بازی بینگو

بازی بینگو در کلاس زبان (روش انجام، مزایا و همه نکات)

گاما

یکی از بازی هایی که می توانید در کلاس های زبان بخصوص زبان انگلیسی انجام بدهید، بینگو است که قابلیت تغییر دارد. شما می توانید هر کدام از مهارت های لازم برای یادگیری زبان مثل خواندن ( ریدینگ ) ، نوشتن ( رایتینگ )، گوش دادن ( لیسنینگ ) و صحبت کردن ( اسپیکینگ ) را هنگام انجام این بازی پیاده سازی و تمرین کنید.

هر کدام از این ها نسبت به بقیه به خلاقیت بیشتری نیاز دارند، اما زبان آموزان مطمئنا با کمی تفکر در حین تمرین از این بازی لذت خواهند برد.

1-بینگو برای تقویت درک شنیداری

بیایید با یکی از حیاتی ترین مهارت ها یعنی گوش دادن در بینگو آشنا شوید. اگر به حروف و اعدادی که خوانده می شوند گوش ندهید، نمی توانید روی کارت بینگوی تان علامت بزنید!

یک شیوه سنتی بازی بینگو این است که کلمات انگلیسی را روی کارت ها بنویسید. سپس زبان آموزان باید هنگامی که شما آن ها را تکرار می کنید، به آن کلمات گوش دهند تا بتوانند آن ها را علامت بزنند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

انتخاب کنید: مکالمه انگلیسی برای کودکان: ۲۱ موضوع آموزنده و  جذاب

مبتدی ها می توانند به جای کلمات نوشته شده، از تصاویر روی کارت های بینگو استفاده کنند . زبان آموزان جوان ‌تر ممکن است که نتوانند حروف کلمه ” cat ” را هجی یا شناسایی کنند، اما اگر روی کلمات پایه ESL کار کرده‌ باشند، احتمالا می توانند هنگام شنیدن کلمه cat، یک گربه را انتخاب کنند.

زبان آموزان پیشرفته ‌تر، می ‌توانند از جملات کامل با چند اختلاف جزئی ( مثل تغییرات زمان یا جمع و مفرد بودن) استفاده کرده تا واقعا مهارت ‌های شنیداری شان را تقویت کنند.

2- بازی بینگو تقویت مهارت صحبت کردن

اگر زبان آموزان بخواهند به شما بگویند که برنده شده ‌اند، باید بدانند که چه طور آن را بیان کنند. به احتمال زیاد آنها فریاد خواهند زد ” بینگو! ” اما به جای آن می ‌توانید کلمه ای که گفتنش مشکل تر است را مشخص کنید. همچنین می ‌توانید با طراحی تابلوی بینگوی مخصوص لغات ، از زبان آموزان بخواهید تا هر کلمه را همان طور که خوانده می ‌شود، تکرار کنند تا روی تلفظ شان کار شود.

با این حال، اگر شاگردان جوان یا میان سال دارید، شاید تنها گفتن تک کلمه ایده خوبی نباشد. من معمولا از این افراد می خواهم که کلمه ای که به جای بینگو استفاده می کنند را هجی می‌ کنند، و به آن‌ هایی که واقعا کارشان را بلدند می ‌گویم که با استفاده از آن کلمه یک جمله به من بگویند. همچنین می توانید از آن ها بخواهید که به شما بگویند چه نوع بازی بینگویی را دوست دارند، عمودی، افقی ، مورب یا . . .

در ادامه بخوانید: روش تدریس زبان انگلیسی به نوجوانان (16 ترفند)

word image 37

برای اطمینان از این که کلِ کلاس تمرین صحبت کردن را انجام می دهد، می توانید از همه بخواهید تا با کلمات برنده به صورت دو تا دو تا، گروهی یا تک به تک جمله بسازند. همچنین می ‌توانید به شاگردان این فرصت را بدهید که به جای شما کلمات بینگو را تکرار کنند . با این کار نه تنها فرصتی برای تمرین صحبت کردن به وجود می آید ، بلکه می‌ تواند برای کسانی که دوست دارند مشارکت داشته باشند یا مهارت‌ های شان را تقویت کنند، بسیار انگیزه‌ بخش خواهد بود.

3- بازی بینگو برای درک مطلب

برای بخش ریدینگ محور بازی بینگو، گزیده ای از متن که متناسب با سطح کلاس باشد را انتخاب کرده و آن را در اختیار زبان آموزان تان قرار دهید. سپس از آن ها بخواهید که متن را بخوانند و فقط با استفاده از اسامی، فعل ها یا صفات ( به دلخواه ) تابلو های بینگوی شان را بسازند. به این ترتیب ، آن ها تمرین خواندن را با این انگیزه انجام می دهند که یک بازی انجام خواهند داد و احتمالا یک برد در مرحله بعدی نصیب شان خواهد شد.

سپس می توانید کلمات را به صورت تصادفی از داخل متن انتخاب و تکرار کنید تا زمانی که یکی برنده شود! وقتی بچه ها این کار را انجام دادند، از برنده یا از کل کلاس بخواهید متنی را که خوانده اند، خلاصه کند.

یکی دیگر از کار های سرگرم کننده ای که می توانید برای به چالش کشیدن زبان آموزانی که با کلمات خاصی آشنا نیستند انجام دهید، کرک یا باز کردن یک دیکشنری است . از زبان آموزان سطح پیشرفته تان بخواهید مقدمه را برای کل کلاس بخوانند. بعد از آن می ‌توانید بازی ‌های سرگرم‌ کننده تداعی کلمات را انجام دهید.

word image 38

یک مثال برای تان می زنم: یکی از زبان آموزان شما کلمات old ، beautiful، silky ، soft و cold را بینگو می کند اما نمی داند کلمه Beautiful به چه معنا است. احتمالا او گشته و این کلمات را پیدا کرده است. اما برای روشن شدن تصادفی بودن این برد ، می توانید از او بپرسید:

  • به نظر شما چه چیز هایی Beautiful هستند؟
  • چه کلمه دیگری می تواند به معنای beautiful باشد ؟

در نهایت، یک روش عالی برای انجام بازی بینگو که واقعا بر مهارت ‌های خواندن و درک تمرکز داشته باشد، استفاده از چیزی است که در کلاس به عنوان الگوی بینگو خوانده ‌اید . ابتدا باید لغات رایج یا ضروری را از کتاب بیرون بیاورید و از آن ها برای ساختن کارت با یک تابلو بینگو استفاده کنید.

بعد می توانید در حین بازی، سؤالات بعدی درباره کتاب را در طول بازی بپرسید. این کار هم ارزیابی می‌ کند که آیا زبان آموزان شما چیزی خواندنی که شما به آن ها محول کرده‌ اید را کامل و درک کرده اند یا خیر، و همچنین به درک کلی آن ها در مورد محتوای کتاب می ‌افزاید. حتی می توانید این بازی را فصل به فصل کنید تا آن ها را برای خواندن مطالب بعدی آماده کرده باشید.

حتما بخوانید: روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان با کمک شعر و ریتم موسیقی

به طور مثال ، تابستان امسال در کلاس من ” Flat Stanley ” جف براون خوانده شد. در این کتاب، کلمه “Thieves” (دزد ها) تا فصل چهارم وجود ندارد، اما من قبل از این که زبان آموزان آن فصل را بخوانند، از آن کلمه در بازی بینگو استفاده کرده بودم. این از تجربه یادگیری دانش آموزان من کم نکرد. در عوض، آن‌ ها از اول فهمیدند که Thieves چه هستند، و وقتی به فصل چهارم رسیدیم، فهمیده بودند که دزد ها چه کسانی هستند و بیشتر درگیر این بودند که هدف شان در این داستان چیست.

4- بازی بینگو برای تمرین نوشتن

نوشتن احتمالا سخت ‌ترین مهارت در بازی بینگو است.

یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای مجبور کردن زبان آموزان به نوشتن این است که از هر دانش‌ آموز بخواهید کارت مخصوص خودش را بسازد . حتی ممکن است برخی به این کار علاقه نشان دهند زیرا احساس می کنند کنترل بیشتری روی بازی دارند . شما می توانید این کار را به روش سنتی اش انجام دهید و اعداد بین یک تا 75 را بنویسید. یا می ‌توانید فهرستی از واژگان یا گروهی از کلمات پایه ارائه دهید تا بدانید کلماتی که در تابلوی زبان آموزان قرار دارد را تکرار می کنید.

همچنین می‌ توانید کارت ‌هایی را پرینت بگیرید که حاوی حروف جا افتاده در هر کلمه باشند و وقتی کلمه را بلند تکرار می کنید، زبان ‌آموزان باید جای خالی را پر کنند.

word image 39

اما اگر آن ها یک کلمه را اشتباه بنویسند چه؟ برای اطمینان از دقیق بودن چیزی که شاگردان تان می نویسند، می توانید چند کار انجام دهید . مثلا من وقتی شاگردانم دارند کارت ‌های خودشان را می ‌سازند، معمولا در کنارشان می نشینم تا بتوانم به آن ها کمک کنم و علاوه بر این هر کسی؛ هر سؤالی داشت می ‌تواند به من مراجعه کند و بپرسد.

همچنین می‌ توانید قبل از این که بنشینید و ساختن کارت ‌ها را شروع کنید، کلمات را مرور کرده و سپس آن‌ ها را همان طور که زبان ‌آموزان تان تکرار می کنند ، بنویسید. به این ترتیب، آن ها می توانند در صورت داشتن هر گونه سوال به تابلو نگاه کنند.

حتما در کنار این مطلب بخوانید: 12 بازی برتر برای کودکان در کلاس زبان

بینگو در کنار ابزار های مناسب، روشی عالی برای کمک به یادگیری زبان باشد. از آن برای تقویت واژگان یا معرفی چیز جدیدی استفاده کنید . اهمیتی ندارند که چه سطح و سنی داشته باشید، این بازی کلاسیک مطمئنا از همان کلمه اول تا زمانی که یکی با صدای بلند می گوید ” بینگو! “، لبخند به لبان تان می آورد!

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست