لیسنینگ تافل

12 بهترین نکات گرفتن نمره عالی در لیسنینگ آزمون تافل

گاما

صرف نظر از این که می خواهید یادگیری زبان را آغاز بکنید یا فقط می خواهید در آزمون های لیسنینگ نمرات بهتری بگیرید، این ۱۰ نکته ی فوق العاده ی لیسنینگ تافل؛ می تواند اعتماد به نفس تان را افزایش دهد و مهارت های کسب نمرات بالاتری در لیسنینگ را به دست خواهید آورد.

۱- چشمان تان باید دشمن تان باشد

چشم ها می توانند قدرت شنوایی تان را کاهش دهند. حتماً برای تان پیش آمده است که هنگام صحبت با فردی، تلویزیون دقیقاً پشت سرتان قرار بگیرد. چشمان شما در این حالت نمی تواند کمکی به شما کنند و به زودی متوجه می شوید که نمی توانید خوب گوش کنید.

لیسنینگ در تافل، حتی از لیسنینگ در زندگی واقعی نیز سخت تر می باشد. زمانی که در زندگی واقعی با کسی حرف می زنید؛ می توانید روی زبان بدن، حرکات دست ها و بیان چهره ی او تمرکز کنید. همه این موارد سرنخ هایی به ما می دهد که بتوانیم موضوعاتی که شخص روبه رو درباره آنها صحبت می کند و احساساتی را که سعی در توضیح آنها دارد؛ بهتر درک کنیم.

با این حال، در آزمون تافل، فقط می توانید به صدایی که از طریق گوش هایتان می شنوید؛ تکیه کنید. باید بکوشید توجه تان را روی لغات کاهش داده و تا جایی که امکان دارد به کل قطعه ای که می شنوید توجه کنید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

این پادکست ها بسیار به تقویت لیسنینگ کمک میکنند (کلیک کنید)

مشکل اینجاست که بر خلاف پیشنهاد سایت های دیگر، نمی توانید چشمان تان را ببندید. بلکه باید یادداشت برداری کرده و به اتفاق هایی که در صفحه نمایش تان می افتد دقت کنید. تمرکز خود را بر روی کامپیوتر و فضای کارتان نگه دارید.

هنگامی که در محل امتحان حاضر می شوید؛ احتمالاً همراه با دیگر شرکت کنندگان در آزمون خواهید بود و سالن پر از افراد دیگر می باشد که به راحتی حواس تان را پرت می کند؛ اما به یاد داسته باشید: اجازه ندهید چشمان تان باعث حواس پرتی تان شود.

۲- یک یادداشت بردار حرفه ای شوید

این یکی از نکات لیسنینگ تافل است که اغلب دانش آموزان می دانند. اما در واقع یادداشت برداری انتخاب شما است؛ هر چند قویاً توصیه می کنیم که یادداشت برداری کنید. مرسوم ترین نوع سؤالات آزمون ها در بخش لیسنینگ تافل، سؤال درباره ی جزئیات است. تقریباً بدون یادداشت برداری نمی توانید به این سؤالات پاسخ دهید.

در آزمون تافل بعد از یک سخنرانی ۵ دقیقه ای درباره ی مسائل جزئی از شما سؤال می کنند. باور داشته باشید یا خیر؛ در یک سخنرانی ۵ دقیقه ای مفاهیم زیادی جای می گیرد. تقریباً می تواند ۷۰۰ کلمه را در خود داشته باشد. حتی اگر تا الان یادداشت برمی داشته اید؛ باید یاد بگیرید که چگونه مؤثر و کارآمد یادداشت برداری کنید. یادداشت برداری صحیح برای لیسنینگ تافل یک بحث طولانی است. در این کتاب همه موارد و تکنیک های لیسنینگ تافل به صورت کامل و حرفه ای توضیح داده شده است!

آزمون تافل

۳- نوع سؤال ها را به ذهن بسپارید

علیرغم این که بخش های لیسنینگ و ریدینگ مشابه هستند؛ اما نوع سؤالات در بخش لیسنینگ کمی متفاوت است. نوع سؤالاتی که به احتمال زیاد با آنها مواجه می شوید؛ شامل محتوای اصلی؛ هدف اصلی، جزئیات اصلی، سازمان، عملکرد، نگرش و استنتاج است.

ممکن است سؤالاتی را ببینید که با عنوان های متفاوتی پرسیده می شود؛ اما در نهایت همه یکسان هستند. نگاهی به چارت زیر بیندازید تا درباره شناسایی نوع هر سؤال ایده های بهتری بگیرید.

انواع سؤالات بخش لیسنینگ

نوع سؤال تکرار سؤال (هر بخش) ارزش سؤال

عبارت سؤال

محتوای اصلی

۶

۱

“What is the topic of the discussion?”
“What is the professor mainly discussing?”
هدف اصلی

۵-۳

۱

“Why does the student visit the professor?”
“Why does the professor mention…?”

۳-جزئیات

۱۲-۱۰

۱

“What is stated in the passage about…”
“According to the speaker,…”

۴-نگرش

۵-۳

۱

“What’s the professor’s opinion of…?”
“What can be inferred about the student?”

۵-عملکرد

۴-۳

۱

“What does the speaker mean when he says…”
“Why does the professor say this…”

۶- استنتاج

۶-۵

۱

“What can be inferred about …?”
“What does the speaker imply about…?”

۷-ساماندهی

۴

۳-۱

“How does the professor organize the information about…”

درحالی که باید مدل های مختلف سؤالات را بدانید؛ ولی مهمتر از همه این است که بدانید چگونه باید هر سؤال را پاسخ دهید. اگر شما از آن دسته دانش آموزانی هستید که دوست دارید تمام این کارها را خودتان انجام دهید، می توانید همچنین ۱۰۰ سؤال تمرینی لیسنینگ تافل را دانلود کنید. بررسی انواع سؤالات می تواند به شما کمک کند؛ اما اگر این سؤالات را خودتان پاسخ دهید می توانید بیشتر پیشرفت کنید. در این کتاب همه موارد و تکنیک های لیسنینگ تافل به صورت کامل و حرفه ای توضیح داده شده است!

۴- ساختار متنی را که می شنوید مانند یک استاد درک کنید

این نکته ی لیسنینگ تافل بسیار مهم است؛ بنابراین سعی کنید به این نکته توجه ویژه داشته باشید. زمانی که ساختار مکالمه یا ارائه ای را درک می کنید؛ می توانید حدس بزنید که بحث به کدام سمت می رود و کدام اطلاعات مهم هستند. متن های شنیداری که یک مکالمه را شامل می شوند؛ ساختار نسبتاً ساده ای دارند:

  • ابتدا، یک مسئله که توسط دانش آموز مطرح می شود.
  • سپس، یک فرد دانشگاهی راه حلی ارائه می دهد.
  • در نهایت، دانش آموز یا فرد دانشگاهی معمولاً مراحل مورد نیاز برای حل مسئله را توضیح می دهد. گاهی اوقات؛ این مرحله در قالب تکالیفی که واگذار می شود، پنهان است.

شناخت این نوع متن ها خیلی ساده است.

در مورد متن های آکادمیک که می شنوید، چطور؟

در واقع راه های مختلفی برای برگزاری یک سخنرانی علمی وجود دارد، بنابراین برای شما مهم است که با نحوه ی بیان آنها در لیسنینگ تافل آشنا شوید. سخنرانی ها معمولا بر اساس ۶ ساختار مختلف سازماندهی می شوند:

  • علت و معلول                     Cause and Effect
  • روایت تاریخی                    Historical Narrative
  • مشکل و راه حل                  Problem and Solution
  • دنباله ای از مراحل               Sequence of Steps
  • قیاس و تضاد                    Compare and Contrast
  • دسته با نمونه های خاص    Category with Specific Examples

به این متن نگاه کنید:

As human beings grow older, they go through different phases or stages of life. It is helpful to understand aging in the context of these phases. A life course is the period from birth to death, including a sequence of predictable life events such as physical maturation. Each phase comes with different responsibilities and expectations, which of course vary by individual and culture. Children love to play and learn, looking forward to becoming preteens. As preteens begin to test their independence, they are eager to become teenagers.

Teenagers anticipate the promises and challenges of adulthood. Adults become focused on creating families, building careers, and experiencing the world as an independent person. Finally, many adults look forward to old age as a wonderful time to enjoy life without as much pressure from work and family life. In old age, grandparenthood can provide many of the joys of parenthood without all the hard work that parenthood entails. And as work responsibilities abate, old age may be a time to explore hobbies and activities that there was no time for earlier in life. But for other people, old age is not a phase looked forward to. Some people fear old age and do anything to “avoid” it, seeking medical and cosmetic fixes for the natural effects of age. These differing views on the life course are the result of the cultural values and norms into which people are socialized.

This lecture is organized based on the “sequence of steps” structure. The professor introduces the lecture first by mentioning that life happens in phases, and then says it is important to “understand aging in the context of these phases.”

۱- Why does the professor talk about “the stages of life?”

a. To contrast the old age life style with the teenage years

b. To differentiate between the behavior and goals of most people at different ages

c. To provide some context as to why many people fear old age

d. To contrast old age with adulthood and emphasize why many look forward to old ag

چرا استاد درباره “مراحل زندگی ” صحبت می کند؟

الف) برای مقایسه کردن سبک زندگی سالخوردگی سالمندان با سال های نوجوانی

ب) برای تمایز بین رفتار و اهداف اکثر مردم در سنین مختلف

ج) برای ارائه بعضی مفاهیم که نشان دهد چرا بسیاری از مردم از سن پیری ترس و وحشت دارند

د) برای تضاد قائل شدن بین سن پیری با بزرگسالی و تاکید بر این که چرا بسیاری از افراد منتظر سن پیری هستند

حتما بخوانید: بهترین راه تقویت لیسنینگ طبق جدیدترین تحقیقات موسسات معتبر دنیا

برای فهم پاسخ صحیح این سؤال، مهم است به یاد داشته باشید که استاد ساختار این سخنرانی را بر اساس دنباله ای از مراحل یا در این مورد، مراحل زندگی ایجاد کرده است.

الف اشتباه است، زیرا بیان می کند که استاد در حال مقایسه و در تقابل قرار دادن ایده ها است. این گزینه به ما نمی گوید که چرا استاد؛ تمام مراحل زندگی را به بحث می گذارد.

گزینه ج نادرست است، زیرا جزئیات خاصی از یک مرحله زندگی است، در حالی که سؤال مطرح شده، به تمام مراحل زندگی اشاره می کند.

گزینه د نادرست است، چرا که مشابه با گزینه الف، لازم نیست که با دنباله ای از مراحل انجام شود، بلکه نشان می دهد که استاد در حال مقایسه ی مراحل مختلف است.

بنابراین، گزینه ب صحیح است، زیرا استاد هر مرحله از زندگی را توصیف می کند تا به دانش آموزان کمک کند که بهتر از سالخوردگی درک کنند. با توصیف هر مرحله، استاد، مراحل مختلف زندگی را متمایز می کند.

محیط برگزاری آزمون تافل

۵- بر روی واژگان کمتر تمرکز کرده و بیشتر روی داستان تمرکز کنید

در لیسنینگ تافل، سعی نکنید که همه چیز را بفهمید. متنی را که می شنوید به عنوان یک داستان در نظر بگیرید؛ به شکلی که انگار در حال تماشای فیلمی هستید. لزومی ندارد که هر لغتی را درک کنید؛ اما مهم ترین چیز آن است که تشخیص بدهید چه اتفاقی افتاده است و مفهوم اصلی چیست.

مهم این است که قبل از آزمون تافل، بر روی واژگان خود تمرکز کنید، اما این عامل تصمیم گیرنده در مورد نمره نهایی شما نخواهد بود. هنگامی که به این قسمت گوش می دهید، دو تا از مهمترین اولویت ها برای شما، شناسایی موارد زیر است:

  1. ایده اصلی موضوع
  2. چگونه استاد، ایده اصلی را به تصویر می کشد، گسترش یا توضیح می دهد

برای مثال، به تفاوت بین این دو سؤال توجه کنید…

” پروفسور می خواست من را متوجه چه موضوعی کند؟ ”

یا

” کدام لغت را نمی فهمم؟ ”

گوش دادن به اخبار برای تقویت شنیداری مهم است ما این اخبار را پیشنهاد میکنیم

اولین سؤال بر روی کلیت موضوع تمرکز کرده است؛ در حالی که سؤال دوم تنها بر روی لغات خاصی متمرکز است که تأثیر خاصی روی هدف متن اصلی نمی گذارد. تمرکز بر روی لغات و واژگان خاص به تنهایی نمی تواند نمره لیسنینگ تافل شما را خیلی بهبود ببخشد. تعریف ایده اصلی و جزئیات مهم تر در مورد هدف اصلی به شما اطلاعاتی می دهد که برای پاسخگویی به سؤالات به کارتان می آید.

Pioneer 10 flew past Jupiter in 1973, after which it sped outward toward the limits of the solar system. Pioneer 11 undertook a more ambitious program, using the gravity of Jupiter to aim for Saturn, which it reached in 1979. The twin Voyager spacecraft launched the next wave of outer planet exploration in 1977. Voyagers 1 and 2 each carried 11 scientific instruments, including cameras and spectrometers, as well as devices to measure the characteristics of planetary magnetospheres. Since they kept going outward after their planetary encounters, these are now the most distant spacecraft ever launched by humanity.

این قسمت ویژه که برای تان آوردیم، از لغت ها و عبارت های جدیدی استفاده کرده است؛ هر چند تعداد آنها زیاد نیست، اما احتمالاً واژه هایی مانند spectrometers و یا planetary magnetosphere برای شما نا آشنا هستند. بعضی از زبان آموزان به محض شنیدن واژگان پیچیده که معنی آنها را نمی دانند، می ترسند و تمرکز خود را از دست می دهند.

حتما بخوانید: متوسط نمره آزمون تافل برای دانشگاههای مختلف چقدر باید باشد؟

به یاد داشته باشید که بخش لیسنینگ تافل، انواع گسترده ای از سؤالات را شامل می شود. با وجود این که سؤالات مربوط به جزئیات متداول تر است (و روشن است که از شما معنی یک کلمه را نمی پرسند)، سؤالات دیگر ضرورتاً در مورد جزئیات کوچک نیست. در واقع، بیشتر سؤالات به شکل زیر است:

  • What is the lecture mainly about?
  • Why does the professor say this?
  • What is the professor implying?

به این دلیل است که تمرکز بر روی لغات واژگان خاص به افزایش نمرات شما کمکی نمی کند.

۶- یک شنونده ی فعال باشید

متن های آکادمیکی که در لیسنینگ تافل قرائت می شود؛ سخت هستند، چرا که اغلب آنها خسته کننده می باشند. زمانی که موضوعی خسته کننده می شود؛ فرقی نمی کند که به چه زبانی باشد؛ گوش دادن به آن و دنبال کردن جزئیات و درک پیام کلی آنها دشوار می شود.

گوش دادن فعالانه به چه معناست؟ یکی از تعاریف گوش دادن فعالانه آن است که در طول قرائت متن؛ شنونده باید بازخورد خود را نشان بدهد. زمانی که با کسی مکالمه می کنید؛ در واقع به صورتی فعال به حرف های طرف مقابل گوش می کنید چرا که باید پاسخی به او بدهید. بیشتر زبان آموزان به صورت منفعلانه به متن های لیسنینگ تافل گوش می دهند زیرا هرچه که می شنوند یادداشت کرده و سعی می کنند معنی همه لغات را بفهمند.

  • لیسنینگ منفعلانه – تلاش برای درک تمامی جزئیات
  • لیسنینگ فعالانه– تلاش برای درک به انداز کافی برای پاسخ دادن

گوش دادن غیر فعال را متوقف کرده و شروع به گوش دادن فعالانه کنید. در بخش های مکالمه ای، توجه به تن صدا و نگرش به شما کمک می کند تا جهت مکالمه را درک کنید.

حتما بخوانید: مهارت شنیداری چیست؟ تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی در ۳ گام

طوری به مکالمه گوش کنید که گویا بخشی از آن هستید. اگر دانشجو بودید، به فردی که از جایگاه علمی صحبت می کند؛ چه پاسخی می دادید؟ یا برعکس؟ از سوی دیگر، به یک سخنرانی گوش کنید مثل اینکه واقعاً در کلاس درس بوده اید. چه سؤالاتی ممکن است براساس اطلاعاتی که داده شده، از استاد داشته باشید؟

چه یادداشت برداری کرده باشید یا خیر؛ راه های زیادی وجود دارد تا اطمینان حاصل کنید که ذهن شما در طول بخش لیسنینگ تافل؛ هوشیار و فعال است.

۷- مانند یک معلم فکر کنید

این نکات شما را قادر می سازد که درباره ی گوش دادن به متن های مربوط به لیسنینگ متفاوت فکر کنید. هنگامی که مانند یک معلم فکر می کنید، شروع به پرسیدن سوالات درست خواهید کرد.

  • “چرا این اطلاعات داده شده است؟”
  • “چرا این جزئیات مطرح شده است؟”
  • “معلم می خواهد من چه موضوعی را بفهمم؟”

هنگامی که شما از این نوع سؤالات پرسیدید، شما مانند یک معلم فکر می کنید. چرا که هر جمله ای که در لیسنینگ، به ویژه لیسنینگ های تافل می شنوید؛ به یک دلیل مشخص آورده شده است. هر کدام از جزئیات، متن دیگری به وجود می آورد، همه آنها به یکدیگر متصل هستند.

معلم ها با اهداف خاصی حرف می زنند و می خواهند به دانش آموزان کمک می کند تا اطلاعات مهم و جدیدی را درک کنند.

زمانی که مانند دانش آموزان فکر می کنید سؤالاتی که می پرسید به شکل زیر در خواهد آمد:

  • ” آیا این بخش در سؤالات مطرح می شود؟”
  • ” آیا از این جزئیات سؤالی پرسیده می شود؟”

این نوع سؤالات کمکی به شما نخواهد کرد. در واقع، بیشتر شما را می ترساند. وقتی مانند دانش آموزان فکر می کنید و این سؤالات کوچک را می پرسید، فراموش می کنید که بر روی کلیات متن تمرکز کنید و باعث می شود که سؤالات را نتوانید پاسخ دهید. پاسخ ها زمانی به ذهن تان می آید که متوجه می شوید چگونه اطلاعات در کنار هم قرار گرفته اند.

۸- نترسید

همان طور که روز آزمون نزدیک می شود؛ استرس می تواند شما را تحت تأثیر قرار بدهد. استرس داشتن امری کاملاً طبیعی است. راهی برای فرار از این استرس وجود ندارد؛ بنابراین اولین قدم این است که بپذیرید که از آزمون دادن اندکی ترس دارید.

اول از همه، چند روز قبل از آزمون، هیچ کار جدیدی انجام ندهید؛ یعنی گرفتن امتحانات تمرینی بیشتر را حذف کنید. اگرچه یک امتحان تمرینی ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما اگر شما با یک نمره “بد ” آزمون را پایان ببرید، وحشت شما شروع خواهد شد. حد فاصل ۵ روز تا آزمون تافل تان؛ هیچ آزمون جدیدی لازم نیست از خودتان بگیرید. به این ترتیب اعتماد به نفستان افزایش می یابد.

حتما بخوانید: دانلود ۵۷۰ واژه پرکاربرد آزمون تافل (نتیجه ۹ سال تجربه موسسه TST)

در ادامه نکات بیشتری آورده ایم تا به کمک آنها بتوانید در روزهای منتهی به آزمون استرس تان را کاهش دهید.

  • شب ها خوب بخوابید.
  • نفس عمیق بکشید.
  • می توانید با یادگرفتن چند حرکت یوگا، تنش و اضطراب ها را از خود دور کنید.

و مهم تر از همه به یاد داشته باشید سلامتی، خانواده و دوستان تان از نمره آزمون تافل می تواند خیلی مهم تر باشد. در عوض، تست هایی را که قبلا انجام داده اید، یادداشت های خود را بررسی کرده و چیزی که قبلاً آموخته اید را در حافظه تان مرور کنید.

نکات تکمیلی

  1. گوش دادن به منابع متنوع: گوش دادن به منابع مختلف مانند پادکست‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فایل‌های صوتی، به شما کمک می‌کند تا با لهجه‌ها و ساختارهای مختلف آشنا شوید.
  2. تمرین با زمان‌بندی مناسب: در طول تمرینات، زمان‌بندی مناسب برای هر قسمت از بخش Listening را رعایت کنید و تمرکز خود را روی گوش دادن به فایل‌های صوتی بیشتر کنید.
  3. توجه به جزئیات: توانایی تشخیص جزئیات مهم در فایل‌های صوتی و درک معانی دقیق اظهارات افراد، بسیار اهمیت دارد.
  4. تمرین با سوالات متنوع: با تمرین با انواع مختلف سوالات لیسنینگ مانند گوش دادن به مکالمه‌ها، تشخیص اطلاعات دقیق، تشخیص نکات اصلی و نکات جزئی، تسلط بیشتری بر بخش Listening خواهید داشت.
  5. تمرین زمان‌بندی شده: تمرین در شرایط زمان‌بندی شده مانند شرایط واقعی آزمون تافل، به شما کمک می‌کند تا با مدت زمان محدود و زمانبندی سوالات آشنا شوید و بهبود مهارت‌های مورد نیاز برای این آزمون داشته باشید.
زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست