یادگیری زبان

بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟ (با توجه به اهداف مختلف)

گاما

برای خیلی ها این سوال پیش می آید که: “بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیرم؟” در واقع این سوال، یکی از رایج ترین سوالاتیست که برای زبان آموزانی که در حال یادگیری انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی هستند و حتی برای انگلیسی زبانان بومی که قصد یادگیری زبان جدیدی را دارند پیش می آید.

قبل از هر چیز این 3 سوال را از خود بپرسید

پاسخ این سوال برای هر کسی متفاوت است. برای اینکه به جواب برسید اول باید چند سوال مهم از خودتان بپرسید:

1- آیا انگلیسی زبان مادری شما و تنها زبانیست که بلدید؟

اولین قدم برای جواب دادن به این سوال که “بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟” این است که آیا شما به زبان های دیگری هم صحبت می کنید یا نه؟ به عنوان مثال، اگر انگلیسی زبان هستید و می خواهید یک زبان جدید یاد بگیرید بهترین گزینه برای شما پیدا کردن زبانی مشابه با زبان انگلیسی است. اگر زبانی به جز انگلیسی بلد نیستید بهتر است سراغ زبانی بروید که واژگان، گرامر و لهجه نزدیک و مشابهی دارد.

2- از زبان جدید در چه مواردی می خواهید استفاده کنید؟

قصد دارید از زبانی که بعد از انگلیسی می خواهید یاد بگیرید در چه زمینه هایی استفاده کنید؟ آن را برای سفر، تجارت و یا برقراری ارتباط با دیگران می خواهید؟ احتمالا به دلایل متعددی بخواهید یک زبان جدید یاد بگیرید ولی باید دلیل اصلی را مشخص کنید. اگر می خواهید برای سفر کردن یک زبان جدید یاد بگیرید، مکان مورد نظرتان را مد نظر داشته باشید. اگر قصدتان از یاد گرفتن یک زبان تازه، کار کردن است بررسی کنید و ببینید شرکت مورد نظرتان به چه زبان هایی نیاز دارد.

3- برای یادگیری زبان جدید چه منابعی در اختیار دارید؟

آخرین تکه پازل ما توجه به منابعیست که برای یادگیری زبان جدید در اختیار دارید. مثلا فرض کنید که در ژاپن زندگی می کنید و قصد دارید زبان ایسلندی را یاد بگیرید. خب، در چنین شرایطی کارتان خیلی سخت است.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، محیط اطراف شما عامل کلیدی و مهمی در تصمیم گیری تان برای انتخاب یک زبان جدید است. حتی اگر بهترین دوستتان یا همکارتان به زبان مورد نظر شما صحبت کند، احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر می شود. پس می بینید که محیط چه تاثیری روی روند یادگیری شما دارد.

۳۳ ترفند برای یادگیری هر زبان خارجی برای افزایش دوبرابر کارایی

خیلی خب! حالا بدون هیچ توضیح اضافه دیگری سراغ جواب دادن به سوال اصلی این مطلب می رویم:

بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟

3 فاکتور رایجی که اکثر زبان آموزها موقع انتخاب یک زبان جدید برای یادگیری به آنها توجه می کنند عبارتند از: پول، سهولت و دسترسی. برای همین ما هر کدام از این موارد را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

1- کسب درآمد بیشتر

ما قبلا چند پست درباره مفیدترین زبانها برای یادگیری نوشته ایم. اگر بخواهیم بر اساس داده ها و اطلاعات اقتصادی موجود قضیه را بررسی کنیم، زبان آلمانی سودآورترین زبان شناخته می شود.

زبان های با بیشترین درآمد در آینده

اما این مساله به معنای آن نیست که یادگیری زبان آلمانی به تنهایی تضمین می کند که شما پول و درآمد بیشتری به دست آورید. این داده ها نشان می دهند که اگر شما روی زبان آلمانی تسلط کامل دارید و می خواهید از این طریق کسب درآمد کنید، به احتمال زیاد باید در خود آلمان زندگی کنید یا در یک شرکت مستقر در آلمان کار کنید تا بتوانید به آن درآمد زیادی که مد نظر است برسید. این مساله به این معناست که اگر مشغول یادگیری فرانسه هستید و در فرانسه هم زندگی می کنید، می توانید نسبت به مشاغل مربوط به زبان آلمانی درآمد بیشتری از راه زبان فرانسوی کسب کنید.

2- راحت ترین زبان ها برای یادگیری

می رسیم به فاکتور دوم که همان راحتی یا سهولت روند یادگیری یک زبان جدید است. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، راحت ترین زبانی که می توانید بعد از انگلیسی یاد بگیرید زبانیست که تا حد امکان شبیه انگلیسی باشد. این شباهت باید در واژگان، لهجه، گرامر و دستور زبان باشد تا سایر موارد دیگر.

تلاش برای یادگیری یک زبان جدید بعد از انگلیسی را می شود به یاد گرفتن راگبی تشبیه کرد. اگر شما فوتبال بلد باشید، خیلی زود راگبی را هم یاد می گیرید ولی اگر مثلا بعد از فوتبال سراغ بیسبال بروید کارتان سخت تر از وقتیست که بعد از فوتبال بخواهید راگبی یاد بگیرید.

آسانترین زبان برای یادگیری

از لحاظ معیارهایی مثل صحبت کردن، گرامر و نوشتن، زبان سوئدی گزینه شماره یک ما برای پیشنهاد به شما بعد از یاد گرفتن انگلیسی است. سوئدی نه تنها نسبتاً مشابه انگلیسی است، بلکه منابع و آموزش های خیلی زیادی هم در دسترس شما قرار دارد تا بتوانید خیلی زود این زبان را یاد بگیرید. هلندی و نروژی و اسپانیایی در اولویت های بعدی هستند.

بهترین ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

3- رایج ترین زبان های زنده دنیا

فاکتور شماره سه به این مساله برمی گردد که زبان انتخابی شما تا چه حد در دسترس یا رایج است؟ خب، اگر دلتان می خواهد بدانید اکثر مردم دنیا به چه زبانی حرف می زنند باید بگوییم که زبان چینی ماندارین (Mandarin) که به آن چینی معیار هم گفته می شود با داشتن یک میلیارد صحبت کننده در صدر جدول رایج ترین زبان های زنده دنیا قرار می گیرد.

خبر خوب اینجاست که بومی های چینی الان دیگر در سراسر جهان و کشورهای مختلف زندگی می کنند. پس اگر قصد یاد گرفتن زبان چینی را داشته باشید به احتمال زیاد هر جای دنیا که باشید چند نفر پیدا می شوند که به زبان ماندارینی صحبت کنند. به این ترتیب شما می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و با آنها تمرین کنید تا روند یادگیری تان سریعتر شود.

رایج ترین زبان های زنده دنیا

از نظر ما، این مهمترین فاکتوریست که باید موقع تصمیم گیری درباره انتخاب یک زبان جدید بعد از انگلیسی در نظر داشته باشید. چرا؟ دلیلش ساده است. فرض می کنیم که شما تصمیم گرفته اید بعد از یاد گرفتن انگلیسی، زبان چینی ماندارینی را هم به خاطر رایج و در دسترس بودنش یاد بگیرید. هیچ کدام از ما در زندگی مان این فرصت را پیدا نخواهیم کرد که با یک میلیارد نفر در جهان صحبت کنیم.

حتی نمی توانیم با صد میلیون یا شاید ده میلیون نفر هم حرف بزنیم. اما وقتی شما زبان بیش از یک میلیارد نفر در دنیا را بدانید از خیلی های دیگر جلو می افتید. این اتفاق مخصوصا در تجارت و کسب و کار خیلی به دردتان می خورد. شاید دوستان یا آشنایان شما هم از این قبیل حرفها بزنند که: “بیشتر 1 میلیارد نفر در دنیا سگ دارند. اگر بتوانم حتی به 0.1 درصد آنها محصولاتم را بفروشم، میلیاردر می شوم!” خب، گفتن این حرف ساده است اما عمل کردنش چطور؟ آیا همانقدر که به نظر می رسد راحت و آسان است؟

۲۲ تا از موثرترین فوت و فن های یادگیری یک زبان خارجی

وقتی شما زبان جمع کثیری از مردم دنیا را بدانید، خواه ناخواه با فرهنگ و آداب و رسوم و به احتمال زیاد با نیازها و خواسته هایشان هم آشنا می شوید. به این ترتیب می توانید استراتژی های موفق تری برای فروش یا تولید محصولاتتان اتخاذ کنید و همین شما را از رقبایتان جلو می اندازد.

پس بالاخره بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم بهتر است؟

وقتی تصمیم می گیرید بعد از زبان انگلیسی زبان دیگری هم یاد بگیرید باید عمیق تر فکر کنید. شما باید مشخص کنید که هدف اصلی و واقعی تان از یاد گرفتن این زبان چیست؟ آیا زمینه خاصی در زندگی تان وجود دارد که با یادگیری این زبان پیشرفت کند و بهبود یابد؟ و اینکه فکر می کنید چقدر زمان باید برای یادگیری این زبان اختصاص بدهید؟ هر چه در مراحل اولیه بیشتر به چنین جزئیاتی دقت کنید، بعدها در زمانتان صرفه جویی بیشتری خواهید کرد.

پیشنهاد خود ما زبان اسپانیایی می باشد! (یک آشنایی اولیه با زبان اسپانیایی در اینجا)

تا زمانی که زبان رو به انقراضی را انتخاب نکنید، همیشه راه ها و روش های مفید زیادی برای یادگیری یک زبان جدید پیش روی شماست. یادتان باشد که برای سوال “بعد از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم” هیچ پاسخ دقیق و مشخصی وجود ندارد که ما آن را به شما ارائه کنیم، بلکه جواب دقیق برای هر کسی به خود آن شخص، شرایطش و اهدافش برمیگردد.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اومبرتو اکو
    آذر 30, 1401 7:32 ب.ظ

    زبان اسپانیایی برای سیستم ساده نگارشی و این که بخاطر اشتراکاتی که با انگلیسی در ریشه های لاتین دارند شاید نسبتا زبان ساده ای باشه
    اما واقعا زبان بدرد بخوری نیست
    کشورهای اسپانیولی زبان برای مهاجرین در مجموع فرصتهای شغلی خیلی چشم گیری ندارند. و شاید تنها در صورتی یادگیریش معنی دار باشه که کسی برای زندگی در کشورهای اپانیولی زبان از قبل برنامه داشته باشه.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست