تقویت لیسنینگ

6 تا از بهترین روشهای تقویت لیسنینگ زبان (و دانلود رایگان منابع)

گاما

آیا شما این مشکلات را دارید: تقویت لیسنینگ برایتان بسیار دشوار است؟ شما وقت کافی برای بهبود لیسنینگتان ندارید؟ لیسنینگ شما با وجود اینکه مرتب تمرین میکنید، در همان سطح قبلی مانده است و پیشرفتی نکرده اید؟ اگر شما این مشکلات را دارید، متن زیر را بخوانید.

چرا بخش شنیداری یک مشکل است؟

تنها یک دلیل وجود دارد: آنها به اندازه ی کافی به انگلیسی گوش نمیدهند. اگر شما ۱۰۰۰ ساعت برای لیسنینگ وقت بگذارید، قطعا پیشرفت خواهید کرد. متاسفانه بسیاری از مردم برای بهبود لیسنینگشان اینکارها را میکنند:

به این فکر کنید که اگر شما فقط روزی ۱۵ دقیقه انگلیسی گوش کنید، در طول یکسال از الان، شما به ۹۱ ساعت انگلیسی گوش کرده اید؛ که این واقعا کافی نیست و سالهای زیادی طول میکشد که پیشرفت کنید.

1-هر روز زمانی را برای گوش دادن به حرف زدن انگلیسی زبانان اختصاص دهید

این کار فرصتی به شما می دهد تا گوش تان به گفتار انگلیسی زبانان آشنایی پیدا کند نه با انگلیسی حرف زدن معمان زبان و افراد غیر بومی

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

در حین این کار یک دفترچه کنار دست تان بگذارید تا وقتی به کلمات جدید برخورد می کنید بتوانید آن ها را یادداشت کنید. ضعیف بودن گنجینه لغات نیز توانایی شما را برای متوجه شدن زبان کاهش می دهد. لازم به گفتن نیست که یاد گرفتن کلمات جدید برای تقویت درک مطلب هم اهمیت زیادی دارد.

هر چه زمان بیشتری را به تمرین اختصاص دهید؛ مهارت لیسنینگ تان بیشتر می شود. یک برنامه هفتگی برای تمرین کردن طراحی کنید و حتما به آن پایبند بمانید . اگر سحرخیز هستید زمانی را هنگام صبح وقتی سرحال هستید، برای تمرین در نظر بگیرید. اگر شب ها سرحال تر هستید؛ زمانی را در بعد از ظهر به این کار اختصاص دهید. اصلی ترین مانع یادگیری یک زبان خارجی، کمبود عزم و اراده است. اگر به اندازه کافی منضبط و با اراده باشید؛ یادگیری مهارت های درک مطلب و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی کار های غیر ممکنی نیستند. بهترین روش گوش دادن روزانه به این پادکست های رایگان است (کلیک کنید)

2-گوش دادن منفعلانه را کنار بگذارید و گوش دادن فعال را تمرین کنید

اگر طالب تقویت مهارت های لیسنینگ تان هستید؛ گوش دادن منفعلانه کمکی به شما نخواهد کرد. لازم است گوش دادن فعال را تمرین کنید.

معنی گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن ممکن است کاری منفعلانه به نظر برسد اما برای یادگیری سریع تر زبان لازم است که شروع به گوش دادن فعال کنیم. گوش دادن فعال یعنی شما هم در گفت و گو ها شرکت کنید، نه این که فقط گوش بدهید. حتی در زمان هایی که صحبت نمی کنید! چگونه باید این کار را انجام داد؟ با فیدبک دادن . یا به صورت کلامی یا به صورت غیر کلامی و با استفاده از ژست ها و اشاره ها

این موقعیت را تصور کنید: شما در حال گفت و گو با یک فرد انگلیسی زبان هستید اما متوجه حرف هایش نمی‌شوید. به جای این که از آن شخص خواهش کنید تا برایتان توضیح بدهد، وانمود می کنید که همه چیز را فهمیده اید. با این امید که او هم متوجه این مسئله نشود . در چنین موقعیتی آن شخص نخواهد توانست به درک بهتر شما از مطالبی که گفته کمک کند زیرا فرض را بر این گذاشته که شما همه چیز را فهمیده اید. بنابراین اگر در حین یک مکالمه چیزی را درست متوجه نشدید، برای توضیح خواستن تردید نکنید. اما حتما این کار را مودبانه انجام دهید.

یاد گرفتن زبان به این روش لذت بخش تر هم هست زیرا شما در انجام این کار تنها نیستید. این کار می تواند به یکی از فعالیت های روزمرتان تبدیل شود. مثلا وقتی برای خرید روزانه بیرون رفته اید یا وقتی با یک دوست صحبت می کنید.

word image 92

حتی وقت هایی که در خانه به تنهایی زبان می خوانید هم می توانید مهارت های گوش دادن فعال تان را تقویت کنید. این کار را امتحان کنید: یک کلیپ کوتاه از اخبار را ببینید و سپس خلاصه از این خبر ها تهیه کنید. اگر خیلی برایتان سخت بود؛ سرعت صدای کلیپ را آهسته کنید تا بهتر متوجه بشوید.

به یاد داشته باشید، دفعه بعدی که برای لیسنینگ تمرین می کنید، فعال گوش بدهید! به جای تمرکز کردن بر کلمات سعی کنید بفهمید موضوع اصلی بحث چیست.

3-تکرار و تقلید صدا ( مهارت تکرار سایه وار یا shadowing به معنای تکرار کردن تا جای ممکن دقیق چیزی که فرد دیگر می گوید.)

تمرین های متنوع لیسنینگ را پیدا کنید، به آن ها گوش دهید و سعی کنید کاملا شبیه خودشان تکرار کنید. تنوع زیاد رسانه هایی که امروزه وجود دارد به اشکال مختلفی می تواند برایتان سودمند باشد. به عنوان مثل این کار گنجینه لغات تان را در زمینه های مختلف گسترس می دهد. باعث می شود گوش تان به لحجه های مختلفی که وجود دارد؛ عادت کند. همچنین با تن و ریتم زبان انگلیسی بیشتر آشنا می شوید . ضمنا تمرینی هم برای یادگیری گرامر شما است.

تمرین های لیسنینگ را می توانید به راحتی در اینترنت، رادیو، تلویزیون و امثال این ها پیدا کنید. اگر به مطالعه علاقه دارید، کتاب های صوتی را هم امتحان کنید. یکی دیگر از تمریناتی که می توانید انجام دهید، گوش دادن به سخنرانی های TED ( TED TALK ) در مورد موضوعات مورد علاقه تان است. متن دقیق این ویدئو ها وجود دارد بنابراین ابزار خوبی برای تمرین مهارت های درک لیسنینگ شما خواهند بود . ضمن این که شما با انگلیسی زبانان از کشور های مختلف برخورد خواهید کرد که قطعا هر کدام از آن ها؛ این زبان را با لحجه متفاوتی صحبت خواهند کرد.

تنوع دادن به مدل تمرین هایی که انجام می دهید باعث می شود تا کار برای تان کسالت آور و خسته کننده نشود.

تکرار سایه وار ( Sgadowing ) چیست؟

تکرار سایه وار هم تمرینی برای لیسنینگ است و هم تمرینی برای اسپیکینگ یا حرف زدن. این متدی است که توسط بسیاری از متخصصان زبان برای تقویت مهارت های زبانی توصیه شده است. این کار به معنی گوش دادن و بعد تکرار کردن چیز هایی که شنیدیم با حداکثر جزئیات ممکن است. این کار از بقیه تمرین های لیسنینگ پیشرفته تر است.

برای انجام دادن این کار لازم است که به دقت گوش کنیم تا بتوانیم کلمه هایی راکه می شنویم تکرار کنیم. به نحوه تلفظ، لحن و ریتم کسی که صحبت می کند توجه کنید و سپس بلافاصله حرف هایش را تکرار کنید و تمام تلاش تان را بکنید تا کاملا شبیه خودش حرف بزنید. در واقع این کار یکی از مثال های گوش دادن فعال هم هست. با تکرار کردن چیز هایی که می شنویم هم مهارت های گوش دادن مان را تقویت می کنیم و هم مهارت های حرف زدن را.

word image 35

یک کتاب صوتی می تواند ابزار بسیار خوبی برای تمرین shadowing باشد . کتاب صوتی هم به اندازه کافی طولانی است و هم نسخه چاپی آن در دسترس است، بنابراین می توانید کلمه هایی را که متوجه نشدید درون آن پیدا کنید و همچنین گنجینه لغات تان را هم تقویت کنید.

4-به متن ها یا مکالماتی که در آنها خیلی مهارت ندارید گوش کنید!

متن های چالش برانگیز متن هایی هستند که شما همه ی لغات و عبارات را متوجه نمیشوید اما موضوع متن را میفهمید. برای مثال:

۱-گوش دادن به مکالمات سریع درحالیکه موضوع مکالمه را متوجه شوید.

۲-مکالماتی که بعضی کلمات و عبارت نامفهوم برای شما دارد اما هنوز شما مفهوم و موضوع متن را متوجه میشوید.

۳-مکالماتی که شما ۸۰-۹۰ درصد جملات را متوجه شوید.

این بهترین متن برای گوش دادن است. اگر میخواهید بدانید چرا مبتدی ها پیشرفت میکنند، دلیل آن این است که همه ی متن ها برایشان چالش برانگیز است. در اینجا ایده هایی برای پیشرفت شما از طریق متن های چالش برانگیز داریم:

۱-به گوینده هایی گوش کنید که خیلی واضح صحبت نمیکنند: به صداهایی که خیلی واضح هستند اکتفا نکنید. نحوه ی صحبت کردن بعضی افراد چالش برانگیزتر است.

۲-به متن هایی با موضوعات متفاوت گوش کنید: به متن هایی با موضوع یکسان گوش نکنید. همچنین بهتر است به متن هایی گوش کنید که اطلاعاتتان در مورد آن کم و محدود است.

۳- به هر دو لهجه ی American و British گوش کنید: اگر در یکی از این لهجه ها خوب هستید، به لهجه ی دیگر هم تسلط پیدا کنید. البته فقط وقتی که مهارت شنیداری را فقط برای اهداف عمومی (نه آزمون تافل یا آیلتس) نیاز دارید.

word image 93

5- بهترین منابع رایگان را دانلود کنید

منابع آموزشی زیادی وجود دارد اما تعدادی از آنها برگزیده اند. اعتقاد براین است که داشتن یک متن صوتی برای تقویت مهارت شنیداری بسیار ارزشمند است. همانطور که در بالا اشاره شد، به هر صوت یا ویدیویی که انتخاب میکنید چندین بار گوش کنید. اینکار تمرین نامیده میشود. متاسفانه بسیاری از زبان آموزان به این امر توجه نمیکنند.آنها تمایلی برای کار و تمرین جهت ایجاد یک مهارت ندارند.

حتما دانلود کنید: دانلود بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی که حتما باید داشته باشید!

۱-بهترین اپلیکیشن های موبایل

برای لهجه بریتیش- اندروید
برای لهجه بریتیش-آیفون
برای لهجه آمریکایی- اندروید
برای لهجه آمریکایی- آیفون

۲- لکچرهای TED

این گفتگوها فوق العاده هستند زیرا به شما کمک میکنند با مردم طبیعی و راحت صحبت کنید.آنها سخنرانی خود را آماده کرده اند اما آنرا کلمه به کلمه نمیخوانند.پس باید وقفه های معمول و حالت های طبیعی انگلیسی سخن گفتن را بیاموزید. شما نه تنها یک رونوشت دریافت میکنید، بلکه میتوانید زیرنویس انگلیسی را نیز فعال کنید و در بسیاری از موارد میتوانید یک ترجمه به زبان خود داشته باشید. این امر به شدت در پیدا کردن لغاتی که معنی آنرا نمیدانید کمک کننده است. برای ورود به سایت کلیک کنید

۳- رادیوهای انگلیسی زبان

رادیوی بریتانیایی (بی بی سی)
  • بی بی سی پادکست ها (فایل های صوتی) بسیار باکیفیتی را در زمینه آموزش زبان انگلیسی تهیه می کند که میتوانید از آن برای تقویت مهارت شنیداری خود و همچینین از ویدیوهای دارای متن آن استفاده کنید. حتما روزانه حداقل ۱-۴ فایل آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید
رادیوی آمریکایی (وی او ای)
  • بهترین فایل های تقویت مهارت شنیداری و حتی گفتاری را در زمینه لهجه آمریکایی به صورت روزانه به صورت رایگان در اختیار کاربران می گذارد. حتما روزانه حداقل ۱-۴ آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید

از دست ندهید: دانلود بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی که حتما باید داشته باشید!

6-روش های تکمیلی پیشنهادی چرب زبان

روشی که بنده به عنوان نویسنده این مطلب پیشنهاد می کنم متدی ست که با کمک آن نمره ماکزیمم هم در آزمون تافل و هم آیلتس کسب کردم! آنهم حتی بدون یک ساعت کلاس رفتن (بهترین روش یادگیری زبان بدون کلاس را بخوانید!). این روش در واقع نتیجه ۹ سال تجربه در آموزش و یادگیری مهارت شنیداری زبان انگلیسی ست. به زبان کاملا ساده، برای یادگیری مهارت شنیداری باید دو کار انجام دهید (تا می توانید متن با صدای بلند بخوانید و تا می توانید به فایل های صوتی با زیرنویس/متن گوش کنید. همین!):

نکته مهم موقع تمرین نکات بالا: به نکته ی اصلی و منظور اصلی هر صحبت توجه کنید، این که گوینده چه هدفی از این صحبت دارد؟ آیا میخواهد ایده ای را توضیح دهد، اطلاعاتی در اختیار شنونده قرار دهد، حادثه ای را گزارش یا چیزی را توصیف کند؟ در کل صحبت گوینده راجب چه موضوعی است؟

اگر برای آزمون تافل یا آیلتس تمرین می کنید حتما در درجه اول باید به مفهوم اصلی گوش کنید. مفاهیم جزئی همان مثال ها و اعداد و رقم ها هستند که برای توضیح بیشتر راجب مفهوم اصلی بیان میشوند. مثلا بهترین روش گرفتن نمره عالی در شنیداری تافل را در اینجا توضیح دادیم!

آخرین چیزی که باید بدانید!

همه مطالبی که در اینجا گفته شد یک راهنماست و یک قانون نیست که نتوان آن را تغییر داد. اگر با بعضی از توصیه ها موافق نیستید میتوانید از آنها چشم پوشی کنید. برای مثال ما در این متن گفتیم که فیلم و سریالها برای تقویت لیسنینگ سخت هستند، اما اگر شما سریالی پیدا کردید که بنظرتان برای تمرین خوب است از آن استفاده کنید! یا برای مثال ما به تقویت هر دو لهجه ی آمریکایی و انگلیسی توصیه میکنیم اما اگر شما در کشوری زندگی میکیند که فقط به یک لهجه نیاز دارد-مثلا آمریکا- میتوانید روی آن تمرکز کنید. منظور من این است که متن ما یک راهنماست نه یک قانون کلی.

زبانمهر

حتما بخوانید!

11 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام.من سطح مبتدی هستم میخواستم بدونم از کجا شروع کنم برای تقویت شنیداری ؟

    پاسخ
  • عالی بود. ممنون

    پاسخ
  • سلام
    متن های موضوعات ۷ گانه زبان انگلیسی چه موضوعاتی هستن؟؟

    پاسخ
    • نجوم زیست طراحی فلسفه تاریخ ادبیات تجارت (البته موضوعات دیگری هم هستند ولی موضوعات ۷ گانه عمده همین هان)

      پاسخ
      • علی امیری
        بهمن 27, 1399 10:01 ق.ظ

        مگه هدف ما از انگلیسی یاد گرفتن دانشمند شدن هس که میگین این متون پیچیده ک هیچ بدرد نمیخورن رو بخونیم فرض کنید یک زبان اموز امریکایی که میخاد فارسی یاد بگیره بیاد شعر های حافظ و سعدی بخونه برای تقویت زبانش

        پاسخ
  • سلام و احترام
    بسیار خرسندم که با سایت شما اشنا شدم
    از راهنمایی و دقت نظر شما بزرگوار در ارایه مطالب و شرح و توضیح دقیق انها سپاسگزارم
    پایدار و برقرار باشید‌

    پاسخ
  • من این متن و راهنمایی رو دوست داشتم. ممنونم

    پاسخ
  • دقیقا درسته.اول از همه کامل به ویدیو نگاه کنید و اگر سطحتون متوسط به بالاست کامل به ویدیو گوش کنید و نوت برداری کنید.بعد ازین ک ویدیو تموم شد سعی کنید بااستفاده از نوت ها صحبت کنید و بگین ک ویدیو راجب چی بوده.سری آخر هم با ترنسکریپت به ویدیو نگاه کنید.اصلا نترسین اگر نتونستین درست اراعه بدین.بمرور زمان هم میتونین خوب گوش کنین هم خوب صحبت کنین.روش خیلی موثریه

    پاسخ
  • shirinenglish.ir
    آذر 15, 1401 11:05 ق.ظ

    مقاله مفیدی بود سپاس

    پاسخ
  • بسیار مقاله ی جامع، خوب و روانی بود.
    شخصا مطالب سایت چرب زبان که آقای حیدری نگاشته اند، بسیار برایم راهگشا است

    پاسخ
  • میتونیم متن های ریدینگ کتاب های کمبریج رو بلند بخونیم. همه علوم رو شامل میشه. به نوعی برای ریدینگ و تقویت لغات هم خوبه. درسته که لیسنینگها هیچ وقت به سختی ریدینگ نیستند . موضوعات عامیانه تری هستش اما برای پوشش مباحث 7 گانه علمی فکر میکنم کمبریج مناسب باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست