رزومه

بهترین روش نوشتن تجارب کاری در رزومه زبان انگلیسی

گاما

اگر خلاصه حرفه‌ای را بعنوان پیش غذا در نظر بگیریم، تجربه کاری نقش غذای اصلی را خواهد داشت. استخدام کنندگان و مدیران منابع انسانی تاریخچه کاری شما را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند تجربه کاری لازم برای شغل مورد نظر را دارید. آنها تجربه کاری شما را با سایر متقاضیان مقایسه می‌کنند و بهترین گزینه را برای شرکت خود انتخاب می کنند. سابقه کار شما به کارفرما نشان می‌دهد که چه نوع کارمندی هستید.

چه چیزهایی را در بخش تجربه کاری رزومه خود بگنجانید؟

نحوه نگارش تجارب کاری به سابقه کاری شما بستگی دارد. ما به شما آموزش می‌دهیم که چطور به عنوان یک فارغ التحصیلان تازه کار یا متخصص جوان بخش تجارب کاری خود را بنویسید.

۱- تجربه کاری فارغ التحصیلان تازه کار

برای یک تازه فارغ التحصیل بعد از پیدا کردن شغل نوشتن سابقه کاری سخت‌ترین کار ممکن خواهد بود.این افراد نمی‌خواهند به عنوان یک فرد بی تجربه در نظر گرفته شوند به همین علت ممکن است بخواهند درباره شغل‌های پاره وقت و دانشجویی خود توضیحاتی ارائه بدهند.

روی مهارت‌هایی تمرکز کنید که می‌توانید آنها را به موقعیت شغلی خود تعمیم دهید

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

مهارت‌های قابل تعمیم به شغل مورد نظر در کنار تجربیات کارآموزی بهترین مواردی هستند که تازه فارغ التحصیلان می‌توانند در رزومه خود قرار دهند. دقت کنید که این اطلاعات باید با شغل مورد نظر مرتبط باشند. به عنوان مثال، اگر بعنوان ویرایشگر در روزنامه دانشگاه خود فعالیت داشته‌اید، مهارتهای مدیریتی خود را در رزومه خود بگنجانید. همچنین بر توانایی‌های تحقیقاتی و ارتباطی خود نیز تاکید کنید.

از عناوین شغلی مناسب استفاده کنید

سعی کنید در توصیف شغل‌های قبلی خود از عناوین مناسب‌تر استفاده کنید برای مثال اگر به عنوان پرستار کودک کار می‌کردید، می‌توانید از “Child Care Manager” برای عنوان شغلی خود استفاده کنید و سپس در مورد دستاوردهای خود در ارائه فعالیت‌های آموزشی و تفریحی به کودکان توضیح دهید.

تجربیات مرتبط به موقعیت شغلی را عنوان کنید

ممکن است وسوسه شوید که همه جزئیات سابقه کار و پروژه‌های درسی خود را بنویسید. اما باید بدانید که کارفرمایان بدنبال کسانی هستند که می‌توانند در خارج از فضای درس و مدرسه نیز موفق باشند. تجربه کارآموزی، فعالیت‌های داوطلبانه و موقعیت‌های شغلی موقتی، در صورتی که با شغل شما در ارتباط باشند می‌توانند در رزومه گنجانده شوند.

۲- تجربه کاری متخصصان جوان

اگر حداقل یک سال سابقه کاری رسمی دارید می‌توانید اطلاعات مربوط به دوره‌های تحصیلی، معدل و کارآموزی خود را حذف کنید، کارهای داوطلبانه و نکات جانبی دیگر را می‌توانید در یک بخش جداگانه با عنوان، “Other Work” یا “Volunteer Work” مطرح کنید. تمرکز شما باید بر سابقه کاریتان باشد.

اگر در عرض ۱۰ سال گذشته در زمینه IT فعالیت داشته‌اید فقط درباره ۵ سال اخیر آن بنویسید. اگر در شرکت ترفیع شغلی گرفتید، آخرین پست خود را به عنوان تیتر بنویسید، سپس موقعیت‌های شغلی قبلی را به صورت نقاط بولت دار لیست کنید.

۳- تجربه کاری مدیران و اعضای هیئت رئیسه

دونا سووی ، نویسنده رزومه و استخدام کننده، می‌گوید: “استخدام کنندگان تمایل به دانستن اطلاعات شغلی بیشتری درمورد مدیران دارند، بسته به سطح شغلی، آنها باید سه تا هفت سال از سابقه شغلی خود را در رزومه بگنجانند”

در سطح مدیریت، کارفرمایان به دنبال گزینه‌ای هستند که با حداقل آموزش بیشترین سود را برای شرکت داشته باشد. آنچه برای آنها مهم است، زمانی که برای مشاغل قبلی خود صرف کرده‌اید نیست، بلکه موفقیت‌ها و درست آوردهای شماست.

تا چه اندازه باید سابقه کاری خود را در رزومه تشریح کنید؟

برای این پرسش هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. می‌توانید به آگهی استخدام توجه کنید و ببینید که واقعا چقدراطلاعات لازم است. اما اگر در آگهی حد و حدودی مشخص نشده باشد چطور؟ من با برخی از کارشناسان استخدام در این مورد صحبت کردم .

نظر کارشناسان استخدام

متیو بور، کارشناس منابع انسانی و موسس مرکز مشاوره Burr می‌گوید: “به طور کلی، سابقه اشتغال شما باید شامل سه موقعیت شغلی اخیر شما باشد. اما اگر شغل خود را هر یک یا دو سال تغییر داده باشید، ممکن است لازم باشد تعداد بیشتری را ارائه کنید”

کارن بندر، مشاور منابع انسانی در مرکزمشاوره Stony Acres، مدت زمان خاصی را مشخص نمی‌کند. او می‌گوید: “کارفرمایان می‌خواهند آنقدر از سابقا شعلی شما بدانند که عمق تجربه شما را درک کنند. البته متقاضیان با تجربه، فقط در صورتی باید تمام سابقه شغلی خود را عنوان کنند که با شغل مورد نظر مرتبط باشند. ”

برخی از استخدام کنندگان بر این باورهستند که حذف موقعیت‌های شغلی ۵ تا ۱۰ سال اخیر ممکن است به ضرر شما باشد. بنابراین بهتر است موقعیت‌های قبلی خود را در یک قسمت جداگانه با عنوان “Earlier Career,” قرار دهید و عناوین شغلی، نام شرکت و مدت زمان اشتغال خود را مشخص کنید. نیازی نیست در مورد دستاوردها و وظایف خود توضیح دهید.

کدام یک از انواع رزومه برای تجربه کاری مناسب تر است: مهارت محور، ترتیبی یا ترکیبی؟

هر نوع رزومه بسته به شرایط شخصی شما می‌تواند مفید باشد.

۱-رزومه ترتیبی Chronological Resume

در این رزومه جدیدترین موقعیت شغلی باید در بالای فهرست عناوین شغلی قرار گیرید. رزومه‌های ترتیبی، محبوب ترین نوع رزومه هستند و پیشرفت شغلی افراد را در گذر زمان نشان می‌دهند. از این نوع رزومه فقط در صورتی استفاده کنید که تجربه حرفه‌ای طولانی و کاملی دارید.

۲- رزومه مهارت محور Functional Resume

در این نوع رزومه دستاوردها و جزئیات اشتغال شما از هم جدا می‌شوند. کلیه دستاوردها و مهارت‌ها با توجه شغل مورد نظرشما طبقه بندی خواهند شد، در حالی که در قسمت سابقه کاری فقط نام شرکت و مدت زمان همکاری مشخص می‌شود.

از آنجا که این قالب به جای عناوین شغلی قبلی شما بر مهارت‌های شما تمرکز می‌کند، برای فارغ‌التحصیلان تازه کار با تجربه محدود و یا افرادی که دارای سابقه کاری ناکافی هستند، مناسب است.

۳- رزومه ترکیبی Hybrid

قالب رزومه ترکیبی انعطاف پذیر است، بنابراین می‌توانید آن را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنید. در این رزومه‌ها، خلاصه حرفه‌ای شما بعد از لیست مهارت‌ها و دستاوردهای شما قرار می‌گیرد. این رزومه اغلب برای رزومه‌های مدیریتی مناسب است.

حتما بخوانید

چه مواردی را می توان در بخش سوابق کاری قرار داد

در اینجا مؤلفه‌های مختلفی که باید در بخش‌ سابقه کاری گنجانده شوند را مشاهده می‌کنید:

  • عنوان شغلی: برای جلوگیری از ابهام، عنوان شغلی خود را به صورت کامل و شفاف ذکر کنید. به جای ” ASL interpreter” بنویسید “American Sign Language Interpreter” و به جای “ADA” از “Assistant District Attorney” استفاده کنید.
  • محل اشتغال: شهر و ایالتی که در آن مشغول به کار بوده‌اید را عنوان کنید.
  • نام شرکت: مانند عنوان شغلی، باید از نام کامل کارفرمای خود به جای شکل اختصاری آن استفاده کنید.
  • مدت اشتغال: شامل ماه و سال می‌شود.
  • شرح مختصر شغل (اختیاری): در یک جمله شغل خود را خلاصه کنید.

نحوه نوشتن نقاط بولت دار در بخش تجارب کاری

دستاوردها Accomplishments

دستاوردهایی که با مهارت‌های ذکر شده در توضیحات شغلی مرتبط هستند را ذکر کنید. جیل گوگینو پانته، مدیر مرکز شغلی کالج آلفرد لرنر در دانشگاه دلاور پیشنهاد می‌کند:

“به وب سایت و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت نگاهی بیندازید تا درباره ارزش‌ها ، مأموریت‌ها و اهداف آن اطلاعات بدست آورید. به عنوان مثال، اگر یک شرکت بدنبال متقاضیانی است که دارای سابقه خدمات به مشتریان درخشان باشند، نقاط بولت دار شما باید در زمینه خدمات به مشتریان باشد. ”

ابتکار عمل خود را نمایش دهید

سوزان رانفورد از نیویورک جابز بر این باور است که دست آوردهایی مانند مثالهای زیر را باید در رزومه خود قرار دهید:

” دستاوردهایی مانند بالا بردن در آمد شرکت، یا ساده سازی یک فرآیند باید از نقاط بولت دار رزومه شما باشند. استخدام کنندگان بدنبال متقاضیانی هستند که دارای سابقه خلاق و عمل گرا باشند. ”

برای مثال:

” “Chaired a committee in the Human Resources department that centralized job functions and eliminated unnecessary tasks, yielding over 7,000 saved man hours per year.”

نمایش ابتکار عمل محدود به صرفه جویی در وقت یا کسب درآمد بیشتر برای شرکت نمی‌شود. فعالیت شما به عنوان یک فریلنسر یا انجام فعالیت‌های اضافی بر سازمان نیز نمونه‌هایی از ابتکار عمل شما خواهند بود.

در حال یادگیری زبان با لذت

از توضیحات عینی و روشن استفاده کنید

یک نقطه بولت دار به شرح زیر را در نظر بگیرید:

“Several years of creative and resourceful Art teaching at Calaveras Hills School.”

این نمونه نام کارفرما را مشخص کرده است، اما جزئیات لازم را ارائه نمی‌کند. “Creative” تنها یک مفهوم ذهنی است و چیزی در مورد روشهای تدریس متقاضی یا دستاوردهای او مشخص نمی‌کند. در اینجا یک مثال بهتر را مشاهده می‌کنید:

“Supplemented subject matter textbooks with age appropriate art examples, and gained students’ attention using various teaching techniques, such as music, movies, and hands-on learning.”

این نمونه علاوه بر اینکه درباره مهارت و روش تدریس متقاضی اطلاعاتی ارائه می‌کند همچنین درباره موفقیت او در جلب توجه دانش آموزان نیز صحبت می‌کند.

در مورد آنچه انجام داده‌اید بنویسید، نه صرفا تجربه‌هایی که داشته‌اید!

سالهایی که برای یک شرکت خاص کار کرده‌اید، در قسمت سوابق کاری مشخص شده‌اند، بنابراین نیازی به تکرار مجدد آن‌ها در قسمت‌های بولت دار نیست. به جای آن، درباره همکاری‌های خود با کارفرمایان قبلی بنویسید. این چیزی است که کارفرمایان می‌خواهند درباره آن بدانند. مانند:

“Four years of experience selling various computer chips and hardware parts, with proven ability to increase sales in my territory”

سعی کنید بجای توضیح درباره توانایی فروش که هر شخصی می‌تواند داشته باشد. درباره سایر ویژگی‌های شغلی خود، مانند محصولاتی که فروخته‌اید، بنویسید. مانند:

“Spearheaded a guerrilla marketing strategy that increased SaaS subscription sales by $357,000 in one year”

مثال بالا بیانگر خلاقیت، ابتکار عمل، تخصص فروش و یک موفقیت قابل اثبات می‌باشد.

مهارت‌های به کار رفته، اقدامات انجام شده و نتایج بدست آمده را عنوان کنید

مرتضی بامبوت، موسس سایت جستجوی کارآموزی InternBlitz : “من همیشه به متقاضیان گوشزد می‌کنم روی مواردی مانند آنچه انجام داده‌‌اند، دلیل اهمیت آن و مهارتهای مورد استفاده خود تأکید کنند. این ترکیب داستان شما را روایت می‌کند و رزومه شما را تبدیل به یک رزومه موفق خواهد کرد ”

در اینجا نمونه‌ای از بامبوت مشاهده می‌کنید:

“Generated $600,000+ in pipeline over two months through 350+ cold calls a week and 15+ email campaigns to about 2500 prospects”

همچنین می‌توانید از دو ترکیب زیراستفاده کنید:

۱-نتایج – چالش – عمل

مثالی از بامبوت:

“Managed governance document to log status updates of 25+ projects spanning 5 departments by collaborating with 13 project leaders”

۲- فعل حرکتی – مهارت – نتایج

آلیسا کارپنتر، مدیر موسسه همه چیز خوب نیست و این خوب است:

Designed and implemented key account strategies with retailers that resulted in an average 6% incremental year-over-year sales increase, and reduced the marketing budget by 13%

در حال یادگیری زبان دوم

نکاتی درباره نوشتن بخش تجارب کاری

تفاوت بین بولت‌های خوب و بد

آیا با مطالعه نقاط بولت دار زیر تحت تأثیر قرار می‌گیرید؟

” Juggled multiple deadlines for three different design projects”

” Encouraged collaboration between account executives and designers”

البته که نه!

انجام همزمان چند کار و کار تیمی از مهارت‌های بسیار ضروری برای انجام تقریبا هر شغلی به شمار می‌روند. البته اشکالی ندارد اگر آنها را بولت دار کنیم. متأسفانه نحوه نوشتن این مثال‌ها صحیح نیست.

اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را در نقاط بولت دار بگنجانید، سعی کنید موقعیت‌هایی که از آنها استفاده کرده‌اید را بخاطر بیاورید:

۱-همکاری

“Motivated an eight man team of executives and designers to create a winning proposal for a major telecommunications company”

۲- چند فعالیت همزمان

“Oversaw the successful launch of three email campaigns for one premiere online course worth $3500”

از عناوین شغلی توصیفی استفاده کنید

هرگز از عناوین شغلی اغراق آمیز استفاده نکنید، اما در عین حال عناوین شغلی را با دقت انتخاب کنید طوری که تصویر مناسبی از شما ایجاد کنند. مانند:

به جای “Customer Service Specialist” از ” Credit Card Billing and Customer Service Specialist” استفاده کنید.

دستاوردهای خود را واضح و مشخص عنوان کنید

“Revamped Sykes Customer Service quality assurance checklist to improve customer satisfaction”

در این مثال صحبت از یک پیشرفت است اما میزان آن مشخص نشده است. به مثال بعدی توجه کنید:

“Revamped the quality assurance checklist of Sykes Customer Service team to improve customer satisfaction ratings by 15%”

اطلاعات کلیدی را اضافه کنید

عنوان شغلی شما ممکن است شامل کلمات کلیدی، مانند اطلاعات پروانه کسب، نرم افزارها یا مسئولیت های شما باشد. گنجاندن این اطلاعات در نقاط بولت دار ساده ترین راه برای تهیه یک رزومه کاری است. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • “Top 10% in the Dental Hygienists Licensure Exam in Texas”
  • “Improved cost-per-click of Facebook Ads for online gaming client”

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

در حال همکاری برای یادگیری

جمع بندی و 7 نکته تکمیلی

بخش تجارب کاری یکی از بخش‌های مهم و حیاتی در رزومه‌های انگلیسی زبان است که نقش اساسی در جلب توجه کارفرمایان دارد. در این بخش، شما باید تجارب شغلی، توانایی‌ها، و دستاوردهای خود را به طور موثر و جذاب توضیح دهید. در زیر چند نکته برای نوشتن بخش تجارب کاری در رزومه به زبان انگلیسی را بررسی می‌کنیم:

1. استفاده از فرمت رزومه: از فرمت معمولی برای نوشتن رزومه استفاده کنید که شامل بخش‌های مختلفی مانند اطلاعات شخصی، هدف شغلی، تحصیلات، تجارب کاری، مهارت‌ها، و موارد دیگر است.

2. توضیح تجارب کاری: شما باید تجربیات خود را به صورت خلاصه و واضح توضیح دهید. هر تجربه شغلی شامل عنوان شغلی، نام شرکت، تاریخ شروع و پایان، وظایف انجام شده، و دستاوردها و موفقیت‌های شخصی است.

3. استفاده از افعال فعال: برای توصیف وظایف و دستاوردها از افعال فعال مانند “managed”, “led”, “developed”, “implemented” و … استفاده کنید تا رزومه شما پویا و جذاب باشد.

4. مرتبط بودن با شغل مورد نظر: اطمینان حاصل کنید که تجربیات شغلی و مهارت‌هایی که ذکر می‌کنید، با شغل مورد نظر و خدمت شما در آن شغل مرتبط باشد.

5. بیان موفقیت‌ها و دستاوردها: در بخش تجارب کاری، به موفقیت‌ها، دستاوردها، و انجام پروژه‌های مهمی که در طول فعالیت‌های شغلی خود داشته‌اید، اشاره کنید.

6. انعکاس شخصیت: سعی کنید به ویژگی‌ها و ارزش‌های شخصی خود نیز اشاره کنید. این به کارفرمایان کمک می‌کند تا نگاهی دقیق‌تر به شما داشته باشند.

7. اصلاح و ویرایش: پس از نوشتن بخش تجارب کاری، آن را با دقت مورد بررسی و ویرایش قرار دهید تا از نظر گرامری صحیح و شیوه‌نامه رزومه منطبق باشد.

با اعمال این نکات، بخش تجارب کاری در رزومه شما به شکلی جذاب و موثر تر ترتیب داده می‌شود و توانایی‌ها و تجارب شما را به طور مناسب به نمایش می‌گذارد.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست