انگیزه نامه

آموزش بهترین روش نوشتن انگیزه نامه (چرا این دانشگاه؟) 

گاما

آیا می‌دانستید که نوشتن انگیزه نامه یا همان personal statement می‌تواند چه کار طاقت فرسایی باشد؟ ممکن است نگارش یک انگیزه نامه که شاید نصف صفحه هم نشود ساده به نظر برسد اما در واقع یک بخش بسیار مهم و پیچیده در فرآیند پذیرش در دانشگاه است و به هیچ وجه از اینترنت کپی نکنید!!

در این مقاله با کمک چند تن از اساتید با تجربه، توضیح خواهم داد که چرا دانشگاه‌ها از شما توقع دارند برای درخواست پذیرش خود توضیحاتی ارائه کنید. همچنین درباره چگونگی پاسخ به این سوال با روشهایی که نشانگر تعهد و صداقت شما هستند صحبت خواهم کرد. در نهایت، به برخی از بایدها و نبایدهای انگیزه نامه‌ها (چرا این دانشگاه) می‌پردازم.

چرا انگیزه نامه مهمه؟

مسئولین پذیرش دانشگاه باید نمونه‌های زیادی از کارهای دانشجویی دانشجوی مورد نظر در اختیار داشته باشند، بنابراین به من اعتماد کنید هر چیزی که از شما می خواهند بنویسید، معنی دار و مهم است.

انگیزه نامه‌ها (چرا این دانشگاه) دو هدف دارند. از یک طرف، بررسی نحوه پاسخ دادن شما به این سؤال، به مسئولان پذیرش کمک می کند که متوجه شوند آیا شما به اندازه کافی قدر دانشگاه را می دانید. از طرف دیگر، پاسخ کتبی به این سوال، فرصتی است برای فکر کردن به آنچه که می‌خواهید در دانشگاه تجربه کنید و اینکه آیا دانشگاه مورد نظر شما متناسب با اهداف و آرمان‌های شما هست.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

دانشگاه از انگیزه نامه شما چه برداشتی می‌کند؟

دانشگاهها در هنگام بررسی این نامه‌ها سه چیز را بررسی کنند.

آنها می خواهند بدانند که چه چیزی این دانشگاه را برای شما متفاوت و ویژه می‌کند:

  • آیا اطلاعاتی درباره اهداف، تاریخچه و یا ارزش‌های دانشگاه دارید؟
  • آیا شما در مورد رویکرد خاص دانشگاه پیرامون موضوع یادگیری فکر کرده اید؟
  • آیا از قوانین دانشگاه و زندگی دانشجویی راضی هستید؟

آنها می خواهند تضمین کنید که برای دانشگاه گزینه‌ی مناسبی خواهید بود:

  • علایق شما جه جیزهایی هستند؟ آیا با این دانشگاه هماهنگی دارند؟
  • آیا چیزی در مورد شما وجود دارد که با بعضی از جنبه‌های دانشگاه در تعارض باشد؟
  • چگونه به زندگی خود در دانشگاه کمک می‌کنید؟ مشخصه منحصر به فرد شما چیست؟

آنها می خواهند مطمئن شوند که این دانشگاه به نوبه خود مناسب شما خواهد بود:

  • از دانشگاه چه انتظاراتی دارید؟ آیا این دانشگاه قادر به ارائه آنها هست؟ آیا این دانشگاه به موفقیت آینده شما کمک خواهد کرد؟
  • از چه امکاناتی در دانشگاه (از جمله برنامه های آکادمیک، داوطلبانه / فرصت‌های سفر، فرصت های کارآموزی، انجمنهای فوق برنامه و غیره) استفاده خواهید کرد؟
  • آیا شما به لحاظ تحصیلی موفق خواهید شد؟ آیا این دانشگاه محیط آموزشی ایده آلی برای پیشرفت تحصیلی شماست؟

نوشتن انگیزه نامه به خود شما هم کمک می کند: کمک می کند تا با جستجوی اطلاعات مختلف، به دانشگاه علاقه‌مند شوید و از طرف دیگربه شما کمک می کند تا انتخاب درست را انجام دهید

۲ نمونه انگیزه نامه “چرا این دانشگاه “

انگیزه نامه درواقع دو سر سود خواهد بود. به این معنی که نامه شما به دو سوال جداگانه، یا حتی مرتبط پاسخ خواهد داد:

  • ۱: “Why us “ – این جایی است که شما توضیح می‌دهید که چرا دانشگاه برای شما خاص است، چه چیزی شما را به آن جذب کرده است و چه منفعتی برای شما خواهد داشت.
  • ۲: “Why you” – این بخشی است که در آن شما در مورد اینکه چرا شما برای این دانشگاه گزینه مناسبی هستید توضیح می‌دهید، چه ویژگی‌ها/مهارت‌ها/استعدادها/توانایی‌هایی را در دوران تحصیل از خود نشان خواهید داد و چگونه آینده شما تحت تأثیر دانشگاه و فرصت‌های آن قرار خواهد گرفت.

دانشگاهها معمولا با موارد بالا نامه شما را ارزیابی خواهند کرد تا بدانند که انگیزه نامه شما بر کدامیک از موارد بالا تمرکز بیشتری دارد. به عنوان مثال، اگر نامه صرفا در مورد “چرا این دانشگاه؟” باشد شما تمرکز اصلی خود را بر ستایش دانشگاه قرار داده اید. اگر نامه بیشتر به “چرا شما ” پرداخته باشد؟ شما می‌خواهید تا جایی که می‌توانید استعدادهای خود را نمایش دهید.

“چرا ما Why us”

شما می‌توانید این نوع اعلان ها را با عبارات زیر تشخیص دهید:

  • Why [this college]?
  • Why are you interested in [this college]?
  • Why is [this college] a good choice for you?
  • What do you like best about [this college]?
  • Why do you want to attend [this college]?

در زیر برخی از نمونه‌های واقعی انگیزه نامه “چرا ما ” را می‌بینید:

“چرا شما؟”

این رویکرد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • Why are you a good match/fit for us?
  • What are you interests and how will you pursue them at [this college]?
  • What do you want to study and how will that correspond to our program?
  • What or how will you contribute?
  • Why you at [this college]?
  • Why are you applying to [this college]?

در اینجا چند نمونه از انگیزه نامه‌های “چرا شما ” را مشاهده می‌کنید:

  • دانشگاه بابسون: “Life is a collection of moments, some random, some significant. Right now, you are applying to Babson College. What moment led you here?
  • دانشگاه کلرادو: “Why do you want to join the Colorado College community, and how do you think you will contribute to it?

چطور می توانید یک انگیزه نامه عالی بنویسید؟

نامه شما در واقع چیزی است که شما و دانشگاه باید به یکدیگر ارائه کنید. وظیفه شما این است که روی نقاط مثبت خود تمرکز کنید و با دقت و جزئیات دقیق اطلاعات مستند، صمیمانه، جذاب و معتبری را ارائه دهید.

چگونه می‌توانید به طور موثر توضیح دهید که کدام مزایای این دانشگاه برای شما خاص هستند و چه چیزی شما را تبدیل به یک دانشجوی ایده‌آل برای این دانشگاه می‌کند؟ و چگونه می‌توانید این‌ موارد را درفضای کمی که در اختیار دارید منعکس کنید (معمولا فقط یک تا دو پاراگراف)؟

مرحله ۱: تحقیق درباره دانشگاه

قبل از اینکه بتوانید درمورد یک دانشگاه بنویسید، باید درباره چیزهای خاص و جذاب آن بدانید. کجا می‌توانید این اطلاعات را بدست آورید؟ و چگونه به جزئیاتی که به درد شما می‌خورند دست پیدا کنید؟ در اینجا چند راه به شما پیشنهاد میکنم.

بازدید‌ مجازی از دانشگاه

اگر نمی‌توانید در واقعیت به محوطه دانشگاه مورد نظرخود بروید، بهترین کار یک بازدید آنلاین است که می تواند از طریق وب سایت خود دانشگاه یا وبسایت‌های دیگر باشد، از جمله: YOUniversityTV، CampusTours, یا YouTube (جستجو نام دانشگاه+ بازدید “).

همچنین می‌توانید با دانشجویان نیز بدون حضور فیزیکی در محوطه دانشگاه ارتباط برقرار کنید. بسیاری از وب سایت‌های دانشگاه لیست اطلاعات تماس دانشجویان فعلی دانشگاه را در اختیار شما قرار میدهند که می‌توانید از آنها یک یا دو سوال دربارۀ تجربه شخصی شان در دانشگاه از طریق ایمیل بپرسید.

مصاحبه فارغ التحصیلان

اگر مصاحبه‌ای دارید، از مصاحبه شونده سوالاتی درباره تجربه اش در دانشگاه و اقدامات دانشگاه پس از فارغ التحصیلی بپرسید. همیشه پاسخ ها را یادداشت کنید.

نمایشگاه‌های دانشگاه

اگر فرصتی برای رفتن به یک نمایشگاه که در آن دانشگاه مورد نظر شما حضور دارد، در اختیار دارید فراموش نکنید که: صرفا برای برداشتن یک دفترچه تبلیغاتی به آنجا نروید. با نماینده‌ها گفتگو کنید و از آنها در مورد آنچه که فکر می کنند دانشگاه را منحصر به فرد می سازد سوال کنید و یادداشت هایی از جزئیات جالبی که به شما می دهند، بردارید.

word image 82

نشریات خود دانشگاه

دانشگاهها انواع مختلفی از مطالب را منتشر می کنند و همه این‌ها برای تحقیقات شما مفید خواهند بود. در اینجا چند پیشنهاد را به شما ارائه میکنم. (شما باید بتوانید تمام منابع زیر را در اینترنت پیدا کنید.)

رسانه های اجتماعی دانشگاه

دانشگاه مورد نظر شما به احتمال زیاد در فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی دیگر فعال است. صفحه دانشگاه را دنبال کنید تا اطلاعاتی درباره آن بدست آورید؛ و در جریان اخبار مربوط به توسعه محوطه دانشگاه، اساتید، فعالیت‌ها یا انجمن‌ها قرار بگیرید.

اینترنت (گوگل)

ویکی پدیا یک منبع عالی برای کسب اطلاعات درباره تاریخچه، مقررات و ارزش‌های دانشگاه‌ها است. همچنین انجمن‌هایی مانند College Confidential را برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنم.

گزینه دیگر این است که در گوگل عباراتی مانند «What students really think about [School Name]» را جستجو کنید. این به شما کمک می کند تا توضیحات مفصل و نظرات متفاوتی را در مورد برنامه‌ها یا دوره‌های خاص و زندگی دانشجویان بدست آورید.

حتما بخوانید

 مرحله ۲: جمع آوری موضوع برای نامه

بعد از انجام تحقیقات چه باید کرد؟ پاسخ: از آن برای ایجاد ارتباط بین خود و دانشگاه مورد نظرخود استفاده کنید. این ارتباط اسکلت انگیزه نامه “چرا این دانشگاه ” را تشکیل خواهد داد.

در تحقیقات خود نکات کلیدی را پیدا کنید

شما همه نوع اطلاعاتی مانند تجارب شخصی خود در محوطه دانشگاه، مکالمات خود با افراد وابسته به دانشگاه مورد نظر، آنچه که از نشریات دانشگاهی متوجه شده‌اید و خلاصه ای در وب سایتها در اختیار دارید.

اکنون وقت آن رسیده است تا سه تا پنج نکته اصلی موجود در یادداشت‌های خود را پیدا کنید. نگاهی به آنچه که در مورد دانشگاه آموخته اید بیاندازید و سعی کنید آن را با زندگی دانشجویی پیوند بدهید. به این ترتیب، فارغ از اینکه دانشگاه مورد نظر شما بیشتر بر نامه “چرا ما ” یا “چرا شما ” متمرکز است شما به نقطه ای رسیده اید که می‌توانید نامه را شروع کنید.

موضوعات مربوط به انگیزه نامه “چرا ما “

  • چگونه یک دوره تحصیلی خاص / داوطلبانه / کارآموزی به اهداف شغلی آینده شما کمک می کند.
  • رویکرد جالب دانشگاه نسبت به رشته آینده شما (اگر شما می دانید چه خواهد بود)، یا به یک رشته ترکیبی که از چندین رشته که با شما و منافع فعلی دانشگاه مطابقت دارد
  • چگونگی ارائه کمک‌های مالی به دانشجویان کم درآمد و اینکه آیا درها به روی شما باز است.
  • داستانی در مورد اینکه چگونه به دانشگاه علاقه مند شدید (نحوه آشنایی شما با آن). آیا دانشگاه مسابقه‌ای در دبیرستان شما برگزار کرده که شما در آن شرکت کردید؟ آیا یک برنامه هنری خاص دارد که شما به آن علاقه مندید یا آن را انجام می‌دهید؟
  • چگونه نکات دلسرد کننده را نادیده می‌گیرید (مطمئن شوید که تفکرات منفی را از بین ببرید). آیا تحقیق بیشتری انجام داده‌اید؟ با کسی در محوطه دانشگاه صحبت کرده اید؟ در مورد تعهدات دانشگاه به جامعه اطلاعاتی کسب کرده‌اید؟ در مورد تحقیقات جالبی که در آنجا انجام می شود، اطلاعات کسب کنید.
  • تعامل مثبت با دانشجویان، اعضای هیات علمی یا کارکنان فعلی دانشگاه
  • تجربه‌ای که در یک بازدید دانشگاهی داشته اید. راهنمای بازدید فوق العاده پرشور بود؟ اطلاعات خاصی که شما را شگفت زده کرده است؟ آیا چیزی اتفاق افتاده است که ایده‌های شما را درباره زندگی دانشجویی (در جهت مثبت) تغییر دهید؟
  • استاد فوق العاده‌ای که شما نمی توانید صبر کنید تا افتخار شاگردی او را داشته باشید. آیا یک استاد شیمی در دانشگاه هست که تحقیقات فعلی او با پروژه علمی اخیر شما ارتباط دارد؟ استادی که در مورد نویسنده / ژانر مورد علاقه شما تحقیقاتی انجام داده است؟ استادی که کتابی در رابطه با اقتصاد نوشته و برای شما بسیار جذاب بوده است؟
  • کلاسی که به نظر جذاب است، به ویژه اگر در زمینه ی رشته تحصیلی شما باشد.
  • تسهیلات یا تجهیزاتی که می خواهید هر چه سریعتر به آن دسترسی داشته باشید و در هر دانشگاهی یافت نمی‌شود. کتابخانه تخصصی با نسخه‌های خطی قرون وسطی؟ یا مثلا یک رصدخانه؟ یا ناوگان قایق؟
  • یک برنامه درسی که برای شما جذابیت دارد و با برنامه‌های معمول متفاوت است، همه دانشجویان را در محوطه دانشگاه مشغول یک پروژه ی فکری می کند، یا به روش منحصر به فردی تدریس می شود.

موضوعات مربوط به انگیزه نامه “چرا شما “

  • آیا می‌خواهید پروژه ای را که در دبیرستان کار کرده اید را ادامه دهید؟ در مورد نحوه / جایی که در دوره، انجمن و برنامه‌های ارائه شده فعلی می‌توانید به آن بپردازید، توضیح دهید. چرا شما عضو مناسبی برای این تیم خواهید بود؟
  • آیا شما همیشه در یک پروژه خدمات اجتماعی مشغول به کار بوده‌اید که در حال حاضردر دانشگاه انجام می شود؟ در مورد رابطه زندگی دانشجویی با حوادث اجتماعی بنویسید.
  • آیا قصد دارید که در هنرهای تجسمی، موسیقی، روزنامه نگاری و یا هر زمینه دیگری که در دبیرستان مشغول به آن بودید، فعالیت کنید؟ از انگیزه و هیجان خود برای ملحق شدن به این زمینه‌های کاری بگویید.
  • آیا قصد دارید از برنامه کارآموزی استفاده کنید (به عنوان مثال، چون قبلا در این زمینه کار کرده‌اید، یا از طریق والدین خود با آن آشنایی دارید و یا کار آکادمیک را در این حوزه تجربه کرده اید و غیره)؟
  • آیا شما گزینه ایده آلی برای تحصیل در خارج از کشور هستید (به عنوان مثال، چون می‌توانید به زبان آن کشور صحبت کنید یا قبلا آنجا کار یا تحصیل کرده‌اید و یا اهداف شغلی شما بین المللی هستند و…)؟
  • آیا برای یک پروژه تحقیقاتی در مقطع کارشناسی مستعد هستید؟ (به عنوان مثال، در این زمینه مطرح هستید، یا همیشه می‌خواستید با این استاد خاص کار کنید، می‌خواهید تحقیق را به عنوان گزینه حرفه ای دنبال کنید و غیره)؟.
  • این نامه را به یک بیانیه شخصی که قبلا هرگز ننوشته‌اید تبدیل کنید: آن را به عنوان فرصتی برای نشان دادن مهارتها، استعدادها یا احساسات خود در نظر بگیرید. چه موقعیت، برنامه یا پیشنهادی در دانشگاه وجود دارد که با آنها مرتبط است؟

مواردی که باید از آنها در مقاله خود اجتناب کنید

  • در مورد ویژگی‌های کلی مانند موقعیت مکانی (آب و هوا)، شهرت، یا تعداد دانشجویان دانشگاه صحبت نکنید. به عنوان مثال، هر کسی که بدنبال پذیرش در موسسه Webb که دارای کمتر از ۱۰۰ دانشجو است می‌باشد، باید درباره علاقه خود به جوامع کوچک، صحبت کند. دانشگاههای مناطق خوش آب و هوا می‌دانند که مردم از آب و هوای خوب لذت می‌برند، اما اگر شما نمی‌توانید موضوع آب و هوا را به خود دانشگاه ربط دهید، بهتر است به آن اشلره نکنید.
  • درباره علائق ورزشی خود صحبت نکنید: “من می توانم خودم را در رنگهای زرشکی و سفید / آبی و نارنجی / رنگ‌های گوناگون ببینم (منظور پوشیدن لباس تیم‌های ورزشی یک دانشگاه)، این دلیل قانع کننده‌ای برای رفتن به یک دانشگاه خاص نیست. شما می‌توانید بدون رفتن به یک دانشگاه تیم‌های ورزشی آن را تشویق کنید! اگر ورزشکار حرفه‌ای نیستید و یا پیش زمینه مرتبط با ورزش ندارید، گزینه دیگری را انتخاب کنید.
  • برای توصیف دانشگاه اطلاعات وب سایت دانشگاه را کپی نکنید. مسئولین پذیرش دانشگاه نمی‌خواهند چنین چیزهایی را از شما بشنوند آنها می‌خواهند بدانند که چگونه با دانشگاه آنها ارتباط برقرار می‌کنید؛ بنابراین اگر چیزی در بروشور دانشگاه برای شما جالب است، درباره آن توضیحاتی ارائه دهید و مشخص کنید که این مطالب چگونه با تجارب گذشته، کارهای علمی، فعالیتهای فوق العاده/ یا سرگرمیهای شما در ارتباط هستند.
  • از رتبه دانشگاه به عنوان دلیل خود برای تحصیل در آنجا استفاده نکنید. البته که اعتبار مهم است، اما دانشگاه‌هایی که در رتبه بندی نزدیک هم هستند، تقریبا از نظر اعتبار هم سطح می‌باشند؛ اما چه چیزی باعث می شود شما یک دانشگاه را به دیگری ترجیح دهید؟
  • اگر تصمیم دارید در مورد آینده یک رشته تحصیلی صحبت کنید، فقط درباره رشته‌ تحصیلی خود صحبت نکنید. حتما درباره اینکه چرا می‌خواهید تحصیلات خود را در آن رشته ادامه دهید هم صحبت کنید. دانشگاه آنها با دانشگاه‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

مرحله ۳: نوشتن نامه

هنگامی که ایده‌های خود را در پاسخ به پرسش “چرا ما ” کنار هم قرار دادید، وقت آن است که آنها را به یک انگیزه نامه به یاد ماندنی تبدیل کنید. در اینجا چند نکته برای انجام این کار خواهید دید:

  • نامه باید کوتاه باشد، نیازی به مقدمه یا نتیجه گیری نیست. اولین پاراگراف را به یک یا دو دلیلی که برای ارائه درخواست در آن دانشگاه دارید اختصاص دهید. سپس از پاراگراف دوم برای بیان جزئیات در مورد دلایل ۲ یا ۳ تا ۵ استفاده کنید.
  • روراست باشید. آنچه می‌خواهید را بنویسید و صادق باشید. باور کنید که خواننده نامه می‌تواند متوجه خلوص نیت یا تمارض شما شود!
  • جزئیات، جزئیات، جزئیات. به دانشگاه نشان دهید که تحقیقات خود را انجام داده‌اید. درباره کلاس‌ها، اساتید، انجمن‌ها یا فعالیت‌های مورد علاقه خود در دانشگاه صحبت کنید. مثال بزنید (به عنوان مثال، “من به کار دکتر جین جانسون در رابطه با نصب صداهای تعاملی بسیار علاقه‌مندم “).
  • اگر از قبل برای پذیرش برنامه ریزی کرده اید، بگویید. دانشگاه‌هانسبت به تعداد پذیرش خود حساس هستند. این کار ممکن است به شما کمک کند و شانس شما را برای پذیرش بالا ببرد.
  • ار یک نامه برای همه دانشگاهها استفاده نکنید. ممکن است فراموش کنید که نام دانشگاه یا برخی جزئیات دیگر را تغییر دهید. سعی کنید مبهم و تکراری به نظر نرسید، چون در این صورت نامه شما توجه مسئولان پذیرش دانشگاه را جلب نخواهد کرد.

یک نمونه انگیزه نامه “چرا این دانشگاه ” موفق

در این مرحله، نگاهی به یک انگیزه نامه “چرا ما ” که موفق بوده است می اندازیم و متوجه خواهیم شد که نویسنده چه پاسخی به این سوال چالش برانگیز داده است.

در اینجا یک انگیزه نامه ” چرا دانشگاه تافست ” از جیمز گرگوری را خواهیم دید:

It was on my official visit with the cross country team that I realized Tufts was the perfect school for me. Our topics of conversation ranged from Asian geography to efficient movement patterns, and everyone spoke enthusiastically about what they were involved in on campus. I really related with the guys I met, and I think they represent the passion that Tufts’ students have. I can pursue my dream of being a successful entrepreneur by joining the Tufts Entrepreneurs Society, pursuing an Entrepreneurial Leadership minor, and taking part in an up-and-coming computer science program.

در دیدار رسمی من با تیم کشوری بود که متوجه شدم تافست دانشگاه مناسبی برای من است. موضوعات گفتگوهای ما درباره محدوده جغرافیایی آسیا و الگوهای حرکتی کارآمد بود و هر کس با شور و اشتیاق در مورد آنچه که در دانشگاه انجام می‌داد، صحبت می‌کرد. من واقعا با دانشجویانی که ملاقات کردم ارتباط خوبی برقرار کردم و فکر می کنم آنها شور و شوق دانشجویان تافست را به من منتقل کردند. من می‌توانم رویای خود در رابطه با تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را با پیوستن به انجمن کارآفرینان تافست دنبال کنم. تبدیل شدن به یک کارآفرین کوچک و شرکت در یک برنامه علمی کامپیوتری رویای من است.‌

صدها نمونه انگیزه نامه موفق را از اینجا می توانید مشاهده کنید!

بسیار کاربردی برای کسانی که قصد تحصیل در خارج از کشور دارند

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • من یک سوال داشتم.
    آیا ذکر اسم دانشگاه در بورسیه ترکیه ضرور است؟
    اگر ضرور است پس ما حق انتخاب 12 دانشگاه متفاوت را داریم. اما در انگیزه نامه فقط اسم یکی را مینویسم آیا ذکر اسم یک دانشگاه شانس پذیرش را کم نمیکند؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست