یونان

مردم یونان: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

گاما

یونان، یا Elláda به زبان محلی، از نظر تاریخی یکی از غنی ترین کشورها در اروپا است. امروز، این کشور مدرن عضو اتحادیه اروپا است و جمعیت آن چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر تخمین زده می شود.

۱-آمار و واقعیت ها

  • آتن پایتخت یونان یک سوم از جمعیت این کشور را در خود جای داده است. حدود ۷۸ درصد از جمعیت تخمین زده شده در مناطق شهری زندگی می کنند.
  • حدود ۹۳ درصد از جمعیت یونانی هستند. گروه های اقلیت شامل ترک ها، آلبانی ها، بلغاری ها، ارمنی ها و دیگران هستند.
  • ۹۸ درصد جمعیتارتدکس یونان، ۱٫۳ درصد مسلمان هستند و ۰٫۷ درصد از مذاهب دیگر مانند یهودیت و کاتولیک رومی پیروی می کنند.
  • از زمان سرنگونی نظام پادشاهی در سال ۱۹۷۴، یونان از سیستم حاکمیت پارلمان مشروطه پیروی کرده است.
  • از سال ۲۰۰۹، این کشور با نرخ بیکاری حدود ۲۴ درصد بحران اقتصادی چشمگیری را تجربه کرده است.
  • هشتاد درصد یونان در واقع از کوه یا تپه تشکیل شده است.
  • در یونان حدود ۶۰۰۰ جزیره وجود دارد که بیش از ۲۰۰ مورد از آنها در حال حاضر قابل سکونت هستند.
  • آب و هوا مدیترانه ای است و زمستان ها معتدل و تابستان ها گرم هستند. برخی از مناطق از جمله مقدونیه مرکزی دارای آب و هوای معتدل با زمستان های سردتر و تابستان های گرم و رعد و برق مکرر می باشند.

word image 174

حتما بخوانید: مهم ترین سوالات +روش پاسخ به سوالات انگلیسی خارج از کشور

۲-فرهنگ و زبان های محلی

زبان رسمی یونانی است و توسط اکثریت قریب به اتفاق مردم صحبت می شود. یکی دیگر از زبانهای رایج آلبانیایی است که توسط بزرگترین گروه مهاجران در این کشور صحبت می شود، ترکی نیز یکی از شناخته شده ترین زبان های اقلیت است، زبان های بلغاری و روسی نیز در یونان صحبت می شوند. زبان های اقلیت در یونان وضعیت رسمی ندارند. رایج ترین زبان های خارجی که توسط یونانیان آموخته می شوند انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و روسی هستند. انگلیسی بیشتر توسط جمعیت جوان صحبت می شود، به ویژه در مناطق مرفه و مقاصد گردشگری.

یونانیان ذاتاً به میراث فرهنگی خود که قدمت آن به هزاران سال می رسد افتخار می کنند. تمدن مینوسی که در جزیره کرت در حدود ۳۶۵۰ سال قبل از میلاد رونق گرفت، یکی از اولین تمدن ها محسوب می شود. یونان مهد تمدن غربی، زادگاه دموکراسی، فلسفه غربی، ادبیات، نمایش، تاریخ نگاری و بازیهای المپیک است. این کشور در گذشته یکی از مراکز اصلی علمی بوده و در ریاضیات، فیزیک، پزشکی، زبان شناسی و زمینه های مختلف دیگر فعالیت داشته است. امروزه، ادبیات و تئاتر یونان هنوز قوی هستند، اگرچه بیشتر آثار در خارج از کشور چندان شناخته شده نیستند.

word image 175

دین جنبه بسیار مهمی از فرهنگ یونان و یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم است، حتی برای کسانی که خیلی به دستورالعمل های مذهبی عمل نمی کنند. گرچه کریسمس تعطیلات مهمی تلقی می شود، عید پاک بزرگترین و مهمترین تعطیلات در یونان است. در این زمان، بسیاری از یونانیان تحت عنوان بزرگترین عید، یک دوره ۵۰ روزه را روزه دینی می گیرند. هفته مقدس دوره مهمی از جشن است، که پس از آن یکشنبه عید پاک است که در آن خانواده ها دور هم جمع می شوند و با بره کباب شده و سایر غذاهای سنتی از خود پذیرایی می کنند. کلیسا در زندگی روزمره نقشی اساسی دارد و شرکت در عروسی ها، غسل تعمیدها و مراسم تدفین از اهمیت حیاتی برخوردار است، حتی برای افرادی که معمولاً در کلیسا شرکت نمی کنند، مانند افراد جوان.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

ارزش های خانوادگی برای یونانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. خانواده گذشته از اینکه پایه و اساس جامعه در یونان باشد، در بیشتر جنبه های زندگی نقش دارد. اعضای خانواده غالباً درگیر زندگی یکدیگر می شوند به گونه ای که ممکن است برای افراد خارجی غیر طبیعی به نظر برسد. اعضای خانواده به طور جدی به دنبال کمک به یکدیگر و ارائه پشتیبانی مالی و عاطفی هستند. پیشنهادات برای کمک به طور کلی پذیرفته می شوند، هر چند که اغلب به صورت متقابل اتفاق می افتند. کمک به خویشاوندان برای پیدا کردن شغل یا حتی استخدام بستگان در شرکت یا محیط کار خود عادی است.

۳-آداب و رسوم و سنت ها

یونانیان به مهمان نوازی و خونسردی شهرت دارند، این دو عنصر به درک قوانین و آداب و رسوم آنها کمک می کنند. در ملاقات با کسی برای اولین بار، مرسوم است که یا به یک شخص ثالث اجازه دهید تا شما را معرفی کند یا خودتان این کار را انجام دهید. دست دادن مناسب ترین شکل برای سلام و احوالپرسی در اولین دیدار است. دوستان نزدیک و افرادی که مدت هاست یکدیگر را می شناسند ممکن است یکدیگر را در آغوش بگیرند و دو گونه هم را ببوسند. دست دادن همراه با ضربه زدن روی شانه نیز در بین دوستان (مرد) رایج است.

به طور کلی، یونانی ها غالباً به حریم شخصی شما وارد می شوند یا سؤالاتی را مطرح می کنند که ممکن است در فرهنگ های دیگر خیلی شخصی به نظر برسند. چنین اقداماتی به معنای بی احترامی نیستند. هدف آنها صرفاً پیدا کردن راهی برای نزدیک شدن به دیگران و ایجاد روابط جدید است. بیشتر یونانی ها دوست دارند شوخی کنند و از بیگانگان درباره کشورها و تجربیاتشان در یونان سؤال کنند.

word image 176

اگر یک یونانی شما را به خانه خود دعوت کند، لازم نیست نگران سر وقت رسیدن باشید. آنها تقریباً هیچ وقت برنامه زمانی مشخصی را تعیین نمی کنند و درعوض از شما می خواهند برای مثال “حدود ساعت ۱۲ در منزل آنها باشید”. کد لباس کاملا به مناسبت بستگی دارد. اگر برای صرف قهوه دعوت شده اید لباس غیر رسمی مناسب خواهد بود. دعوت به یک مهمانی شام بزرگ به معنای این است که باید لباس خوبی بپوشید- نه رسمی. می توانید یک هدیه کوچک برای میزبان تهیه کنید همچنین فراموش نکنید که به محض ورود از میزبان قدردانی کنید.

حتما بخوانید: زبان بدن انگلیسی زبانان چگونه است؟ ما چطور باشیم؟

سر میز غذا می توانید غیر رسمی رفتار کنید. انتظار داشته باشید که بسیاری از مباحث سر میز شام اتفاق بیفتند زیرا زمان صرف غذا برای یونانی ها جز مناسبت های اجتماعی است. امتناع از غذا خودن بی ادبی تلقی می شود. اگر مجبور هستید به دلیل خاصی از خوردن غذا امتناع کنید سعی کنید دلیل خود را به میزبان توضیح دهید. درخواست غذای بیشتر میزبان را خوشحال می کند، زیرا به معنی تعریف از مهارت های آشپزی او محسوب می شود.

word image 177

پرس های غذا معمولاً بزرگ هستند و اغلب چندین بشقاب جانبی روی میز قرار دارند. مهمانان در زمان غذا مانند عضوی از خانواده محسوب می شوند، به این معنی که می توانند و باید بخورند یا حداقل آنچه که روی میز است را امتحان کنند. پیشنهاد کمک شما برای مرتب کردن یا تمیز کردن ظروف مورد قدردانی قرار گرفته می شود، اما پذیرفته نمی شود بنابراین زیاد اصرار نکنید.

۴- جلسات تجاری

گرچه یونانیان در جلسات تجاری نگرش حرفه ای را حفظ می کنند، اما شناخت نکات فرهنگی که اینگونه امور را تحت تاثیر قرار می دهند، مهم است. روابط شخصی پایه و اساس روابط تجارتی هستند. یونانیان به جای برقراری ارتباط از طریق تلفن و یا از طریق ایمیل، جلسات رو در رو را ترجیح می دهند، زیرا این امر به برقراری ارتباط شخصی با شریک تجاری بالقوه کمک می کند. کد لباس استاندارد اروپا است.

ممکن است مدتی طول بکشد تا چنین روابطی توسعه یابد. تاثیر اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحت هیچ شرایطی نباید غیر قابل اعتماد یا بی ادب به نظر برسید. علاوه بر این، شما هرگز نباید اظهارات شخصی را به چالش بکشید، به ویژه اگر صداقت طرف مقابل به عنوان یک شخص یا یک حرفه تجاری در نتیجه اظهارات شما مورد سوال قرار بگیرد. بازرگانان یونانی برای شناخت بیشتر تقریباً مطمئناً شما را به صرف ناهار، شام یا قهوه دعوت می کنند. از رد دعوت آنها پرهیز کنید.

word image 178

در طول ناهار، باید یک بار دیگر باید انتظار بحث های زیاد را داشته باشید- که ممکن است لزوماً روی تجارت متمرکز نباشند. لازم نیست دستورالعمل خاصی را دنبال کنید یا بحث ها را به سمت کار و تجارت هدایت کنید. بهتر است به آنها اجازه دهید تا موضوع مورد نظر خود را معرفی کرده و به هر موضوعی که مطرح می شود، علاقه نشان دهید. احترام به سلسله مراتب بسیار مهم است.

در طی مذاکرات تجاری، صبر و شکیبایی در جلب احترام تجار یونانی موثر خواهد بود. پرسیدن سؤالات شخصی و قطع کردن گفتار دیگران، هر دو کاملاً عادی تلقی می شوند، بنابراین در صورت بروز نباید آن را بی ادبانه تلقی کنید. ارائه مطالب خود، از جمله کارت ویزیت، به دو زبان یونانی و انگلیسی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. حتی اگر بیشتر بازرگانان قادر به برقراری ارتباط به زبان یونانی باشند، در برخی موارد داشتن یک رابط یا مترجم توصیه می شود.

۵-مشاوره در مورد جابجایی و مهاجرت

مناطق مختلفی از یونان مراکز چند فرهنگی هستند و این به دلیل موجهای زیادی از مهاجرت و تمرکز سنگین بر گردشگری است. پس از اینکه یونان در سال ۱۹۸۱ به اتحادیه اروپا پیوست، رونق اقتصادی عظیمی را تجربه کرد اما این رونق در سال ۲۰۰۸ به یکباره ناگهان متوقف شد. درحال حاضر چشم انداز اقتصادی یونان در مقایسه با بقیه کشورهای اروپا وضعیت چندان خوبی ندارد.

چندین تجارت بین المللی که در آتن و تسالونیکی- دومین شهر بزرگ یونان- فعالیت داشتند، به دلیل بحران از کشور خارج شده اند. نرخ بیکاری در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار بالا است و پیدا کردن شغل بدون آشنایی با زبان یونانی سخت و حتی غیر ممکن خواهد بود. حتی کسانی که پیشنهادهای شغلی مناسبی دارند نیز با وجود مشکلات اقتصادی منطقه قادر به تامین نیازهای خود نخواهند بود. رویدادهای فرهنگی و اجتماعی پایه و اساس تعاملات اجتماعی در یونان را تشکیل می دهند. موانع اقتصادی گرچه این عناصر را محدود کرده اند اما آنها را به طور کامل از بین نبرده اند.

word image 179

در مقاصد توریستی، بسیار متداول است که افراد خارجی بطور موقت و فصلی در رستوران ها و کافه های مختلف به کار گرفته شوند. آشنایی با زبان یونانی در اکثریت قریب به اتفاق چنین مواردی الزامی نیست. مقاصد گردشگری تعداد قابل توجهی بازدید کننده از کشورهای مختلف جهان را به خود جلب می کنند، بنابراین انگلیسی و احتمالاً یک زبان دوم اغلب تنها مدارک مورد نظر برای استخدام خواهند بود.

اما یادگیری زبان یونانی برای مهاجران در تعاملات اجتماعی روزمره بسیار مفید خواهد بود. در خارج از مناطق توریستی، مغازه ها غالباً یونانی ها را استخدام می کنند که ممکن است به زبان انگلیسی صحبت کنند یا نکنند، بنابراین مهارت های ارتباطی ابتدایی به زبان یونانی معمولاً برای انجام معاملات لازم هستند. علاوه بر این، مردم یونان از افراد خارجی که برای یادگیری زبان یونانی تلاش می کنند بسیار استقبال می کنند، زیرا دشواری آن را درک می کنند.

حتما دانلود کنید: دانلود Pdf آموزش انگلیسی در سفر

بسته به کشور مبدا مهاجران، آشنایی با فرهنگ یونان به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. نگرش آرام یونانیان در همه زمینه های زندگی صدق می کند.

فرهنگ و سنت های مدرن یونان با تاریخ کلاسیک این کشور در ارتباط هستند. فرهنگ و سنن فعلی غنی و متنوع اند و نمایانگر آداب و رسوم منطقه ای بین فرهنگ غربی و فرهنگ شرقی هستند. فرهنگ و سنت یونان هزاران سال قدمت دارد. در گذشته یونانیان تمدی را ایجاد کردند، که بعدها توسط رومی ها به تصویب رسید.

این تمدن در طول هزاران سال رونق گرفته و جنگ های داخلی، بیماری ها، درگیری های مذهبی و بلایای اقتصادی را تجربه کرده است. با وجود این مصیبت ها، شایان ذکر است که فرهنگ و سنن یونان کاملاً از بین نرفته اند. مقدار کمی از آن به جا مانده، تکامل یافته و دگرگون شده است.

۶-جشن ها و تعطیلات ملی

در یونان، اکثر جشن ها جنبه دینی دارند، با این حال تعداد کمی از آنها مربوط به بت پرستی می شوند. بیشتر جشن ها حول کلیسایارتدکس یونان می چرخند. یکشنبه ها، ۱ ژانویه، ۲۵ مارس، عید پاک، ۱۵ اوت، روز کار و کریسمس جزتعطیلات عمومی این کشور هستند.

از بین تمام این جشن ها، جشن عید پاک مهمترین جشن است که به دنبال آن کریسمس برگزار می شود. در روز پنجشنبه مقدس، تخم مرغ های قرمز نمادینی نقاشی می شوند. در یونان تصور می شود که مریم مادر مسیح برای بزرگداشت رنسانس مسیح تخم مرغ ها را با رنگ قرمز رنگ آمیزی می کرده است.

در روز جمعه قبل از عید پاک به مناسبت یادبود مرگ مسیح پرچم ها نیمه برافراشته می شوند. در طول این روز، مسیحیان درگذشت مسیح را با تابوت های نمادین سوگواری می کنند. این تابوت ها که با گل های مختلف تزئین می شوند در خیابان ها حمل می شوند. یک شنبه قبل از عید پاک در جمع دوستان و خانواده سپری می شود.

حتما بخوانید: ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر پناهندگی/زندگی بی دردسر (از نظر آماری)

از دیگر جشن های یونان می توان به ازدواج، غسل تعمید و کارناوال ها اشاره کرد . جشن ازدواج یکی از مشهورترین جشن های یونان است و هدایای زیادی در آن رد و بدل می شوند. به عنوان مثال، پدر عروس موظف است به دختر و دامادش یک خانه مجهز هدیه بدهد. در روز عروسی، عروس تا زمان شروع تشریفات رسمی در ملا عام ظاهر نمی شود.

کشیش ریاست مراسم عروسی را برعهده دارد و پس از اینکه عروس و داماد را بعنوان زوج اعلام کرد مراسمی برگزار می شود. پس از آن، زن و شوهر عازم ماه عسل می شوند. یکی دیگر از مراسم های مهم یونان، غسل تعمید است. به گفته ارتدکس یونان، غسل تعمید از مهمترین جشن ها است. غسل تعمید معمولاً یک سال پس از تولد کودک انجام می شود. کشیش ها ریاست این مراسم را برعهده دارند و بچه ها لباس سفید می پوشند.

۷-اعتقادات

اعتقادات یونانیان از جشن ها و آیین های مقدس آنها سرچشمه می گیرند. آنها به ارتدکس مسیحی اعتقاد دارند. برداشت یونانیان از زندگی مبتنی بر سرنوشت و اقبال فرد است و سرنوشت را خداوند تعیین می کند. به طور کلی، کلیسای ارتدکس یونان به بخشی اساسی از فرهنگ یونانیان تبدیل شده است.

بیشتر جشن ها و روزهای ملی طبق قوانین کلیسا جشن گرفته می شود. اعتقاد بر این است که کلیسا و زندگی یونانیان به دلیل گذشته تاریخی این کشور رابطه نزدیکی با هم دارند. ۴۰۰ سال پیش، کلیسا نقش بسیار مهمی در تقویت فرهنگ ها و عقاید خود در برابر فرهنگ عثمانی ایفا کرد. در حال حاضر، کلیسا نقش مهمی در امور ایالتی و کشوری دارد.

در سراسر کشور، جوانان به اندازه مسن تر ها وابسته به کلیسا نیستند. البته لازم به ذکر است که علیرغم این تغییر ها جوانان در جشن های مختلف مذهبی شرکت می کنند. علیرغم تأثیرات جهانی شدن، مردم این کشور بر خلاف سایر ملل غربی همچنان عمدتاً مذهبی هستند. سایر گروه های مذهبی مانند مسلمانان، یهودیان و کاتولیک های رومی گروه های اقلیت را تشکیل می دهند.

۸-ساختار خانواده و نقش های جنسیتی

در یونان، خانواده نقش مهمی از نظر اجتماعی دارد. سازمان های مهم اجتماعی براساس عقاید خانوادگی شکل می گیرند. ازدواج به عنوان یک نهاد نقش اساسی در کارکردهای جامعه دارد. خانواده در یونان گروه اجتماعی است که از افرادی که نسبت نسبی یا سببی با هم دارند تشکیل شده است. یک خانواده از فرزندان و مادر و پدر تشکیل می شود. اما سازمان ملی آمار یونان، همه افرادی که در کنار هم زندگی می کنند را به عنوان یک خانواده، در نظر می گیرد.

زندگی خانوادگی طی قرن های گذشته تغییر قابل ملاحظه ای داشته است، زیرا یونانیان از فرهنگ روستایی به فرهنگ شهری منتقل شده اند. شایان ذکر است که تا به امروز زنان هنوز هم نقش مهمی در خانواده دارند. از زنان انتظار می رود مدیر خانه باشند و اختلافات خانوادگی را حل کنند. از این نظر، اتحاد خانواده به زن متکی است. در مقابل، مردان به عنوان سخنگوی خانواده در نظر گرفته می شوند و نسبت به زنان از موقعیت اجتماعی بهتری برخوردار هستند.

یونانیان ارتباط سالمی را بین نسل بزرگسال و نسل جوان برقرار می کنند. وظیفه نسل بزرگتر این است که به جوانان نصیحت و کمک کند. خانواده ها از نظر عاطفی و مالی از فرزندان خود حمایت می کنند. حمایت از خانواده در میان یونانیان باعث افزایش خویشاوند سالاری در مشاغل و سازمان ها می شود، زیرا اعضای خانواده ترجیح می دهند به جای غریبه ها، شغل های خود را به بستگانشان ارائه دهند.

۹-غذا و پخت و پز

در سرتاسر جهان، یونانی ها مشهور به غذای با کیفیت و سبک های منحصر به فرد آشپزی هستند و اغلب از غذاهای یونانی به عنوان نمادی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای سالم یاد می شود.

به اشتراک گذاری غذا و نوشیدنی در بین اعضای خانواده، بستگان و دوستان به عنوان جنبه اساسی فرهنگ یونان در نظر گرفته می شود. غذاهای یونانی از ترکیبات تازه مانند سیر، پیاز، رازیانه، کدو سبز، انگور، سیب، خرما و انجیر تهیه می شوند. در مقایسه با سایر فرهنگ ها، غذاهای یونانی به دلیل ترکیبات خلاقانه خود قابل توجه هستند.

غذاهای یونانی با گیاهان و روغن زیتون طعم دار می شوند. غذاهایی مانند برنج، گوشت گوسفند، گوشت خوک و ماهی بخشی از رژیم غذایی روزمره یونانیان هستند. از Mezedes به عنوان پیش غذا استفاده می شود و معمولاً قبل از غذا سرو می شود. Mezedes در ظروف کوچک سرو می شود و اغلب از آب لیمو، روغن زیتون و انگور تهیه می شود. ایده پیش غذا به روم باستان باز می گردد.

حتما بخوانید: اگر بهترین کشورهای مقصد ایرانیان را می خواهید این مطلب را بخوانید (کلیک کنید)

سبک وسیاق آشپزی یونانی نیز با قوانین مختلف کلیسای ارتدکس یونان در ارتباط است. در طول کریسمس، عید پاک یا روز مریم مقدس، مردم از مصرف غذاهای حیوانی خودداری می کنند. در نتیجه غذاهای گیاهی بسیار لذیذی به عنوان جایگزینی برای محصولات حیوانی طبخ می شوند.

در سده های گذشته یونانیان در معرض فرهنگ های مختلفی از رومی ها، روس ها، فرانسوی ها و انگلیس ها قرار گرفته اند. اگرچه سنت های آشپزی این فرهنگ ها تأثیر خود را گذاشته اند، اما هرگز بر غذاها و سبک و سیاق آشپزی یونانی مسلط نشده اند.

از نظر یونانیان، هیچ وعده غذایی بدون نوشیدنی کامل نیست. بعد از غذا، معمولا قهوه سرو می شود. در سراسر یونان، قهوه بسیار محبوب است. قهوه در هر دهکده ای سرو می شود و در هر رویداد اجتماعی ای نقش بسزایی دارد. قهوه یونانی گرم و غلیظ است و به طور معمول با فنجان های اسپرسو سرو می شود. در واقع همان قهوه ترک است که با شیر، یک حبه قند یا شکر سرو می شود.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست