آموزش دستور زبان فارسی

دستور زبان فارسی: آموزش صفر تا صد با 9 درس رایگان+ جزوه PDF

گاما

زبان فارسی یکی از جذاب ترین و خوش آوا ترین زبان های دنیا است. زبان های کمی هستند که در عین پیچیدگی، زیبا و دلنشین نیز باشند؛ زبان فارسی یکی از آن ها است. زبان فارسی تقریبا یکی از سخت ترین زبان های جهان است که این موضوع را می توان از چند جنبه بررسی کرد.

8 رکن اصلی یادگیری زبان فارسی

  1. واژه ها: واژه ها در زبان فارسی دارای یک ساختار مشخص و منطقی هستند و با یادگیری آن به سادگی می توانید کلمات جدیدی بسازید. کلمات زیادی از زبان های دیگر مثل عربی، انگلیسی و فرانسه در واژه های این زبان دلنشین جای گرفته اند که این یادگیری آن را برای خارجی ها آسان تر می کند.
  2. دستور زبان: دستور زبان فارسی به شکل فاعل، مفعول و فعل است. و این دستور با کلمات ترکیبی نیز همراه خواهد بود که برای یادگیری آن نیاز به تمرین بیشتر دارید. پیشوند ها و پسوند هایی در دستور زبان فارسی وجود دارد که بعضی پسوند ها برای فعل نشانه ضمیر بوده و یادگیری و تشخیص آن ها ممکن است برای زبان آموزان چالش برانگیز باشد.
  3. صحبت کردن و گوش دادن: زبان فارسی یک زبان آوا دار است و استرس آن ساده و واضح است. به طور کلی آوا ها و صداها در زبان فارسی سخت و پیچیده نیست، مخصوصا برای انگلیسی زبان ها.
  4. نوشتن و خواندن: زبان فارسی دارای 32 حرف الفبا است و نوشتار آن از راست به چپ می باشد. از آنجایی که معمولا در نوشتار زبان فارسی حرکت گذاری رعایت نمی شود خواندن آن برای نوآموزان مشکل خواهد بود.
  5. ساختار واژه و کلمات در زبان فارسی: واژه ها در زبان فارسی به صورت مشتق کلمات یا با استفاده از اضافه کردن پسوند ها و پیشوند ها ساخته می شوند. برای مثال با استفاده از ریشه کلمه دانش و پسوند های “مند” و “گاه”، دو کلمه دانشمند و دانشگاه ساخته می شود. همچنین کلمه رنگین کمان ترکیب دو کلمه “رنگین” و “کمان” است.
  6. زبان فارسی در 29 کشور جهان کاربرد دارد: لازم به ذکر است که زبان فارسی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای افغانستان و تاجیکستان نیز زبان رسمی است. به علاوه در ازبکستان نیز زبان اقلیت بزرگی از کشور است.
  7. زبان فارسی دومین زبان کلاسیک بعد از یونان است: زبان فارسی یکی از قدیمی ترین زبان های جهان است که در طول سال های متمادی پیشرفت کرده و به شکل امروزی درآمده است.
  8. ضمیرها در زبان فارسی جنسیت ندارند: زبان فارسی از معدود زبان هایی است که ضمیرها در آن جدایی جنسیت ندارند. همچنین برخلاف سایر زبان‌های لاتین (که فارسی نیز با آن‌ها در یک خانواده است) و نیز عربی (که از خانواده‌ی دیگری است) اگر جایی تاکید بر جنسیت باشد، زبان فارسی اولویت را به مؤنث می‌دهد نه مذکر. مثلاً ما در فارسی می‌گوییم زن و شوهر به جای «husband & wife»؛ می‌گوییم خواهر و برادر، به جای «brother & sister»؛ می‌گوییم زن و مرد به جای «man and woman».

بهترین ترفندهای افزایش کارایی مغز برای یادگیری یک زبان خارجی

دانلود دروس ویدیویی آموزش دستور زبان فارسی

از پیج دکتر مجتبی احمدوند:

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

جلسه ششم

جلسه هفتم

جلسه هشتم (به زودی)

دنبال یادگیری حرفه ای صفر تا صد زبان فارسی هستید؟ این پک های آموزشی بهترین های موجود هستند

دانلود 2 جزوه PDF آموزش دستور زبان فارسی

دو جزوه تقریبا مکمل هستند البته جزوه بهرامی نکات ریزتر دستورزبان را مطرح می کند و جزوه کلی نکات کلی و بیسیک دستور زبان فارسی:

pdf  دانلود 2 جزوه کامل آموزش دستور زبان فارسی

حتما بخوانید: ۱۲ نکته تقویت و یادگیری بهتر گرامر یک زبان خارجی

زبانمهر

حتما بخوانید!

12 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • کامران ذوالفقاری
    فروردین 31, 1402 10:32 ق.ظ

    گذشته: ماضی، حال/ اکنون: مضارع، رو: خود یک امر است و “برو” یک تاکید بیشتر بر امر است.
    چرا بر روش عربی، از “ا” در آغاز واژه چشم پوشیدید و آن را ناتوان از قرار گرفتن در آغاز واژه حساب کردید؟
    همزه یک حرف از حروف عربیست و بنا بر نتایج دوران اشغال ایران توسط اعراب، سعی بسیار شد که زبان پارسی نابود شود و اگر نبود فرودسی بزرگ، حتما همینگونه می شد.
    چرا زبان پارسی باید دنباله رو زبان عربی باشد؟
    زبان پارسی را در دسته هند و اروپایی قرار می دهند در حالیکه برای آشنایی درست باید بگوییم که بسیاری از واژگان آنها ریشه در زبان پارسی دارد. به بسیاری از زبان های اروپایی واژه داده
    من میدانم شخص شما تصمیم گیرنده نیستید. اما هیچ حرکتی از داخل ایران برای حفظ هویت زبانی دیده نمیشود. این بیش از فاجعه می باشد

    پاسخ
    • مسلما همه ما زبان گذشتگان خودمون رو دوست داریم ولی تو همه زبان ها رایجه… حتی خود زبان انگلیسی و فرانسوی هم سالانه کلی کلمات بیگانه رو به لغاتشون اضافه میکنن…زبان هایی که در طول تاریخ تغییر نکنند زبان های مرده محسوب می شن.هر چقدر بخوای برگردی عقب تغییر بیشتری رو مشاهده میکنی

      پاسخ
    • چرا میگید اشغال ایران بدست اعراب؟؟…اعراب بخشی از مردم ایران باستان بودن که علیه حکومت ظلم ساسانی قیام کردن .

      پاسخ
  • ادامه جلسات رو لطفا زود تر منتشر کنید . ممنونم

    پاسخ
  • سلام استاد عزیز .دست گلتون درد نکنه
    عالیه خسته نباشید ❤️

    پاسخ
  • فوق العاده توضیح دادید واقعا واضح و ساده طوری که گیج نمیشه دانش آموز واقعا ممنونم🙏🙏🙏🙏🙏🙏👌👌👌👌👌

    پاسخ
  • خیلی عالی هستید لطفا قسمت های بعد رو هم قرار بدید

    پاسخ
  • کامل جامع و بسار منظم بسیار بسیار عالی بود
    تشکر فراوان.

    پاسخ
  • سلام لطفا انواع تجزیه در زبان فارسی توضیح بدین
    تجزیه گشتاری
    تجزیه تجزیه رو ساختی
    تحلیل ساخت گرایی
    تجزیه ترکیب رو ساختی
    لطفا توضیح بدین

    پاسخ
  • کسی پی دی اف کامل دستور زبان رو داره ،؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست