نمونه رزومه

۲۴ موضوع ضروری که باید در رزومه باشد (موارد لازم رزومه در 2024)

گاما

این مطلب چکیده تحقیق چندین هفته ای ما راجب بایدها و نباید های یک رزومه زبان انگلیسی در کشورهای مختلف (مطابق آخرین تغییرات تا ابتدای سال 2024) می باشد. روشهای مختلفی راجب رزومه نویسی خوانده اید ولی در این مطلب 24 موضوعی که حتما باید در رزومه انگلیسی تان برای دانشگاه، موسسه، شرکت و … در خارج از کشور ارسال می کنید را یاد می گیرید.

شما باید همه چیز را درمورد حرفه خود مشخص کنید. توجه کنید که رزومه شما نباید بیش از دو صفحه باشد. شاید دلیل نگرانی تازه فارغ التحصیلان و یا کسانیکه پس از سالها کار و فعالیت قصد دارند زمینه شغلی خود را تغییر دهند این باشد که نمی‌دانند چه مواردی را در رزومه خود بگنجانند و چه مواردی را حذف کنند. در یک مقاله نمی‌توان به تمام مواردی که باید در یک رزومه گنجانده شود پرداخت. این فهرست خلاصه‌ای از موارد مهم را به شما ارائه خواهد کرد.

۱-شروع خوبی داشته باشید

۲۰ کلمه اول رزومه بسیار مهم هستند زیرا این معادل تقریبی چیزی است که هر فرد می‌تواند در شش تا هفت ثانیه بخواند – یعنی میانگین زمانی که یک استخدام کننده به مطالعه رزومه شما اختصاص می‌دهد. این ۲۰ کلمه شامل ایمیل و اطلاعات تماس شما در بالای صفحه نمی‌شوند، زیرا استخدام کننده در این مرحله به آنها اهمیتی نخواهد داد. ۲۰ کلمه می‌تواند شامل یک یا دو نقطه بولت دار در بخش خلاصه حرفه‌ای شود. از نقاط بولت دار برای نمایش تخصص و پیشرفت‌های شغلی خود استفاده کنید. مثال:

“Full Stack Engineer with 15 years combined experience in iOS development, web development, and Internet of Things (IoT).”

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

این یک نقطه بولت دار نمونه است که عنوان شغلی، مدت زمان فعالیت و لیستی از مهارتهای کلیدی را در ۱۸ کلمه توصیف می‌کند.

۲- مراقب طول رزومه خود باشید

اگر به تازگی فارع التحصیل شده‌اید و یا سابقه کاری زیر ۱۰ سال دارید رزومه خود را در یک صفحه خلاصه کنید. اگر چندین بار شغل خود را تغییر داده‌اید یا شغل شما نیاز به مهارت‌های زیادی دارد، ممکن است رزومه شما در دو صفحه جای بگیرد.

۳- به ساختار یا فرم رزومه توجه کنید

آیا می‌دانستید که همیشه لازم نیست سابقه شغلی خود را به ترتیب زمانی گزارش دهید؟ به غیر از رزومه‌های ترتیبی دو نوع رزومه دیگر نیز وجود دارند: ترکیبی و مهارت محور که البته هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

رزومه‌های مهارت محور در اکثر موارد، به کسانیکه قصد تغییر شغل دارند و یا دارای سوابق شغلی زیادی هستند توصیه می‌شوند. درحالیکه رزومه‌های ترکیبی، به مدیران ارشد و مدیرانی که تاریخچه شغلی طولانی و یا دستاوردهای متفاوتی دارند که لازم است در کنار یکدیگر دسته‌بندی شوند، توصیه می‌شوند. اگر با فرمت رزومه ها آشنایی ندارید این مطلب را بخوانید!

ساختار رزومه

۴- فونت و اندازه رزومه را با دقت انتخاب کنید

برای نگارش رزومه به هیچ وجه از فونت ۹ استفاده نکنید زیرا بسیار ریز است. به علاوه از فونت‌های فانتزی که مخصوص کارت‌های عروسی هستند خودداری کنید. برای رزومه فونت‌های استاندارد و قابل خواندن مناسب هستند. برای کاغذ A4 از فونت ۱۲ و برای A3 از فونت ۱۴ استفاده کنید. معمولا اندازه یک رزومه را در حد کاغذ A4 (حدود ۲۱ در ۲۹ سانت) می گیرند.

۵- طراحی و رنگ رزومه

لیندا آلن، سردبیر تیم Ms.CareerGirl (تیمی که به زنان جوان کمک می‌کند حرفه مورد علاقه خود را پیدا کنند)، استفاده از کاغذهای رنگی را توصیه نمی‌کند. او می‌گوید: “با اینکار احتمالا رنگی را انتخاب خواهید کرد که استخدام کننده را اذیت می‌کند.”

اگر واقعا می‌خواهید از رنگهای مختلف استفاده کنید، بهتر است به جای کل رزومه تنها تیترها و عنوان‌ها را رنگی کنید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که کارفرما با رنگ انتخابی شما مشکلی ندارد می‌توانید از رنگ برند تجاری آنها استفاده کنید. توصیه چندین موسسه معروف در این زمینه استفاده از رنگ سفید ساده برای پس زمینه و رنگ قهوه ای تیره یا مشکی بولد برای تیترها و رنگ خاکستری پررنگ مایل به مشکی برای متن است.

طراحی و رنگ رزومه

۶- حاشیه‌ و فاصله گذاری

برای اینکه رزومه خود را در یک صفحه جای دهید سعی نکنید از حاشیه‌های بسیار نازک استفاده کنید. خواندن این رزومه‌ها معمولا دشوار است. نرم افزارهای بررسی رزومه‌ها گاهی اوقات در پردازش اطلاعات این نوع رزومه‌ها دچار مشکل می شوند.

مقالات اغلب به قوانین مربوط به حاشیه و فاصله گذاری نمی‌پردازند، اما به عقیده من نباید آن را نادیده گرفت. هر قسمت باید طوری نوشته شود که قابل خواندن باشد و خواننده متوجه شود که متن کجا شروع شده و کجا به پایان رسیده، استفاده از بولت‌ها، ستون‌ها و موارد مشابه در واقع به استخدام کننده کمک می‌کند راحت تر رزومه را مطالعه کند. پاراگراف ها و جملات را کوتاه بنویسید.

۷- طرح رزومه خود را بررسی کنید

از رزومه زمان تحصیل خود استفاده نکنید‌، زیرا قابل آن احتمالا برای تجربه کاری مناسب نخواهد بود. در اکثر موارد تحصیلات به اندازه تجربه شغلی اهمیت ندارد به همین دلیل در قسمت پایانی رزومه قرار می‌گیرد. اولویت ‌بندی مطالب در رزومه به شرح زیر است:

۸- نشانی اینترنتی (یوآرال)

در سال ۲۰۱۹ هستیم و تقریبا اکثر افراد وب سایت یا پروفایل شخصی خود را دارند. لینک وب سایت یا پروفایل‌های آنلاین خود را در رزومه قرار دهید.

آیا صفحه‌های فیس بوک و توییتر نیز باید ر رزومه قرار داده شوند؟ خیر این موارد شخصی هستند و لازم نیست در رزومه کاری گنجانده شوند. اگر بلد نیستید سایت بسازید این مطلب را بخوانید!

۹- یک توصیف خلاصه برای رزومه خود بنویسید

لازم نیست رزومه شما موضوع داشته باشد، سعی کنید یک توصیف خلاصه از رزومه خود تهیه کنید؛ که متشکل از پنج تا شش دستاورد قابل توجه شماست، دقت داشته باشید که این موارد باید با تجربیات و مهارت‌های لازم در شغل مورد نظر مطابقت داشته باشند، سعی کنید شغل و تخصص خود را در یک جمله خلاصه کنید.

حتما بخوانید: این نکات را بکار ببرید تا رزومه تان در بین سایر رزومه ها بدرخشد!

۱۰- تحصیلات و دوره‌های حرفه‌ای که گذرانده‌اید

نوشتن درباره این موضوع تا زمانی که شما چندین مدرک دانشگاهی و دوره حرفه‌ای نداشته باشید دشوار به نظر نمی رسد. دستورالعمل‌های زیررا در نظر بگیرید:

  • نام مدارک یا گواهینامه‌ها، به علاوه‌ی نام موسسه و دانشگاهی که آن‌ها را صادر کرده را لیست کنید. degree or certification
  • اگر چندین مدرک مختلف دارید، از بالاترین سطح شروع کنید. highest educational attainment first
  • اگرچندین مدرک کارشناسی دارید آنها را به ترتیب زمانی لیست کنید؛ و اگر به شغل مورد نظر مرتبط نیستند آن‌ها را حذف کنید. Multiple post-baccalaureate degrees
  • اگر حداقل پنج سال سابقه کاری داشته باشید، می‌توانید تاریخ فارغ التحصیلی، معدل و سایر دوره‌هایی که گذرانده‌اید را حذف کنید. graduation date, GPA, and other coursework
  • برای گواهینامه‌ها، نام گواهینامه، مکان و زمان دریافت و نام موسسه را عنوان کنید. certifications and licenses
  • راهنمای کامل نوشتن بخش education یا تحصیلات

۱۱- تجربه شغلی

عنوان شغلی به تنهایی معنایی ندارد، عناوین شغلی مانند “content writer”، “marketing manager” و حتی موارد خاص‌تر مانند” iOS Developer” به تنهایی کافی نیستند، به خصوص برای استخدام کننده‌ای که ممکن است دانش خاصی درباره آنها نداشته باشد.

در اینجا “marketing manager,” را به عنوان نمونه در نظر می‌گیریم. این عنوان برای اسخدام کننده مبهم خواهد بود مگر رزومه شما را به طور کامل مطالعه کند، در غیر این صورت متوجه نکات زیر نخواهد شد:

  • زمینه کاری شما: travel, insurance, SaaS products
  • نوع بازاریابی که انجام می‌دهید: digital marketing or traditional media
  • نوع رسانه‌هایی که با آنها آشنایی دارید: print, audio, digital
  • رسانه‌هایی که بر آنها مسلط هستید: radio, Facebook, Google, magazines, TV
  • نوع مشتریانی که با آنها کار می‌کنید: small business owners, B2B, CEOs

اگر عنوان شغلی شما چشمگیر باشد، رزومه شما نیز چشمگیر خواهد یود. در مثال بالا، متقاضی می‌تواند به جای “Marketing Manager” از “Online Marketing Manager for Life Insurance and Investments” استفاده کند.

لازم نیست بخش سابقه شغلی خود را با وظائف و مسئولیت‌های خود پر کنید. بلکه باید ویژگی‌های شغلی خود را در آن بگنجانید، سپس آنها را با موفقیت‌های خود پیوند دهید. مهارت‌ها و وظایفی که به موفقیت خاصی منجر نشده‌اند را در بخش مهارتهای رزومه خود فهرست کنید. راهنمای کامل نوشتن بخش تجارب کاری

۱۲- مهارت‌های سخت افزاری و نرم افزاری

مهارت تحقیق آنلاین و کار کردن با نرم افزار ورد از الزامات استخدام در ۱۰ سال اخیر هستند و هیچ استخدام کننده‌ای را تحت تاثیر قرار نخواهند داد. پروفایل‌ها و رزومه افراد دیگر با عنوان شغلی مشابه را بررسی کنید تا متوجه شوید چه مهار‌هایی برای حرفه مورد نظر شما لازم هستند.

مهارتهای نرم افزاری، مهارتهای مربوط به شغل و مهارت‌هایی که برای شغل شما امتیاز محسوب می‌شوند را لیست کنید. روش نوشتن مهارت های نرم افزاری در رزومه

رزومه با شروع قدرتمند

۱۳- استفاده از کلمات قدرتمند

از کلمات کلیشه‌ای مانند “مدیریت “، “مسئول ” و یا “رهبری ” اجتناب کنید. از کلماتی استفاده کنید که شما را از سایر درخواست کننده‌ها متمایز می‌کنند.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • Improved process for resolving customer complaints to shorten resolution time by 2 days.”
  • Streamlined process for resolving customer complaints to shorten resolution time by 2 days.”

“Improved” کلمه‌ رایج و مبهمی است، در حالی که ” Streamlined ” اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و برای توصیف موفقیت در کوتاه کردن زمان رسیدگی به شکایات مشتریان مناسبتر است. در این PDF می توانید ۱۱۷ کلمه قدرتمند و بسیار موثر در نگارش رزومه انگلیسی را دانلود کنید!

۱۴- استفاده از کلمات کلیدی

کلمات قدرتمند تاثیر بیشتری بر استخدام کننده خواهند گذاشت؛ اما باید توجه داشته باشید که با آنچه استخدام کننده جستجو می‌کند مرتبط باشند. بهترین راه استفاده از کلمات کلیدی است.

کلمات کلیدی شامل مهارت‌ها، تجربه کاری، تحصیلات و دوره‌های آموزشی مرتبط با عنوان شغلی هستند. کارفرمایان از این کلمات به عنوان فیلتر در بررسی متقاضیان استفاده می‌کنند.

ممکن است بپرسید کجا باید از این کلمات کلیدی استفاده کنید؟ همه کجا. تا جایی که می‌توانید از این واژه‌ها یا مترادف‌های آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده مداوم از ” social media management “، می‌توانید از شکل اختصاری آن “SMM” و یا ” social media management ” یا ” Facebook Marketing ” کمک بگیرید.

حتما بخوانید: ۱۹ سوال معمول در مصاحبه های خارج از کشور +بهترین پاسخها

در اکثر موارد، کلمات کلیدی همان مهارت‌ها یا عناوین شغلی هستند، اما آنها همچنین می‌توانند شامل گواهینامه‌ها (CPA)، مدارک دانشگاهی (MBA، PHD) یا حتی اصطلاحات صنعتی (ادغام و مالکیت) نیز باشند. تنها راه پیدا کردن کلمات کلیدی مراجعه به آگهی استخدام است.

۱۵- از عبارات منسوخ استفاده نکنید

در سال ۲۰۱۹ هستیم و دیگر هیچ کارگذاری از شما توقع ندارد در قسمت بالای رزومه خود واژه رزومه را تایپ کنید و یا در انتها بنویسید منابع موجود هستند زیرا هر دوی این‌ها از بدیهیات هستند. همچنین عبارت‌هایی مانند «Duties included» یا «Responsibilities» که معمولا درباره سوابق شغلی اطلاعات می‌دهند، باید حذف شوند.

۱۶- از شکست‌های خود نیز بگویید

داستان شکست‌های شما آخرین چیزی است که استخدام کنندگان انتظار دارند در رزومه مشاهده کنند. اگر یکی از شکست‌های خود را در رزومه کاریتان بگنجانید، نتیجه خوبی خواهید گرفت. اما در انجام این کار باید مراقب باشید. هدف از این کار جلب توجه است که می‌تواند استخدام کننده را نسبت به خواندن رزومه شما پشیمان و یا علاقمند کند.

داستان کوتاهی از شکست یک پروژه کاری که با یکی از کارفرمایان قبلی خود انجام داده‌اید، به اشتراک بگذارید. سپس درباره تلاش خود برای حل مسئله توضیحاتی بدهید، و مدت زمانی که صرف آن کردید و نتیجه حاصل را عنوان کنید. استفاده از یک شکست کاری به عنوان نمونه کافی است. دقت داشته باشید که در انجام این کار زیاده روی نکنید.

با این کار استخدام کننده تصور می‌کند احتمال اینکه شما دومرتبه مرتکب همان اشتباه شوید بسیار کم خواهد بود و این می‌تواند به عنوان یک امتیاز برای شما تلقی شود.

۱۷- رزومه خود را با توجه به شغل مورد نظر سفارشی کنید

۳۶٪ کارفرمایان رزومه‌هایی را که با آگهی آنها مطابقت ندارند را نادیده می‌گیرند. خبر خوب این است که لازم نیست کل رزومه خود را برای هر عنوان شغلی که درخواست می‌کنید تغییر دهید. به نکات زیر توجه کنید:

  • مهارت‌های خاص و کلمات کلیدی موجود در آگهی استخدام را، در رزومه خود بولد کنید.
  • از اصطلاحات استفاده شده در آگهی استخدام کمک بگیرید. مانند، Photoshop CS6 یا نماینده خدمات مشتریان.
  • سابقه کار و مهارت‌های نامرتبط را از رزومه حذف کنید.

۱۸- مهارت‌های ارتباطی خود را عنوان کنید

این مهارت‌ها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید برای کارفرمایان اهمیت دارند. رابطه بازار کار با تازه فارغ التحصیلان نسبت به قبل بهتر شده است، اما بسیاری از کارفرمایان احساس می‌کنند نیروی کار فعلی به اندازه کافی از مهارت‌های لازم برای پیشرفت شغلی برخوردار نیست.

بر اساس نظرسنجی Career Builder از ۲،۱۸۶ استخدام کننده و متخصص منابع انسانی، اکثر متقاضیان فاقد مهارت‌های زیرهستند:

  • Problem solving حل مسئله ۴۸٪-
  • Leadership رهبری ۴۲٪-
  • Teamwork کار تیمی ۳۹٪
  • Written and verbal communication ارتباط کتبی و کلامی : ۳۷٪
  • Creative thinking تفکر خلاق: ۳۵٪

سعی کنید این مهارت‌ها را در رزومه خود بگنجانید. ژاکلین وست لیک از موسسه شغل هاپ می‌گوید: “با نشان دادن ابعاد پنهان شخصیت خود نظر استخدام کنندگان را به خود جلب کنید. مثلا با اضافه کردن یک نقطه بولت دار طنز آمیز مانند “جلوگیری از خواب آلودگی شرکت کنندگان در جلسات کسل کننده از طریق حس شوخ طبعی”

قالب رزومه مدرن

۱۹- بازی با عادتهای اجتماعی استخدام کننده

Career Builder بیش از ۲۰۰۰ استخدام کننده را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که ۶۰٪ آنها از رسانه‌های اجتماعی برای بررسی متقاضیان استفاده می‌کنند. اگر در زمینه‌های شغلی زیر کار می‌کنید، پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی شما بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

  • IT : 76%
  • فروش: ۶۵٪
  • خدمات مالی: ۶۱٪

بهتر است پروفایل‌های خود را از حالت عمومی خارج کنید. براساس تحقیقات دو پنجم کارفرمایان با متقاضیانی که در رسانه‌های اجتماعی فعالیت ندارند مصاحبه نمی‌کنند. اکنون که این را واقعیت را می دانید، می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

حتما بخوانید: ۱۰ گام برای دریافت ویزای دانشجویی و اپلای کردن (آمریکا) که باید بدانید!

لینک، لینکدین و سایر پروفایلهای مربوط به رسانه‌های اجتماعی خود را در رزومه خود قرار دهید. اگر بلاگر هستید، صفحه پروفایل خود را لیست کنید تا استخدام کنندگان بتوانند مقالات شما را مطالعه کنند. هر چیزی که ممکن است اعتبار آنلاین شما را افزایش دهد را به رزومه خود اضافه کنید.

۲۰- با کارفرما ارتباط برقرار کنید

برای مصاحبه اطلاعاتی با استخدام کنندگان از طریق ایمیل اقدام کنید. و پرسش‌های خود را درباره شرکت و موقعیت شغلی مورد نظر مطرح کنید.

اگر اطلاعات تماس شرکت را ندارید یا زمان لازم برای این کار وجود ندارد، بصورت آنلاین درباره آنها تحقیق کنید. اطلاعیه‌های مطبوعاتی اخیر و وب سایت شرکت را مطالعه کنید تا از فرهنگ سازمانی و نیازهای آنها مطلع شوید. اطلاعاتی که شما در این تحقیق بدست می‌آورید می‌تواند در نوشتن رزومه به شما کمک کند.

۲۱-چگونه می‌توان رزومه خود را از طریق نوشتار تقویت کرد

۱-استفاده از کلمات قدرتمند

حتما می‌دانید استفاده از کلمات قدرتمند و تاثیر گذار، مهارت‌ها و دست آوردهای شما را پر رنگ تر جلوه می‌دهد. اما ممکن است در انتخاب این کلمات دچار مشکل شوید. برخی از کلمات قدرتمند شایستگی‌های شما را به اندازه کافی نشان نمی‌دهند، بعضی دیگر نیز ممکن است برای رزومه مناسب نباشند. لیست کلمات قدرتمند را در اینجا برای دانلود قرار دادیم.

۲- دستاوردهای خود را توصیف کنید، اعداد به تنهایی کافی نیستند

استفاده از اعداد و درصد‌ها تنها راه توصیف دست آوردهای شما نیست.

” Supervised a team of 5 developers” اطلاعات زیادی را به خواننده منتقل نمی‌کند، بنابراین باید زمینه کاری و نوع پروژه را نیز به آن اضافه کنید.

اضافه کردن اطلاعات در مورد بخش کاری، پروژه‌ها، محصولات یا خدمات، مشتریان و اهداف تیم به ایجاد یک تصویر کامل از موفقیت‌های شما کمک خواهد کرد. نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • Recognized Top Seller of XYZ invoicing software for 4 consecutive months
  • Developed ABC iOS travel app 3 months ahead of deadline
  • Created B2B sales training program for pharmaceutical marketers

۳- از فعل‌های درست استفاده کنید

از فعل‌های زمان حال برای مشاغل گذشته و فعل‌های گذشته برای شغل فعلی خود استفاده نکنید. این نکته ممکن است ساده به نظربرسد اما متقاضیان بسیاری آن را رعایت نمی‌کنند.

ممکن است برخی از استخدام کنندگان متوجه این موضوع نشوند. اما شما نمی‌توانید attention to detail را به عنوان مهارت‌های خود توصیف کنید، و انواع اشتباهات املایی و دستوری را در رزومه خود داشته باشید.

قالب رزومه درخشان ساده

۲۲-نکات ارسال رزومه

  1. رزومه خود را روز دوشنبه (اول هفته) ارسال کنید: براساس یک مطالعه انجام شده در Bright.com متقاضیانی که روز دوشنبه (اول هفته) رزومه خود را ارسال می‌کنند، بیشتر برای مصاحبه انتخاب می‌شوند. و رزومه‌هایی که روز شنبه (آخر هفته) ارسال می‌شوند اغلب پذیرفته نمی‌شوند و تقریبا حدود ۱۴% آنها برای استخدام انتخاب می‌شوند.
  2. از یک معرف کمک بگیرید: اگر یک شخص دیگر ضامن شما شود نتیجه بهتری خواهید گرفت. شانس استخدام کسانی که توسط یک ضامن معرفی می‌شوند ۵۵٪ بیشتر از سایرین است. این می‌تواند انگیزه‌ای برای بهبود مهارت‌های شبکه شما باشد. با دوستان خود، یا مرکز شغلی دانشگاهتان تماس بگیرید و کسی را به عنوان معرف پیدا کنید.
  3. از نام گیرنده استفاده کنید: نتایج نظرسنجی Career Builder نشان می‌دهد که ۸۴٪ متقاضیان تلاشی برای پیدا کردن نام استخدام کننده نمی‌کنند. بنابراین اگر بتوانید از نام استخدام کننده استفاده کنید یک قدم از سایر متقاضیان جلوتر خواهید بود. علاوه بر این، استفاده از عبارت‌های کلی مانند “مدیر منابع انسانی عزیز” نشان می‌دهد که رزومه شما برای شغل مورد نظر سفارشی نشده است.

۲۳-پیگیری را فراموش نکنید

استخدام کنندگان رزومه‌های بسیاری را دریافت می‌کنند. بنابراین حتی اگر رزومه شما چشمگیر باشد، ممکن است دیده نشود. به همین دلیل شما باید رزومه خود را پیگیری کنید.

دو تا سه روز بعد از ارسال ایمیل رزومه، یک ایمیل پیگیری کوتاه ارسال کنید. مجددا علاقه خود را نسبت به همکاری با آنها عنوان کنید و بپرسید که آیا استخدام کننده فرصتی برای خواندن درخواست شما داشته است یا خیر.

۲۴-بسیار کاربردی

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست