توریست

به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

گاما

اگر قصد مسافرت به کشورهای اروپایی را دارید حتما باید از این مساله مطلع شوید که مسولین کشورهای اروپایی بشدت سختگیر هستند. اخیرا در سراسر کشور ایتالیا مقررات سختگیرانه ای مثل ممنوعیت نشستن در راه پله های اسپانیایی شهر رم (Spanish Steps) و یا جریمه برای پوشیدن دمپایی لا انگشتی در سینکو تره (Cinque Terre) وضع شده که بسیار هم جدی هستند.

به این موارد جریمه برای سرقت شن و ماسه از ساحل را هم که اضافه کنید احتمالا کمی شاخ در بیاورید! ولی اصلا جای تعجب ندارد. این اتفاق واقعا می افتد. همین چند وقت پیش دو گردشگر فرانسوی به خاطر برداشتن ماسه از ساحل ساردینیا در ایتالیا مجرم شناخته شدند و جریمه ای معادل ۶ سال زندان در انتظارشان است!

اما این موضوع فقط مختص ایتالیا نیست؛ خیلی از کشورهای اروپایی دیگر هم توریست ها و گردشگرها را به خاطر پیش پا افتاده ترین و دور از ذهن ترین خطاها جریمه می کنند. سال پیش دو گردشگر به خاطر گم شدن در ایستگاه مترو پاریس ۲۵ یورو (حدود ۲۷ دلار) جریمه شدند. تابستان امسال هم یک مسافر از همه جا بیخبر در مایورکای اسپانیا به خاطر خرید کردن از یک فروشنده خیابانی غیر قانونی۱۰۰ یورو (۱۱۱ دلار) جریمه شد. در همین گیر و دار، مسولین شهر مایورکا ماگالف لیست ۶۴ اقدام ممنوعه که مجازات های مختلفی بین ۱۰۰ یورو (۱۱۱ دلار) تا ۳۰۰۰ یورو (۳۳۳۵ دلار) دارند و شامل هر چیزی مثل آسیب رساندن به گل ها و گیاهان و یا بالا رفتن از درخت می شود را منتشر کردند.

مسولین جزیره هوار (Hvar) کرواسی نیز لیست بلند بالایی از رفتارهای ممنوع و غیر مجاز جلوی روی گردشگران و توریست ها می گذارند که از میان آنها می شود به ممنوعیت گشت و گذار با لباس شنا اشاره کرد که ۶۰۰ یورو (۶۶۷ دلار) جریمه در پی دارد. شهر آمستردام هلند هم که به خاطر وجود فاحشه خانه ها و کافه های ماری جوانا مشهور است، به تازگی مقرراتی تحت عنوان “خوشگذرانی و احترام” راه اندازی کرده و بر اساس آن برای اعمالی مثل مصرف مشروبات الکلی در ملاء عام، سر و صدا کردن، آشغال ریختن و مواردی از این قبیل جریمه تعیین می کند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

موافقان این نوع قوانین عقیده دارند که این کار در قانونمند نگه داشتن توریست های سرکش و خاطی موثر است. ریکاردو نوواک، شهردار شهر هوار (Hvar) کرواسی در گفتگو با رسانه های محلی اظهار داشت که “ما از گردشگران و توریست های جوان استقبال می کنیم ولی آنها باید یاد بگیرند که چطور اینجا رفتار کنند.”

از طرف دیگر منتقدین هم بر این باورند که این قوانین خیلی سختگیرانه و مجازات کننده هستند. حتی بعضی ها عقیده دارند چنین اقداماتی باعث کاهش جذب گردشگر و توریست می شود. اما آیا واقعا همین طور است؟ آقای استفان هودز (Stephen Hodes)، بنیانگذار اتاق فکر مستقلی به نام “آمستردام رو به پیشرفت” عقیده دارد آمستردام به اندازه کافی سختگیر نبوده است. او اظهار می کند که ” گردشگران بسیار زیادی به آمستردام می آیند و تنها کاری که باید کرد این است که اقدامات اساسی انجام داد وگرنه آمستردام به یک شهر مصرفی تبدیل می شود نه محلی که مردم در آن زندگی می کنند. “

کارهای ممنوعه

در هر صورت باید بدانید که چنین قوانینی وجود دارند و قرار هم نیست عوض شوند؛ بنابراین قبل از سفر به اروپا این ۱۷ قانون که عدم رعایتشان شما را به دردسر بزرگی می اندازد و تعطیلات رویایی تان را به کابوس تبدیل می کند را آویزه گوشتان کنید.

  1. سرقت شن و ماسه: همانطور که از ماجرای آن دو توریست فرانسوی بخت برگشته متوجه شدید، ظاهرا ساردینیا اصلا خوشش نمی آید کسی ماسه های ساحلش را بدزدد! در سال ۲۰۱۷ ایتالیا قانونی تصویب کرد که بر مبنای آن برداشتن شن و ماسه، سنگریزه و صدف از ساحل غیر قانونی است و جریمه آن حداکثر ۳۰۰۰ یورو ( حدود ۳۳۳۰ دلار) خواهد بود. سال گذشته یک توریست انگلیسی به جرم دزدی شن و ماسه ۱۰۰۰ یورو (۱۱۰۰ دلار) جریمه شد.
  2. مسافرت با اجناس تقلبی: اگر ساعت رولکس تقلبی و غیر اصل دستتان می کنید بهتر است قبل از سفر به اروپا آن را در خانه بگذارید! در فرانسه گردشگران به خاطر وارد کردن کالاهای تقلبی به این کشور ۳۰۰ هزار یورو (۳۳۴۰۰۰ دلار) جریمه می شوند. کشورهای دیگر مثل اتریش، ایرلند و کرواسی هم در این مساله به همین اندازه سختگیرند.
  3. پاره کردن ارز: در کشور ترکیه باید شش دانگ حواستان به پولتان باشد. پاره کردن یا مچاله کردن پول های این کشور بین شش ماه تا سه سال حبس دارد.
  4. پوشیدن بیکینی: در بسیاری از مناطق اروپا مثل جزیره اسپانیایی مایورکا و شهرهای هوار و اسپلیت کرواسی قانونی وجود دارد که طبق آنها تردد در خیابان ها با بیکینی و یا مایو ممنوع است. در واقع شما فقط می توانید کنار ساحل با این پوشش ظاهر شوید و اگر جایی دور از ساحل با لباس شنا دیده شوید جریمه خواهید شد؛ حتی اگر در مایورکای اسپانیا باشید که تفرجگاه های تفریحی اش کاملا به مشرف به دریاست.
  5. اجابت مزاج در اقیانوس: عجیب است ولی واقعا چنین قانونی وجود دارد! کشور پرتغال قوانین عجیب و غریبی در این مورد دارد که بر اساس آن کسی که از اقیانوس به عنوان دستشویی استفاده کند دستگیر می شود! سوال اینجاست اصلا چطور قرار است بفهمند کسی چنین کاری کرده؟!
  6. پوشیدن لباس شنای گشاد: اگر قرار است در فرانسه به استخر عمومی بروید باید لباس شنا کاملا اندازه و فیت تنتان کنید نه لباس گشاد.
  7. بی نزاکتی و بد رفتاری: ورودی های مرکز شهر هوار کرواسی با عباراتی مثل پولتان را نگه دارید و از هوار لذت ببرید به گردشگران خوش آمد می گویند و به طور گرافیکی جزئیات تخلفات و مجازات های مربوطه را شرح می دهند. در این شهر بالاترین جریمه ۷۰۰ یورو (۷۷۸ دلار) برای مصرف مشروبات الکلی، غذا خوردن و یا خوابیدن در ملا عام است.
  8. سلفی گرفتن: در اروپا بهتر است از شخص دیگری بخواهید از شما عکس بگیرد چون سلفی گرفتن ممنوع است! در شهر میلان ایتالیا اخیرا استفاده از مونوپاد یا همان دسته های سلفی ممنوع شده. علاوه بر این استفاده از بطری های شیشه ای و خرید از فست فود فروشی های سیار نیز مجاز نیست. این اقدامات در جهت کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و زباله ریزی انجام می شوند.
  9. پوشیدن کفش پاشنه بلند در اماکن تاریخی: موقع سفر به کشورهای اروپایی لباس های فانتزی تان را برای شام خوردن و رستوران رفتن نگه دارید چون پوشیدن کفش پاشنه بلند در برخی از مکان های باستانی یونان مثل آکروپولیس (Acropolis) ممنوع است.
  10. رانندگی کردن با کفش صندل: برای رانندگی در اروپا حتما باید کفش مناسبی بپوشید. در اسپانیا پوشیدن صندل یا دمپایی لا انگشتی موقع رانندگی جرم محسوب می شود و ۲۰۰ یورو (۲۲۲ دلار) جریمه به همراه دارد.
  11. پیاده روی و کوهنوردی با بدن برهنه: در سال ۲۰۱۱، دادگاهی در سوئیس پیاده روی و کوهنوردی بدون لباس را غیر قانونی اعلام کرد. این مساله زمانی اتفاق افتاد که یک توریست آلمانی برهنه در حال گردش و پیاده روی از کنار بساط پیک نیک یک خانواده در اطراف کوه های آلپ رد شد.
  12. تمام شدن سوخت: اگر قرار است در اتوبان های آلمان رانندگی کنید باید از قبل از پر بودن مخزن سوختتان مطمئن باشید چون تمام کردن سوخت غیر قانونی است و جریمه دارد.
  13. بوسیدن در ایستگاه قطار: رومانیک بودن و بوسیدن همدیگر در ایستگاه های قطار منچستر، انگلیس (به تازگی) و فرانسه (از سال ۱۹۱۰) ممنوع است چون این کار باعث جلوی رفت و آمد مسافران و حرکت به موقع قطار را می گیرد.
  14. رانندگی بدون داشتن دستگاه سنجش الکل: در کشورهای اروپایی رانندگی کردن بدون همراه داشتن دستگاه تنفسی سنجش الکل (Breathalyzer) ممنوع است. با اینکه قانون جریمه نقدی ۱۱ یورو (۱۲ دلار) در محل انجام نمی شود اما این مورد هنوز هم خلاف قانون است.
  15. عبور غیر مجاز: کشورآلمان در مورد ایمنی جاده ها و خیابان هایش بسیار جدی است. یک قانون اجتماعی مشترک در همه جای آلمان وجود دارد و آن هم عدم عبور افراد پیاده از خیابان قبل از سبز شدن چراغ است. در صورتی که این قانون را نادیده بگیرید بین ۵ تا ۱۰ یورو (۵ تا ۱۱ دلار) جریمه می شوید.
  16. مصرف مشروب در محیط های عمومی: طیف وسیعی از قوانین سخت گیرانه در سراسر جزیره اسپانیایی مایورکا وجود دارد. گردشگران و افراد محلی این منطقه در صورت مصرف مشروبات الکلی در خیابان، تا ۶۰۰ یورو (۶۶۷ دلار) جریمه می شوند.
  17. تاکسی گرفتن در صورت بیمار بودن: طبق قانون بهداشت عمومی (کنترل بیماری) انگلیس که در سال ۱۹۸۴ رسید، اگر کسی به بیماری خاصی مبتلا باشدکه حتما باید به مراکز مرتبط مراجعه کند، قبل از سوار شدن به تاکسی باید این مساله را با راننده در میان بگذارد تا او تصمیم بگیرد که مسافر را به مقصد برساند یا خیر. خب، حدستان چیست؟ بله! به احتمال زیاد به مقصد نمی رسید!

بسیار کاربردی

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست