دانشگاه در سوئد

12 بهترین دانشگاه های سوئد برای دانشجویان بین المللی

گاما

سوئد یکی از زیباترین کشورهای اروپا است که تاریخی غنی و فرهنگی اصیل دارد. این کشور که روزگاری خواستگاه یکی از بزرگترین امپراتوری های قاره بوده و امروزه محل برگزاری جایزه نوبل است، یک فضای رقابتی، غنی و متنوع برای دانشجویان به ویژه دانشجویانی که از کشورهای خارجی آمده اند، فراهم می آورد. در این مقاله به بررسی بهترین دانشگاه ها در سوئد برای دانشجویان بین المللی می پردازیم.

یکی از مهم ترین خصوصیات سوئد ارتقاء جامعه از نظرگوناگونی، کیفیت و فراگیربودن آن است. درواقع این کشور امروزه به وجود برابری گسترده در جامعه خود شهرت دارد و میتوان گفت که از نظر برابری در جهان در رتبه نخست قرار دارد. این کشور همچنین خانه ی شرکت های چندملیتی در سطح جهانی است که از بین آنها می توان به IKEA، اچ اند ام، آسترازنکا، ولوو و اریکسون اشاره نمود. این بدان معنا است که دانشجویان در این کشور به یک نردبان شغلی شفاف با فرصتهای شغلی فراوان دسترسی دارند.

به علاوه این کشور به دلیل توزیع برابر ثروت، ارائه خدمات بهداشتی با بودجه عمومی در جهان شهرت یافته ضمن این که سیستم آموزشی در سوئد از نظر فنی بسیار پربار است. علاوه بر زیبایی های طبیعی خیره کننده سوئد به عنوان یکی از کشورهای اروپای شمالی، به دلایلی که ذکر کردیم جای تعجب نیست که سوئد برای دانشجویان آینده نگر جذابیت بالایی داشته باشد و آنها بخواهند که تحصیلات عالی خود را در این کشور ادامه دهند.

در این مقاله چند مورد از دانشگاه های برتر در سوئد را بررسی می کنیم که برای دانشجویان بین الملل مناسب میباشد. درحالی که اغلب دانشگاه ها تحصیلات دوره کاشناسی را کمتر به زبان انگلیسی ارائه می کنند؛ اما از ویژگی های قابل توجه دانشگاه های سوئد این است که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می توانند به دوره های بیشتری که به زبان انگلیسی تدریس می شوند دسترسی ساده تری داشته باشند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

ابتدا بهترین دانشگاههای سوئد در رتبه بندی جهانی

در زیر بهترین دانشگاه‌های سوئد و رتبه بندی جهانی آن‌ها طبق رتبه‌بندی QS World University Rankings 2023 معرفی شده است:

رتبه جهانی دانشگاه
101 دانشگاه Stockholm
123 دانشگاه Lund
143 دانشگاه Uppsala
189 دانشگاه KTH Royal Institute of Technology
201 دانشگاه Gothenburg
201 دانشگاه Linköping
226 دانشگاه Chalmers University of Technology
249 دانشگاه Umea
281 دانشگاه Stockholm School of Economics
351 دانشگاه Stockholm University of the Arts

این رتبه‌بندی ممکن است در سال‌های دیگر تغییر کند، بنابراین برای اطلاعات به‌روزتر، می‌توانید به وب‌سایت‌های مناسبی مراجعه کنید که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را منتشر می‌کنند.

بهترین دانشگاه های سوئد برای دانشجویان بین المللی

۱- مؤسسه کارولینسکا Karolinska institute

word image 31

یکی از مشهورترین دانشگاه های سوئد مؤسسه کارولینسکا می باشد که یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است. عمده رشته های موجود در این دانشگاه برای تحصیل، رشته های پزشکی می باشد. این مؤسسه که در سال ۱۸۱۰ تأسیس شده؛ در ناحیه سولنا و در منطقه شهری استکهلم واقع شده است. مؤسسه کارولینسکا از آنجایی که یکی از معتبرترین دانشکده های پزشکی در سراسر جهان است، همواره مورد تحسین همگان بوده است.

گواه این ادعا آن است که این مؤسسه همه ساله جایزه نوبل در فیزیولوژی و پزشکی را اعطا می کند. با تمرکز روی علوم پزشکی، این دانشگاه طیف متنوعی از دوره های آموزشی را ارائه میکند که آموزش بالینی را نیز شامل می شود. بیش از۷۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند که تقریباً ۱۰۰۰ نفر از آنها از کشورهای دیگری آمده اند. دانشجویان بین المللی این مؤسسه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد به رشته هایی جهانی دسترسی دارند. برنامه های تبادل نیز با مشارکت دانشگاه های همکار انجام می شود.

۲- دانشگاه اوپسالا Uppsala University

word image 32

این دانشگاه که در چهارمین شهر بزرگ سوئد قرار گرفته است، یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی بوده و در سال ۱۴۷۷ بنا شده است. دانشگاه اوپسالا قدیمی ترین دانشگاه کشور سوئد می باشد. از این رو با تاریخ غنی خود، به یکی از معتبر ترین مؤسسات آموزش عالی در جهان تبدیل شده است. امروزه این دانشگاه با بیش از ۴۵ هزار دانشجو، تعداد زیادی از دانشجویان خارجی را نیز پذیرفته است.

بخش بزرگی از دانشجویان علاقمند به شرکت در برنامه های تحقیقاتی هستند. موقعیت مکانی بسیار خوب این دانشگاه در شهر اوپسالا یکی از ویژگی های مثبت آن است. شهر اوپسالا نیز جایگاه بسیار بالا و تأثیر زیادی در سیاست، ادبیات و تاریخ کشور سوئد دارد. بنابراین، دانشجویان بین المللی در طول تحصیل خود به قلب کشور دسترسی دارند که این ویژگی باعث برتری دانشگاه اوپسالا نسبت به سایر دانشگاه ها شده است.

صنف دانشجویی این دانشگاه بسیار فعال است، بنابراین فرصت شرکت در رویدادهای فوق برنامه برای آنها فراهم است. اگر به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستید، برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنید، چرا که پذیرای دانشجویان بین الملل است.

۳- دانشگاه لوند Lund University

word image 33

دانشگاه لوند یک مؤسسه تحقیقات عمومی در آموزش عالی است که در سال ۱۶۶۶ تأسیس شده است و از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا به حساب می آید. این دانشگاه در لوند در جنوبی ترین استان سوئد واقع شده است و جمعیت دانشجویی آن حدود ۴۲هزار نفر می باشد، ۸ دانشکده اصلی در این دانشگاه فعالیت می کنند.

در مجموع حدود ۲۷۰ رشته دانشگاهی و بیش از ۲۰۰۰ دوره تحصیلی را ارائه می کند، علاوه بر این حدود ۱۰۰ رشته کارشناسی ارشد در سطح بین الملل ارائه می نماید. به منظور بهره مندی بیشتر دانشجویان بین المللی، بخش عمده دوره های دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه میشود. این دانشگاه علاوه بر عضویت در اتحادیه دانشگاه های تحقیقاتی اروپا، با بیش از ۶۰۰ دانشگاه مختلف خارج از کشور مشارکت دارد و چندین برنامه برای تبادل دانشجو در دستور کار این دانشگاه قرار داده شده است.

از میان ۲۰ دوره ممتاز ارائه شده در کشور سوئد، ۹ دوره توسط این مؤسسه ارائه می شود. بنابراین جای تعجب نیست که دانشگاه لوند به طور مداوم در بین معتبرترین و تأثیرگذارترین دانشگاه های کشور و همچنین در بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان ( بر اساس رتبه بندی جهانی ARWU ) قرار می گیرد.

۴- دانشگاه استکهلم Stockholm University

word image 34

دانشگاه استکهلم یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در پایتخت سوئد واقع شده است. این دانشگاه که در سال ۱۸۷۸ساخته شده است، بر روی علوم اجتماعی، علوم انسانی و علوم طبیعی متمرکز است و متشکل از ۴ دانشکده اصلی و ۶۴ گروه آموزشی می باشد که ارائه دهنده رشته های علوم اجتماعی، انسانی و طبیعی هستند.

این دانشگاه که بر اساس رتبه بندی ARWU یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به حساب می آید، جمعیتی بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو دارد. در مجموع حدود ۲۰۰ رشته در مقطع کارشناسی و ۷۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه استکهلم ارائه می شود که رشته های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می گردد. در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰۰ دانشجوی بین الملل در این دانشگاه تحصیل می کنند.

از آنجایی که جمعیت دانشجوی بین الملل در این دانشگاه بالاست، دانشگاه استکهلم برای دانشجویان بین المللی خود برنامه های زیادی دارد و از این رو یک مقصد ایده آل برای تحصیل دانشجویان غیر سوئدی است. موقعیت آن در استکهلم فرصت های زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد که بتوانند در فضای آموزشی آرام و در عین حال غنی، مطالعات بیشتری در رشته خود داشته باشند.

معماری زیبای دانشگاه، فرهنگ غنی شهر استکهلم که یکی از امن ترین شهرهای دنیا محسوب می شود و برگزاری کنسرتهای موسیقی و وجود رستوران های بین المللی از دیگر عواملی است که دانشجویان خارجی را به انتخاب این دانشگاه ترغیب می کنند. بد نیست بدانید که استکهلم خاستگاه شرکت هایی مانند اسپاتیفای، IKEA و اسکایپ می باشد از این رو این شهر به دلیل وضعیت تجاری و بازار کار بسیار عالی می تواند برای دانشجویان این دانشگاه بسیار عالی باشد.

۵- مؤسسه سلطنتی فناوری کی تی اچ Kungliga Tekniska högskolan-KTH

word image 35

دانشگاه بعدی که در لیست ما قرار دارد، مؤسسه سلطنتی فناوری کی تی اچ می باشد. این دانشگاه که در قلب استکهلم قرار گرفته است؛ یک مؤسسه تحقیقاتی عمومی می باشد و در سال ۱۸۲۷ تأسیس شده است و تمرکز اصلی آن روی علوم مهندسی و فناوری می باشد.

این دانشگاه از معتبرترین مؤسسه های فناوری در اروپا است و عمدتاً به عنوان مرکزی شناخته شده است که بهترین مدیران ارشد اجرایی را تربیت می کند (بعد از آنکه مدیران ارشد اجرایی فارغ التحصیل شده از این دانشگاه وارد بازار کار شده و به کار در سازمان بورس اوراق بهادار استکهلم مشغول شدند). این دانشگاه به ۵ دانشکده در سطح شهر تقسیم شده است که هر کدام از دانشکده ها استقلال خود را دارند و گروه های آزمایشی متفاوتی را مدیریت می کنند.

اگرچه فقط یک رشته در سطح لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می شود، این مؤسسه بیش از ۷۰ رشته در سطح کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می کند، به این ترتیب رشته های مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی جذاب تر است. از بدو تأسیس، مؤسسه کی تی اچ متعهد شده است تا چالش های جهانی را از طریق تحقیقات پیشرفته ای که انجام می دهد، برطرف سازد.

این مؤسسه بخشی از شبکه جهانی مؤسسه های تحقیقاتی است و دانشجویان خود را به طریقی آموزش می دهد تا برای ساختن آینده ای پایدار به رهبرانی قابل اعتماد تبدیل شوند. علاوه بر این، چون مؤسسه کی تی اچ در مرکز استکهلم سوئد قرار گرفته است، با مؤسسه کارولینسکا و دانشگاه استکهلم همکاری و مشارکت خوبی دارد و به نوعی این سه مکمل هم هستند و یک محیط آموزشی بالقوه برای دانشجویان ایجاد کرده است.

۶- دانشگاه فناوری چالمرز Chalmers University of Technology

word image 36

این دانشگاه که در دومین شهر بزرگ سوئد، گوتنبرگ واقع شده است، مؤسسه دیگری است که آموزش عالی را در رشته های مهندسی و فناوری ارائه می کند. به علاوه، رشته های اضافی و منحصربفرد دیگری نیز در این دانشگاه آموزش داده می شود که معماری، مدیریت و علوم دریایی را شامل می شوند.

دانشگاه فناوری چالمرز در سال ۱۸۲۹ یه عنوان یک کالج خصوصی و با هدف بهبود آموزش صنعتی دانشجویان سوئدی تأسیس شده است. با گذشت زمان از آن دوران تا کنون، این مؤسسه به یک دانشگاه آموزش عالی در سطح جهانی تبدیل شده است که هم اکنون در کل بیش از ۱۰۰۰۰نفر دانشجو دارد. امروزه این دانشگاه رشته های متعددی در سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارائه می کند که تقریباً تمامی رشته های مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شود.

به منظور بهبود اسکان دانشجویان بین المللی، یک هفته بین المللی آموزش برگزار میکند، همچنین فعالیت های دیگری را نیز شامل می شود تا فضایی رویایی و فرهنگ واقعی سوئد را به دانشجویان خارجی هدیه کند.

۷ – دانشگاه گوتنبرگ Gothenburg University

word image 37

دانشگاه گوتنبرگ یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی است که در شهر گوتنبرگ واقع شده است. جمعیت دانشجویی این دانشگاه ۳۵۰۰۰ نفر بوده و یکی از بزرگترین دانشگاه های اروپا است. از نظر آکادمیک، دانشگاه به هشت دانشکده تقسیم شده است و حدود ۳۸ گروه آزمایشی دارد که به واسطه آنها طیف وسیعی از رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. از این میان؛ حدود ۱۰۰ رشته کارشناسی و ۲۰۰ دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شود .

به همین دلیل دانشگاه گوتنبرگ یکی از بهترین دانشگاه های سوئد برای دانشجویان بین المللی است. در ادامه دلایلی را بیان می کنیم که به واسطه آنها، این دانشگاه از مؤسسه های سطح متوسط جدا می شود. اول از همه می توان به تشویق دانشجویان برای یادگیری فعال اشاره کرد که بر این اساس دانشجویان می توانند با رشته های دانشگاهی دیگر ارتباط بیشتری داشته باشند.

در این راستا دانشگاه یک رویکرد میان رشته ای ایجاد کرده است به صورتی که رشته های مختلف تحصیلی روی یکدیگر تأثیر بگذارد. موقعیت این دانشگاه در قلب گوتنبرگ باعث شده است که فضایی مهیج برای دانشجویان بین المللی فراهم شود. گوتنبرگ همچنین به عنوان قلب منطقه اسکاندیناوی در نظر گرفته می شود و از این شهر می توانید به سادگی به شهرهای برجسته اروپا مانند کپنهاگ، روم، برلین و بارسلونا سفر کنید.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد بهترین دانشگاه های سوئد برای دانشجویان بین المللی را به خوبی برای شما معرفی کرده باشد. اگر علاقمند هستید می توانید طبقه بندی دانشگاه های اروپا را نیز مطالعه کنید.

بسیار کاربردی برای سوئد

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست