دورنمای شهر زیبای تفلیس

راهنمای سفر به تفلیس (جاذبه ها، هزینه ها، غذاها و جشن ها)

گاما

گرجستان یکی از کشورهایی است که در منطقه‌ای اوراسیایی قرار دارد. گرجستان از شرق و جنوب شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. تفلیس پایتخت کشور گرجستان و همچنین بزرگ ترین شهر در این کشور می باشد که در نزدیکی دریای سیاه و کوه های قفقاز واقع شده ، تمدن اولیه تفلیس در امتداد سواحل رودخانه به وجد آمده و رشد کرده است و با افزایش جمعیت ، این تمدن به دامنه‌ ها و تپه‌ ها و فلات های اطراف رودخانه نیز کشیده شد، شهر تفلیس در قرن پنجم بعد از میلاد مسیح ، به وسیله واختانگ یکم ساخته شد و از ابتدا به عنوان پایتخت پادشاهی ها و جمهوری های مختلف بوده و معماری این شهر ترکیبی از معمار قرون وسطی ، نئوکلاسیک و استالینیست می باشد.

سفر به تفلیس را می‌توان سفر به اروپا از نوع روسی‌اش دانست. این شهر که پایتخت کشور گرجستان است، از یک سو ویژگی‌ها و رنگ و بوی روسیه را دارد و از سوی دیگر سعی می‌کند خود را به اروپا نزدیک کند. مردم بومی گرجستان مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. در ادامه این شهر جذاب را به طور کامل معرفی خواهیم کرد و هر آن چیزی که باید برای سفر به این شهر بدانید را شرح دادیم.

ویژگی های تفلیس

زمان سفر به تفلیس

شهر تفلیس در منطقه نیمکره شمالی، جنوب منطقه قفقاز و در میان دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. از آن جا که اقلیم نیمه گرم سیری و مرطوب دارد، در نتیجه تابستان های بسیار گرم و زمستان های نسبتا سردی را در تفلیس می بینیم. اغلب اوقات سال بارندگی قابل توجهی در تفلیس و دیگر مناطق گرجستان وجود دارد به گونه ای که دوره های طولانی خشک و کم بارش در این کشور وجود ندارد. وجود آب و هوای معتدل در این شهر به این معناست که چهارفصل متفاوت و قابل توجه در تفلیس خواهید دید. هر چند در تمام طول سال می توان به تفلیس سفر کرد، ولی برخی از روزهای سال بهتر از باقی اوقات هستند. از آن جا که تابستان های تفلیس گرم تر از اوقات دیگر سال و زمستان ها سردتر از دیگر روز هاست، بهار و پاییز اوقات مناسبی برای سفر به تفلیس محسوب می شوند. در طی این دو فصل هوا معتدل است و بارندگی دلپذیری در جریان است.

تفلیس

جاذبه های گردشگری تفلیس

۱-  قلعه ناریکالا تفلیس (Narikala Castle)

قلعه ناریکالا تفلیس (Narikala Castle)

قلعه نارین یا ناریکالا تفلیس یکی از مکان های دیدنی و تاریخی در تفلیس می باشد که تقریبا از همه جای منطقه قدیمی تفلیس قابل مشاهده می باشد. این دژ در یک تپه شیب دار بین حمام های گوگرد و باغ گیاه شناسی بنا شده است و در کنار آن، پارک بسیار زیبایی به نام ریکه (Rike park) وجود دارد که مجسمه مادر گرجستان در آن واقع شده است. در داخل حیاط این قلعه، کلیسایی به اسم سنت نیکلاس وجود دارد که یک بنای نسبتا جدید است که در سال ۱۹۹۷-۱۹۹۶ ساخته شده است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۲- کلیسای جامع تثلیث مقدس (Holly Trinity)

کلیسای جامع تثلیث مقدس (Holly Trinity)

کلیسای جامع سامبا بزرگترین کلیسای ارتدکس شرقی در جهان می باشد که به نوعی از نمادهای اصلی شهر تفلیس نیز محسوب می گردد. مجموعه کلیسای جامع تثلیث مقدس تفلیس شامل بخش های زیر زمینی و ادغام ۹ کلیسای کوچک، ساختمان های مختلف مکمل و باغ های زیبا می باشد.

این کلیسا در تپه الیا (Elia Hill) واقع در آولاباری (Avlabari) بنا شده است و به خاطر قرار گرفتن در بالای تپه تقریبا از هر گوشه مرکز شهر تفلیس قابل مشاهده است. ارتفاع این کلیسای جامع تثلیث ۸۴ متر است که یک صلیب طلایی در بالای گنبد وسطی آن قرار دارد.

۳ نرم افزار و منبع مهم آموزش زبان گرجی که باید دانلود کنید (موبایل و کامپیوتر)

۳- پل صلح تفلیس (Peace Bridge)

پل صلح تفلیس (Peace Bridge)

یکی از اولین بناها با معماری مدرن که به تفلیس اضافه شده است، سازه ای ساخته شده از شیشه و فولاد به نام “پل صلح” است. این پل در حال حاضر یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی تفلیس است. مایکل دی لوچی” معمار ایتالیایی، این پل عابر پیاده را بر روی رود Mtkvari River ساخته است. پل صلح که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است به خیابان اِرِکله دوم وصل می شود که خیابانی پر از کافه و ریکه پارک است.

۴- مجسمه مادر گرجستان (Kartlis Deda)

مجسمه مادر گرجستان (Kartlis Deda)

این مجسمه ۲۰ متری آلومینیومی بر فراز تپه‌های سولالاکی قرار دارد و یک جورهایی مثل چشم نگهبان تفلیس است. در دست راست بانوی گرجی شمشیری به تعبیر سلحشوری و تهدید دشمنان، و در دست چپ او جامی به معنای خوشامدگویی به مهمانان قرار دارد. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ به مناسبت جشن ۱۵۰۰سالگی شهر تفلیس انجام شد.

۵- پارک ریکه تفلیس (Rike Park)

پارک ریکه تفلیس (Rike Park)

پارک ریکه یک فضای تفریحی در شهر تفلیس است که از جاذبه هایی چون استخر، آبنما، یک صفحه شطرنج بسیار بزرگ و چندین جفت صندلی برخوردار است. در عصرهای تابستان محلی ها و توریست ها می توانند از تماشای آبنمای رقصان همراه با پخش موسیقی و نمایش آتش بازی در این پارک لذت ببرند.

۶- کلیسای متخی (Metekhi)

کلیسای متخی (Metekhi)

متخی یک بنای تاریخی مشهور در شهر تفلیس است که مجسمه پادشاه واختانگ گورگاسالی، بنیانگذار تفلیس را در خود جای داده است. این منطقه در واقع همان جایی است که پادشاه گورگاسالی قصر خود و اولین کلیسای منطقه را در قرن پنجم میلادی بنا کرد. کلیسایی که در حال حاضر وجود دارد، بنایی است که در قرن سیزدهم ساخته شد و از آن زمان تا به امروز بارها بازسازی شده است.

۷- شهر سنگی اوپلیستسیخه ( Stone City Uplistsikhe )

شهر سنگی اوپلیستسیخه ( Stone City Uplistsikhe )

یکی از جاهای دیدنی تفلیس در اطراف شهر، شهر سنگی است. برای رسیدن به این شهر باستانی باید حدود ۸۵ کیلومتر مسیر طی کنید. اما اگر این فاصله را به جان بخرید با جاذبه‌ای باورنکردنی روبرو خواهید شد! یک شهر در دل کوه و صخره‌ها، شهری که تمام فضاهای لازم از کانال‌ها تا نانوایی را در دل سنگ دارد.

باستان‌شناسان اوپلیستسیخه را یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرهای سنگی جهان می‌دانند. از سال ۲۰۰۷ اسم این شهر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. منطقه حدودا منطقه ۸ هکتار وسعت دارد و به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود. اوپلیستسیخه نه فقط در اطراف تفلیس، در کل کشور گرجستان هم از جاذبه‌های برجسته است و سالیانه توریست‌های زیادی را منطقه می‌کشاند.

۸- خیابان آگماشنبلی تفلیس (Davit Aghmashenebeli)

خیابان آگماشنبلی تفلیس (Davit Aghmashenebeli)

خیابان آگماشنبلی تفلیس یکی از طولانی ترین و زیبا ترین خیابان های تفلیس است که در آن می توان ساختمان های تاریخی پر زرق و برق و نقاشی های خیابانی زیبا را مشاهده نمود.

۹- ناحیه کاختی (Kakheti)

ناحیه کاختی (Kakheti)

ناحیه کاختی یکی از مناطق توریستی شهر تفلیس است. زیبایی این ناحیه به ویژه در فصل های بهار و تابستان و معروف بودن آن به تولید آب انگور در گرجستان، سبب شده تا تورهای گردشگری متعددی برای گشت و گذار در این ناحیه فعالیت داشته باشند. آنچه که این منطقه را بسیار دیدنی و متمایز می سازد ، وجود بناهای روستایی قرون وسطایی است . سازه هایی که در دل آن طبیعت زیبا ، بس شگفت انگیز و جذاب است . این برج های مسکونی سنگی و جالب ، به گونه ای طراحی و ساخته شده که طبقات پایین این خانه ها برای فعالیت ها و نیازهای عادی زندگی روزمره همچون انبار مواد غذایی و محصولات کشاورزی ، پخت و پز و نگهداری دام و طیور بوده است .

۱۰- باغ های بوتانیکال تفلیس (Botanical Gardens Tbilisi)

باغ های بوتانیکال تفلیس (Botanical Gardens Tbilisi)

یکی از جاذبه های دیدنی شهر تفلیس در گرجستان باغ بوتانیکال این شهر است که دارای ۱۶۱ هکتار است و دارای ۴۵۰۰ نوع گونه ی گیاهی است. این باغ بسیار قدیمی است و به طور مثال شاردن که یکی از جهانگردان معروف و بسیاری قدیمی اروپایی است، از این باغ تفلیسی در نوشته های خود نام برده است. البته درباره ی این باغ باید بگوییم که در سال ۱۹۸۵ میلادی درب این باغ برای اولین بار به روی عموم مردم باز شد و قبل ترها تنها مختص به خانواده ی سلطنتی بوده است.

۱۱- شهر قدیمی تفلیس ( Tbilisi old town)

شهر قدیمی تفلیس ( Tbilisi old town)

اولدتاون یا شهر قدیمی تفلیس این روزها یکی از تاریخی ترین و دیدنی ترین نقاط این شهر است که توریست های بسیاری برای دیدن آن به این قسمت از شهر تفلیس می آیند.

شهر قدیمی تفلیس در سال ۱۹۹۳ میلادی به ثبت جهانی رسیده است. از ویژگی های این محله این است که کوچه های باریک و تو در تو و خانه های قدیمی و بسیار زیبا دارد. حمام های گوگردی و جاذبه هایی که توسط ترک ها و ارمنی ها در این محله به وجود آمده است، همگی جاذبه های فوق العاد دیدنی هستند که در این محله وجود دارند.

معروف ترین غذاهای تفلیس

۱- چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا نوعی شیرینی گرجی است که به شکل سوسیس و بوسیله فرو بردن مستمر یک رشته آجیل در تاتارا تهیه می‌شود. تاتارا یک مایع صمغ گونه‌ایست که شامل آب میوه انگور، شکر و آرد می‌شود. بطور معمول گرجستانی‌ها چورچخلا را در فصل پائیز که خشکبار و انگور تازه برداشت می‌شود، تهیه می‌کنند. همچنین می‌توان چورخلا را از میوه‌های خشک مانند هلو، سیب، آلو و یا دانه کدو تهیه کرد. حتی داخل چورچخلا را می‌توانید با آجیل‌هایی مانند گردو یا فندوق پر کنید.

۲- آجاپصندلی (Ajapsandali)

این غذای گرجی با استفاده از بادمجان، فلفل؛ گوجه‌فرنگی، سیر، دلمه، گشنیز و ادویه طبخ می‌شود. البته برخی‌ها علاوه بر سبزیجات ذکر شده، آجاپصندلی را با استفاده از فلفل قرمز و سیب‌زمینی می‌پزند. معمولاً تمام مواد اولیه آجاپصندلی از سبزیجات گرجستانی است و در تابستان براحتی در دسترس قرار می‌گیرند. خوشمزه ترین نوع این غذا را میتوانید در تفلیس امتحان کنید.

۳- خارچو (Kharcho)

خارچو (Kharcho)

خارچو از مواد غذایی همچون سیر خملی سونلی (که ترکیبی از پنج ادویه گرجستانی است)، گشنیز، گوشت مرغ یا گاو و چاشنی‌های متنوع دیگری تهیه می‌شود. در تهیه خارچو، در آغاز گوشت مزه‌دار شده، سپس در یک سس متشکل از گردو خوابانده می‌شود و سرانجام به همراه تکه‌هایی از لواشک تکلاپی پخت می‌شود. پس از گذشت چند ساعت که خارچو در سس جا افتاد، به همراه نان مخصوصی به نام شُتی در کاسه سرو می‌شود.

۴- چخخبیلی (Chakhokhbili)

چخخبیلی (Chakhokhbili)

این غذا در واقع ترکیب لذیذی از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است.نام خورشت چخخبیلی از کلمه «خوخوبی» گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول می باشد، چرا که در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شده. اگر مسافر تفلیس هستید، ممکن است شاهد استفاده از گوشت بوقلمون، اردک و یا مرغ به جای گوشت قرقاول باشید.

۵- چاناخی (Chanakhi)

چخخبیلی (Chakhokhbili)

این غذای لذیذ که در گذشته در ظروف سفالی به نام چاناخی طبخ می شد و از همین رو این اسم بر روی غذا ماند.این غذا که کمی شبیه چاکاپولی هست با گوشت گوسفند طبخ می‌شود. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود. نوع دیگری از چاناخی وجود دارد که ابتدا بادمجان ها را برش داده و سپس با سبزیجات و تکه های گوشت درون آن را پر کرده، پس از آن بادمجان ها را به همراه کمی آب بر روی شعله ملایم گذاشته تا همراه هم بپزند.

مردم گرجستان: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

جشن ها و فستیوال های تفلیس

۱- فستیوال تبیلیسوبا (Tbilisoba)

فستیوال تبیلیسوبا (Tbilisoba)

فستیوال تبیلیسوبا به مناسبت روز تولد پایتخت گرجستان یعنی تفلیس در یکی از آخر هفته های ماه اکتبر جشن گرفته می شود. این فستیوال با بسیاری از میوه ها، سبزیجات، پنیر، دسرهای تهیه شده با انگور گرجستان، چرچلا ، لواشک، خینکالی، نان، شراب، انواع شاهکارهای زیبای صنایع دستی گرجستان، نمایش های تئاتری، موسیقی های محلی و رقص و آتش بازی در آسمان تفلیس همراه است. برای اطلاع از زمان برگزاری و مکان این جشنواره بهتر است از فیسبوک استفاده کنید.

۲- فستیوال نوشیدن (Rtveli)

فستیوال نوشیدن (Rtveli)

معمولا جشنواره نوشیدنی در یکی از مناطق سبز در تفلیس برگزار می شود. مسافران، وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران، و صاحبان صنایع شراب از سراسر جهان برای تست طعم  بیش از ۶۰ نوع از دلستر عالی گرجستان از آخرین برداشت به فستیوال نوشیدن می آیند. این جشنواره همراه با رقص های گرجی و اجرای آهنگ های سنتی گرجی همراه است. برای اطلاع از زمان و مکان برگزاری فستیوال دلستر بهتر است در فیسبوک جستجو کنید.

۳- جشنواره آرت. ژن (Art. Gene)

جشنواره آرت. ژن (Art. Gene)

جشنواره موسیقی آرت. ژن از سال ۲۰۰۳ در موزه قوم‌نگاری تفلیس (Ethnography Museum) برگزار می‌شود. نوازندگان موسیقی‌های سنتی، هنرمندان معاصر گرجستانی و گروه‌های رقص سنتی در این جشنواره گرد هم می‌آیند. این مراسم برخلاف سایر جشنواره‌های گرجستان، در ماه‌های تابستان اجرا می‌شود و یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد. در طول روز می‌توانید از غرفه‌های صنایع دستی بازدید کرده و از انواع غذاهای خوشمزه و نوشیدنی‌های محلی میل کنید. علاوه بر این، حین اجرای موسیقی می‌توانید در محیطی عالی، یک پیک‌نیک راه بیندازید.

۴- جشنواره رنگ تفلیس

جشنواره رنگ تفلیس

جشنواره یک روزه رنگ تفلیس، مشابه جشن هولی هند است و مردم با پرتاب پودرهای رنگی، این مراسم را برگزار می‌کنند. مردم در دریاچه لاک‌پشت‌ (Turtle Lake)، از جاذبه‌های گردشگری تفلیس دور هم جمع می‌شوند.

آموزش کامل زبان گرجی در سفر (لغات،جملات و اصطلاحات کاربردی)

بهترین رستوران های تفلیس

۱- رستوران اِزو (Ezo)

این رستوران در واقع در حیاط یک ساختمان مسکونی قرار گرفته و میز و صندلی در حیاط و لابلای درخت ها چیده شده اند. در رستوران ازو تاکید بر تهیه غذاهای ارگانیک و سالم است و مواد اولیه از کشاورزان و مزرعه داران محلی تامین می شود. منوی رستوران ازو طیف متنوعی از غذاهای گیاهی و گوشتی را شامل می شود.

۲- رستوران سیسکویلی (Tsiskvili)

یکی از بهترین رستوران های تفلیس از دید مردم محلی و توریست ها رستوران سیسکویلی است. این رستوران دکوراسیونی سنتی و جالب دارد و انواع غذاهای سنتی و اصیل گرجی را در فضای بسیار تماشایی به مشتریان ارائه می کند. یکی از نکات جالب در مورد این رستوران اجرای نمایش زنده رقص و موسیقی است که بسیار پرطرفدار و محبوب شده است.

۳- رستوران آذرپاشا (Azarphesha)

اگر دوست دارید غذاها و نوشیدنی های اصیل و سنتی گرجی را در محیطی دلنشین و صمیمی امتحان کنید رستوران آذرپاشا انتخاب مناسبی است. منوی رستوران طیف متنوعی از غذاهای اصیل و سنتی گرجی را با الهام از آشپزی ایرانی و یونانی ارائه می کند.

۴- رستوران ساخاچاپور (Sakhachapure)

یکی از بهترین رستوران های تفلیس برای امتحان کردن خاچاپوری، رستوران ساخاچاپور است و مردم محلی هم برای خوردن خاچاپوری به این رستوران می آیند. در این رستوران انواع مختلف خاچاپوری با طعم ها و شکل های مختلف با قیمتی منصفانه به مشتریان ارائه می شود.

۵- رستوران زاخار زاخاریچ( Zakhar Zakharich)

رستوران زاخار زاخاریچ یکی از بهترین رستوران های تفلیس است و غذاهای خوشمزه گرجی را با بهترین کیفیت به مشتریان ارائه می کند. اگر می خواهید خینکالی، دامپلینگ معروف گرجی را امتحان کنید بدون شک این رستوران بهترین انتخاب است. این رستوران یکی از معدود رستوران های گرجی است که هنوز خمیر را به صورت دستی و سنتی آماده می کند و آن را مثل زمان های قدیم با گوشت بره سرو می کند.

روش های سفر به تفلیس

۱- تورهای توریستی

تورهای ۳ شب و ۴ روز: (۱,۵۰۰,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان)

۲- سفر شخصی

  • بلیت هواپیما تهران-تفلیس: ( ۷۰۰,۰۰۰ تا ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان)
  • بلیت اتوبوس تهران-تفلیس: ( ۱۸۰,۰۰۰ تا ۲۵۰,۰۰۰ تومان)
  • بلیت اتوبوس تهران-ایروان: حدود ۲۵۰,۰۰۰ تومان
  • بلیت قطار ایروان-تفلیس: (حدود ۱۶ تا ۳۵ دلار)
  • سفر با ماشین شخصی

راهنمای سفر به گرجستان: دیدنی ها، هزینه، زمان سفر و نکات دیگر

هزینه های سفر به تفلیس

۱- هزینه اقامت و هتل

  • هتل ۳ ستاره: بین ۱۵ تا ۱۵۰ لاری
  • هتل ۴ ستاره: بین ۴۵ تا ۲۰۰ لاری
  • هتل ۵ ستاره: بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ لاری
  • آپارتمان: از شبی ۱۵ تا ۴۰۰ لاری
  • هاستل ها: از شبی ۸ تا ۵۵ لاری

۲- هزینه غذا و رستوران

  • رستوران های ارزان: بین ۱۲ تا ۲۵ لاری
  • رستوران اقتصادی: حدود ۲۵ تا ۴۰ لاری
  • رستوران لوکس: از ۵۰ لاری به بالا
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد: بین ۱۲ تا ۱۵ لاری

۳- هزینه حمل و نقل

  • هزینه بلیت الکترونیک یا مترومانی کارت: ۲ لاری
  • هزینه بلیت یک سفره مترو:۰٫۵ لاری
  • هزینه بلیت یک سفره اتوبوس:۰٫۵ لاری
  • هزینه مینی بوس: حدود ۰٫۸ لاری
  • هزینه تاکسی: از ۳٫۵ لاری بالا
  • هزینه بنزین: لیتری حدود ۲٫۵ لاری

ویزای توریستی برای سفر به گرجستان (تفلیس)

با دریافت ویزای توریستی افراد می‌توانند به مدت ۴۵ روز در خاک کشور گرجستان اقامت داشته و به گردش و تفریح در آن بپردازند. اما بعد از ۴۵ روز مجبور هستند تا خاک کشور را ترک کنند. ویزای گرجستان را می‌توان از قبل با مراجعه به سفارت گرجستان دریافت کرد. علاوه بر آن این امکان وجود دارد تا مسافران قبل از ورود به خاک این کشور در مرز نسبت به دریافت آن اقدام کنند. در هر دو صورت باید تمامی مدارک زیر را داشته باشید تا در صورت نیاز ارائه کنید:

  • بلیط رفت و برگشت
  • گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس ۶ *۴
  • برگه رزرو هتل
  • بیمه نامه مسافرتی
  • اصل و کپی مدارک شناسایی

سیم کارت در تفلیس

سه اپراتور اصلی تلفن همراه مگتی‌کام (Magticom)، جئوسِل (Geocell) و بی‌لاین (Beeline) در سراسر گرجستان استفاده می‌شوند. البته توصیه می‌کنیم از سیم‌کارت‌های مگتی استفاده کنید که آنتن‌دهی بهتری دارد. برای خرید سیم‌کارت، همراه داشتن پاسپورت کافی‌ست و می‌توانید در فرودگاه یا شعبه‌های اپراتورهای تلفن همراه در سطح شهر سیم‌کارت بخرید. قیمت سیم‌کارت معمولا ۵ لاری است که همان اندازه شارژ دارد.

سفر به گرجستان در دوران کرونا

بنابر اعلام مدیر روابط عمومی فرودگاه امام خمینی، کلیه ی پروازهای مستقیم میان دو کشور ایران و گرجستان به حالت تعلیق در آمده است. اما آخرین اخبار حاکیست که هواپیمایی قشم به منظور رفاه حال مسافرین مسیر تفلیس-تهران پس از اخذ مجوزات لازم از کشور گرجستان، پرواز فوق العاده ای در روز جمعه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ برقرار خواهد نمود.

 نکات تکمیلی

  • در سایت سرکنسول‌گری ایران در گرجستان نوشته شده که بهتر است واکسن‌های هپاتیت A و B، تب زرد و تب تیفوئید تزریق شود. با این حال اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از ارتباط نامطمئن بپرهیزید، اتفاقی نمی‌افتد.
  • قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مرزها برای عبور یک سری از داروها اعمال می‌شود. مثلا آنتی‌بیوتیک‌ها و آرام‌بخش‌های قوی و کدئین‌دار در لیست داروهای ممنوعه‌ی گمرک گرجستان است. حتی شربت اکسپکتورانت هم در این لیست است. مگر این‌که با خودتان نسخه‌ی پزشک داشته باشید.
  • تفلیس شهر امنی برای گردشگران است.

زبان مردم گرجستان چیست و بهترین روش یادگیری آن کدام است؟

ویدیویی از سفر به شهر شگفت انگیز تفلیس

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست