آیلتس

چطور در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره ۸ بگیریم؟ (ترفندهای موثر)

گاما

در این مطلب است قرار است یاد بگیریم که چطور در آزمون شنیداری یا همان لیسینینگ آیلتس نمره ۸ کسب کنیم. ما به شما کمک می کنیم تا کاملا فرمت امتحان و سوالات امتحان شنیداری آیلتس را بفهمید و با اطمینان به سوالات پاسخ بدهید تا با نمره ای عالی قبول شوید.

۵ نکته بسیار مهم درباره آزمون لیسینینگ آیلتس

۱-با انواع و اقسام لهجه های انگلیسی آشنا شوید

در آزمون لیسینینگ آیلتس طیف وسیعی از لهجه ها به کار گرفته می شوند که نشان دهنده ماهیت بین المللی زبان انگلیسی است؛ بنابراین اگر می خواهید جزو کسانی باشید که نمره بالایی در آزمون شنیداری می گیرند باید گوشتان را به شنیدن و فهمیدن لهجه های انگلیسی در کشورهای مختلف عادت بدهید.

به جای اینکه تمام مدت بی بی سی گوش کنید بهتر است ایستگاه های رادیویی مناطق کوچک تر را امتحان کنید یا به طور جدی برنامه های تلویزیونی کشورهای مختلف انگلیسی زبان را دنبال کنید و با لهجه هایشان آشنا بشوید. برای پیدا کردن این موارد هم فقط کافیست سری به گوگل بزنید؛ هر چیزی که لازم دارید در گوگل پیدا می شود.

۲-حواستان باشد که تمرکزتان را از دست ندهید

با اینکه در طول آزمون لیسینینگ و موقع گوش دادن به سوالات تمرکز کردن کار سختی به نظر می رسد ولی اگر دلتان می خواهد با نمره ۷ یا بالاتر از این آزمون بیرون بیایید باید نهایت تلاشتان را بکنید که کاملا متمرکز باقی بمانید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

برای افزایش تمرکز به تمرینات گوش دادن فعال و موثر نیاز دارید. یادتان باشد حتی اگر صبح تا شب فایل های لیسینینگ زبان گوش کنید ولی موقع شنیدنشان حواستان جای دیگری باشد نتیجه چندان خوبی نمی گیرید. باید عادت کنید زمانی که به یک فایل صوتی یا برنامه تلویزیونی گوش می دهید حواستان معطوف آن باشد. به این ترتیب به مروز زمان تمرکزتان بیشتر می شود.

علاوه بر این کم کم باید عادت کنید درست مثل وقتی که یک نفر به زبان مادری تان صحبت می کند و شما در حین گوش دادن به او کارهای دیگری هم می کنید، انقدر تمرکز و توجهتان را بالا ببرید که وقتی یک فایل انگلیسی می شنوید و در عین حال مشغول کاردیگری هم هستید بفهمید که گوینده چه می گوید. این تمرین ها به شما کمک می کنند سر جلسه آزمون هم تمرکزتان را حفظ کنید.

۳-دستورالعمل های آزمون را با دقت بخوانید

این مورد مخصوصا زمانی که در آزمون کلمه “حد مجاز” قید می شود اهمیت بیشتری پیدا می کند. حواستان باشد اگر در سوال مطرح شده گفته شده که بیشتر از سه کلمه مجاز نیست، نباید از این بیشتر بنویسید؛ یعنی اگر جواب شما چهار کلمه باشد نادرست تلقی می شود و نمره این بخش را از دست می دهید.

۴-با انواع و اقسام سوالات مختلف آشنا شوید

این کار باعث می شود روز امتحان غافلگیر نشوید و بدانید چه تیپ سوالاتی در انتظارتان است و چطور باید به آنها جواب بدهید. برای آشنایی با سوالات لیسینینگ آیلتس، آزمون های قبلی را مرور کنید و سوالاتش را با دقت بررسی کنید.

۵-تمرین کنید که فقط به یک بار گوش دادن نیاز داشته باشید

خیلی از اساتید در کلاس های زبان به زبان آموزانی که قصد گرفتن مدرک آیلتس دارند اجازه می دهند فایل امتحان را سه یا چهار بار گوش کنند و بعد به سوالات آن پاسخ بدهند؛ اما ما به شدت توصیه می کنیم که در شرایط آزمون آیلتس تمرین کنید، یعنی خودتان را فقط به یک بار گوش دادن عادت بدهید.

انواع سوالات آزمون شنیداری آیلتس (IELTS Listening)

قبل از هر کاری، باید با سوالات مختلفی که در آزمون لیسینینگ از شما پرسیده می شود آشنا بشوید. در ادامه سوالات مختلفی که در این امتحان مهم باید به آنها جواب بدهید را با هم بررسی می کنیم.

۱-سوالات تکمیل خلاصه ها (Summary Completion)

در این قسمت از شما خواسته می شود که بر اساس شنیده هایتان یک فلوچارت، فرم یا جدول را پر کنید. برای اینکه بتوانید به راحتی سوالات مربوط به این قسمت را پاسخ بدهید از نمونه سوال هایی که در آنها سوالات Summary Completion به همراه نکات مربوط به آن آورده شده استفاده کنید. این نمونه سوالات به شما کمک می کنند که بدانید دقیقا در آزمون از شما چه چیزی خواسته می شود و چطور باید به آن پاسخ بدهید.

نکات مربوط به پر کردن فرم در سوالات Summary Completion

در بخش اول آزمون به شما یک فرم یا جدول داده می شود که باید آن را پر کنید. به طور معمول پاسخ های این بخش یک یا دو کلمه ای هستند و شامل اطلاعات واقعی مثل شماره تلفن، تاریخ و زمان می شوند.

۲-سوالات چند گزینه ای (Multiple Choice Questions)

در این قسمت یک سوال با چندین گزینه مختلف از شما پرسیده می شود که باید از میان گزینه های مختلف جواب صحیح را پیدا کنید. سعی کنید با بررسی سوالات دوره های قبلی آزمون آیلتس با این بخش هم آشنا بشوید و نکات و راهکارهای مهم و مفید برای پاسخگویی به سوالات چند گزینه ای را یاد بگیرید.

۳-سوالات مربوط به برچسب زدن به نقشه یا نمودار (Labelling a Map or Plan)

در این بخش به شما یک نقشه، نمودار و یا یک دیاگرام داده می شود که روی بعضی از قسمت های آن برچسب هایی وجود دارد. در طول آزمون لیسینینگ درباره این برچسب ها صحبت می شود و شما باید بتوانید با توجه به چیزی که می شنوید برچسب ها را تکمیل کنید.

اطلاعات ضروری و مهم درباره آزمون آیلتس

برای اینکه در آزمون لیسینینگ نمره ۷ به بالا بگیرید باید از چیزی که قرار است انجام بدهید درک کاملی داشته باشید. اطلاعات زیر به شما کمک می کند که بفهمید در آزمون آیلتس قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه چیزی از شما انتظار می رود:

  • آزمون  لیسینینگ آیلتس حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد.
  • در مجموع ۴۰ سوال برای پاسخ دادن وجود دارد و هر سوال ۱ امتیاز دارد.
  • آزمون به ۴ بخش تقسیم می شود و هر چه به جلو می روید به تدریج سطح سوالات هم سخت تر می شود.
  • زمان بندی درست و مناسب بسیار مهم و کلیدی است. به شما وقت داده می شود که قبل از شنیدن صدای ضبط شده به سوالات نگاهی بیندازید و در پایان هم وقت دارید که پاسخ هایتان را بررسی کنید.
  • ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا جواب هایتان را در پاسخ نامه آزمون وارد کنید.
  • فرقی نمی کند تحصیلات آکادمیک زبان انگلیسی داشته باشید یا خودتان به طور عمومی و مستقل آن را یاد گرفته باشید؛ در هر دو صورت باید آزمون لیسینینگ را بگذرانید.

نکات و راهنمایی های مهم درباره آزمون  لیسینینگ آیلتس

  • از قبل برنامه ریزی کنید تا زود به محل آزمون برسید. شما باید برای مستقر شدن در محل آزمون و آمادگی برای امتحان زمان کافی داشته باشید.
  • دستورالعمل ها و نکات مربوط به امتحان را با دقت بخوانید و گوش بدهید. خیلی از داوطلبان به خاطر اشتباهات ساده یا از قلم انداختن برخی دستورات ساده به راحتی نمره قبولی را از دست می دهند.
  • می توانید جواب هایتان را روی برگه آزمون بنویسید. شما هزینه آن را پرداخت کرده اید پس با خیال راحت هر چه می خواهید روی برگه آزمون بنویسید.
  • در پایان با دقت کامل جواب هایتان را از برگه سوالات به پاسخنامه منتقل کنید.
  • اگر دلتان بخواهد می توانید همه جواب هایتان را با حروف بزرگ بنویسید.
  • اگر در طول امتحان در شنیدن صدای ضبط شده مشکل داشتید در پایان آن را به مسولین برگزار کننده آزمون گوشزد کنید. شما هزینه خدمات را پرداخت کرده اید و حق آن را دارید که به نحو درست و شایسته به شما پاسخ بدهند.

نکات و راهنمایی های مهم برای افزایش مهارت شنیداری

ما بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ را در اینجا توضیح داده ایم (کلیک کنید). خیلی از دانشجویان برای دریافت ویزا یا بورس تحصیلی باید در آزمون لیسینینگ حداقل نمره ۸ را کسب کنند. برای اینکه مهارت شنیداری تان را افزایش بدهید می توانید نکات زیر را دنبال کنید:

۱-پادکست های آموزش زبان انگلیسی گوش کنید

پادکست های یکی از بهترین ابزارهایی هستند که یک زبان آموز می تواند در اختیار داشته باشد. این پادکست ها درباره زندگی در یک کشور انگلیسی زبان بینش و تفکر بسیار خوبی به شما می دهند. انواع و اقسام مختلف و متنوعی از پادکست ها وجود دارند که می توانید با توجه به علایقتان آنها را انتخاب و گوش کنید.

۲-بیشتر بخوانید و بیشتر گوش کنید

برای خیلی از زبان آموزها این سوال مطرح می شود که چطور مهارت های خواندن (reading) و گوش دادن (listening) را در خودمان تقویت کنیم؟ جواب آن ساده است: هر چه بیشتر بخوانید و بیشتر گوش کنید مهارتتان هم بیشتر می شود. البته یادتان باشد که فقط خواندن و شنیدن به تنهایی کمک کننده نیست. شما باید که چطور به شکلی موثر و مفید تمرین و از چه منابعی استفاده کنید.

۳-تمرینات مربوط به آزمون لیسینینگ آیلتس

ما بهترین تمرین های تقویت لیسنینگ را در اینجا برای دانلود قرار داده ایم (کلیک کنید) . اینکه یاد بگیرید در خانه به طور منظم و استراتژیک تمرین کنید تا مهارت شنیداری تان افزایش پیدا کند اهمیت بسیار زیادی دارد. از طریق لینک های زیر می توانید به سایت هایی که شامل آزمون های تمرینی رسمی برای آیلتس هستند مراجعه کنید:

  • The British Council
  • IDP
  • IELTS Official

نکته مهم: اگر دنبال آزمون های تمرینی آیلتس هستید به سایت های غیر رسمی مراجعه نکنید. در این سایت ها آزمون توسط افرادی که در این زمینه خبره و کار بلد نیستند طراحی می شود و معمولا سطح سوالات یا خیلی راحت است یا خیلی سخت. چنین سوالاتی باعث می شوند احساس کاذبی در شما به وجود بیاید و جلوی پیشرفتتان گرفته شود.

برای تمرین کردن این ۶ مرحله را دنبال کنید

اگر دنبال تمرین کردن برای آزمون  لیسینینگ آیلتس هستید نکات زیر را اجرا کنید تا سطح موفقیتتان را افزایش بدهید:

  1. در آزمون های عملی رسمی شرکت کنید
  2. سوالات خاصی که در آنها مشکل دارید را شناسایی کنید
  3. اشتباهاتتان را تجزیه و تحلیل کنید
  4. به این فکر کنید که چرا چنین اشتباهاتی کردید؟ دلایل خاصی که باعث شده به سوال مورد نظر پاسخ اشتباه بدهید چه بوده؟ زمان، استراتژی، دایره لغات، گرامر، مهارت گوش دادن و یا املای کلمات باعث چنین اشتباهی شده؟
  5. اول از همه روی مواردی که در آنها ضعیف تر هستید کار کنید.
  6. این روند را تکرار کنید را به طور منظم و مداوم یک نمره ثابت بالا کسب کنید.

محاسبه نمره نهایی آزمون  لیسینینگ آیلتس

با شمارش امتیازهایی که از مجموع ۴۰ سوال می گیرید و بر اساس موارد زیر می توانید نمره نهایی تان در آزمون  لیسینینگ آیلتس را محاسبه کنید:

  • ۱۸-۲۲ امتیاز: نمره ۵٫۵
  • ۲۳-۲۵ امتیاز: نمره ۶٫۰
  • ۲۶-۲۹ امتیاز: نمره ۶٫۵
  • ۳۰-۳۱ امتیاز: نمره ۷٫۰
  • ۳۲-۳۴ امتیاز: نمره ۷٫۵
  • ۳۵-۳۶ امتیاز: نمره ۸٫۰
  • ۳۷-۳۸ امتیاز: نمره ۸٫۵
  • ۳۹-۴۰ امتیاز: نمره ۹٫۰

بسیار کاربردی برای آیلتس

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست