تدریس به نوجوانان

روش تدریس زبان انگلیسی به نوجوانان (16 ترفند موثر)

گاما

اگر دنبال بهترین روشها برای تدریس زبان انگلیسی به نوجوانان هستید جای کاملا درستی آمده اید! ما اینجا هستیم تا شما را با 20 مورد از بهترین و کارآمدترین ترفندها و روش ها در مورد نحوه آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان به عنوان زبان دوم، آشنا کنیم.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان و نوجوانان خوب است؟ باید بگوییم صد البته! یادگیری یک زبان جدید به نوجوانان و نوجوانان کمک می کند تا مهارت تفکر انتقادی و حل مساله را در خودشان پرورش بدهند و از طرف دیگر مهارت های مربوط به حافظه و تمرکز و بسیاری موارد دیگر را هم تقویت کنند. اما حالا چطور می توان زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم به نوجوانان آموزش داد؟

برای خیلی ها فکر کردن به اینکه بخواهند به نوجوانان زبان انگلیسی یاد بدهند و تدریس آنها را به عهده بگیرند استرس زا و نگران کننده است. فرقی نمی کند این نوجوانها در چه مقطع سنی و تحصیلی باشند یا سطح زبان انگلیسی شان در چه حدی باشد، به هر حال کمک به آنها برای یادگیری یک زبان جدید چالشها و سختی های خاص خودش را دارد. شما مثل هر معلم دیگری باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید؛ به خصوص اینکه هر شخصی با دیگری متفاوت است و سرعت یادگیری در افراد با هم فرق می کند. همین مساله می تواند کارتان را سخت تر کند و چالش های پیش رویتان را افزایش بدهد.

اما اصلا جای نگرانی نیست! فقط کافیست مطلب ما را تا انتها مطالعه کنید تا با موثرترین روش های تدریس زبان انگلیسی آشنا شوید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

نحوه آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان به عنوان زبان دوم

1- از تصاویر بصری زیاد استفاده کنید

استفاده از عکسها و تصاویر مختلف یکی از عالی ترین روش ها برای یادگیری هر چیزی است. ممکن است وقتی شما در کلاس درستان در حال آموزش کلمه “pencil” هستید، مخاطب شما که شاگردان نوجوانتان هستند نفهمند که “pencil” به معنای “مداد” است، اما قطعا اگر عکس یا تصویر آن را ببینند فوری میتوانند مداد را تشخیص بدهند. با ترکیب متن و تصویر بهتر و سریع تر می توان چیزهای مختلف را یاد گرفت.

علاوه بر این، استفاده از عکس و تصویر باعث می شود کلاس شما رنگی تر و جذابتر هم بشود و از حالت خشکی دربیاید. هر چه محیط یادگیری زبان سرگرم کننده تر و جالب تر باشد فرایند یادگیری هم بهتر و موثرتر جلو می رود.

2- تدریستان را ساده جلو ببرید

این نکته به خصوص وقتی مخاطب شما مبتدی است بسیار اهمیت پیدا می کند. سعی کنید موقع تدریس، هم خودتان از جملات ساده و قابل فهم استفاده کنید و هم موارد ساده را آموزش بدهید و وقتی متوجه شدید که شاگردهایتان کاملا روی موارد ساده و راحت مسلط شده اند، شروع به آموزش چیزهای جدیدتر کنید.

موقع صحبت کردنتان از جمله های کوتاه و ساده استفاده کنید؛ مثلا بگویید: “stop and listen” (دست از کار بکشید و گوش بدین) یا put your pens down” “(خودکارهاتون رو کنار بزارین). وقتی درخواست های خودتان را به صورت کوتاه و مختصر می گویید، درک آن برای شنونده راحت تر است و زودتر می تواند بفهمد که منظور شما چیست.

word image 28

اما اگر به جای این جملات بگویید: “can everybody please stop what they’re doing and listen” (لطفا همه کاری که انجام میدن رو متوقف کنن و گوش بدن) یا “stop your writing and put your pens down onto the table” (دست از نوشتن بردارید و خودکارهاتون رو روی میز بزارین)، به احتمال زیاد مخاطب شما جملاتتان را نخواهد فهمید، پس تا حد ممکن همه چیز را ساده و کوتاه نگه دارید.

3- فرایند آموزش را سرگرم کننده و جالب کنید

وقتی سرگرم هستیم بیشتر و بهتر یاد می گیریم، هر چه بیشتر درگیر یک کار درگیر شویم بیشتر آن را می فهمیم و درک می کنیم. سرگرم کردن کلاس آموزش زبان کار خیلی ساده و آسانی است و اصلا هم به معنی کوتاهی در تدریس و آموزش نیست. منابع آموزشی بسیار سرگرم کننده ای مثل موسیقی، فیلم یا کتابهای مصور وجود دارد که می توانید از آنها برای پر شورتر کردن کلاستان استفاده کنید.

4- از نقش آفرینی استفاده کنید

ایفای نقش راه فوق العاده ای برای تقویت مهارت های گفتاری زبان آموزان و اعتماد به نفس آنهاست. با دادن نقش های مختلف به زبان آموزان می توانید واژگان مختلف را به آنها آموزش بدهید و کمکشان کنید تا زودتر این واژه ها را یاد بگیرند. علاوه بر این، نقش بازی کردن برای زبان آموزان مبتدی بسیار مفید است. وقتی این افراد –که معمولا در شروع کار اعتماد به نفس صحبت کردن ندارند- بلند می شوند و جلوی دیگران نقشی را ایفا می کنند هم اعتماد به نفسشان بالا می رود و هم همکلاسی هایشان می توانند به آنها در بیان واژه های جدید کمک کنند. به این ترتیب هر دو طرف ماجرا سود می برند.

5- از ابزارهای آموزشی مختلف استفاده کنید

اگر یادگیری فقط محدود به یک روش باشد خیلی زود خسته کننده و یکنواخت می شود. نوجوانان و نوجوانان هم از روش های یادگیری کسالت بار و غیر متنوع زود خسته می شوند و ممکن است قید یاد گرفتن زبان را بزنند. ولی اگر بتوانید ابزارهای مورد استفاده برای آموزشتان را تنوع بدهید جلوی این اتفاق گرفته می شود. سعی کنید از منابع مختلفی مثل پاورپوینت، کاربرگ، بازی و هر چیز متنوع دیگری برای تدریس استفاده کنید.

6- از تکنولوژی استفاده کنید

فناوری در سالهای اخیر تبدیل به بهترین دوست انسان شده است و قطعا باید بهترین دوست یک معلم و مدرس زبان هم باشد! استفاده از تکنولوژی راهی بسیار عالی برای جلب مشارکت نوجوانان در یک درس است. با وجود برنامه ها، بازی های تعاملی و پلتفرم های زیادی که الان در دسترس است، مدرسان زبان می توانند روش تدریس بسیار جذاب و تاثیرگذاری خلق کنند.

مطلب مشابه: ۸ تا از بهترین روشهای تدریس زبان انگلیسی

7- مناظره، مناظره و باز هم مناظره!

یکی از بهترین روش ها برای تدریس زبان به دیگران شرکت دادن آنها در مباحثه و مناظره است. این کار باعث می شود مهارت های گفتاری و زبانی یاد گیرنده ها به طرز خیلی موثری افزایش پیدا کند. علاوه بر این، گفتگو و مناظره درباره یک موضوع برای اکثر زبان آموزان جالب و سرگرم کننده است و می توانند از این طریق چیزهای زیادی یاد بگیرند.

word image 29

سعی کنید موضوع خوب و جالبی که می دانید مخاطبتان می تواند درباره اش صحبت کند پیدا کنید؛ مثلا موضوعی مثل غذا واقعا سرگرم کننده است. از آنها بپرسید: Pasta or pizza?” “ (پاستا یا پیتزا؟) بعد کلاس را به دو گروه طرفداران پاستا و پیتزا تقسیم کنید و اجازه بدهید تا سر حد مرگ با هم بجنگند و از غذای مورد علاقه خودشان به زبان انگلیسی دفاع کنند! آن وقت می بینید که در میان این بحث ها چقدر موارد آموزشی یاد داده و گرفته می شود. بهترین عنوان ها برای مناظره (فری دیسکاشن) در اینجا

8- از داستان های انگلیسی غافل نشوید

کتاب خواندن راهی موثر و عالی است که زبان آموزان از طریق آن می توانند مهارت های زبانی شان را ارتقا بدهند. خواندن داستان این امکان را به وجود می آورد که خواننده تخیلش را به کار بگیرد، مکان ها و افراد غیر واقعی را در ذهنش تجسم کند و در دنیای سرگرمی و ماجراجویی غرق شود. برای همین است که خیلی ها با خواندن داستان های انگلیسی این زبان را یاد می گیرند. طیف وسیعی از کتاب ها و داستان های انگلیسی وجود دارد که می توانید آنها را به عنوان ابزار آموزشی برای تدریس زبان به زبان آموزان نوجوانتان به کار بگیرید. بهترین داستان ها را از اینجا دانلود کنید

9- از آموزش شفاهی و نوشتاری با هم استفاده کنید

اگر قرار است چیزی به زبان آموزتان یاد بدهید آن را فقط به روش شفاهی یا فقط به شکل نوشتاری بیان نکنید، بلکه از هر دو روش استفاده کنید تا مخاطب شکل نوشتاری و گفتاری کلمه یا جمله را به طور همزمان یاد بگیرد. این کار در تقویت تلفظ و املای آنها بسیار موثر است.

چطور آیلتس تدریس کنیم؟ راهنمای روش تدریس آیلتس

10- روزهای تعطیل انگلیسی را آموزش بدهید

استفاده از تعطیلات انگلیسی به عنوان موضوعی برای آموزش راه فوق العاده ای برای ایجاد یک کلاس زبان سرگرم کننده و جذاب است. فرقی نمی کند کریسمس را انتخاب کنید یا هالووین و یا ولنتاین؛ در هر صورت هر کدام از این موضوعات می تواند فضای کلاس شما را به سمت آشنایی با فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان ببرد و همچنین دایره لغات زبان آموزانتان درباره این موضوعات هم گسترده تر می شود.

چگونه در خانه به نوجوان نوجوان یا نوجوان خود انگلیسی بیاموزیم؟

آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان یکی از کارهایی است که برای خیلی از پدر و مادرها سخت و چالش برانگیز است، اما مزایای خاص خودش را هم دارد. تشویق بچه ها به یادگیری زبان انگلیسی راه خوبی برای افزایش مهارت های زبانی آنهاست. چه بهتر که خودتان هم شروع به یادگیری زبان کنید، چون بچه ها از والدینشان الگو می گیرند و اگر ببینند با اشتیاق در حال یادگیری زبان هستید با شما همراه می شوند.

خیلی از نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان در خانه هم مفید هستند، اما اگر دنبال نکات و راهنمایی های بیشتری هستید می توانید مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم را به کار بگیرید.

1- از چیزهای عادی و روزمره استفاده کنید

نکته مهمی که درباره آموزش زبان در خانه وجود دارد و آن را خاص می کند این است که در این شرایط شما به کلاس درس محدود نمی شوید و لازم نیست طبق برنامه یا درس خاصی جلو بروید. این مساله یعنی یادگیری زبان انگلیسی می تواند در هر زمانی در خانه شما اتفاق بیفتد و ترکیب آن با زندگی روزمره واقعا مفید خواهد بود. به عنوان مثال، وقتی بشقاب غذای نوجوانتان را جلوی او می گذارید، به جای اینکه فارسی صحبت کنید می توانید بگویید: here is your dinner” “(اینم از شام شما). چنین کاری باعث می شود نوجوان شما به طور ملموس و قابل فهم تری جملات و کلمات جدید را یاد بگیرد.

2- مکالمه کنید

درست مثل استفاده از موارد روزمره، پرسیدن سوالات روزمره هم می تواند ایده خوبی برای تدریس زبان در خانه باشد. مثلا می توانید از نوجوانتان بپرسید:” “could you set the table? (میتونی میز رو بچینی؟) یا what are you watching?” “(چی داری نگاه می کنی؟). به این ترتیب با یک سوال ساده مکالمه را شروع و نوجوانتان را وارد آن می کنید و به او امکان می دهید در محیط زبانی قرار بگیرد و بیشتر بیاموزد. 100 موضوع مکالمه با فایل صوتی در اینجا

3- زمان مشخصی برای مکالمه به زبان انگلیسی در نظر بگیرید

صرف زمان مشخصی برای صحبت کردن به زبان انگلیسی یکی دیگر از روش های مفید است. این کار به نوجوانان و نوجوانان امکان می دهد روی مهارت های زبانی و گفتاری خودشان به صورت جدی تمرکز کنند. می توانید هر روز 10 دقیقه برای مکالمه انگلیسی با نوجوانتان وقت صرف کنید. این کار به او انگیزه می دهد تا همه سعی اش را بکند و به انگلیسی ارتباط برقرار نماید.

word image 30

4- از بازی برای آموزش استفاده کنید

بازی‌های آموزشی فوق العاده زیادی وجود دارد که استفاده از آنها روند یادگیری را خیلی ساده می کند. این بازی ها در عین حال که سرگرم کننده و جالب هستند در تقویت زبان هم موثرند. فقط یادتان باشد که بازی های ساده را انتخاب کنید، چون اگر خیلی پیچیده باشند نوجوانتان آنها را نمی فهمد و نه تنها هیچ لذتی از بازی کردن نمی برد بلکه چیز جدیدی هم به انگلیسی یاد نمی گیرد. بازی های آنلاین زیادی در اینترنت وجود دارند که به رشد مهارت های زبانی کمک می کنند و می توانید از آنها استفاده کنید.

5- از منابع زبان انگلیسی استفاده کنید

آموزش و تدریس زبان انگلیسی کار سخت و چالش برانگیزی است، ولی لازم نیست این مسیر را به تنهایی طی کنید. طیف وسیعی از منابع فوق العاده برای کمک به مربیان آموزش زبان انگلیسی و همینطور مربیانی که در خانه به بچه ها زبان یاد می دهند وجود دارد. این منابع مختلف شامل کتابها، ویدئوهای آموزشی، اپلیکیشن ها و بسیاری چیزهای دیگر است.

6- برنامه منظمی برای آموزش زبان تنظیم کنید

یادگیری ساختار یافته در خانه نسبت به کلاس درس سخت تر است، مخصوصا اینکه همه ما معمولا کلاس درس را محلی برای یادگیری و خانه را جای استراحت می دانیم. ولی حتی در خانه هم می توان برنامه منظمی برای یاد گرفتن زبان چید، البته این مساله معنی اش آن نیست که خانه را تبدیل به کلاس درس کنید و چند ساعت به نوجوانتان زبان تدریس کنید! به جای این کار می توانید مثلا 10 دقیقه قبل از نهار یا شام را به یک بازی انگلیسی مثل جورچین کلمات یا حدس تصویر اختصاص بدهید یا حتی قبل از خواب با هم یک داستان کوتاه انگلیسی بخوانید.

آموزش زبان انگلیسی دبیرستان با 70 درس

7- نوجوانتان را به صحبت کردن تشویق کنید

اگر نوجوان شما در سطح مبتدی قرار دارد، شروع مکالمه به زبان انگلیسی برایش سخت خواهد بود. این مساله به معنای این است که شما باید او را به سمت گفتگو کردن سوق بدهید؛ مثلا می توانید وقتی مشغول انجام کاریست به انگلیسی بپرسید چه کار می کند؟ آیا تکالیفش را انجام داده یا نه؟ و به این ترتیب او را به صحبت کردن و ادامه دادن گفتگو تشویق کنید.

8- از آهنگ های انگلیسی استفاده کنید

استفاده از موزیک های انگلیسی یکی دیگر از روش های موثر در تقویت زبان است. آهنگ های انگلیسی نه تنها زبان آموز را درگیر فرایند یادگیری می کنند بلکه در تقویت حافظه هم موثرند. می توانید با هم به یک موزیک ساده انگلیسی گوش بدهید و بعد درباره اش صحبت کنید یا لیستی از آهنگهای انگلیسی مورد علاقه تان را تهیه کنید و هر بار یکی از آنها را گوش بدهید و کلماتی که در آن گفته می شود را با هم به اشتراک بگذارید. این آهنگ ها با ترجمه را دانلود کنید

9- از محیط و وسایل خانه استفاده کنید

خوبی تدریس زبان در خانه این است که می توانید از ابزارهای منحصر به فردی که در هیچ کلاس دیگری پیدا نمی شود استفاده کنید. این مساله به خصوص وقتی قرار است درباره موضوعاتی مثل غذا، لباس یا هر چیزی که به خانه مربوط می شود حرف بزنید بسیار مفید و موثر خواهد بود. مثلا اگر قرار است با نوجوانتان کلمات انگلیسی مربوط به غذا را تمرین کنید می توانید از آیتم های داخل یخچال استفاده کنید یا موقع تدریس لباسها کلاس درس را به دنیای درن کمد لباس خانه تان ببرید! این نوع یادگیری تعاملی هم جالب و سرگرم کننده است و هم به خاطر عینی و بصری بودن چیزهایی که آموزش می دهید باعث افزایش بازدهی یادگیری می شود.

10- از موضوعات مورد علاقه نوجوانتان استفاده کنید

یکی از روش های علاقمند کردن بچه ها به یادگیری زبان انگلیسی این است که موضوعات مورد علاقه شان را برای تدریس استفاده کنید. به عنوان مثال اگر نوجوان یا نوجوان شما به مطالعه کردن خیلی علاقه دارد، با هم یک کتاب انگلیسی انتخاب کنید. اگر عاشق هنر است بگردید و واژگان مربوط به هنر یا هنرمندان مختلف را پیدا و آنها را به او آموزش بدهید. چیزی را پیدا کنید که نوجوانتان دوست دارد و یادگیری آن برایش جذاب و جالب است.

10 روش تدریس زبان انگلیسی به بزرگسالان

جمع بندی

امیدواریم مطلب امروز ما به شما در نحوه تدریس زبان انگلیسی به نوجوانان کمک کرده باشد. ما علاوه بر نکات مفیدی که می توانید در کلاس درس از آنها استفاده کنید، ترفندهای موثری هم برای تدریس زبان در خانه در اختیارتان گذاشتیم. با پیگیری این روش ها خیلی راحت تر و سریعتر می توانید زبان انگلیسی را به دیگران آموزش بدهید. موفق باشید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست