مقطع کارشناسی ارشد

شرایط گرفتن فاند در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای خارج کشور +نکات مهم

گاما

از آنجایی که هزینه تحصیل در خارج از کشور و به ویژه در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا گران است؛ بنابراین جای تعجب نیست هر دانشجویی که می خواهد در خارج از کشور به تحصیل ادامه دهد دنبال فاند و بورسیه تحصیلی باشد.

با اینکه دانشگاه های عمومی کشور آلمان تقریبا هیچ شهریه ای از دانشجویان نمی گیرند؛ اما واجدین شرایط به معدل یا GPA واقعا بالا (۸۵٪) نیاز دارند. علاوه بر این برای گذراندن موفقیت آمیز دوره کارشناسی ارشد در آلمان و پیدا کردن شغل مناسب بعد از آن باید زبان آلمانی را ترجیحا تا سطح A2 یاد بگیرید. ما در این مقاله ۱۲ نکته هوشمندانه که به شما در دریافت فاند و بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در خارج از کشور کمک می کند را در اختیارتان قرار می دهیم.

از دست ندهید: ۱۴ تا از ارزان ترین دانشگاه ها در اروپا برای ایرانی ها

۱-درخواست بورسیه تحصیلی

بسیاری از دانشجویان بین المللی فرصت دریافت بورس تحصیلی را به این خاطر از دست می دهند که درخواستشان را قبل از پایان مهلت اعلام شده تقاضا برای بورسیه تحصیلی ارسال نمی کنند. معمولا این دانشجویان زمان زیادی را صرف آمادگی برای آزمون GRE، لیست کردن دانشگاه ها و نگارش قوی درخواستشان می کنند؛ اما نمی توانند برنامه ریزی خوبی داشته باشند و قبل از پایان مهلت درخواستشان را ارسال کنند و همین مساله باعث می شود بورس تحصیلی را از دست بدهند.

این فقط یکی از دلایل از دست دادن بورسیه های تحصیلی است! یکی از بزرگترین اشتباهات دانشجویان بین المللی این است که تصور می کنند ددلاین یا آخرین مهلت پذیرش دانشگاه و ددلاین ارسال درخواست بورسیه تحصیلی هر دو یکسان است. به همین دلیل اغلب آنها همزمان با ارسال درخواست پذیرش برای دریافت بورس تحصیلی هم اقدام می کنند؛ ولی در واقع در بسیاری از موارد مهلت این دو مورد با هم متفاوت است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

درخواست بورسیه تحصیلی

بسته به دانشگاه مورد نظر شما، مهلت ارسال درخواست بورس تحصیلی متفاوت است. در برخی موارد ممکن است مهلت ارائه درخواست بورس تحصیلی دو ماه زودتر از مهلت پذیرش باشد. بنابراین شما باید حتما دنبال آگاهی از آخرین مهلت هر دو مورد مذکور باشید. برای اینکه واجد شرایط دریافت فاند باشید از قبل برنامه ریزی کنید و ددلاین های از دست رفته را کنار بگذارید.

حتما بخوانید: چطور از دانشگاههای خارجی فاند/کمک هزینه دریافت کنیم؟ نکات مهم

۲- شرایط و صلاحیت لازم برای دریافت بورس تحصیلی

بورس های تحصیلی زیادی برای دانشجویان بین المللی در دسترس است که هرکدامشان معیارها و شرایط لازم مخصوص به خودشان را دارند. فقط در صورتی می توانید بورس تحصیلی دریافت کنید که شرایط لازم برای واجد شرایط بودن را داشته باشید.

برای بررسی از بورس های تحصیلی یا کمک های مالی دانشگاه مورد نظرتان در گوگل سرچ کنید تا متوجه شوید صلاحیت و شرایط برای دریافت آنها را دارید یا خیر.

۳- نمرات دهم، یازدهم و دوازدهم

نمرات دهم، یازدهم و دوازدهم شما در اکثر تصمیمات مربوط به بورسیه تحصیلی هیچ نقشی ندارد. در واقع داوران و مسولین هنگام تصمیم گیری به توانایی هایی شما نگاه می کنند و عملکرد تحصیلی تان در ۴ تا ۶ سال گذشته برایشان اهمیتی ندارد. اکثر دانشگاه های ایالات متحده فقط نمرات کارشناسی ارشد شما و مدرک B.Tech ( کارشناسی تکنولوژی) یا BE ( کارشناسی مهندسی) را مد نظر قرار می دهند.

حتما بخوانید: چگونه فول فاند بگیریم؟ (ویژه دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکترا)

۴- معدل (GPA ) و یا درصد نمرات تحصیلی

تحصیلات دانشگاهی در میزان پذیرش درخواست بورسیه شما تاثیر زیادی دارند. اگر در آزمون های GRE یا GMAT ضعیف عمل کرده باشید اما GPA یا معدل بالایی داشته باشید هنوز شانس مناسبی برای دریافت بورسیه تحصیلی دارید.

اکثر دانشگاه ها تاکید زیادی روی معدل کارشناسی دارند. برای اینکه مشخص شود شما واجد شرایط هستید یا نه هم معدل ترم یا سال تحصیلی تان در نظر گرفته می شود و هم معدل کل شما در طی چهار سال دوره کارشناسی. علاوه بر این، برای تصمیم گیری درباره اعطای بورس تحصیلی به شما به همه چیز به طور کلی و جامع توجه می شود.

۵- نمره آزمون های GRE / GMAT / IELTS / TOEFL

نمره خوب در یکی از آزمون های GRE ، GMAT ، IELTS و TOEFL همیشه شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش می دهد. اگر شما جزو آن دسته دانشجویانی هستید که نمره خوبی در این آزمونها ندارند اما معدل دوره کارشناسی شان بالاست باز هم شانس خوب و مناسبی برای دریافت بورسیه تحصیلی دارید.

۶- مهارت های رهبری و فعالیت های داوطلبانه

برخورداری از مهارت های رهبری و انجام فعالیت های داوطلبانه به میزان قابل توجهی روی تصمیم گیری درباره اعطای بورس تحصیلی به شما تاثیر می گذارند. هر زمان که می توانید پیش قدم شوید و توانایی هایتان برای رهبری و مدیریت را نشان بدهید. یاد بگیرید که چطور گروه ها، پروژه ها و یا بودجه های مالی مختلف را هدایت و مدیریت کنید. به عنوان مثال در دوران کارشناسی تان در نقش هیئت مدیره یک سازمان اجرایی یا علمی ظاهر شوید و توانایی های رهبری تان را شکوفا کنید.

مهارت های رهبری و فعالیت های داوطلبانه

از طرف دیگر با انجام فعالیت های داوطلبانه به دیگران نیز می توانید کمک کنید. برای کمک به دیگران یک گروه راه اندازی کنید. مثلا می توانید سمینارهای مختلفی برگزار کنید و آگاهی دانش آموزان مدرسه ای را ر مورد مسائلی مانند سوء مصرف مواد مخدر، سوءاستفاده جنسی، سلامتی در بزرگسالی ، حفظ و ایمنی حریم خصوصی آنلاین و غیره افزایش بدهید.

چنین مسائلی از اهمیت زیادی برخوردارند چون بورس های تحصیلی معمولا به دانشجویانی اعطا می شود که آرمان ها و ایده آل های خوب و مناسبی برای جامعه دارند، می توانند نقش های رهبری را به خوبی به عهده بگیرند و به دیگران کمک کنند.

حتما بخوانید: ۱۶ سوال رایج درباره اپلای و پذیرش دانشگاههای خارج از کشور+ پاسخ

بنابراین بسیار مهم است که در طول دوره کارشناسی تان به طور داوطلبانه در یک سازمان اجتماعی یا دانشگاهی فعالیت کنید. در این صورت هنگام در خواست بوس تحصیلی، باید تمام گواهینامه های مربوط به این فعالیت ها را درج کنید و یا حداقل تجربیاتتان را در درخواستتان قید کنید. این موارد همان چیزهاییست که شما را از متقاضیانی که نمرات GRE یا GMATو یا نمرات دانشگاهی بالاتری دارند متمایز می کند.

۷- دستاوردها و موارد منتشر شده و به رسمیت شناخته شده

هر نوع دستاورد، مقاله یا کتاب منتشر شده و همین طور فعالیت های به رسمیت شناخته شده در دریافت بورسیه های تحصیلی بسیار مهم هستند. این دستاوردها می تواند شامل قرار گرفتن میان ۵ درصد برتر کلاس، مسابقات شفاهی، مقالات و نشریات چاپ شده، برنده شدن در هر نوع مسابقه ورزشی، کارمند برتر ماه شدن و مواردی از این قبیل است. می توانید از این دستاوردها برای افزایش شانس دریافت بورسیه تحصیلی استفاده کنید. فقط حتما باید هنگام ارائه درخواست بورس تحصیلی اسناد و مدارک مربوط به دستاوردهایتان را هم ضمیمه کنید.

۸- درخواست بورس تحصیلی یا انگیزه نامه

معمولا نگارش درخواست بورسیه تحصیلی کمی چالش برانگیز است چون جدا کردن آن از درخواست های دیگر سخت است. از این گذشته، حتی اگر معیارهایتان را به شکل و فرم حرف T بنویسید، باز هم امکان اینکه نمرات، اهداف، فعالیتها و آرزوهایتان مشابه با هم باشند وجود دارد. اینجاست که یک درخواست عالی و کابردی وارد عمل می شود.

نوع نگارش شما بهترین فرصت برای نشان دادن این مساله است که چرا باید بورسیه شوید. این مساله به داوران کمک می کند تا در مورد شما اطلاعات جامعی کسب کنند و نگاهی دقیق تری به زندگی تحصیلی و شخصی شما بیندازند.

درخواست بورس تحصیلی یا انگیزه نامه

در اکثر موارد از متقاضیان دریافت بورسیه های تحصیلی خواسته می شود مقاله ای بنویسند که در آن قید شده چرا باید بورس تحصیلی به آنها اعطا شود و در ادامه وضعیت زندگی شان را به همراه اهداف و مواردی از این قبیل ذکر کنند. شما باید کاملا توضیح بدهید که چرا خودتان را لایق دریافت بورسیه تحصیلی می دانید.

مقاله شما باید اشتیاق، مهارت، و طرح و برنامه شما برای رسیدن به اهدافتان را نشان بدهد. علاوه بر این شما باید توضیح بدهید که بورس تحصیلی چطور می تواند در مسیر شما تغییر ایجاد کند و شما را به اهدافتان برساند. اگر از شما فقط درخواست انگیزه نامه شد شما باید روی مواردی که باید انجام بدهید و نحوه انجام آنها تمرکز کنید.

حتما بخوانید: بهترین روش نوشتن انگیزه نامه (راهنمای کامل)

هیچ وقت انگیزه نامه (SOP) دیگران را کپی نکنید. سعی کنید انگیزه نامه دیگران را بخوانید و از آنها ایده بگیرید. بعد درخواست خودتان را بنویسید. باتم لاین یا خط آخر مقاله شما باید موثر و مناسب نوشته شود و غیرت و تعصب شما، اینکه چطور می توانید به هدفتان برسید، این هدف چقدر برایتان مهم است و چه تاثیری روی خانواده و جامعه تان دارد را نشان بدهد.

۹- توصیه نامه ها

برخی از دانشگاه ها از شما می خواهند هنگام درخواست کمک هزینه های تحصیلی، توصیه نامه های اساتیدتان یا هر کسی که شما به طور حرفه ای به او گزارش می دهید را ضمیمه کنید. دنبال کسی باشید که شما را به خوبی شناسد و بتواند توصیه نامه خوبی به شما بدهد.

توصیه نامه شما باید مهارت های دانشگاهی، رهبری و مهارت های فردی شما را برجسته کند. کسی که به شما توصیه نامه می دهد باید ذکر کند که شما چطور فردی هستید و به طور عینی دستاوردهای شما را ارزیابی کند.

حتما بخوانید: بهترین روش نوشتن توصیه نامه (راهنمای کامل)

۱۰- پیدا کردن بورس های تحصیلی

ممکن است موقع جستجو برای یافتن بورسیه های تحصیلی می کنید، احتمالا خیلی زود در حجم انبوهی از صفحات مختلف دانشگاهها مثل صفحات پذیرش، صفحات مربوط به بخش ها و غیره غرق می شوید. اگر بدانید کدام بخش و دفتر دانشگاه بورس تحصیلی اعطا می کند کارتان بسیار راحت تر می شود.

بسته به نوع بورس تحصیلی ،دفاتر مختلفی بورسیه اعطا می کنند شامل موارد زیر می شوند:

۱-دفتر کمک های مالی: به طور معمول در اکثر دانشگاه ها بورس های تحصیلی توسط دفتر کمک های مالی ارائه می شوند. برای پیدا کردن بورس تحصیلی، شما باید نام دانشگاه مور نظرتان را در گروه سرچ کنید و دنبال تب یا لینک “sholarship” باشید.

گاهی اوقات دفتر کمک مالی در بخش “دانشجویان فعلی” یا زیر بخش “دانشجویان” قرار می گیرد. به محض اینکه به وب سایت کمک های مالی یا بورس های تحصیلی دسترسی پیدا کردید دنبال قسمت بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی بگردید.

حتما بخوانید: بهترین قالب های آماده و حرفه ای رزومه زبان انگلیسی

بورس های تحصیلی با هم متفاوتند و شما فقط باید به بخش دانشجویان بین المللی نگاه کنید. هیچ راهی وجود ندارد که دانشگاه ها همه چیز را به طور خاص برای شما و در مورد یک نوع بورسیه تحصیلی عنوان کرده باشند و خودتان باید دنبال بورسیه مناسبتان بگردید و درخواست بدهید.

۲- گروه های دانشگاهی: محل دیگری که می توانید در آن به جستجوی کمک هزینه ها یا بورس های تحصیلی بپردازید گروه های دانشگاه مربوطه و یا دانشگاه محل تحصیلتان است. به طور کلی، هم کمک هزینه های تحصیلی و هم بورس های تحصیلی برای اشخاص خاص در دانشگاه مرتبط در این گروه ها ثبت می شوند. برای پیدا کردن این موارد باید به وب سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و دنبال کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی باشید. ممکن است برخی دانشگاه ها این موارد را در بخش های مختلف ذکر نکنند اما اطلاعات بیشتر در زبانه کمک های مالی (Financial Aid) قابل دسترسی است. اگر به راحتی نمی توانید به اطلاعات بورس تحصیلی دسترسی پیدا کنید باید از لینک Sitemap یا گزینه جستجو استفاده کنید.

۳- درباره بورس های تحصیلی پرس و جو کنید: همیشه باید از دانشگاه مورد نظرتان درباره وجود بورس های تحصیلی، شرایط لازم، روند درخواست و مهلت ارسال آن پرس و جو کنید. حتی اگر اطلاعات لازم را در سایت دانشگاه پیدا کردید ممکن است با سوال کردن اطلاعات بیشتری کسب کنید. باید بدانید چه کسی می تواند اطلاعات مربوط به بورس های تحصیلی را در اختیار شما قرار دهد.

می توانید “هماهنگ کننده پذیرش تحصیلات تکمیلی” (Graduate Admissions Coordinator) یا “هماهنگ کننده کمک های مالی” (Financial Aid Coordinator) را جستجو کنید و برایشان ایمیل بفرستید. ممکن است این عناوین در سایت دانشگاه های مختلف متفاوت باشد اما بهرحال بعد از کمی جستجو می توانید شخص مربوطه را پیدا کنید. در صورت عدم یافتن این شخص، کافیست از دفتر پذیرش دانشگاه سؤال کنید. بعد یک ایمیل ساده با عنوان “Need help: prospective international student scholarship information” بنویسید و سوالاتتان را برای آنها ارسال کنید.

حتما بخوانید: بهترین روش نوشتن ایمیل به زبان انگلیسی

سعی کنید ایمیلتان کوتاه، مختصر و ساده باشد تا شانستان برای به دست آوردن اطلاعات مفید افزایش پیدا کند. به طور کلی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا، دریافت بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی بسیار مهم است. تنها نکته اصلی این است که منابع درست این بورسیه ها را شناسایی و به موقع اقدام کنید.

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست