تاریخچه انگلیسی

تاریخچه کامل زبان انگلیسی (مراحل رشد انگلیسی در تاریخ)

گاما

این متن یک تاریخچه کوتاه از منشآ و توسعه ی زبان انگلیسی است. تاریخچه ی زبان انگلیسی در طول قرن ۵ میلادی آغاز شد وقتی که ۳ قبیله ی آلمانی به بریتانیا حمله کردند. قبایل Angles، Saxons و Jutes از دریای شمال، جایی که امروزه دانمارک و شمال آلمان است، عبور کردند.

در آن زمان ساکنان بریتانیا به زبان Celtic صحبت میکردند؛ اما بسیاری از آنها از سوی مهاجمان به شرق و شمال برده شدند- که در حال حاضر ویلز، اسکاتلند و ایرلند است. Angles از Englaland آمده است و زبان آنها Englisc بود که کلمه های England و English از آن گرفته شده است.

تاریخچه کامل زبان انگلیسی

از دست ندهید: بهترین راه تقویت لیسنینگ طبق جدیدترین تحقیقات موسسات معتبر دنیا

Old English یا انگلیسی قدیمی از ۴۵۰ تا ۱۱۰۰ پس از میلاد

قبایل آلمانی مهاجم، به یک زبان مشابه صحبت میکردند که در بریتانیا امروزه انگلیسی قدیمی Old English- نامیده میشود. انگلیسی قدیمی مانند انگلیسی امروزی نیست. انگلیسی زبانان بومی امروزه انگلیسی قدیمی را به سختی متوجه میشوند. با این وجود تقریبا نصف بیشتر لغات انگلیسی امروزی ریشه ی انگلیسی قدیمی دارند؛ مثلا کلماتی مانند strong و water از انگلیسی قدیمی گرفته شده اند. انگلیسی قدیمی تا حدود ۱۱۰۰ صحبت میشد.

قسمتی از Beowulf. شعری که به انگلیسی قدیمی نوشته شده است.

قسمتی از Beowulf. شعری که به انگلیسی قدیمی نوشته شده است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

Middle English یا انگلیسی میانی از ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰

در ۱۰۶۶ ویلیام، فاتح Duke of Normandy -بخشی از فرانسه ی امروزی، به انگلیس فتح شده حمله کرد. فاتحان جدید که Normans خوانده میشدند، نوعی از فرانسوی با خود آوردند که زبان دادگاه سلطنتی و کلاسهای تجارت و قانون گذاری شد. در دوره ای، تقسیم کلاس زبانی وجود داشت که کلاس های پایینتر به انگلیسی صحبت میکردند و کلاس های بالاتر فرانسوی صحبت میکردند. در قرن ۱۴ م، دوباره انگلیسی بر بریتانیا غالب شد ولی بسیاری از کلمات فرانسوی به آن اضافه شده بود که به این زبان Middle English نامیده میشود. این زبان شاعر بزرگ Chaucer-1340-1400- بود؛ اما هنوز هم فهم این زبان برای انگلیسی زبانان بومی بسیار دشوار است.

مثالی از انگلیسی میانی از Chaucer

مثالی از انگلیسی میانی از Chaucer

Modern English یا انگلیسی مدرن امروزی، از ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی

در انتهای انگلیس میانه، یک تغییر ناگهانی و مشخص در تلفظ آغاز شد. این تلفظ کوتاه تر و کوتاه تر شد. در قرن ۱۶ م، بریتانیا با بسیاری از مردم سراسر جهان ارتباط داشت. این و رنسانس، یادگیری کلاسیک به این معنابود که بسیاری از کلمات و عبارات جدید وارد زبان شد. اختراع چاپ هم به معنی وجود یک زبان معمول در چاپ بود. کتاب ها ارزان تر شدند و بسیاری از مردم خواندن یاد گرفتند. چاپ همچنین استانداردهایی به زبان انگلیسی وارد کرد. املا و گرامر ثابت شدند و گویش لندن، استاندارد شد. در ۱۶۰۴ اولین دیکشنری انگلیسی منتشر شد.

قسمتی از هملت شکسپیر در انگلیسی مدرن اولیه

قسمتی از هملت شکسپیر در انگلیسی مدرن اولیه

Late Modern English یا انگلیسی مدرن جدید، از ۱۸۰۰ تا اکنون

تفاوت اصلی بین انگلیسی مدرن اولیه و اخیر در واژگان است. انگلیسی مدرن اخیر، کلمات بسیار بیشتری دارد که از دو فاکتور اصلی ناشی میشود: اول انقلاب صنعتی و تکنولوژی تولید شده که نیاز به کلمات جدید داشت، دوم امپراطوری بریتانیا یک چهارم سطح زمین را پوشش داده بود و و زبان انگلیسی لغت های خارجی زیادی از بسیاری از کشورها پذیرفته بود.

انواع انگلیسی

از حدود ۱۶۰۰، استعمار انگلیسی آمریکای شمالی موجب تمایز بعضی تلفظ ها و کلمات مشخص آمریکایی از انگلیسی شد. بعضی تلفظ های انگلیسی وقتی به آمریکا رسیدند مسدود شدند. به نوعی، انگلیسی آمریکایی بیشتر شبیه انگلیسی شکسپیر است تا انگلیسی بریتانیایی مدرن. بعضی اصطلاحات که در British اصطلاح آمریکایی خوانده میشوند، در حقیقت ریشه ی اصطلاحات انگلیسی دارند که در مستعمره حفظ شدند تا زمانیکه در انگلیس از بین رفتند- مثلا trash برای rubbish، loan به عنوان فعل بجای lend و fall برای autumn و… کلماتی مانند canyon, ranch, stampede و vigilante، مثالهایی از کلمات اسپانیایی هستند که در طول توافق شرق آمریکا، وارد انگلیسی شدند. کلمات فرانسوی و همچنین آفریقای شرقی هم انگلیسی آمریکایی را تحت تاثیر قرار دادند (و انگلیسی بریتانیایی را گسترش دادند)

امروزه انگلیسی آمریکایی، به دلیل تسلط آمریکا برسینما، تلوزیون، موسیقی های مشهور، تجارت و تکنولوژی-مثلا اینترنت- کاملا با نفوذ است؛ اما انواع مختلف انگلیسی در سراسر جهان وجود دارد، مثلا انگلیسی استرالیایی، نیوزلندی، کانادایی، جنوب آفریقا و همچنین انگلیسی هندی و کارائیب.

انواع انگلیسی

انگلیسی جزء خانواده ی زبان آلمانی است.

خلاصه ای از زمان بندی زبان انگلیسی
۵۵ BC حمله ی روم به بریتانیا وسط جولیوس سزار ساکنان محلی به زبان
Celtishصحبت میکردند
AD 43 حمله و اشغال روم. آغاز حکومت رومی بر بریتانیا
۴۳۶ خروج کامل رومی ها از بریتانیا
۴۴۹ آغاز توافق بریتانیا با آلمانی های متهاجم
۴۵۰-۴۸۰ اولین نوشته های انگلیسی قدیمی شناخته شده Old
English
۱۰۶۶ ویلیام فاتح انگلیس شد
c1150 اولین دست نوشته های خطی از زمان Middle English Middle
English
۱۳۴۸ انگلیسی به عنوان زبان آموزش در بیشتر مدارس، جایگزین لاتین میشود
۱۳۶۲ انگلیسی در زبان قانون، جایگزین فرانسوی میشود و برای اولین بار در پارلمان استفاده میشود.
c1388 Chaucer شروع به نوشتن داستان های Canterbury میکند
c1400 تغییرات بزرگ Vowel یا حروف صدادار آغاز میشود
۱۴۷۶ William Caxton اولین مطبوعات چاپی انگلیسی را تاسیس میکند Early
Modern
English
۱۵۶۴ Shakespeare به دنیا می آید
۱۶۰۴ Table Alphabeticall, اولین دیکشنری انگلیسی، منتشر میشود
۱۶۰۷ اولین توافق دائمی انگلیسی در جهان جدید تاسیس میشود
۱۶۱۶ Shakespeare میمیرد
۱۶۲۳ نخستین برگه های شکسپیر منتشر میشود
۱۷۰۲ اولین روزنامه روزانه ی انگلیسی زبان منتشر میشود
۱۷۵۵ Samuel Johnson دیکشنری انگلیسی اش را منتشر میکند
۱۷۷۶ Thomas Jefferson اعلامیه ی استقلال آمریکا را مینویسد
۱۷۸۲ Britain مستعمرات خود را ترک میکند که بعدا USA میشود
۱۸۲۸ Webster اولین دیکشنری آمریکاییش را منتشر میکند Late
Modern
English
۱۹۲۲ شرکت The British Broadcasting تاسیس میشود
۱۹۲۸ دیکشنری آکسفورد انگلیسی منتشر میشود

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در منزل از صفر طبق تحقیقات ۲۰۱۹ مجله Effortless

جمع بندی و تاریخچه مختصر زبان انگلیسی طبق نظر بریتیش کانسیل

  1. قدمت اولیه: زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبان‌های ژرمنیکی غربی شاخه زبان‌های هندواروپایی، دریافته است. این زبان ریشه‌های خود را در قرون پیش از میلاد در قاره اروپا دارد.
  2. دوره میانی انگلستان: پس از تسلط نروژی‌ها بر انگلیس در دوره وایکینگ‌ها، واژگان و ساختارهای نروژی به زبان انگلیسی افزوده شد. سپس در دوران نگارش اولیه، متون انگلیسی بیشتر به صورت شفاهی انتقال داده می‌شدند.
  3. دوره مدرن: در دوره شاهزاده‌های نورمن، زبان فرانسوی وارد انگلستان شد و به زبان انگلیسی تأثیر بزرگی گذاشت. این تأثیر باعث شد که مجدداً زبان انگلیسی برای ارتقاء اجتماعی و فرهنگی بیشتر در نظر گرفته شود.
  4. توسعه دانشگاهی: در دوره دانشگاهی، زبان لاتین به زبان انگلیسی موضوعات دانشگاهی و علمی را انتقال داد و این باعث شد که زبان انگلیسی برای مطالعات علمی و دانشگاهی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
  5. توسعه در جهان: با گسترش امپراتوری بریتانیا در سراسر جهان، زبان انگلیسی به عنوان یک زبان جهانی شناخته شد. این توسعه باعث شد که زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطات بین المللی، تجارت و علم شناخته شود.
  6. دوران معاصر: امروزه، زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی ارتباطات، علم، فناوری و تجارت در سراسر جهان استفاده می‌شود. آن به عنوان زبان رسمی در بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه زبان انگلیسی نشان می‌دهد که این زبان به مرور زمان از یک زبان محلی به یک زبان جهانی تبدیل شده و اهمیت ویژه‌ای در جوامع جهانی به خود اختصاص داده است. هر گونه سوال یا نظری راجب تاریخچه زبان انگلیسی دارید در بخش نظرات با ما مطرح نمایید، خوشحال می شویم.

زبانمهر

حتما بخوانید!

نتیجه‌ای پیدا نشد.

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • چرا انگلیسی زبان رسمی دنیاشده

    پاسخ
    • آروی جسور
      مهر 29, 1401 11:19 ب.ظ

      چون بر حسب مطالعات من در عرصه تاریخ زبان های جهان به این نتیجه رسیدم که انگلیسی نه تنها از لحاظ ساختمان گرامری آسان بوده بلکه همه ای افراد با هر نژاد و ملیت و قومیت و انواع طرز تلفظ ها میوانند این زبان را بخوبی و زود تر یاد بگیرند چون یک زبان هست که خیلی آسان نیست ولی من خودم وقتی تو کلاس های عربی هستم تا سه چهار بار تکرار نکنم حفظ ام نمیشه ولی تو کلاس های انگلیسی سریع میتونم حفظ کنم چون گرامر اش خیلی ساده و دلچسپ هست نسبت به گرامر مغلق و پیچیده زبان عربی

      پاسخ
    • چون حتی شماره ها هم انگلیسی هستند حتی وسایل کنارمون حتی لباس های کارخانه به انگلیسی مینویسند

      پاسخ
  • درود .‌زبان انگلیسی امروزی شکل بسیار ساده شده انگلیسی قدیم میباشد گرامری بسیار ساده داره ،زبان عربی بر اساس پژوهش دانشگاه اکسفورد یکی از کامل ترین زبان ها است ودر عین حال زبان سختی است چون گرامر عربی مانند انگلیسی ساده سازی نشده

    پاسخ
  • رازق مهدوی
    دی 11, 1399 6:00 ق.ظ

    تشکر از لطف تان استفاده کردیم.
    ببخشید درباره چگونگی پیدایش زبان انگلیسی مقاله یا کتاب لازم درام البته متن شان انگلیسی باشد.

    پاسخ
  • زبان عربى كامل ترين زبان نيست چون خيلى از حرف ها مثل گ پ چ را ندارد
    اما زبان فارسى بسيار كامل است و سخت چون همه حرف ها را كامل دارند و ناقص نيست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست