راهنمای سفر به کوبا

راهنمای سفر به کوبا، دیدنی ها، غذاها، جشن ها و هزینه ها

گاما

کشور کوبا در سال ۱۴۹۲ میلادی توسط کریستف کلمب در دریای کارائیب کشف شد و پس از آن این جزیره مستقیم در زمره ی مایملک امپراتوری اسپانیا قرار گرفت. اقتصاد این کشور بر پایه ی کشاورزی، معدن و همچنین صادرات شکر، قهوه و تنباکو به اروپا و بعدها آمریکای شمالی بود. در سال ۱۹۵۲ میلادی، به صورت کاملا رسمی استقلال خود را از اسپانیا اعلام نمود و به جمهوری کوبا تبدیل شد. این کشور دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که برخلاف تحریم های اقتصادی هرساله گردشگران زیادی از این کشور بازدید میکنند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با این کشور آشنا کنیم و هر آن چیزی که برای سفر به این کشور لازم دارید بررسی کنیم.

موقعیت جغرافیایی کوبا

بهترین زمان سفر به کوبا

بهترین زمان برای سفر به کوبا از دسامبر تا ماه مه است؛ زمانی که می‌توانید انتظار روزهای خشک و آفتابی را داشته باشید و آسمان معمولا صاف است. فصل مرطوب سال در ماه ژوئن آغاز می‌شود. گردشگران معمولا از سفر به کوبا بین ماه‌های آگوست تا اکتبر اجتناب می‌کنند چون در این مدت احتمال وقوع طوفان وجود دارد و شرایط جوی مساعد نیست.

ویژگی های کوبا

جاذبه های گردشگری کوبا

۱- هاوانا قدیم (Habana Vieja)

هاوانا قدیم (Habana Vieja)

سایت میراث جهانی یونسکو، هاوانا قدیم را به عنوان برشی خوب از تاریخ کوبا معرفی کرده است. قدم زدن در اطراف خیابان های مخروبه و نگاه کردن به ساختمان های بزرگ باروک و نئوکلاسیک، تصویر سازی زندگی در کوبا در ۲۰۰ سال پیش را به ارمغان آورده است. از جاذبه های مهم این شهر می توان به خانه کوبا، باروک کاستیا سان سان کریستوبال و قلعه نظامی اشاره کرد.

۲- قلعه سه پادشاه مورو (Castillo de los Tres Reyes del Morro)

قلعه سه پادشاه مورو (Castillo de los Tres Reyes del Morro)

قلعه مورو در ورودی خلیج هاوانا و در قسمت تاریخی استحکامات دفاعی آن قرار دارد. این استحکامات دفاعی در اواخر قرن ۱۶ میلادی و اوایل قرن ۱۷ میلادی جهت محافظت شهر در برابر تهدیدات دائمی حملات دزدان دریایی ساخته شده‌اند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۳- قلعه سان کارلوس دلا کابانا (Fortaleza de San Carlos de la Cabana)

قلعه سان کارلوس دلا کابانا (Fortaleza de San Carlos de la Cabana)

تنها یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه ای از «قلعه مورو» در استحکامات دفاعی شهر تا قلعه «سان کارلوس دلا کابانا» واقع در ارتفاعات تپه «لاکابانا هیل» فاصله است. در زمان ساخت و ساز این قلعه در دهه ۱۷۷۰ میلادی، این قلعه بزرگ‌ترین قلعه اسپانیایی آن زمان به شمار می‌رفت و البته ساخت آن بسیار پرهزینه بود. در پی انقلاب کوبا این بنا توسط «چه گوارا» به یکی از مراکز نظامی وی تبدیل شد.

۴- ساختمان ملی کاپیتال (El Capitolio)

ساختمان ملی کاپیتال (El Capitolio)

این ساختمان در سال با تلفیقی از دو سبک معماری «نئوکلاسیک» و «آرت نووا» ساخته شده و پس از انقلاب کوبا تا سال ۱۹۵۹ میلادی محل برگزاری نشست‌های دولتی بوده است؛ اما با این وجود این ساختمان بزرگ یادآور ساختمان کنگره آمریکا نیز می‌باشد، معماری این بنا تحت تأثیر «پانتون پاریس» است. در زمان طراحی بنا، هدف عمده از ساخت این ساختمان، بنا نهادن خانه‌ای جدید برای مجلس کمونیست کوبا بود.

۵- موزه ملی هنرهای زیبا (Museo Nacional de Bellas Artes)

موزه ملی هنرهای زیبا (Museo Nacional de Bellas Artes)

بنای بازسازی شده «قلعه مرکزی استرنیا» در دهه ۱۹۲۰ میلادی توسط «مانوئل باستوس» این بنا را به خانه هنری استادان اروپایی و مجموعه‌ای شامل بیش از ۶۰۰ اثر هنری باستانی (از مصر تا روم) مبدل ساخته است. «کاخ هنری بلاس» که قدمتش به سال ۱۹۵۹ میلادی باز می‌گردد، با سبک «رشنالیستی» خود از قرن ۱۷ میلادی تا به امروز به آثار هنری کوبا اختصاص یافته و شامل مجموعه‌ای زیبا اعم از نقاشی، چاپ و مجسمه است.

۶- روستای فاستر لند (Fusterlandia)

روستای فاستر لند (Fusterlandia)

یک روستای کوچک در حومه شهر «هاوانا» بنام «فاستر لند» قرار دارد که مجموعه‌ای از سه محله است. نقاشی‌ها و مجسمه‌های ساخته دست «خوزه فوستر» موجود در این روستای محلی، نمایش رنگارنگی از موزاییک‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌های وی در سرتاسر محله همگی بازتاب کننده روح زندگی و هنری وی هستند. وی با نام «پیکاسو کارائیب» معروف است.

۷- موزه ناپولونیکو (Museo Napoleonico)

موزه ناپولونیکو (Museo Napoleonico)

در نزدیکی دانشگاه هاوانا، موزه ناپولونیکو قرار دارد که شامل مجموعه‌های خصوصی از «خولیو لوبو» و مجموعه‌ای از وسایل «ناپلئون» است. «لوبو» گروهی را برای پیدا کردن و خرید یادگارهای ناپلئون و خاطرات شخصی وی استخدام کرده بود. هنگامی که «لوبو» در سال ۱۹۵۹ میلادی کوبا را ترک کرد، مجموعه خود را به دولت کوبا فروخت. در حال حاضر این مجموعه در یک ساختمان زیبا واقع در «کاخ فلورانس» نگهداری می‌شود.

۸- سواحل شرقی (Playas del Este)

سواحل شرقی (Playas del Este)

در فاصله کوتاهی از مرکز شهر «هاوانا»، هر ساله توریست‌های زیادی برای بازدید از «سواحل شرقی» شامل منطقه‌ای گسترده و طولانی از حاشیه سواحل نخل، می‌آیند. این منطقه جایگزین مناسبی برای استراحتگاه‌های ساحلی دور افتاده در سایر نقاط کوبا می‌باشد. در سواحل شرقی «هاوانا» هتل‌ها، رستوران‌ها و تمام امکانات توریستی به راحتی قابل دسترسی هستند.

۹- وارادو (Varadero)

وارادو (Varadero)

وارادو یکی از مشهورترین مقاصد ساحلی کوبا محسوب می‌شود.  بیش از ۵۰ هتل زیبا در این منطقه محبوب واقع شده است و سواحل شنی سفید رنگ آن بازدید کنندگان زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند. موارد برجسته این ناحیه شامل یک پناهگاه طبیعی با ساحل زیبا و دو غار به نام‌های Cueva de Ambrosio و Cueva de Musulmanes است.در شمال شرقی وارادو یک منطقه غواصی محبوب است و افراد می‌توانند زندگی زیر دریا را کاوش کنند و انواع ماهی‌ها را از نزدیک ببینند.

دانلود رایگان ۱۰۰ درس آموزش مکالمات انگلیسی برای سفر

۱۰ – ترینیداد (Trinidad)

ترینیداد (Trinidad)

این شهر جزو میراث جهانی یونسکوست که کاوش آن همانند سفر به گذشته است. ساختمان‌های حفظ شده قدیمی و زیبا و خیابان‌های سنگ فرش شده در مرکز این شهر حس استعماری عجیب غریبی را در بازدیدکنندگان ایجاد می کند. قدمت بیشتر معماری هایی که در این ناحیه یافت می شود به قرن هفدهم و نوزدهم بر می‌گردد. یکی از این جاذبه‌های این شهر میدان مرکزی شهر است. در بالای میدان کلیسای نئوکلاسیک Church of the Holy Trinity قرار گرفته است. سایر مناطق توریستی این شهر شامل کلیسا و صومعه Saint Francis با برج ناقوس و موزه معماری استعماری است.

۱۱- ساحل Cayo Coco

ساحل Cayo Coco

یکی دیگر از ساحل‌های زیبای کوبا و مشهورترین آن‌ها ساحلی به نام Cayo Coco است که توسط یک پل به سرزمین اصلی متصل شده است و از طریق مسیرهای هوایی بازدیدکنندگان زیادی به این ناحیه سفر می‌کنند. سواحلی که در آن نور خورشید به خوبی منتشر می‌شود جزو جاذبه‌های اصلی این ناحیه محسوب می‌شوند.تمشای لاک پشت‌ها، کروکودیل‌ها و فلامینگوها از جاذبه های این ساحل است.

۱۲- منطقه Peninsula de Zapata

منطقه Peninsula de Zapata

این منطقه بهشت دوستداران طبیعت و پرنده‌هاست، منطقه ای در دوردست با جمعیت اندک در کوباست که مناظر زیبایی دارد و یکی از بزرگترین تالاب‌ها در کارائیب است.در این ناحیه می‌توانید کروکودیل‌ها را نیز پیدا کنید. بخشی از این شبه جزیره به پناهگاه طبیعی اختصاص داده شده است.

معروف ترین غذاهای سنتی کوبا

۱- فریتا (Frita)

فریتا (Frita)

برای درست کردن این غذا گوشت چرخ کرده را با سوسیس ترکیب و به شکل همبرگر در می آورند. بعد از سرخ شدن، گوشت ها در نان همبرگر کوبایی گذاشته می شود و روی گوشت ها هم پر می شود از سیب زمینی سرخ کرده! البته در بعضی از شهرهای کوبا بر روی گوشت و سیب زمینی، از تخم مرغ نیمرو هم استفاده می شود.

۲- الوته (Elote)

الوته (Elote)

کوبایی ها به ذرت درسته ای که در یک سیخ چوبی باشد الوته می گویند. این ذرت با آن ذرت های کبابی ای که تصویرش در ذهن همه ماست فرق دارد و پر از پنیر کوجیتا است. برای درست کردن این غذا ذرت را کباب می کنند، روی آن را با لایه ای از پنیر کوجیتا می پوشانند و با اضافه کردن فلفل و آبلیمو آن را خوشمزه تر می کنند.

به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

۳- پائیا (Paella)

پائیا (Paella)

اگر غذاهای اسپانیایی را می شناسید حتما با دیدن اسم این غذا در لیست غذاهای کوبایی تعجب کرده اید اما همانطور که گفتیم از آنجایی که کوبا مدت ها مستعمره اسپانیا بوده بعضی از غذاهای آن شباهت زیادی به غذاهای اسپانیایی دارد. البته در کوبا این غذا به شکل ورژن کوبایی درست می شود و در آن از انواع گوشت های مرغ، ماهیچه، سوسیس، میگو، گوش ماهی و خرچنگ استفاده می شود.

۴- چورو (Churros)

چورو (Churros)

برای درست شدن این اسنک، خمیر را سرخ می کنند و معمولا آن را با شکلات داغ می خورند. یکی از لذت های شکم گردی در کوبا خوردن چوروی داغ و ترد و پوشیده از شکر است. این اسنک یک غذای خیابانی است.

۵-روپا ویجا (Ropa vieja)

روپا ویجا (Ropa vieja)

برای درست کردن این غذا تکه های گوشت را در سس گوجه خوب می پزند و آن را با برنج یا تورتیلا می خورند. این غذا هم طعم و بوی خوبی دارد و هم با رنگ و لعابی که دارد حسابی اشتهایتان را باز می کند.

۶-  خورش مرغ کوبایی (Fricasé de Pollo)

خورش مرغ کوبایی (Fricasé de Pollo)

این خورش از ترکیبات مرغ بدون پوست، آب لیمو یا آب پرتقال تازه، سیر، سیب زمینی، زیتون و سس گوجه فرنگی تشکیل می‌شود. این غذای کوبایی اغلب در مهمانی‌ها سرو می‌شود.

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل

۷- توپ سیب زمینی (Papas Rellenas)

توپ سیب زمینی (Papas Rellenas)

ترکیبی از گوشت، سبزیجات معطر و اندکی ادویه داخل آن‌ها را پر کرده است که در پوره سیب زمینی قرار گرفته‌اند و در نهایت با غلتاندن در تخم مرغ زده‌شده و کمی آرد سوخاری و در آخر غوطه‌ور شدن در دریایی از روغن، رنگ درخشان طلایی به خود می‌گیرند

۸- تخم مرغ پخته شده با سوفریتو (Baked Eggs With Cuban Sofrito

تخم مرغ پخته شده با سوفریتو (Baked Eggs With Cuban Sofrito

سوفریتو (Sofrito) چاشنی است که در اغلب غذاهای کوبایی استفاده می‌شود. سوفریتو از ترکیب پیاز، فلفل سبز تند، سیر، آویشن و فلفل سیاه که ریز شده و در روغن زیتون تفت داده درست می‌شود. این غذای ساده و سبک که از نان کوبایی، تخم مرغ و سوفریتو با کمی سبزیجات حاضر می‌شود، می‌تواند گزینه مناسبی برای شام یا صبحانه باشد.

مهمترین فستیوال ها و جشنواره های کوبا

۱- فستیوال موسیقی جاز در هاوانا (Havana Jazz Festival)

فستیوال موسیقی جاز در هاوانا (Havana Jazz Festival)

این فستیوال هرساله در ماه فوریه در تالارهای کنسرت سراسر شهر برگزار می‌شود و علاوه بر آن، اجراهای خیابانی پرشور را نیز در برمی‌گیرد. نام‌های مهم بین‌المللی نظیر دیزی گیلسپی زجمله شرکت‌کنندگان در این فستیوال سالانه هستند.

۲- کارناوال هاوانا (Havana Carnival)

کارناوال هاوانا (Havana Carnival)

کارناوال هاوانا در گذشته در ماه فوریه برگزار می‌شد، اما این جشن حالا به ماه جولای منتقل شده است. کارناوال هاوانا رژه‌ای است که در هر محله همراه با رقص و آواز برگزار می‌شود. برای مدت یک سال تمام بر روی لباس‌ها و مراسم این کارناوال کار می‌شود تا تمامی نمایش‌ها با حال و هوایی پرشور برگزار شوند. سرو انواع خوراکی‌های کوبایی، یکی از دلایل اصلی برای شرکت در این کارناوال، به هنگام بودن در هاوانا، است.

۳- سانتیاگو د کوبا (santiago de cuba festival)

سانتیاگو د کوبا (santiago de cuba festival)

سانتیاگو د کوبا بزرگ‌ترین و معروف‌ترین فستیوال این کشور در شهری به همین نام است. خیابان‌های شهر در طول روز و شب برای مدت یک هفته‌ی تمام در ماه جولای تبدیل به یک میهمانی بزرگ می‌شوند. تمام این مراسم با غذا، موسیقی و رقص همراه است. یکی از ویژگی‌های مهم این فستیوال، یک اجرای موزیکال بزرگ در قلعه‌ی مونکادا (Moncada) است که نباید آن را از دست داد.

۴- لاس پارانداس د رمدیوس (Las Parandas de Remedius)

لاس پارانداس د رمدیوس (Las Parandas de Remedius)

مسافرانی که در ماه دسامبر به کوبا سفر می‌کنند، باید ایام کریسمس خود را در این کشور گذرانده و به دیدار دهکده‌ی کوچک رِمِدیوس (Remedios)، درست در خارج از شهر سانتا کلارا، بروند. آتش‌بازی و یک میهمانی بزرگ خیابانی از ویژگی‌های فستیوال لاس پارانداس دِ رمدیوس (Las Parrandas de Remedios) است.

۵- فستیوال سیگار هاوانا (Havana Cigarette Festival)

فستیوال سیگار هاوانا (Havana Cigarette Festival)

بیش از هزار بازدیدکننده از ۶۰ کشور جهان برای مدت ۵ روز از کارخانه‌های سیگار و مزارع کشت تنباکو در کوبا دیدن می‌کنند. از دیگر بخش‌های این فستیوال می‌توان به مراسم شام، برگزاری نمایشگاه خرید سیگار، عرضه‌ی محصولات جدید، مسابقات، کلاس‌های آموزشی و تِست سیگار اشاره کرد.

راهنمای نکات سفر با هواپیما (راهنمای اولین سفر با هواپیما)

دریافت ویزای توریستی کوبا

ویزای توریستی کوبا اعتباری ۳ ماهه دارد که به شما این امکان را می‌دهد که تنها به مدت ۳۰ روز در این کشور اقامت داشته باشید. بهتر است قبل از سفر مدارکتان را چندین بار چک کنید. پس از آن درخواست ویزا کوبا دهید، چرا که با ناقص بودن پرونده، شما به مدت ۳ ماه اجازه ندارید ویزای توریستی کوبا را دریافت کنید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کوبا

گواهی اشتغال به کار تمکن مالی به میزان حداقل اعلامی سفارت کشور مربوطه البته با تایید و مهر بانک
اصل گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه پرداخت تمامی هزینه های مربوط به اخذ ویزای توریستی
عکس ۳*۴ با پس زمینه سفید، بدون روتوش و کاملا از روبرو مدراک همسر و فرزندان خود(در صورت داشتن فرزند)
رزرو بلیط رفت و برگشت به کوبا اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
رزرواسیون هتل در کوبا بیمه مسافرتی

هزینه های سفر به کوبا

هزینه حمل و نقل

  • اجاره روزانه خودرو از حدود ۸۰ دلار
  • هزینه تاکسی ۵ تا ۱۵ دلار
  • هزینه هواپیما حدود۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار
  • هزینه استفاده از قطار ۵۰ تا ۶۵ دلار

هزینه غذا و رستوران

  • هزینه غذا در یک رستوران معمولی حدود ۷ تا ۱۰ دلار
  • هزینه غذا در رستوران های محلی ۱ تا ۲ دلار

هزینه اینترنت و سیم کارت

  • در هیچ کجای کوبا اینترنت رایگان نخواهید داشت.
  • برای دسترسی به اینترنت، باید کارت‌های وای فای (ETCESTA) دو یا پنج ساعته را از شعبه‌های فروش خریداری کنید. هزینه هر ساعت اینترنت ۲ دلار است.

هزینه اقامت و هتل

برای اقامت در کوبا تا حدودی با محدودیت روبه‌رو خواهید شد. تعداد هتل‌ها کم‌ است و از هم فاصله زیادی دارند، رزرو آنلاین هتل دشوار است و هتل‌ها اغلب گران هستند. اجاره یک شب اتاق در هتل‌های کوبا به طور متوسط بین ۷۰ تا ۳۰۰ دلار است.

نکات تکمیلی

  • از بردن داروهای کدئین‌دار جدا خودداری کنید؛ اما فراموش نکنید لوازم بهداشتی مثل کرم ضدآفتاب و به خصوص نخ دندان در کوبا کمیاب است و به همین دلیل قیمت بالایی دارد.
  • برای سفر به کوبا نیازی به واکسن نیست و شما می‌توانید با خیال راحت به کوبا سفر کنید.
  • به هیچ عنوان از آب‌های لوله‌کشی برای نوشیدن استفاده نکنید چون ناسالم هستند. توصیه می‌کنیم فقط از آب‌های معدنی بخورید.
  • هرچند کوبا از امنیت بالایی برخوردار است اما هنگام سفر مواظب وسایل ومدارک خود باشید.

ویدیوی سفر به کوبا

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان کتاب انگلیسی در سفر

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست