آلمانی و انگلیسی

یادگیری همزمان زبان آلمانی و انگلیسی (۵ راهکار موثر)

گاما

۹۵ میلیون نفر در کل دنیا به زبان آلمانی صحبت می کنند. آلمانی زبان رسمی کشور آلمان، استرالیا و بخشی از سوئیس است. انگلیسی و آلمانی به شاخه ژرمن خانواده زبان هندی _ اروپایی مربوط می‌ شود و از آن جایی که این دو زبان به هم نزدیک هستند، در نتیجه ویژگی های مشترکی دارند و علاوه بر آن زبان انگلیسی در رسانه و فرهنگ مردم آلمان فراگیر است.

بنابراین اصلا عجیب نیست که بسیاری از مردم آلمان خیلی سریع و راحت زبان انگلیسی را یاد می گیرند. اگرچه جنبه های مختلفی از زبان آلمانی وجود دارد که با انگلیسی تداخل دارد و در این قسمت آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

شباهت ها و تفاوت ها

۱-الفبا

الفبای آلمانی شامل ۲۶ حروف است که در انگلیسی هم همین مقدار حروف الفبا داریم. علاوه بر آن حروف ادغامی ä, ö, ü و ß هم در زبان آلمانی وجود دارد. به همین دلیل دانش آموزان ابتدایی ممکن است در املا دچار مشکل شوند. مثلاً ممکن است زمانی که معلم حرف e یا r را تلفظ می کند، آن ها اشتباهاً حرف i یا a را بنویسند.

۲-تلفظ

صدا ها در زبان انگلیسی و آلمانی شبیه به هم هستند و الگو های تاکیدی و آهنگ صدا نیز به یکدیگر شباهت دارند. اگرچه صدای /th/ مثلا در لغت the و thing در زبان آلمانی وجود ندارد و بسیاری از افراد هنگام تلفظ صحیح این کلمات دچار مشکل می شوند. کلمات آلمانی که با حرف /w/ شروع می شوند، به صورت /v/ تلفظ می شود، یعنی کلمات انگلیسی مثل we یا wine به اشتباه ve یا vine تلفظ می شوند.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته بسیارمهم برای یادگیری موفق یک زبان خارجی

۳-گرامر_ فعل / زمان

کمبود ارتباط بین زمان های استفاده شده در زبان انگلیسی برای انتقال یک معنی خاص با زبان آلمانی وجود دارد. مثلاً در زبان آلمانی زمان استمراری وجود ندارد. بنابراین شنیدن جملاتی مانند. I can’t come now; I eat my dinner; از زبان آلمانی ها رایج است، به جای این که باید جملاتی مثل He is riding his bike to school every day به کار ببرند.

یکی دیگر از نمونه های کمبود ارتباط و مطابقت استفاده از حال ساده در زبان آلمانی این است که انگلیسی ها در چنین مواردی از آینده همراه با will استفاده می کنند و ممکن است اشتباهات این چنینی رخ دهد I tell him when I see him.

یکی از مشکلات دیگر برای آلمانی‌ ها انتخاب زمان صحیح برای صحبت در مورد گذشته است. معمولاً زبان آلمانی از حال کامل برای صحبت در مورد اتفاقات گذشته استفاده می‌ کند Dann habe ich ei: Bier getrunken. اما همین زمان در زبان انگلیسی غلط محسوب می شود Then I have drunk a water.

۴-گرامرهای دیگر

آلمانی منحنی و یا منعطف است. یعنی بیشتر بخش های زبان بر حسب عملکرد جمله تغییر می کند. به همین دلیل برای افراد انگلیسی زبان، یاد گرفتن زبان آلمانی سخت تر از افراد آلمانی است که می خواهند انگلیسی یاد بگیرند.

آلمانی ها سه ویژگی در مورد کلمه دارند که اصلاً در زبان انگلیسی وجود ندارد: اول این که فعل اصلی باید جزء دوم در یک عبارت مستقل باشد که اغلب نیاز به یک وارونه سازی برای فعل و فاعل وجود دارد . مثلاً . Manchmal komme ich mit dem Bus in die Schule. گاهی اوقات با اتوبوس به مدرسه می روم.

دوم این که زمان گذشته فعل باید همیشه آخرین جزء یک عبارت مستقل باشد . مثلاً Ich habe ihn night gesehen. ( او را ندیده ام.)

سوم این که فعل اصلی باید آخرین جزء در یک عبارت وابسته باشد .‌ مثلاً: Sie fragte mich, ob ich den Film schon gesehen hätte. او از من پرسید که آیا این فیلم را دیده ام.

۵-لغت

آلمانی و انگلیسی واژه های یکسان و هم ریشه زیادی دارند: Winter/winter, Haus/house , trinken/drink, و … . بسیاری از واژه های هم ریشه که معنی یکسانی ندارد ( یعنی متضاد یکدیگر هستند ). مثلاً کلمه also در زبان آلمانی معنی کلمه so را در زبان انگلیسی می دهد یا aktuell به معنای current است، نه actual .

حتما بخوانید: ۱۲ نکته بسیار مهم برای تقویت و یادگیری بهتر گرامر یک زبان خارجی

۶-موارد متفرقه

زبان آلمانی علامت گذاری دقیق تری نسبت به زبان انگلیسی دارد. به همین دلیل ممکن است گاهی اوقات این علامت گذاری ها در زبان انگلیسی کاملاً بی مورد و اضافه باشند . مثل: He said, that he was tired.

اسم ها در زبان آلمانی با حروف بزرگ هستند که اغلب باعث می شود دانش آموزانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند، اسم ها را با حروف بزرگ بنویسند.

چگونه چند زبان را همزمان بخوانیم؟

یکی از رایج ترین سوالات برای افرادی که در حال یادگیری زبان هستند، به وجود می آید، این است که چگونه چند زبان را به طور همزمان یاد بگیرند. اگر شما هم مثل من هستید و به دنبال یادگیری ۵ زبان به طور همزمان می باشید، این مقاله مخصوص شماست.

پس قطعاً شما با تمرین های خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن مواجه خواهید بود. شاید به این فکر می‌ کنید که با این همه کتاب، برنامه و دیکشنری چه کنید. خود من هم در مورد این موضوع فکر می‌ کنم.

حتما بخوانید: ۳۳ ترفند برای مطالعه هر زبان خارجی برای افزایش دوبرابر کارایی

اما نترسید و به دنبال یادگیری زبان باشید. می توانید این کار را انجام دهید. قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه چند زبان را به طور همزمان یاد بگیرید و از آن ها به طور موثر استفاده کنید!

راهکار ۱- پایه هر زبان را به طور جداگانه در خودتان ایجاد کنید.

من همانند افرادی که عاشق زبان هستند، دوست دارم همه زبان ها را یاد بگیرم. خیلی دوست داشتم که وقت داشتم و می‌ توانستم هر زبان را به طور جداگانه مطالعه کنم. اگر چه که از دیدگاه تجربی یادگیری چند زبان به طور همزمان امکان پذیر نیست و در حقیقت اولین راهکار من برای یادگیری زبان این است که یک زبان را در یک زمان خاص و به طور جداگانه مطالعه کنم اما صبر کنید. مگر قرار نبود در مورد یادگیری چند زبان به طور همزمان صحبت کنیم؟

منظور من این است که در یک زمان مشخص فقط یک زبان را مطالعه کنید. مثلا اگر می‌ خواهید فرانسوی و آلمانی یاد بگیرید و هیچ کدام را هم قبلا مطالعه نکرده‌اید، باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. سعی کنید پایه خوبی در گرامر و لغت آن زبان پیدا کنید و زمانی که فهم و درک خوبی نسبت به آن زبان در سطح ابتدایی پیدا کردید، به سراغ زبان بعدی بروید.

ساخت پایه قوی در یک زبان زمان ‌بر است اما باید برای هر زبان جدید، توجه مورد نیاز را اعمال کنید و سپس زمان خود را به یادگیری موارد پایه قبل از یادگیری زبان دیگر اختصاص دهید. چیزی که سعی دارم به شما بگویم، این است که بهتر است چند زبان را در یک زمان مشخص نگه دارید و در ذهنتان ثبت کنید تا این که مدام زبان‌ های مختلف را مطالعه کنید.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که از راه و شیوه درستی استفاده می کنید. اگر در حال یادگیری زبان هستید ، کلاس ها و درس های آنلاین گزینه مناسبی هستند و به همین دلیل پیشنهاد می کنم که از کلاس های آنلاین استفاده کنید که راحت تر می باشند.

حتما بخوانید: بهترین ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

یک سلف استادی و یا خود مطالعه ای خوب شامل کتاب های مفهومی و یا کتاب های گرامر است که فرصت یادگیری کلمات را به طرز عالی در اختیار شما قرار می دهند. اگرچه استفاده از برنامه هایی مثل One Word a Day نمی توانند در این مسیر کمک زیادی به یادگیری شما بکنند.

متنفرم از این که این جمله را به شما بگویم اما هیچ راه سریع و کوتاهی برای یادگیری یک زبان جدید وجود ندارد. پس اگر در مورد یادگیری زبان ها جدی هستید، نباید بترسید.

راهکار ۲- روی زبانی که از قبل یاد گرفته اید، سرمایه ‌گذاری کنید.

اگر در مرحله ای هستید که یک زبان را از قبل یاد گرفته اید و می خواهید زبان جدید را شروع کنید، اولویت شما باید زبان قبلی باشد. به طور مثال اگر قبلاً زبان فرانسوی می خواندید، زبان اسپانیایی می‌ تواند زبان مناسبی برای شما باشد.

اگر به تازگی شروع کرده‌ اید اما زبان بومی شما فارسی است، باید یک زبان نزدیک به زبان فارسی انتخاب کنید که انگلیسی می تواند گزینه مناسبی باشد و مثلا اگر انگلیسی را یاد گرفته اید، زبان آلمانی برای شما آسان تر است. باید به این موضوع توجه کنید که ارتباط زبان ها با یکدیگر چگونه است. زمانی که یک زبان جدید را از یک خانواده یکسان انتخاب می کنید، باعث می شود که پیش زمینه خوبی در زبان جدید داشته باشید، زیرا معمولاً این زبان ها گرامر و قوانین گرامری و نقاط مشابه بیشتری با یکدیگر دارند.

راهکار ۳- از زمان بیکاری حداکثر استفاده را داشته باشید

راهکار سوم که احتمالاً کاربردی‌ ترین راهکار باشد ، این است که از اوقات فراغت خود بیشترین میزان استفاده را داشته باشید. به غیر از زمان هایی که مشغول خواندن کتاب های مختلف در زمینه زبان جدید هستید، هنگامی که بی کار هستید هم باید راه های مختلفی را پیدا کنید که زبان یا زبان های مورد نظر شما در زندگی روزمره جریان داشته باشد. مثلاً می توانید به رادیو گوش کنید یا فیلم ‌هایی را ببینید که به آن زبان مورد نظر شما صحبت می کنند یا کتاب های متفرقه به آن زبان را مطالعه کنید.

علاوه بر این، خوشبختانه ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌ کنیم و تکنولوژی هم بزرگترین کمک کننده برای یادگیری زبان خارجی است . اپلیکیشن های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای استفاده از زبان خارجی در زندگی روزمره هستند. حتی می‌ توانید زبان جدید را هنگام ناهار خوردن و یا حمام کردن هم تمرین کنید. اپلیکیشن هایی مثل Duolingo و Memrise برنامه های مفیدی هستند که البته اپلیکیشن هایی مثل Flash Academy و LingQ هم می تواند مفید باشد.

حتما بخوانید: ۲۲ تا از موثرترین فوت و فن های یادگیری یک زبان خارجی

هم اکنون خود من با LingQ در حال یادگیری ۵ زبان مختلف هستم: فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، دانمارکی و روسی. در این بین نگاهی هم به زبان‌ های اسپانیایی ، کره ای، ژاپنی، هلندی و فنلاندی می اندازم.

می‌ توانم بگویم که اپلیکیشن LingQ بهترین اپلیکیشن های موجود برای یادگیری زبان است. زیرا مهارت های شنیداری و درک مطلب را همراه با یادگیری لغت ، گرامر و تمرین های تلفظ ترکیب می کند. این فرآیند بسیار ساده است: باید در این برنامه زبان مورد نظر را انتخاب کنید. سطح خود را تنظیم کنید. سپس محتوای مورد نیاز برای یادگیری زبان در اختیار شما قرار می گیرد. به سادگی می توانید دروسی را انتخاب کنید که به آن ها علاقه بیشتری دارید و شروع به مطالعه کنید.

خود من با استفاده از این برنامه توانستم ۱۰۰۰۰ لغت فرانسوی یاد بگیرم.

word image 16

همزمان که یک زبان جدید را می خوانید، می توانید روی هر کلمه ای که برایتان جدید است، کلیک کنید و به صورت اتوماتیک ترجمه آن را در برنامه ببینید که از طریق دیکشنری برنامه قابل دیدن است. همچنین می توانید همه کلمه های جدید را به یک قسمت خاص انتقال دهید که آن ها را برای شما تبدیل به فلش کارت می کند و می توانید هر زمان که خواستید آن‌ ها را مرور کنید.

در نهایت این کلمات به کلمات شناخته شده‌ای برای شما تبدیل می شوند. سپس این کلمات کنار کلمات دیگری قرار می‌ گیرند که هم اکنون آن ها را در زبان جدید یاد گرفته اید.

جدا از این که این برنامه راهکارهای بسیار مفهومی را برای زبان یادگیری زبان جدید به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می دهد، این است که محتوای آن نیز بسیار جذاب است. همیشه محتوا های جدیدی به آن اضافه می شود که توسط کاربران ساخته شده است .

مهم تر این که بیشتر دروس کاملا معتبر هستند و صوت ها مربوط به افراد بومی در آن زبان است که می توانید هنگام خواندن از آن ها هم استفاده کنید.

راهکار ۴- برنامه ریزی داشته باشید.

زمانی که در حال یادگیری زبان جدید هستید که قبلا هم آن را مطالعه کرده بودید، باید مدیریت زمان داشته باشید که یک راه کلیدی است. مثلاً من مطالعه شش زبان را مانند یک تعهد شغلی در زندگی می‌ دانم و آن را با یک سبک زندگی سالم انجام می دهم. برای انجام این کار یک لیست برنامه ریزی هفتگی در اختیار دارم.

بنابراین پیشنهاد می کنم اهداف هفتگی برای خود تعیین کنید که برای هر هفته متفاوت است‌ این برنامه شما را ملزم می‌ کند که به یادگیری زبان پایبند باشید اما اگر به هدف هفتگی خود دست پیدا نکنید، هرگز نباید استرس بگیرید. شما در حال یادگیری زبان هستید زیرا دلتان می خواهد و هیچ کس شما را مجبور نکرده است، بنابراین باید از یادگیری آن لذت ببرید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • جای خالی وبسایتی با چنین محتوای پرباری واقعا حس میشد که شما به نحو احسنت پرش کردین،با ارزوی پیشرفت های روز افزون
    من یک ترم حضوری و ترم بعد مجازی کلاس المانی رفتم و ۳ماهی هست که تمرکزم روانگلیسی گذاشتم برای امتحان ایلتس و زبان المانی رو ول کردم،طبق مطالب شما من چرایی خاصی به جز علاقه شخصی به یادگیری زبان های مختلف برای المانی ندارم،با اینحال بنظرشما بهتره ابتدا ایلتس بگیرم بعد المانیو ادامه بدم یا روزی یک ساعت خوندن المانی تاثیری بر سرعتم در انگلیسی خوندن نداره؟سطح انگلیسیم B2 هست

    پاسخ
  • واقعا عالی بود
    من میخوام زبان آلمانی رو شروع کنم و چند سال پیش یعنی حدود ۴ سال و خورده ای هست که انگلیسی رو شروع کردم و کتابم تاپ ناچ ۳ هست به نظرتون شروع کردن شروع کردن آلمانی الان برای من زوده؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست