در حال یادگیری زبان

بهترین روش یادگیری دو زبان به صورت هم زمان (و 12 نکته)

گاما

سوالی که شاید ذهن تان را درگیر کرده باشد؛ این است که آیا می توان دو زبان را هم زمان یاد گرفت؟ جواب قطعا بله است. با این حال، چند نکته هست که باید برای این کار در نظر بگیرید. در این مقاله همه آن ها را پوشش خواهیم داد تا به شما اطمینان دهم یادگیری بیش از یک زبان همزمان با هم، امری شدنی و منطقی است.

اگر بتوانید این کار را انجام دهید، علاوه بر این دو زبان در مورد زبان مادری تان هم بیشتر یاد خواهید گرفت. علاوه بر این از نظر ذهنی و مغزی هم تقویت خواهید شد و آینده شغلی بهتری در انتظارتان خواهد بود. معمولا برخی از افراد فکر می کنند یادگیری هم زمان دو زبان کار شدنی نیست، که تصور اشتباهی است!

آیا می توانید دو زبان را هم زمان یاد بگیرید؟

همان طور که گفته شد، پاسخ مثبت است. بسیاری از افراد این کار را با موفقیت انجام داده اند. اما آیا مطالعه هم زمان دو زبان، واقع بینانه است؟

ببینید، اکثر افرادی که در یادگیری چند زبان موفق می شوند، در ابتدا حداقل یک زبان دومی را بلد بوده اند و این تجربه به آن ها در یادگیری مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک فرد چند زبانه کمک کرده است. یادگیری چند زبان به معنای صرفِ زمانِ بیشتر برای صحبت کردن به هر زبان است.

در این جا چند سوال وجود دارد که باید قبل از یادگیری دو یا چند زبان به طور هم زمان، از خودتان بپرسید:

  • آیا زمان کافی برای مطالعه هر زبان ، آن هم حداقل 4 بار در هفته را دارم؟
  • آیا منابع لازم برای دریافت اطلاعات مورد نیاز برای هر زبان را دارم؟
  • آیا می توانم هم صحبت پیدا کنم تا هر زبان را به اندازه کافی با آن ها تمرین کنم؟
  • آیا ارتباطی بین زبان هایی که می خواهم یاد بگیرم وجود دارد تا بتوانم به نفع خودم از آن استفاده کنم؟
  • آیا زبان ها آن قدر با یکدیگر تفاوت دارند که شباهت شان گیجم نکند ؟
  • آیا تسلط بر حداقل یک زبان، روی موفقیتم تاثیر می گذارد؟

چه طور دو زبان را همزمان یاد بگیریم: 11 کاری که باید انجام بدهید

وقتی به این نتیجه رسیدید که یادگیری چند زبان به طور هم زمان برای تان مناسب است؛ چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

1-منابع مناسب برای یادگیری زبان را گرد آوری کنید

شگفتی های اینترنت هیچ وقت به پایان نمی رسد، اما دسترسی به منابع متنوع لزوما نعمت نیست! هنگام مطالعه هر زبانی، محدودیت هایی را برای خودتان در نظر بگیرید. به طور مثال من دوست دارم خودم را به یک کتاب، یک برنامه صوتی و یک شریک برای مکالمه محدود کنم. هنگام مطالعه دو زبان، این تعداد دو برابر می شود. این افزایش منابع در زمان بندی شما را دچار مشکل خواهد کرد. یادگیری هر زبانی به صورت رایگان (اینجا کلیک کنید)

2- زمان تان را اولویت بندی کنید

هیچ عدد جادویی در مورد مدت زمانی که باید برای زبان هایی که در حال یادگیری شان هستید، صرف کنید وجود ندارد.

با این حال، باید تا حد امکان زمان بیشتری صرف کنید، همیشه بر روی کار های درست تمرکز کنید تا بتوانید پیشرفت قابل توجهی داشته باشید. فعالیت هایی که باید برای شان وقت بگذارید عبارتند از:

  • خواندن
  • نوشتن
  • صحبت كردن
  • فهرست بندی کردن
  • به یاد آوردن

یکی از ابزار های مورد علاقه من برای مدیریت زمان، بولت ژورنال نام دارد . حتما از آن استفاده کنید.

3- به طور مستمر مطالعه کنید

هنگام مدیریت زمان، لازم است ثبات ذهنی داشته باشید. خیلی خوب است اگر جسته گریخته زبان را مطالعه می کنید و هم چنان هم پیشرفت می کنید.

اما یادگیری مثل باغبانی است. نورون ‌هایی که در مغز شما مسئول حافظه هستند مثل ساقه های نرم گیاه گوجه ‌فرنگی می مانند. به منظور تثبیت در مغز باید به طور منظم آب یاری شوند. این امر به ویژه هنگام تقویت مهارت های مربوط به یادگیری دو زبان هم صادق است.

حتما هر زبان را حداقل چهار بار در هفته مطالعه کنید . برای هر جلسه حداقل یک ساعت وقت بگذارید. این حداقل زمان پیشنهادی است و بدیهی است که زمان بیشتر منجر به کسب نتایج بهتر خواهد شد.

4- یادگیری زبان های مرتبط را مد نظر قرار دهید

این نکته ای که می خواهم بگویم به طور کلی درست نیست، اما برخی از افراد از مطالعه زبان های مرتبط به نفع خودشان استفاده می کنند.

به طور مثال اگر به طور هم زمان لاتین و اسپانیایی را مطالعه کنید به نفع تان است. همچنین اگر بعدا فرانسوی، ایتالیایی و یا پرتغالی را هم اضافه کنید که دیگر نور علی نور است.

اگر می خواهید از چند زبان برای کسب و کار و حرفه شغلی تان استفاده کنید، زبان هایی که گفته شد نمونه ای از بهترین زبان ‌ها برای یادگیری هستند.

word image 28

با این حال، همان طور که گفته می شود، افرادی هستند که شباهت ها را گیج کننده می دانند. البته من احساس می کنم این حرف اغراق آمیز است و پیشنهاد می کنم خودتان کند و کاوش کنید تا ببینید آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

البته ذکر این نکته ضروری است که سابقا مردم در یادگیری زبان ‌های مشابه خیلی کم دچار مشکل می شدند یا اصلا مشکلی نداشته اند. من مطمئن نیستم که چرا برخی افراد می‌گویند شما باید فقط زبان ‌های غیر مرتبط را مطالعه کنید زیرا هیچ مدرکی دال بر صحت این ادعا وجود ندارد.

حتما بخوانید:  ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری زبان خارجی

از طرفی شاید بخواهید زبان هایی را مطالعه کنید که هرگز کاربرد ندارند، مثل سانسکریت یا عبری کتاب مقدس. همچنین ” زبان های ساختگی ” مثل اسپرانتو و توکی پونا هم وجود دارند. بسیاری از زبان آموزان به این نتیجه رسیده اند که وقت گذاشتن برای این زبان ها به طور کلی در پیشرفت شان تاثیر خواهد داشت.

5-از اپلیکیشن های ناکارآمد دوری کنید

من چند تا از این اپلیکیشن ها را امتحان کرده ام. با این که برخی از این برنامه ها جایگاه خاص خودشان را دارند، اما در نهایت بهتر است زمان کار با آن ها را به حداقل برسانید.

البته برخی از آن ها باعث می شوند بتوانید با کسانی که به صورت بومی هر زبان صحبت می کنند، وقت بگذرانید و به طور ایده آل امکان ضبط برای مرور مکالمه را برای تان فراهم می کنند. بهترین اپلیکیشن ها را در اینجا معرفی کرده ایم

6- به توصیه های افراد موفق عمل کنید

موفقیت سرنخ هایی بر جا می گذارد و خودش را نشان می دهد. با این حال بسیاری از مردم از توصیه های تبلیغاتی که در وب سایت های شرکتی می بینند، پیروی می کنند. مثلا توصیه های زیر:

 

اگر می خواهید چندین زبان را هم زمان یاد بگیرید، افرادی را دنبال کنید که خودشان واقعا این کار را انجام می دهند. معمولا چیزی که می ‌بینید این است که آن ها در آن واحد بیش از یک زبان را یاد نمی ‌گیرند. در عوض، زبان ‌هایی که قبلا آموخته ‌اند را حفظ کرده و زبان جدیدی را اضافه می‌کنند. این تفاوتی ظریف، اما کلیدی است.

حتما بخوانید: ۳۳ ترفند مطالعه هر زبان برای افزایش 2 برابر کارایی

7- اجازه ندهید داشتن ثبات، تنوع را خدشه دار کند

هنگام یادگیری زبان، ثبات و استمرار همیشه مهم خواهد بود. با این حال، مغزتان به دنبال تنوع است.

یک اصل هم به نام interleaving یا ” ادغام منظم ” وجود دارد که می توانید از آن بهره مند شوید. به طور مثال نمی توان از این واقعیت گذشت که خواندن یک رمان به زبان آلمانی و یک رمان به زبان چینی به زمان و تمرکز بیشتری نسبت به زمانی که روی یکی متمرکز هستید ، نیاز دارد.

word image 29

با این حال، تعادل برقرا کردن بین آن ها در واقع به نحوه یادگیری شما کمک می کند. راهکار این است که مطمئن شوید؛ انتقالِ شناختی (Cognitive shifting) شما شامل صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن در گستره وسیع تری می شود .

توجه : ادغام و انتقال شناختی را نباید با چند وظیفه ‌ای بودن اشتباه گرفت . آن رفتار زیان بار تلقی می شود.

8- در صورت نیاز به دنبال پاسخگویی باشید

برخی از زبان آموزان به تنهایی کاملا قوی هستند و خودشان به نیاز ها و سوالات شان رسیدگی می کنند. با این حال، اگر واقعا می خواهید چند زبان را به طور هم زمان یاد بگیرید، احتمالا به این نتیجه می رسید که به پشتیبانی بیشتری نیاز دارید. برای برخورداری از این امکان، می توانید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • به انجمن های زبان آموزی بپیوندید.
  • معلم یا مربی استخدام کنید.
  • هر دو ایده را با هم ترکیب کنید.

اگر به دنبال مربی هستید، به دنبال فردی باشید که در کوچینگ بلند مدت و البته متمرکز بر مدیریت زمان موفق و برجسته باشد . و مطمئن شوید که حرف و عملش یکی است.

از دست ندهید: ۱۲ نکته یادگیری بهتر گرامر یک زبان خارجی

9- استراحت های استراتژیک داشته باشید

یادگیری چند زبان به طور هم زمان باعث می شود همیشه مشغول و درگیر باشید. شما با استراحت کردن به افزایش بازده یادگیری خودتان کمک می کنید. یک ترفند برای این که وقفه به جا و مناسب بین جلسات آموزشی داشته باشید؛ این است که مطمئن شوید واقعا یک استراحت دو هفته ای تبدیل به دو ماه و یا دو سال نمی شود.

همان طور که زمان بندی به شما در این مسیر کمک می کند ، تعهد به یادگیری هم در پیشرفت تان موثر خواهد بود. یکی از ترفند های موثرِ دیگر این است که هزینه جلسات یادگیری زبان تان را از قبل پرداخت کنید و آن ها را در تقویم علامت بزنید تا بهانه ای برای استراحت اضافی نداشته باشید.

به این ترتیب، اگر دو هفته استراحت کنید، واقعا یک وقفه دو هفته ای است زیرا قبلا جلسه بعدی تان را رزرو و هزینه آن را پرداخت کرده اید.

10- از تکنیک های حافظه استفاده کنید

یکی از کار هایی که باعث پیشرفت تان می شود، درک نقش یادآوری در یادگیری زبان است. وسیله یادآوری چه فلش کارت و چه تکنیک Memory Palaceیا ” کاخ حافظه ” باشد، استفاده استراتژیک از حافظه نتیجه خواهد داد.

در حال حاضر، برخی از افراد فکر می کنند زمانی از حافظه شان بهتر استفاده کرده اند که از مشغول کردن ذهن شان به یادگیری خودداری کرده و از روی عادت کاری را تکرار کنند. اصلا نباید این طور باشد.

word image 30

در واقع می ‌توانید از زبان‌ هایی که یاد می ‌گیرید برای تسلط بر تکنیک‌ های حافظه استفاده کنید تا روند مطالعه تان سریع ‌تر و هر دو کار برای تان سرگرم‌کننده ‌تر شود. بنابراین وقتی آمادگی لازم را به دست آورید، می‌ توانید روش های مشابه ” کاخ حافظه ” را برای افزایش دایره لغات از زبان ‌های مختلف به طور هم زمان بررسی و امتحان کنید. (بهترین تکنیک های حافظه شامل جعبه لایتنر و فلش کارت است- روی هر کدام کلیک کنید اگر می خواهید یاد بگیرید)

به طور مثال هیچ چیزی مانع شما نمی شود که از دو روش مجزا برای به خاطر سپردن کلمه ” سایه ” به زبان آلمانی و چینی به همان شیوه “کاخ حافظه” استفاده کنید و می توانید یک شیوه را به کار ببرید.

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری چند زبان +فواید آن

نکات تکمیلی

1-حداکثر دو زبان را انتخاب کنید. با این که از نظر تئوری یادگیری بیش از دو زبان به طور هم زمان امکان پذیر است، اما هر زبان مشکلات و سختی های یادگیری خاص خودش را دارد و ممکن است بر روی موفقیت شما تأثیر منفی بگذارد.

2- سعی کنید دو زبان بسیار متفاوت را انتخاب کنید . زبان‌ هایی که از یک خانواده زبانی می ‌آیند، اغلب در مواردی مثل واژگان و دستور زبان با هم همپوشانی هایی دارند و به راحتی می‌ توان آن ها را اشتباه گرفت.

3- سعی کنید یک زبان آسان و یک زبان دشوار انتخاب کنید. این به شما کمک می کند تا تفاوت بین آن ها را بهتر درک کنید.

4- یک زبان اولویت تعیین کنید. حتی اگر می خواهید به هر دو زبان مسلط شوید، یکی را کمی بیشتر در اولویت قرار دهید . اختصاص کمی زمان بیشتر به آن زبان به شما کمک می کند تا شاهد پیشرفت بیشتری باشید و از نا امید شدن تان پیشگیری می کند.

5- منظم باشید. اهداف واقع بینانه تعیین کنید، برنامه های قابل اجرا بچینید و زمان تان را هوشمندانه مدیریت کنید.

6- با توجه به سختی هر زبان، به آن زمان اختصاص دهید. اگر یکی از زبان ها دشوار تر از دیگری است، زمان یادگیری زبان تان را به نفع زبان دشوارتر بیشتر کنید. ممکن است که بخواهید 70 تا 80 درصد از زمان تان را به زبان دشوار و 20 تا 30 درصد را به زبان ساده اختصاص دهید.

7- در صورت امکان؛ سعی کنید اول در یک زبان به سطح حرفه ای یا A1 برسید . این کار مانع از به وجود آمدن سردرگمی در مورد واژگان و دستور زبان پایه برای برقراری ارتباطات اولیه و تعامل در سفر می شود.

8- هر روز یا تا حد امکان، هر دو زبان را مطالعه کنید.

9- هر زبان را در مکانی متفاوت و با ابزار های مختلف مطالعه کنید تا به شما در تشخیص تمایز بین این دو کمک کند. برای مثال سعی کنید همیشه یک زبان را در اتاق نشیمن و زبان دیگر را در اتاق خوابتان مطالعه کنید. یادداشت ها و ابزار های یادگیری مثل فلش کارت های تان را، رنگی انتخاب کنید.

10- برای هر زبان از روش یادگیری متفاوتی استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا بیشتر بین این دو تمایز قائل شوید. به طور مثال برای یک زبان از یک اپلیکیشن گوشی و فلش کارت و برای زبان دیگر از رایانه و نوت بوک استفاده کنید .

در ادامه بخوانید: چرا یادگیری زبان دوم مهم است؟ 20 دلیل

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام من زبان آلمانی ۴ سال خوندم و زبان انگیسی قیل اون ۴ سال خوندم ولی از وقتی شروع کردم آلمانی خوندن انگلیسی یادم رفته..میخوام که الان دوتاشو باهم بخونم آیا ممکنه؟ و پیشنهادی دارین؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست