رزومه کاری

روش نوشتن مهارت های کاربردی نرم افزاری در رزومه های بین المللی

گاما

در عصر اطلاعات و فناوری امروز، جای تعجب نیست متقاضیانی که مهارت های رایانه‌ای قدرتمندی دارند نسبت به افرادی که چنین مهارت هایی ندارند به مراتب با موقعیت ‌های شغلی بیشتری روبرو شوند. از لپ تاپ‌ ها گرفته تا سیستم‌های POS و از اسکنرهای RFID گرفته تا تلفن ‌های همراه، امروزه تقریباً در هر شغلی لازم است که دست در دست تکنولوژی پیش بروید.

برای اطمینان از اینکه مهارت رایانه‌ای که در رزومه کاری خود دارید همان چیزی است که مدیران استخدام دنبالش هستند، مطلب امروز ما را بخوانید. این راهنما به شما در اضافه کردن مهارت‌ های رایانه‌ای مناسب کمک می کند و بیشتر از ۵۰ نمونه مهارت کامپیوتری مهم هم در اختیارتان قرار می دهد.

مهارت های رایانه‌ای چیست؟ چرا مهارت ‌های رایانه‌ای مهم هستند؟

مهارت‌ های رایانه‌ای توانایی استفاده از رایانه‌ ها و فناوری ‌ها به صورت کارآمد است.

در عصر تکنولوژی، مهارت ‌های رایانه‌ای تان می‌تواند هنگام درخواست کار جدید شما را از بقیه متمایز کند. اگر خوب فکر کنید به ندرت موقعیت‌هایی پیدا می کنید که عاری از فناوری باشند. حتی مشاغلی مثل کشاورزی، طراحی فضای باز و خدمتکاری ساختمان که به طور سنتی نیازی به رایانه نداشته‌اند، حالا از فناوری برای بازاریابی، حسابداری و رزرو استفاده می‌کنند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

هر موقعیت حرفه‌ای نیاز به استفاده از فناوری خاصی از سخت افزار گرفته تا برنامه‌ های رایانه‌ای دارد. به همین ترتیب، هر حرفه‌ای مجموعه ای بی نظیر از مهارت‌ های رایانه‌ای با سطح مهارت‌ های مختلفی دارد. پیدا کردن تناسب مناسب بین آنچه نیاز است و آنچه متقاضی از آن برخوردار است تنها ماموریت مدیران استخدام موقع پیدا کردن کارمند جدید است. اگر مدیر استخدام بتواند شخصی را پیدا کند که تمام مهارت ‌های رایانه‌ای لازم را داشته باشد، دیگر نیازی به صرف زمان و هزینه زیادی برای آموزش نخواهد داشت، این بدان معنی است که سرمایه‌گذاری آن‌ها در استخدام سریع تر جواب خواهد داد.

اما مدیران استخدام از کجا متوجه می‌شوند که شما مهارت ‌های لازم مورد نظر آن‌ها را دارید؟

اول و مهمتر از همه این است که مدیران استخدام به رزومه شما نگاه می‌کنند. به طور معمول، مدیران استخدام بیش از ۶ ثانیه برای بررسی یک رزومه وقت نمی‌گذرانند و در طی این مدت آنها به دنبال این هستند که ببینند آیا مهارت ‌های رایانه‌ای مورد نیازشان در رزومه هست یا نه.

به عنوان یک جویای کار، وظیفه شما این است که بدانید مهارت ‌های رایانه‌ای لازم هر شغلی چیست. همچنین وظیفه شماست که این مهارت ‌های رایانه‌ای را در رزومه کاری خود به نحوی برجسته کنید.

انواع مهارت ‌های رایانه‌ای (نمونه‌های رزومه)

مهارت ‌های رایانه‌ای را می توان به دسته‌ها و سطوح مختلف تقسیم کرد. قبل از اینکه در مورد چگونگی گنجاندن مهارت ‌های رایانه ای در رزومه کاری‌تان صحبت کنیم، بیایید با هم دسته‌ بندی ‌های اساسی مهارت های رایانه‌ای را پیدا کرده و سطح مهارت شما را ارزیابی کنیم.

دسته ‌بندی‌های مهارت

مهارت ‌های رایانه‌ای را می‌توان به ۱۳ دسته اصلی تقسیم کرد.

  1. تایپ کردن – روند نوشتن یا وارد کردن متن، به طور معمول با استفاده از صفحه کلید
  2. موس – گشتن در یک صفحه دو بُعدی با اشاره‌گر، موس مستقل، تاچ پد یا صفحه لمسی
  3. اینترنت – استفاده از اینترنت برای مرور و تحقیق
  4. پست الکترونیک – استفاده از متن برای مکاتبه با سایر کاربران از طریق اینترنت با استفاده از یک برنامه کاربردی ایمیل یا مرورگر
  5. سخت افزار – عناصر فیزیکی فناوری، از جمله صفحه کلید، کیس‌، کابل، صفحه نمایش و تاچ پد
  6. سیستم‌های‌ عامل – نرم افزار حیاتی و سطح پایین که از همه برنامه‌های کاربردی دیگر پشتیبانی می‌کند
  7. پردازش کلمه – استفاده از یک برنامه ویرایش متن مانند Notepad یا Word برای نوشتن و تغییر متن.
  8. ارائه‌ها – ایجاد ارائه بصری سرگرم کننده با استفاده از برنامه‌هایی مانند Prezi و PowerPoint
  9. گرافیک – ایجاد و دستکاری عناصر بصری
  10. چند رسانه‌ای – استفاده از صدا، تصاویر و فیلم برای ایجاد عناصر چند وجهی
  11. صفحه گسترده – استفاده از برنامه‌های کاربردی مانند اکسل، برای وارد کردن، ویرایش، محاسبه و دستکاری اعداد و داده‌ها
  12. بانک‌های اطلاعاتی – ذخیره شماره‌ها و داده‌ها در یک مکان مرکزی
  13. برنامه نویسی – استفاده از زبان‌های برنامه نویسی برای نوشتن، ویرایش و دستکاری برنامه‌های نرم افزاری

سطح مهارت

برای ارزیابی سطح مهارت رایانه ای یک کاندیدای شغلی از ارزیابی‌های بسیاری در بازار کار استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین آنها رقابت‌ها و ارزیابی‌های بین المللی برای مدارس است که با نام ICAS نیز شناخته می‌شود. ارزیابی فناوری ‌های دیجیتال ICAS مهارت‌ و دانش را در دسته‌ های فناوری فوق ارزیابی می‌کند و سپس سطح مهارت شما را با استفاده از رتبه نامه‌ای بین A و H درجه بندی می‌کند.

سیستم رتبه بندی‌ مورد استفاده اکثر مدیران استخدام با آن آشنایی دارند به سادگی مهارت ‌های رایانه‌ای شما را به عنوان مقدماتی، پایه، متوسط یا پیشرفته رتبه بندی می‌کند. ما هر یک از این دسته‌ها را مرور و نمونه هایی از دانش مورد انتظار از شما برای هر یک را هم ارائه می کنیم.

مهارت ‌های مقدماتی رایانه

مهارت ‌های مقدماتی رایانه شامل تایپ و استفاده از موس است. به دست آوردن مهارت ‌های مقدماتی رایانه بدان معنی است که شما هیچ تجربه و آموزشی در رایانه نداشته یا کمترین تجربه و آموزش را در رایانه دارید. در سطح مقدماتی مهارت رایانه، باید بتوانید:

  • اجزای اصلی یک رایانه را بشناسید (صفحه کلید، موس، نمایشگر و غیره)
  • بدانید میله‌های بار چیست
  • اسناد را ایجاد، ذخیره و حذف کنید
  • عملکرد چاپ را اجرا کنید
  • آیکون‌ها را بشناسید (صدا، اینترنت، ویدیو و غیره)

مهارت ‌های پایه ‌رایانه

یک سطح بالاتر از سطح مقدماتی، سطح پایه است. در اختیار داشتن مهارت ‌های رایانه‌ای پایه نیاز به تجربه کمی در کامپیوتر، از جمله درک پایه پست الکترونیک، پردازش کلمه، گرافیک و صفحه گسترده دارد. در سطح پایه مهارت رایانه، باید بتوانید:

  • با استفاده از یک برنامه کاربردی پردازش کلمه بتوانید متن را نوشته، ویرایش کرده و یا اصلاح کنید
  • صفحات گسترده را ایجاد و قالب بندی کنید
  • ارائه‌های اولیه را ایجاد کنید
  • بدانید که چگونه پست الکترونیک را باز ارسال یا cc کنید
  • نحوه جستجو، ارزیابی نتایج جستجو و بارگیری اطلاعات از طریق اینترنت را بدانید

مهارت ‌های متوسط رایانه

مهارت ‌های رایانه‌ای متوسط بر سطح پایه مهارت طراحی می‌شوند. مهارت ‌های رایانه‌ای متوسط نیاز به یک مقدار متوسط از تجربه قبلی رایانه‌ای از جمله درک متوسط سیستم‌های عامل، پردازش متن، گرافیک، صفحه گسترده و پایگاه داده دارد. در سطح متوسط تسلط بر رایانه، شما باید بتوانید:

  • بدانید سیستم‌ عامل چیست
  • طرز استفاده از فلش درایو و کارت حافظه را بلد باشید
  • بدانید که چگونه می‌توانید لینک‌ها و جداول را در برنامه‌های پردازش کلمه قرار دهید
  • بدانید که چگونه پیوندها و فیلم‌ها را در ارائه قرار دهید
  • طرز استفاده از CD، DVD و پخش mp3 را بلد باشید
  • امضای خود را اصلاح کرده، اسپم ها را تشخیص داده و مرتب سازی کنید و هنگام استفاده از پست الکترونیک قالب‌های پرونده را بشناسید
  • مرتب سازی پیچیده انجام دهید، فیلترها را اعمال کنید و از دیدگاه‌های مختلف در صفحه گسترده و پایگاه‌های داده استفاده کنید.

مهارت ‌های پیشرفته یارانه

سطح نهایی مهارت، مهارت ‌های پیشرفته رایانه‌ای است. در این مرحله، شما قادر خواهید بود تا از پردازش کلمه، پست الکترونیک، اینترنت و صفحات گسترده به صورت کامل استفاده کنید. همچنین شروع به درک اصول پایه توسعه نرم افزار و برنامه‌نویسی می کنید. در سطح پیشرفته مهارت رایانه، باید بتوانید:

  • بفهمید قطعات سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر چیست
  • عملیات پیچیده، قالب بندی و جداول را در برنامه‌های پردازش کلمه انجام دهید
  • عناصر چندرسانه‌ای را در ارائه‌ها ادغام کنید
  • با استفاده از پست الکترونیک لیست‌های توزیع و انتقال پیشرفته کامل فایل‌ها را ایجاد کنید
  • عبارات «شرطی» ایجاد کنید، نمودارها / جدول‌های پیچیده ایجاد کنید و از توابع پیچیده مانند ماکرو و VLOOKUP در صفحه گسترده استفاده کنید
  • درک مقدماتی‌ از اصول و مفاهیم برنامه نویسی داشته باشید

مهارت ‌های رایانه‌ای خود را از کجا و چگونه در رزومه خود بگنجانید؟

مهارت های رایانه شما به جای اینکه فقط در یک قسمت رزومه نشان داده شود باید در کل رزومه‌تان گنجانده شود. هنگامی که مدیران استخدام یک رزومه را مرور می‌کنند، از بالا به پایین هر بخش را نگاهی اجمالی می‌اندازند، به همین دلیل مهم است که مهارت ‌های رایانه خود را در این ۳ قسمت اصلی قرار دهید: خلاصه حرفه‌، مهارت ‌های کلیدی و بخش‌های تجربه.

اگر مشغول نوشتن رزومه هستید پیشنهاد می‌کنیم از برنامه ساختن روزمه رایگان و آسان استفاده کنید. هنگام استفاده از الگوی رزومه کاری، تمام بخش‌ها و قالب بندی برای شما فعال می شود و تنها کاری که باید انجام دهید پر کردن آن با محتوای جذاب و غنی است.

بخش خلاصه حرفه

در بالای رزومه‌تان، زیر سرتیتر و اطلاعات تماس، یک بخش خلاصه حرفه آمده است. این بخش را می‌توانید «خلاصه حرفه» یا «خلاصه» عنوان کنید؛ اما از نامگذاری آن با عنوان «هدف» خودداری کنید. نوشتن عبارت هدف یک شیوه نگارش رزومه به شیوه قدیم است و بندرت در بازار کار امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بخش خلاصه حرفه شما به طول ۳-۱جمله خواهد بود. این بخش باید عنوان، سالهای تجربه و مهارت ‌های برترتان را شامل شود که شما را از بقیه متمایز می‌کند.

اگر از روزمه‌سازهای «True Red»، «Doppio» و «Large» استفاده می‌کنید، قالب‌های رزومه دارای بخش‌های خلاصه حرفه هستند که اطمینان پیدا شده برجسته باشند.

مثالی از رزومه خلاصه حرفه:

رزومه خلاصه حرفه

بخش خلاصه مهارت‌ها

پس از خلاصه حرفه‌تان، بخش «خلاصه مهارت» آمده است. عناوین جایگزین برای این بخش می‌تواند «مهارت ‌های فنی»، «مهارت ‌های کلیدی» یا «صلاحیت‌های اصلی» باشد.

بخش مهارت ‌های شما باید به صورت لیست نوشته شود. بسته به میزان مهارت ‌هایی که می‌خواهید ضمیمه کنید، می‌توانید آنها را بطور جداگانه لیست کرده یا دسته بندی کنید. در حالت ایده آل بهتر است که ۱۰ مهارت یا کمتر از هم جدا شوند. اگر مهارت هایتان بیشتر از ۱۰ تاست آنها را طبقه بندی کنید.

مثالی از رزومه خلاصه مهارت:

رزومه خلاصه مهارت

بخش تجربه کاری

بعد از خلاصه مهارت ‌هایتان، بخش تجربه ارائه می‌شود. عناوین جایگزین برای این بخش شامل «تجربه حرفه‌ای»، «تجربه کاری» و «تجربه مرتبط» می‌شود.

در بخش تجربه ابتدا باید لیست جدیدترین کارفرماهایتان نوشته شود. برای هر موقعیت حرفه‌ای، نام شرکت، عنوان کاری خود، طول دوره استخدام و ۵-۳ تا از این نشانه (•) را گذاشته و مقابلش جزئیات مسئولیت‌های روزانه خود را درج کنید. هنگام نوشتن مسئولیت‌های خود، تا آنجا که می‌توانید در آن در مورد مهارت ‌های رایانه‌ای‌تان بنویسید. با توضیح اینکه چگونه و کجا از هر کدام از این مهارت‌ها استفاده کرده‌اید، مُهر تاییدی بر مهارت ‌های رایانه‌ای خود که در بخش مهارت ‌های خود ذکر کرده‌ بودید، میزنید.

مثالی از رزومه بخش تجربه:

رزومه بخش تجربه

چه مهارت ‌های رایانه‌ای را باید در رزومه خود لحاظ کنید؟

سه مرحله بسیار آسان وجود دارد تا بفهمید چه مهارت ‌های رایانه‌ای را باید در رزومه خود بگنجانید. مهارت ‌های رایانه‌ای که در رزومه‌تان قرار می‌دهید هم به پیش زمینه و هم نوع موقعیت‌هایی که در آن دنبال کار می‌گردید بستگی دارد.

مرحله ۱: یک لیست اصلی از مهارت ‌های رایانه‌ای‌تان بسازید

هر دسته را مرور کنید و یک لیست اصلی از هر مهارت کامپیوتری که در جعبه ابزار خود دارید بسازید. وقتی دارید لیست اصلی‌تان را می‌سازید، هر مهارتی که دارید حتی اگر خیلی واضح بنظر می‌آید را بنویسید. اگرچه با توجه به حرفه شما برخی از مهارت ‌های رایانه‌ای ممکن است واضح به نظر برسد؛ اما بسیاری از مدیران استخدام هنوز می‌خواهند که لیست این مهارت‌ها را خودشان به چشم ببینند.

نکته مهم این است که هرگز مهارت یارانه‌ای که با آن راحت نیستید را ذکر نکنید. اگر اسمی از آن ببرید، مدیران استخدام از شما توقع دارند بتوانید با آن کار کنید. اگر نگران هستید که مدیران استخدام سطح مهارت شما را خیلی دست بالا یا دست پایین بگیرند، در کنار لیست مهارت‌تان گزینه‌های «مقدماتی»، «پایه»، «متوسط» و یا «پیشرفته» را اضافه کنید.

مثال پست شغلی (با مهارت ‌های برجسته):

پست شغلی (با مهارت ‌های برجسته)

مرحله۲: بفهمید که برای این شغل چه نوع مهارت ‌های رایانه‌ای لازم است

هنگام درخواست موقعیت جدید، ابتدا باید مهارت ‌های رایانه‌ای مورد نیازش را شناسایی کنید. برای فهمیدن این موضوع، شرح وظایف شغل را مرور کنید و مواردی که مربوط به یک فناوری، نرم افزار یا برنامه است را برجسته کنید.

بعد لیستی با مهارت ‌های رایانه‌ای شرح داده شده بسازید، مطمئن شوید که هر مهارت را با استفاده از همان عبارت که در توضیحات شغلی استفاده شده بنویسید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها SAS (پیشرفته) SQL
Excel هوش تجاری Power BI
MS Office Word Excel
PowerPoint Outlook

مرحله۳: لیست اصلی خود را با مهارت ‌های رایانه‌ای لازم برای هر موقعیت مطابقت دهید

مهارت ‌های رایانه‌ای که در رزومه خود می‌گنجانید باید مواردی باشد که بین لیست اصلی‌تان و لیست مهارت ‌های رایانه‌ای مورد نیاز همپوشانی داشته باشد.

نکته مهم اضافه نکردن مهارت ‌هاییست که مربوط به شغل مورد درخواستتان نیست. به عنوان مثال، اگر متقاضی موقعیت ساخت فضای باز هستید، نیازی به این نیست که برنامه نویسی کامپیوتر را بلد باشید.

بیش از ۵۰ مهارت که مدیران استخدام در رزومه‌ها دنبالشان می گردند

برای اطمینان از اینکه رزومه کاری شما همان مهارت ‌های رایانه‌ای را دارد که مدیران استخدام بدنبالش هستند، از طریق این لیست مهارت ‌های برتر رایانه مورد نیاز برای هر نوع دسته و موقعیت را بررسی کنید.

تایپ کردن پردازش کلمه مدیریت فایل‌‌های الکترونیک
ارسال پست الکترونیک جستجوی اینترنتی ارائه
ویرایش گرافیکی صفحات گسترده MS Word
MS Outlook MS PowerPoint MS Excel

مهارت ‌های رایانه‌ای پایه

سخت افزار

کابل کشی سرورها تعمیر صفحه نمایش
عیب یابی سخت افزاری شبکه سازی A/V نصب

نرم افزار

توسعه نرم افزاری توسعه کامل سیستم رایانه توسعه وب
Java JavaScript HTML
CSS .NET Agile توسعه
Python COBOL C++
دستکاری گرافیکی قالب‌بندی اسناد Adobe Photoshop
Adobe Illustrator Adobe InDesign CorelDRAW
Microsoft Publisher AutoCAD Art Design

طراحی گرافیک و پردازش کلمه

صفحات گسترده و پایگاه‌های داده

MS Excel تجزیه و تحلیل داده MATLAB
SAP BI Excel Macros VLOOKUP
آمار بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای جداول محوری

پشتیابی IT

مدیریت سرور مشتری عیب یابی تشخیص فنی
پشتیانی شبکه مدیریت سیستم راه‌اندازی مجدد کلمات عبور

بازاریابی

بازاریابی دیجیتال بازاریابی رسانه اجتماعی تبلیغات پرداخت با یک کلیک
طراحی گرافیک UI/UX طراحی MailChimp
تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل تبلیغات فیسبوک WordPress

چگونه مهارت ‌های جدید کامپیوتری یاد بگیریم؟

نگران این هستید که مهارت ‌های رایانه‌ای لازم برای یک موقعیت شغلی را ندارید؟ خب، اگر این طور است باید بدانید ابزارهای زیادی برای راه انداختن کارتان وجود دارد.

گزینه اول ثبت نام در یک دوره در مدرسه یا کتابخانه محلی است. بسیاری از کتابخانه‌های عمومی مهارت ‌های اولیه رایانه را برای مبتدیان آموزش می‌دهند، بنابراین از شعبه محله‌تان بپرسید که دوره بعدی چه زمانی برگزار می‌شود. اگر پیشرفته‌تر هستید، ثبت نام در یک دوره صدور گواهینامه فنی در دانشگاه محل‌تان را در نظر بگیرید. این دوره ها ارزان تر هستند و به زمان کمتری نسبت به یک برنامه درجه کامل نیاز دارند.

گزینه دوم استفاده از یک بستر آنلاین است. بسیاری از دوره‌های رایگان و ارزان مهارت ‌های رایانه ای، از فیلم های YouTube گرفته تا بسترهای یادگیری الکترونیک مانندLynda ، Udemy و Skillshare وجود دارد. اما مطمئنا قبل از استفاده از چنین مواری باید در مهارت مقدماتی کامپیوتر مثل جستجو در اینترنت و تایپ کردن تسلط داشته باشید.

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست