و نقل

  • اتوبوس های شهری به هر محلی از شهر و حتی خارج از شهر و روستاها تردد دارند، که هزینه آن ها نیز از ۱۰ تا ۵۰ روپیه می شود.
  • هزینه ورودی تاکسی حدود ۶۰ روپیه که به ازای هر یک کیلومتر حدود ۵۰ روپیه اضافه خواهد شد.هزینه کرایه تاکسی برای هر یک ساعت حدود۱۵۰ روپیه خواهد بود.
  • هزینه سواری با توک توک(سه چرخه) ۵۰ تا ۶۰۰ روپیه است.
  • قیمت متوسط کرایه روزانه اتومبیل در سریلانکا برای خوردوهای اقتصادی از ۶۴۰۰ تا ۷۴۰۰ روپیه است.

۳- هزینه اقامت و هتل

  • هزینه هتل های ارزان: به ازای هر شب بین ۷۴۰ تا ۴۸۱۶ روپیه
  • هزینه هتل‌های متوسط: به ازای هر شب حدود ۲۷۰۰۰ روپیه
  • هتل‌های لوکس و مجلل: به ازای هر شب ۴۲۰۰۰ تا ۲۲۷۰۰۰ روپیه
  • هزینه اقامت در هاستل بین ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ روپیه سریلانکا است.

۴- هزینه غذا و رستوران

  • رستوران ارزان: ۵۰ تا ۱۰۰ روپیه
  • رستوران اقتصادی: ۱۰۰ روپیه تا ۲۰۰ روپیه
  • رستوران لوکس: از ۳۰۰ روپیه
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد: حدود ۹۷ روپیه
  • یک بطری آب ۱٫۵ لیتری: ۸۰ روپیه

۵- هزینه سیم کارت و اینترنت

سریلانکا رتبه دوم هزینه ارزان موبایل دنیا را دارد. دو اپراتور اصلی سریلانکا ایرتل (Airtel) و موبی تل (Mobitel) هستند که شما می توانید برای تهیه سیم کارت به آنها مراجعه کنید. شرکت موبی تل به دلیل گستردگی شبکه، بهترین گزینه برای گردشگران است. معمولا داشتن سیم کارت داخلی هر کشور در سفرهای بلند مدت به صرفه است. اگر سیم کارت ایرانی در سفر خود استفاده می کنید قبل از سفر نسبت به هزینه رومینگ اپراتور خود مطمئن شوید.

نکات تکمیلی

  • آب لوله کشی در سریلانکا کیفیت مطلوبی برای نوشیدن ندارد و بهتر است از بطری‌های آب معدنی که برچسب سازمان استاندارد سریلانکا (SLS) را دارند استفاده کنید.
  • از صحبت در مورد مسائل سیاسی هر کشور بپرهیزید.
  • هنگام سفر به سریلانکا مطمئن شوید که حتما اسپری ضد حشرات (حشره کش) را با خود برداشته اید.
  • بهتر است ۶ تا ۸ هفته قبل از اقدام به سفر به سریلانکا با مراجعه به پزشک یا مرکز درمانی از به روز بودن واکسن­های دوران کودکی خود مثل فلج اطفال اطمینان حاصل کنید.

۱۵ کاری که به عنوان توریست در اروپا هرگز نباید انجام دهید

ویدیوی سفر به سریلانکا

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست