شروع یادگیری زبان

یادگیری زبان انگلیسی را از کجا شروع کنیم؟ 12 ترفند موثر

گاما

یادگیری زبان انگلیسی برای خیلی ها پروسه طاقت فرسا و خسته کننده ایست. گاهی هم پیش می آید که شما مجبورید ظرف مدت زمان کوتاهی موارد زیادی که در این زبان وجود دارند را یاد بگیرید. اگر حقیقت را بخواهید، شما باید روند یادگیری زبان انگلیسی از نقطه درستی شروع کنید، مگر اینکه وقت و حوصله تان زیاد باشد و بخواهید حالا حالاها در این پروسه باقی بمانید!

روش های خوب و موثر زیادی وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند زبان انگلیسی تان را ظرف 30 روز به سطح خیلی خوبی برسانید، اما چیزی که از همه مهمتر است شروع یادگیری زبان انگلیسی از یک پایه محکم و درست است. ما در این مطلب بهترین راه ها برای شروع یادگیری زبان انگلیسی را در اختیارتان می گذاریم که به شما کمک می کنند این زبان هر چه سریعتر یاد بگیرید.

چرا باید زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

انگلیسی زبان بین المللی تجارت، کسب و کار و سفر کردن در سراسر جهان است. هر کسی ممکن است به یک دلیل بخواهد این زبان را یاد بگیرد؛ مثلا ممکن است بخواهید در یک شرکت خارجی استخدام شوید یا وقتی در سفر خارجی هستید با دیگران ارتباط برقرار کنید. به هر حال هر کسی دلیل خودش را برای یاد گرفتن زبان انگلیسی دارد.

جدا از اینکه شما به چه دلیل می خواهید انگلیسی یاد بگیرید، فراگیری این زبان می تواند درهای موفقیت را به رویتان باز کند. تسلط روی زبان انگلیسی نه فقط به درد کسب و کار و مسافرت می خورد، بلکه به شما امکان می دهد که به فیلم ها، کتابها و مقالات دانشگاهی ساخته و نوشته شده به این زبان هم به طور نامحدود دسترسی پیدا کنید. وقتی انگلیسی بلد باشید دیگر نیازی به ترجمه متن های انگلیسی به زبان مادری تان ندارید یا موقع فیلم دیدن لازم نیست دنبال زیرنویس فارسی بگردید، چون شما می توانید زبان انگلیسی را بفهمید و چه از این بهتر؟

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

word image 62

در نهایت اینکه یادگیری زبان انگلیسی (یا هر زبان جدید دیگری) راهی بسیار عالی برای به چالش کشیدن ذهنتان و فرصت خوبی برای آشنایی با یک فرهنگ جدید است. یاد گرفتن یک زبان جدید باعث تقویت عملکرد مغز شما می شود. تحقیقات نشان می دهد افرادی که می توانند به بیشتر از دو زبان صحبت کنند از سلامت بیشتری برخوردارند.

می توانید با این 100 درس رایگان شروع کنید

علاوه بر این، برای اینکه با فرهنگ مردم یک کشور آشنا شوید اول باید زبانشان را یاد بگیرید. یادگیری زبانهای جدید ذهن ما را باز و آن را تقویت می کند. در هر حال دلایل زیادی وجود دارد که شما را به سمت یادگیری یک زبان جدید مثل زبان انگلیسی سوق می دهد.

سخت ترین قسمت یادگیری زبان انگلیسی کدام قسمت است؟

از نظر اکثر زبان آموزها سخت ترین قسمت یادگیری زبان انگلیسی، یاد گرفتن لغات و واژه های جدید است. در ادامه به سخت ترین لغات و واژگانی که ممکن است طی یادگیری زبان انگلیسی با آنها برخورد کنید اشاره می کنیم:

افعال عبارتی (Phrasal Verbs)

افعال عبارتی (Phrasal Verbs) یکی از سخت ترین و چالش برانگیزترین قسمت هاییست که زبان آموزها با آن مواجه می شوند. افعال عبارتی به فعل هایی گفته می شود که از دو یا چند کلمه تشکیل شده باشند.

چنین فعل هایی هم می توانند معنی تحت اللفظی داشته باشند و هم معنایی که با توجه به ظاهر فعل نمی توان آن را حدس زد. مثلا معنای ظاهری فعل “pick up” بلند کردن یا بالا بردن کسی یا چیزی است اما همین فعل می تواند معنای “افزایش یا بهبود” و یا “پاسخ دادن به تلفن” هم بدهد. توجه به متن و بافتی که فعل در آن به کار رفته معنای آن را واضح و روشن می کند. اما خب، چیزی از سختی افعال عبارتی برای زبان آموزان کم نمی کند!

اصطلاحات، ضرب المثل ها و عبارات

انگلیسی زبانان بومی اغلب اوقات موقع صحبت کردن از اصطلاحات، ضرب المثل ها و عبارات مختلف استفاده می کنند. چیزی که کار را برای انگلیسی زبانان غیر بومی سخت تر می کند این است که انگلیسی زبان ها همیشه اصطلاحاتشان را کامل به کار نمی برند! مثلا ممکن است یک انگلیسی زبان بگوید: “it never rains”و مطمئن هم باشد که یک انگلیسی زبان دیگر کاملا متوجه منظورش می شود، ولی آیا شما هم کاملا می فهمید که منظور او چیست؟

اصطلاح انگلیسی “it never rains, but it pours” در فارسی به معنی این است که “بدبیاری نمی آید، اگر هم بیاید پشت سر هم می آید!” و به این مساله اشاره می کند که اتفاقات بد و ناگوار همیشه با هم و یکدفعه نازل می شوند. اغلب اوقات فهمیدن اصطلاحات انگلیسی به خودی خود سخت است چه برسد به اینکه گوینده آن را کامل هم نگوید!

گرامر، دستور زبان و ساختار جملات

لغات و واژگان جدید تنها چیزی نیستند که می توانند کار یاد گرفتن زبان انگلیسی را برایتان سخت کنند. گرامر هم مورد دیگریست که خیلی از زبان آموزها با آن مشکل دارند. برای اینکه مهارت گرامری زبان انگلیسی تان افزایش پیدا کند خیلی مهم است که مرتب تمرین کنید و درکتان را از گرامر و دستور زبان انگلیسی بالا ببرید.

سعی کنید هر طور که شده با دیگران به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید حتی اگر جملاتتان از نظر گرامری اشتباه باشند. تا وقتی اشتباه نکنید نمی توانید یاد بگیرید، پس اجازه ندهید ترس از گرامر فرایند یادگیری تان را مختل کند. اما از طرفی هم یادتان باشد که اشتباهات گرامری می تواند منجر به ایجاد سد زبانی شود. سد یا مانع زبانی به این معناست که شنونده باید تلاش بیشتری کند تا چیزی که شما می گویید را بفهمد. بنابراین توصیه می کنیم برای برقراری ارتباط موثر و مفید با دیگران، اشتباهات گرامری تان را شناسایی و آنها را تصحیح کنید.

word image 63

استثنائات گرامری

بعد از اینکه گرامر زبان انگلیسی را یاد گرفتید، باید استثنائاتی که در این زمینه وجود دارد یعنی مواقعی که قوانین کلی شکسته می شوند را هم یاد بگیرید. گرامر زبان انگلیسی به قدر کافی برای خیلی ها سخت هست، چه رسد به اینکه مجبور باشند یاد بگیرند چه زمانی این قوانین نقض می شوند.

حروف اضافه و کالوکیشن ها (Prepositions and Collocations)

یاد گرفتن اینکه چه حرف اضافه هایی با اسم ها، صفت ها یا افعال انگلیسی می آیند برای خیلی ها سخت است. این حروف بدون هیچ دلیلی با کلمه های دیگر ترکیب می شوند و یادگیری شان می تواند چالش برانگیز باشد. هیچ قانون خاصی برای ترکیب حروف اضافه با کلمات وجود ندارد و همین کار را سخت می کند.

این مساله درباره کالوکیشن ها هم صدق می کند. کالوکیشن ها کلماتی هستند که معمولا با هم می آیند؛ مثلا heavy rain (باران شدید) یا strong wind (باد شدید). ترکیب کردن این کلمات با کلمه های دیگر اشتباه است. بنابراین بهتر است که کالوکیشن های رایج در زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

pdf  دانلود ۴ کتاب آموزش گرامر کامل انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی را از کجا شروع کنیم؟

وقتی تصمیم می گیرید که یک زبان جدید را یاد بگیرید انبوهی از موارد مختلف برای یادگیری پیش روی شماست. یادگیری زبان انگلیسی به صرف زمان زیاد و پشتکار فراوان نیاز دارد؛ ولی اصلا غیرممکن و نشدنی نیست. مهمترین کاری که می توانید موقع شروع یادگیری زبان انگلیسی انجام بدهید این است که قبول کنید باید زیاد تمرین کنید، زیاد گوش بدهید و در این مسیر دچار اشتباهات زیادی هم خواهید شد.

این کار بهترین روش برای یادگیری صحیح زبان انگلیسی از ابتدا است. خودتان را غرق در انگلیسی کنید تا آن را یاد بگیرید. شاید این میان مجبور باشید هزینه کنید یا تلاش زیادی صرف یادگیری این زبان کنید ولی یادتان باشد وقتی به زبان انگلیسی مسلط شوید فرصت کار و تحصیل در کشورهای دیگر برایتان به وجود می آید و واقعا ارزشش را دارد.

word image 64

احتمالا در ابتدا سردرگم و گیج خواهید شد، اما هر چه جلوتر می روید سرعت یادگیری تان بیشتر غافلگیرتان می کند. یادتان باشد که زمان زیادی را صرف گوش کردن به پادکست ها و فایل های صوتی انگلیسی اختصاص بدهید و درست مثل یک کودک که تازه دارد زبان یاد می گیرد جلو بروید. بچه ها قبل از اینکه به طور کامل بتوانند به زبان مادری شان حرف بزنند اول از همه گوش می کنند. بعد شروع به زمزمه کردن می کنند تا بتوانند کلماتی که شنیده اند را تقلید کنند. اگر شما هم قبل از تلاش برای صحبت کردن به انگلیسی به شکلی روان و سلیس، سعی کنید به فایل های انگلیسی گوش بدهید و تمرین کنید پایه قوی و محکمی خواهید داشت. هر چه در مراحل اولیه یادگیری تان زمان بیشتری صرف شنیدن اصوات و ساختار جملات انگلیسی کنید، بعدها سریعتر و راحت تر می توانید صحبت کنید.

1-خودتان را با زبان انگلیسی محاصره کنید

اگر این موقعیت را ندارید که در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کنید، پس خودتان باید دست به کار شوید و خودتان را با زبان انگلیسی احاطه کنید. این کار را می توانید با تماشای فیلم های انگلیسی، گوش دادن به پادکست های انگلیسی و برچسب انگلیسی زدن روی وسایل مختلف خانه تان انجام بدهید.

درست مثل وقتی که در یک کشور انگلیسی زبان هستید، در اینجا هم نباید از خودتان انتظار داشته باشید که تمام کلماتی که در فیلم ها یا پادکست ها گفته می شود را بفهمید. مغز ما برای یادگیری یک زبان جدید نیاز به شنیدن و دیدن دارد. معمولا زبان آموزها یادگیری زبان انگلیسی را با یادگیری گرامر شروع می کنند در حالیکه خواندن و گوش کردن مطالب انگلیسی در طول روز بدون تمرکز روی گرامر آن می تواند مهارت زبانی شما را تا حد زیادی تقویت کند.

2-لغات جدید را جایی ثبت و ضبط کنید

فکر نکنید هر کلمه ای که الان می شنوید و یاد می گیرید را حتما بعدا هم به یاد خواهید آورد. هر وقت با یک لغت، فعل یا عبارت و اصطلاح جدیدی آشنا شدید آن را با ذکر نوع کلمه (اسم/صفت/قید/و غیره)، تعریف آن (ترجیحاً به انگلیسی) و چند جمله مثال بنویسید تا با نحوه استفاده از کلمه آشنا شوید.

3-هر روز انگلیسی یاد بگیرید

چه یک ساعت در روز تمرین کنید و چه پنج ساعت؛ مهم این است که هر روز به طور منظم انگلیسی بخوانید و گوش کنید تا یاد بگیرید. سعی کنید راه مناسبی برای گنجاندن زبان انگلیسی در برنامه روزانه تان قرار بدهید تا خیلی سریع آن را یاد بگیرید. حتی در مواقع بیکاری این آهنگ های انگلیسی را گوش کنید

4-پارتنر بومی انگلیسی زبان پیدا کنید

اگر بتوانید یک بومی انگلیسی زبان پیدا کنید روند یادگیری تان سریعتر می شود چون او اشتباهاتتان را تصحیح می کند و از همان ابتدا انگلیسی را به شیوه صحیح به شما یاد می دهد. اگر پارتنرتان مهارت انگلیسی خوبی نداشته باشد نه تنها عادات بد و اشتباهات خودتان را نگه می دارید بلکه حتی ممکن است اشتباهات او را هم یاد بگیرید! پس چه بهتر که دنبال یک فرد انگلیسی زبان و بومی باشید. داخل تلگرام و اینستاگرام فراوان است و درباره این موضوعات با او بحث کنید

5-صداهای سخت و مشکل را تمرین کنید

برای تمرین کردن صداهایی که در انگلیسی وجود دارند اما در زبان مادری شما نیستند وقت بگذارید. وقتی صدایی در زبان مادری شما وجود ندارد نزدیکترین صدای موجود را جایگزین آن می کنید. همین مساله باعث می شود تلفظ اشتباه را یاد بگیرید. بهترین راه این است که از همان اول صداها را به شکل درست و صحیح یاد بگیرید.

6-انگلیسی گوش کنید

زبان انگلیسی ریتمی دارد که به استرس گذاری روی کلمات و جملات متکی است. برای یادگیری این ریتم باید به پادکست های انگلیسی گوش کنید یا فیلم انگلیسی ببینید. بعد سعی کنید کلمات و جملاتی که می شنوید را تکرار کنید. این کار باعث می شود لهجه و تلفظتان بیشتر و بیشتر شبیه انگلیسی زبان های بومی شود. این پادکست ها بهترین هستند

بهترین نکات شروع یادگیری زبان انگلیسی برای مبتدیان

7-از اشتباه کردن نترسید

اگر هیچ اشتباهی مرتکب نمی شوید پس بدانید که در حال یادگیری نیستید. تنها راهی که می توانید مهارت های زبانی تان را کامل و قوی کنید این است که از اشتباهاتتان درس بگیرید. خیلی از زبان آموزها از صحبت کردن خودداری می کنند چون می ترسند دچار اشتباه بشوند. یادتان باشد که فقط شما نیستید که اشتباه می کنید، همه کسانی که در مسیر یادگیری چیزی هستند اشتباه می کنند. پس تا جایی که می توانید اشتباه کنید و از آنها درس بگیرید.

8-همین الان شروع کنید

یک برنامه ریزی خوب و دقیق فقط زمانی ارزش و فایده دارد که عملی شود. شروع کنید و دست به کار شوید. کارتان را با نیم ساعت تمرین زبان انگلیسی شروع کنید و وقتی به این روند عادت کردید زمان تمرینتان را افزایش بدهید و تا جایی که ممکن است سعی کنید هر روز زبان بخوانید و تمرین کنید.

9-قبول کنید که رسیدن به موفقیت کار راحتی نیست

یادگیری همه گرامرها و واژگان زبان انگلیسی به زمان زیادی نیاز دارد. گاهی اوقات شکست می خورید، بعضی روزها از برنامه تان عقب می مانید و حتی ممکن است ناامید هم بشوید. ولی مهم این است که با خودتان مهربان باشید و بدانید که چه زمانی باید به خودتان استراحت بدهید و دوباره با انگیزه بیشتر شروع کنید.

با کدام منابع شروع کنیم؟

  • بستگی به خود شما دارد. می توانید مثل بسیاری از کسانی که خودآموز زبان یاد گرفته اند، شما هم بدون هیچ کلاسی در منزل یاد بگیرید. برای این کار با اپلیکیشن چرب زبان که در همین صفحه مشاهده می کنید شروع کنید.
  • یا می توانید با کلاس های آنلاین شروع کنید و در کنار آن از منابع تکمیلی زبان که در اینجا معرفی کرده ایم برای یادگیری سریعتر بهره ببرید.
  • همچنین می توانید به صورت رایگان از اینجا شروع نمایید
زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست