جعبه لایتنر

جعبه لایتنر زبان، فواید و روش استفاده از آن

گاما

در سیستم لایتنر از فلش کارت ها و متد تکرار فاصله دار استفاده می شود که به شما در به خاطر سپاری اطلاعات جدید کمک می کند. با تکرار این اطلاعات در فواصل زمانی مشخص، می توانید آن ها را برای مدت طولانی تری در حافظه نگه دارید.

“هیچ دانش آموز بدی وجود ندارد، هیچ انسانی هم احمق نیست. فقط روش های یادگیری ممکن است نادرست باشند.”

-سباستین لایتنر

همه ما هنگام یادگیری یک مطلب می خواهیم تا آن جا که ممکن است با کم ترین تلاش اطلاعات را به ذهن مان بسپاریم. برای رسیدن به این هدف، ما به یک حافظه خوب نیاز داریم. به لطف سیستم لایتنر، می توانیم در یادگیری به میزان قابل توجهی موفق باشیم.

به ذهن سپردن اطلاعات نه تنها در علوم انسانی مثل زبان شناسی امری ضروری است بلکه پایه و اساس دانش در علوم طبیعی هم هست. ما اگر داده هایی که به دست می‌آوریم را فراموش کنیم، نمی توانیم آن ها را برای همیشه در ذهن بسپاریم.

یادگیری لغات انگلیسی بدون فراموشی (۳ تکنیک موثر)

یک حافظه خوب پیش نیاز موفقیت در بسیاری از زمینه های زندگی است. بنابراین، برای یادگیری موثر بهتر است آن را تقویت کنیم.

سباستین لایتنر یک روزنامه نگار آلمانی بود. او در کتابش “So lernt man lernen. Der Weg zum Erfolg” سیستمی را پیشنهاد کرد که استفاده از آن آسان است، فقط به قلم و کاغذ نیاز دارد و سطح یادگیری را به طرز چشم گیری افزایش می دهد.

چرا فراموش می کنیم؟

“چیز هایی که می خواهم فراموش کنم را به خاطر می آورم و آن هایی را که نمی خواهم فراموش کنم، فراموش می کنم.”

-یورپیدس

فراموشی معمولا یک نوع نقص عملکردی در مغز به حساب می آید. فرد در چنین وضعیتی حس می کند که نقص دارد و نارضایتی و سرخوردگی را تجربه می کند. ما جالب است بدانید این وضعیت بخشی مهمی از نحوه عملکرد مغز است.

ما فراموش می کنیم تا چیز های اساسی را از بی اهمیت جدا کنیم.

هر روز، مغز باید اطلاعات زیادی را جذب کند. در کنار اطلاعات مثبت و مفید، موارد منفی و بی اهمیت هم وجود دارند. ما اطلاعات غیر ضروری را جایگزین می کنیم تا جا برای اطلاعات جدید باز شود.

فراموش کردن به محافظت از مغز در برابر اضافه بار اطلاعاتی کمک می کند. فقط برخی از اطلاعات در حافظه بلند مدت ذخیره می شوند و برای همیشه در دسترس می مانند.

با این که فراموشی جزئی از عملکرد درست مغز است و فواید بسیاری دارد، اما آرزوی ما این است که تا حد امکان بتوانیم مطالب آموزشی را هنگام یادگیری به حافظه طولانی مدتمان بسپاریم.

منحنی فراموشی

حتما این 100 درس را دانلود کنید: کاربردی ترین مکالمات روزمره انگلیسی با PDF و فایل صوتی

منحنی فراموشی نشان می دهد که چطور اطلاعات جدید را در طول زمان فراموش می کنیم. این داده ها برای مدت طولانی در حافظه کوتاه مدت باقی نمی مانند.

ما با تکرار، به مغز سیگنال می دهیم که این اطلاعات مهم هستند و ارزش حفظ کردن را دارند. بعد از این که مغز اطلاعات را در دسته چیزهای مهم طبقه بندی کرد، با هر بار تکرار آن ها را به حافظه بلند مدت یعنی جایی که به طور دائم در آنجا می مانند، منتقل می کند.

متد تکرار فاصله دار و حافظه بلند مدت

هدف ما این است که یاد بگیریم تا جایی که ممکن است مطالب آموزشی در حافظه بلند مدت مان ذخیره شوند. این امر نیاز به تکرار دارد.

اگر فواصل زمانی بین تکرار ها را افزایش دهیم، می توانیم به نتایج فوق العاده ای دست پیدا کنیم. این اصل را تکرار فاصله دار می نامند و اساس سیستم لایتنر است.

برای انجام این متد، به یک برنامه زمان بندی شده نیاز داریم. این برنامه ای است که به ما می گوید در چه زمانی باید دوباره اطلاعات را تکرار و مرور کنیم.

ذخیره سازی اطلاعات

“بدون نوشتن نمی توانید فکر کنید؛ حداقل نه به روشی پیشرفته و پیوسته.”

-نیکلاس لومان

قبل از این که مفصل در مورد زمان بندی بحث کنیم، به نحوه ثبت مطالب آموزشی در ذهن می پردازیم.

سیستم اصلی لایتنر بر اساس کارت های فیزیکی که به فلش کارت معروفند و در هر دو طرف آن نوشته شده است، کار می کند. یک طرف سوال و طرف دیگر شامل پاسخ است.

حتما دانلود کنید:  دانلود داستان های کوتاه  با ترجمه

بزرگ ترین مزیت این فلش کارت ها سادگی آنها است. می توانید هر چه خواستید روی آن ها بنویسید. همچنین امکان زمان بندی در هر موقعی وجود دارد. این سیستم هیچ گونه پیچیدگی ندارد.

معمولا سایز عمومی این کارت ها به اندازه برگه A6 (10.4*14.7سانتیمتر) است. اندازه A7 (7.3*10.4) برای یادگیری واژگان مناسب است.

روش دیگر، استفاده از نرم افزارهایی مثل Anki‌ است. (لینک دانلود)

جعبه لایتنر

زمان بندی لایتنر و جعبه فلش کارت

برای این که فواصل زمانی مربوط به اطلاعات یاد گرفته شده دستمان باشد، می توانیم طبق یک زمان بندی پیش برویم. دنباله زمانی تکرار ها به ما کمک می کند تا اطلاعات مناسب را در زمان مناسب تکرار کنیم.

لایتنر برنامه ای را پیشنهاد کرده است که در آن فواصل زمانی برای یادگیری بهتر افزایش می یابد.

Leitner’s schedule for a 64-day learning period.

روند کار به صورت زیر است:

یک نمونه داده روی فلش کارت نوشته شده است. کارت می تواند در یکی از هفت خانه موجود در جعبه فلش کارت قرار گیرد. خانه ها نمایانگر مسیر حافظه از کوتاه مدت به بلند مدت هستند . خانه اول مربوط به کارت های جدیدی است که باید فعلا یاد گرفته شوند و به مرور و با عبور از اسلات های بعدی به خانه شماره 7 منتقل شوند. در آن جا تقریبا محتویات همه کارت ها در حافظه بلند مدت ثبت شده اند.

وقتی کارت های یک اسلات را یاد گرفتیم باید به این صورت عمل کنیم: اول سوال روی کارت را می خوانیم و سعی می کنیم به آن پاسخ بدهیم. اگر جواب درست بود کارت را در اسلات بعدی قرار می دهیم. مثلا کارت را از خانه 1 به خانه 2 می اندازیم. و اگر اشتباه کردیم، کارت در هر کجا که بود آن را به خانه اول بر می گردانیم. مثلا از 5 به 1.

استفاده صحیح از جعبه لایتنر

حتما بخوانید: فلش کارت زبان و دانلود بهترین ها

زمان بندی برای 64 روز تنظیم شده است. همه کارت های جدید وارد اسلات 1 می شوند. همه کارت های مربوط به خانه 7، در حافظه ثبت شده و می توانند بایگانی شوند.

مثلا در روز 13، معمولا ما کارت های اسلات 1، 2 و 4 را یاد می گیریم.

ویدیوی آموزش روش کار با جعبه لایتنر به زبان ساده

 

دانلود ویدیو 

به صورت جدی و فعال مطالب را در ذهن تان یادآوری کنید تا در یادگیری پیشرفت کنید

“افراد خلاق در تشخیص روابط، تداعی اطلاعات، و دیدن چیز ها به شیوه ای نو یعنی دیدن چیز هایی که دیگران نمی توانند ببینند، بهتر عمل می کنند.”

– نانسی آندریاسن

تکرار اطلاعات به کمک زمان بندی یک راه اثبات شده و موثر برای ذخیره آن ها در حافظه بلند مدت است. با این حال، ما نباید از آن برای به خاطر سپردن اطلاعات به در نخور و کم اهمیت استفاده کنیم.

سوال این است که چطور مطالب روی کارت را یاد بگیریم؟ کاری که قطعا نباید انجام بدهیم، خواندن مکرر یا کپی یک داده روی چند کارت است. انجام این کار اتلاف وقت است و شما را از یادگیری دلسرد می کند.

روش یادگیری زبان انگلیسی با داستان کوتاه و رمان +معرفی ۴ تا

درک و تداعی اطلاعات، کلید داشتن یک حافظه خوب است.

مغز ما با تداعی اطلاعات کار می کند. این بدان معناست که بین واحد های اطلاعاتی پیوند ایجاد کرده و آن ها را در یک ساختار ذخیره می کند. تنها در صورت وجود این ساختار، مغز قادر است اطلاعات را به طور دائم در حافظه بلند مدت ذخیره کند.

بنابراین مهم ترین چیز این است که به سوال روی کارت پاسخ دهید تا اطلاعات بیشتر در مغز تان تداعی شوند.

  • چه اطلاعات مشابهی از قبل دارم؟
  • آیا سوال مربوطه به این جواب را می دانم؟
  • اگر از جنبه دیگری به آن نگاه کنید، چه اتفاقی می افتد؟

همه چیز در مورد سر و کله زدن فعال با اطلاعات است.

فهم و درک اطلاعات باعث می شود مغز از یادگیری غیرفعال به یادگیری فعال تغییر حالت بدهد. با تمرین، ما بلافاصله می فهمیم که در چه چیزی اشتباه کرده ایم و می توانیم خلا معلوماتی مان را برطرف کنیم.

“به من بگو و من فراموش می کنم. به من بیاموز و به خاطر می سپارم. به من اجازه بده این کار را انجام دهم و یاد بگیرم.”

-بنجامین فرانکلین

شکل نهایی به یاد آوری فعال، آموزش دیگران است. وقتی چیزی را برای دیگران توضیح می دهید، باید آن را به گونه ای انجام دهید که درک آن بسیار آسان باشد. این بدان معناست که بتوان لُب مطلب را بیان کرد.

حتما بخوانید: تکنیک های پیشرفته تر حفظ لغات زبان انگلیسی در اینجا

“کسی که می گوید می داند به چه فکر می کند اما نمی تواند آن را بیان کند، معمولا نمی داند چه فکر می کند.”

-مورتیمر آدلر

ریچارد فاینمن، فیزیکدان آمریکایی و برنده جایزه نوبل، در به یاد آوردن به شیوه فعال استاد است .

روش او شامل 4 مرحله می شود:

1-تا حد امکان موضوع را ساده توضیح بدهید.

2-اطلاعات از دست رفته را روی کاغذ بنویسید.

3-خلا معلوماتی تان را پر کنید.

4-تکرار کنید.

در جا هایی که تداعی اطلاعات امکان پذیر نیست، از متد نمونیک (تقویت حافظه به روش یادافزایی) استفاده کنید.

همیشه هم امکان ایجاد ارتباط بین داده ها وجود ندارد. به خاطر سپردن لیست ها یا تاریخ ها واقعا دشوار است.

برای به خاطر سپردن اطلاعات غیر مرتبط می توانید از روش نمونیک استفاده کنید. متد لوکی هم می تواند به شما در یادگیری لیست ها کمک کند.

مثلا یک اتاق آشنا را تصور می کنید. اشیایی هست که به وضوح می توانید به خاطر بیاورید. حالا بخشی از اطلاعات تان را به اشیاء موجود در اتاق ربط بدهید.

این تکنیک بصری به شما امکان می دهد لیست اشیا غیر مرتبط را به خاطر بیاورید، مثل یک سخنرانی طولانی که بدون نگاه کردن به کاغذ در مورد همه محتوایاتش صحبت می کنید.

بعد از یادگیری بخوابید

دانشمندان ثابت کردند که باید بعد از مطالعه بخوابید.

خواب نقش مهمی در تثبیت اطلاعات جدید ایفا می کند و علاوه بر آن ذهن و بدن را بازسازی می کند.

با این حال، نباید بیشتر از 15 تا20 دقیقه طول بکشد . خواب طولانی مدت انرژی و سرحالی را از شما می گیرد و تنبل تان می کند. در صورت نیاز یک ساعت زنگ دار کوک کنید.

دانلود همه منابع مورد نیاز برای یادگیری یا تقویت مکالمه

مطالب تقسیم بندی کنید و به برنامه پایبند باشید

گاهی اوقات هدف دور به نظر می رسد. سطح یادگیری می تواند نگران کننده باشد و شروع کردن کار آسانی نباشد.

سعی کنید یک کار بزرگ را به قسمت های کوچک قابل مدیریت تقسیم کنید.

با پشتکار کافی و رویکرد سیستماتیک، می توانید مطالب را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و هر روز فقط یک بخش را یاد بگیرید.

اگر اهداف تان واقع بینانه هستند، انگیزه تان را حفظ کنید . شما نباید ترسی از این که نتوانید قبل از پایان ضرب الاجل کارتان را به پایان برسانید، داشته باشید.

“یادگیری مثل قایقرانی در خلاف جریان آب است. به محض توقف، به عقب می روید.”

-لائوتسه

شما باید به یک برنامه پایبند باشید. در غیر این صورت دچار استرس و یادگیری بولیمیک می شوید که نه تنها برایتان فایده ای ندارد بلکه جالب هم نخواهد بود.

یادگیری دو و میدانی نیست. ماراتن است. حواستان به مدیریت سرعت و انرژی تان باشد.

تمرکز شرط اول است

“کسی که کار بیشتری قبول می کند، کمتر به سرانجام می رساند .”

-ضرب المثل آلمانی

ما حتی اگر از بهترین روش های یادگیری استفاده کنیم، اما نتوانیم تمرکز کنیم، در نهایت شکست می خوریم.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که حواس پرتی بر آن حاکم است. در خط مقدم آن هم گوشی های هوشمند قرار دارند که با طراحی مسحورکننده شان باعث حواس پرتی و اعتیاد بیش از حد می شوند.

استفاده از تلفن های هوشمند باعث کاهش تمرکز ما می شود . ما نمی توانیم به صورت طولانی مدت روی یک کار تمرکز کنیم. وقتی که یک گوشی هوشمند روی میز باشد، ضریب هوشی مان به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

این داروهای مکمل اگر زیر نظر پزشک مصرف شوند کمک زیادی به حافظه واژگان می کنند

یادگیری انرژی زیادی از مغز می گیرد. معمولا زمان می برد تا روی غلتک بیفتید و رسیدن به آن مرحله می تواند تا 30 دقیقه طول بکشد. در این صورت باید با تمرکز بیشتری کارمان را شروع کنیم. اگر دائما حواسمان پرت شود و از روند کار دور شویم، باید دوباره و دوباره شروع کنیم.

ما باید محیطی را ایجاد کنیم که در آن مدام از جریان کار خارج نشویم . پس بهتر است تلفن همراه را خاموش کرده و مکان مناسبی مثل کتابخانه را برای مطالعه انتخاب کنیم.

خوش بگذرانید و لذت ببرید

هنگامی که متد های به ذهن سپردن را یاد گرفتیم و عوامل حواس پرت کننده را از خودمان دور کردیم، می توانیم فرایند یادگیری را آغاز کنیم.

تا آنجا که می توانید در این حالت بمانید، موفقیت خود به خود به دست می آید!

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست