در حال انجام مصاحبه

۱۰ نکته کاربردی برای مصاحبه شغلی موفق (در خارج کشور)

گاما

مصاحبه ی شغلی برای بسیاری از افراد کاری دلهره آور است. خطاها و اشتباهاتی که در این زمینه رخ می دهد، می تواند پیدا کردن شغل مناسب شما را با مشکل مواجه کند. اما نگران نباشید، در این مطلب ترفندها و نکاتی ارایه شده که می توانید قبل، بعد و در حین مصاحبه از آنها استفاده کنید و موفق شوید! پس اگر برای مصاحبه آماده می شوید یا می دانید که در آینده در چنین موقعیتی قرار می گیرید، این مطلب را از دست ندهید.

به یاد داشته باشید که مصاحبه کنندگان هم امیدوارند کاندیدای ایده آل خود را پیدا کنند، بنابراین به دنبال کسی هستند که طبق معیارهای آنها بهترین باشد. پارتی بازی کردن برای مدیران دلسوز و باوجدان کار آسانی نیست و کسانی که از صمیم قلب به دنبال پیشرفت هستند، به دنبال نیروهای کارآزموده و لایق می گردند. بنابراین اگر در یک مصاحبه ی منصفانه رد شدید، نباید آن را نوعی دشمنی یا کینه ورزی تلقی کنید. کمی فکر کنید شاید اشکال از خودتان است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که قابلیت های خود را بالا ببرید! با استفاده از کمی برنامه ریزی، می توانید اعتماد به نفس تان را در مصاحبه بیشتر کنید و آرزوهای خود را تحقق بخشید.

برخی مصاحبه ها نیاز به رزومه دارند و هر چه رزومه ی شما قوی تر باشد و بهتر ارایه شوند، موفق تر خواهید بود. اما برای پیدا کردن شغل رویایی و قبول شدن در مصاحبه، علاوه بر سوابق و قابلیت ها، نکات دیگری هم وجود دارد که باید در قبل، بعد و در زمان مصاحبه ی شغلی رعایت کنید. در این قسمت هر کدام از آنها به تفکیک آورده شده است.

نکات قبل از مصاحبه

۱- در مورد وظایف، شرکت و صنعت مورد نظر خود تحقیق کنید

بزرگترین اشتباهی که می توانید در زمان مصاحبه ی شغلی مرتکب شوید، عدم آگاهی از وظایف و عملکردهای شرکت مورد نظرتان است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

وب سایت شرکت مورد نظر را پیدا کنید، اکانت های آن را در شبکه های اجتماعی بیابید و هرگونه پوشش خبری در مورد آن را پیدا کنید و تا جاییکه می توانید در مورد شرکت اطلاعات کسب کنید.

سعی کنید از راههای مختلف، سریعا به اخبار و اطلاعات مربوط به شرکت دسترسی پیدا کنید.

اگر کاملاً آگاه و مطلع باشید، نه تنها مصاحبه گران را تحت تأثیر قرار می دهید، بلکه خودتان هم شناخت کاملی از شرکت مورد نظرتان پیدا می کنید.

نگارش رزومه معماری به زبان انگلیسی طبق آخرین تغییرات

همچنین ایده خوبی است که بطور وسیع تری تحقیق کنید تا بتوانید در مورد موضوعات داغ و رقبای شرکت آگاهی داشته باشید.

اکثر کارفرمایان می گویند که نداشتن اطلاعات کافی از سوی داوطلبان، امری بدیهی است. اما آگاهی کامل، نشاندهنده ی علاقه به کار و توانایی آنهاست. بنابراین اگر می خواهید چند قدم از بقیه جلوتر باشید، با آمادگی کامل به مصاحبه بروید.

این امر همچنین باعث می شود مکالمه به راحتی جریان پیدا کند و احتمال سکوت های ناخوشایند کاهش یابد.

۲- مهارت های مرتبط با شغل مورد نظرتان را لیست کنید

word image 125

پس از تحقیق در مورد شرکت مورد نظر، وقت آن است که مورد مهارت ها و تجربیات مرتبط با شغل درخواستی تان فکر کنید.

شرح کار را بخوانید، مهمترین مهارت های لازم را پیدا کنید و آنها را در یک لیست بنویسید.

در کنار هر مهارت، هر گونه تجربه ی کاری یا رزومه ای که به ذهنتان خطور می کند بنویسید. سعی کنید از نوشتن مهارت های غیر مرتبط بپرهیزید.

از این عبارات انگلیسی در نوشتن رزومه تان حتما استفاده کنید!

بدون شک مصاحبه کننده در مورد رزومه و مهارت های شما سوال می پرسد. همچنین به دنبال این است که بداند شما در رابطه با شغل مورد نظر، چه قابلیت ها و مهارت هایی دارید.

این موارد را از قبل آماده کنید و بارها و بارها بخوانید تا وقتی صحبت از مهارت یا قابلیت خاصی می شود، سریعا بتوانید به آن پاسخ دهید.

۳- سوالات خود را آماده کنید

word image 126

سوالاتی که در پایان مصاحبه می پرسید بسیار مهم است. پرسیدن این سوالات هم به شما امکان می دهد تا اطلاعات بیشتری کسب کنید و هم به مصاحبه کننده نشان می دهد که درگیر، کنجکاو و مشتاق یادگیری و کسب اطلاعات درمورد شرکت هستید.

توانایی پرسیدن سوال های جالب به اندازه پاسخ دادن به آنها مهم است، بنابراین برای تهیه چند سوال وقت بگذارید.

فقط از پرسیدن سوالاتی که در طول مصاحبه به آنها پاسخ داده شده است، بپرهیزید چون در این صورت کارفرما فکر می کند که شما به حرف های او گوش نکرده اید.

بهترین سوالاتی که می توانید در مصاحبه بپرسید:

سعی کنید سوالات خود را تا آنجا که می توانید متناسب با شغل و شرکت مورد نظرتان تنظیم کنید. برای آسانتر شدن کار، چند نمونه از سوالاتی که می توانید از کارفرمای خود بپرسید، در این قسمت آورده شده است:

  • “مهمترین خصوصیات یک کاندید ایده آل برای این شغل چیست؟” این نشان می دهد که شما (مانند مصاحبه گر) علاقه دارید بدانید که آیا برای این کار مناسب هستید یا خیر و از طرفی خودتان هم متوجه می شوید که خصوصیات مورد انتظار مصاحبه گر را دارید یا نه.
  • “کارکنان از چه راه هایی می توانند به پیشرفت شرکت کمک کنند؟” این سوال شما را بسیار مشتاق و آماده نشان می دهد و به این ترتیب می توانید توجه مصاحبه گر را به خود جلب کنید.
  • “ساختار تیم چگونه است و من باید گزارشات کار خود را به چه کسی بدهم؟” مصاحبه کننده به دنبال این است که فرد ایدآل خود را انتخاب کند. نشان دادن علاقه به افرادی که می خواهید با آنها کار کنید و یا به آنها خدمت کنید، تأثیر خوبی در مصاحبه گر ایجاد می کند.

۴- در روز مصاحبه، صبح زود بیدار شوید

word image 127

نکته ی ساده اما بسیار مهم این است که در روز مصاحبه، سحر خیز باشید!

اگر وقت دارید، کمی بدوید، ورزش کنید یا به پیاده روی بروید تا از حالت کسالت و خواب آلودگی دور شوید و اندورفین های آرامش بخش را در بدن خود آزاد کنید. این باعث می شود که آرام شوید و اعتماد بنفس بیشتری پیدا کنید.

علاوه بر این وقت خود را طوری تنظیم کنید، تا بتوانید در کمال آرامش و بطور کامل صبحانه بخورید. بدون شک خوردن صبحانه در روز پر استرس مصاحبه، کار آسانی نیست اما اگر می خواهید همه چیز به خوبی پیش برود، سعی کنید یک وعده ی غذایی سالم و مقوی داشته باشید.

بهترین و اصولی ترین روش معرفی خود به زبان انگلیسی

لازم نیست پرخوری کنید اما سعی کنید از غذاهای مغذی استفاده کنید. ما یک کاسه غلات، مقداری میوه، نان تست و یک فنجان چای یا قهوه را به شما توصیه می کنیم. برای مقابله با ضعف های اواسط صبح، می توانید یک سیب نیز با خود ببرید.

برای رهایی از استرس و مشغله های فکری، قبل از رفتن به مصاحبه با یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده تان، در مورد چیز دیگری به غیر از مصاحبه صحبت کنید. اینکار به آرامش اعصاب شما کمک زیادی می کند.

۵- برای روز مصاحبه از قبل برنامه ریزی کنید

word image 128

برنامه ریزی کردن از قبل برای همه چیز، خیال شما را راحت می کند و احتمال بروز مشکلات در روز مصاحبه را کم می کند.

حداقل دو روز قبل از مصاحبه لباس مورد نظر خود انتخاب کنید (یک لباس ساده اما نه خیلی رسمی انتخاب کنید).

تصور کنید که در زمان رفتن به مصاحبه، متوجه کثیفی یا لکه های روی لباس تان شوید! اینکار استرس زیادی به شما وارد می کند. بنابراین آماده داشتن لباس تمیز و اتو کشیده برای روز مصاحبه بسیار مهم است.

مصاحبه کاری به انگلیسی (آموزش سوال و جواب های رایج)

کیف خود را از شب قبل آماده کنید و همه ی موارد مورد نیاز مثل کپی ها و اصل مدارک شناسایی، مدرک تحصیلی، رزومه و هر چیز دیگری که نیاز دارید در آن قرار دهید. اینکار باعث احساس آرامش و رهایی از استرس می شود چون می دانید که همه چیز آماده و مرتب است.

ما همچنین توصیه می کنیم زمان مورد نیاز برای رسیدن به شرکت را پیش بینی کنید و حتی اگر وقت دارید، یکبار از قبل مسیر را امتحان کنید. زود رسیدن به محل کار، خیلی بهتر از دیر رسیدن است! بنابراین حتما زودتر راه بیفتید تا استرس دیر رسیدن را نداشته باشید.

نکات حین مصاحبه

۶- سعی کنید در طول مصاحبه آرام باشید

سعی کنید اعصاب خود را آرام کنید و از فکر کردن بیش از حد در مورد وقایع پیش رو اجتناب کنید. فکر کردن زیاد در مورد مصاحبه، تنها استرس شما را بیشتر می کند. اگر نکاتی که باید قبل از مصاحبه انجام دهید را رعایت کنید، استرس شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند.

همیشه به یاد داشته باشید که داشتن استرس در این شرایط طبیعی است و بیشتر کارفرمایان انتظار چنین چیزی را دارند! اما این استرس نباید در حدی باشد که همه چیز را خراب کند. در این قسمت نکاتی برای کاهش استرس در زمان مصاحبه ی شغلی آورده شده است.

اگر در حین مصاحبه شغلی مضطرب و عصبی شدید، از این ترفندها استفاده کنید:

  • هنگام سلام و احوالپرسی کردن با مصاحبه کننده، لبخند بزنید و محکم دست بدهید. سعی کنید از شل دست دادن و یا اخم کردن، بپرهیزید.
  • هنگام ورود، یک سوال متداول و کوتاه بپرسید تا سر صحبت را باز کنید و به اصطلاح، یخ جلسه را باز کنید.
  • به وضعیت بدنی خود توجه کنید. سعی کنید صاف بنشینید و تکان نخورید. استفاده از حرکات دست می تواند برای تأکید در زمان صحبت کردن خوب باشد، اما در این کار زیاده روی نکنید. سعی کنید کاملاً سفت و سخت ننشینید، در غیر این صورت ناراحت و عصبی به نظر می رسید.
  • به یاد داشته باشید که در حین مصاحبه، با یک متخصص صحبت می کنید، پس مراقب حرف های خود باشید. حرف ها و جملات خود را سنجیده بزنید و از گفتن حرف های بی ربط بپرهیزید.
  • به سوالات، به آرامی و با حوصله پاسخ دهید. سعی کنید قبل از پاسخ دادن، کمی فکر کنید و به یادداشت هایی که نوشتید دوباره فکر کنید و سپس بهترین جوابی را که می توانید بدهید. مکث کردن، خیلی بهتر از دادن پاسخ های عجولانه است.

۷- به سوالات مصاحبه، به طور خلاصه پاسخ دهید

احتمالاً مصاحبه با چند سوال کلی آغاز می شود. به سوالات بطور مختصر و مفید پاسخ دهید و از پرحرفی کردن بپرهیزید. سعی کنید به گونه ای پاسخ دهید، که نشاندهنده ی آمادگی کامل شما باشد.

متداول ترین چیزی که در ابتدای مصاحبه از شما خواسته می شود این است که خود را معرفی کنید. برای معرفی کردن خودتان، لازم نیست تمام جزئیات و داستان زندگی تان را تعریف کنید!

مصاحبه شغلی در کشورهای مختلف: بایدها و نبایدها

منظور مصاحبه کننده از پرسیدن این سوال این است که “در چند جمله به ما بگویید که چرا در این مصاحبه شرکت کرده اید؟” بنابراین باید نشان دهید که کاندیدای مناسب این شرکت و این شغل هستید و برای معرفی خودتان به مواردی مانند مدرک تحصیلی، دانشگاه و آنچه باعث شده وارد این حرفه شوید، اشاره کنید.

می توانید به زادگاه و محل سکونت خود هم اشاره کنید اما فقط به چند جمله اکتفا کنید و از توضیح دادن زیاد بپرهیزید.

همچنین توجه کنید که از صمیمی شدن زیاد در وهله ی اول اجتناب کنید و رسمی باشید.

۸- هنگام پاسخ دادن به سوالات، مثال بزنید

هنگام پاسخ دادن به سوالاتی که مربوط به صلاحیت شما هستند، سعی کنید برای عنوان کردن تجربیات خود، مثال هایی بزنید. با اینکار می توانید قابلیت ها و مهارت های خود را بطور کامل توضیح دهید.

بسیاری از کارفرمایان می گویند که مصاحبه شوندگان برای پاسخ دادن به سوالات، از مثال زدن یا عنوان کردن تجارب خود استفاده نمی کنند و همین امر باعث مبهم شدن مصاحبه می شود.

سعی کنید هنگام پاسخ دادن به سوالات، به مواردی مانند شغل های قبلی یا مهارت هایی که ممکن است در زمان مصاحبه، فرصتی برای گفتن آنها پیدا نکنید، اشاره کنید.

۹- به سوالات، با اطمینان و اعتماد بنفس پاسخ دهید

هیچ قانون مشخص و سریعی برای پاسخ دادن به سوالات سخت وجود ندارد. در این زمان سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و فقط به بهترین وجه ممکن به سوالها پاسخ دهید.

در اینجا چند نکته مهم در مورد چگونگی پاسخ دادن به سوالات سخت آورده شده است:

  • به سوالات مستقیماً پاسخ دهید (از طفره رفتن اجتناب کنید)
  • در موقعیت مناسب، مثال های واضح و ملموسی بزنید
  • در مورد ارتباط مهارت های فعلی خود به شغل مورد نظرتان، از قبل فکر کنید
  • علاوه بر صحبت کردن در مورد نقاط قوت خود، سعی کنید نشان دهید که مشتاق ادامه یادگیری و پیشرفت در این شغل جدید هستید.

نکات پس از مصاحبه

۱۰- با فرستادن یک ایمیل یا پیام، از مصاحبه کنندگان تشکر کنید

پس از پایان مصاحبه، هنوز نکاتی وجود دارد که می توانید برای نشان دادن برتری خود نسبت به دیگر نامزدها، استفاده کنید. فرستادن یک ایمیل یا پیام تشکر برای کارفرما یا مصاحبه کننده، ایده ی خوبی ست و اینکار باعث می شود که او شما را به ذهن خود بسپارد.

اگر پس از دو هفته یا بیشتر از آنها خبری دریافت نکرده اید، مجددا ایمیل یا پیامی ارسال کنید یا با آنها تماس بگیرید.

۱۹ سوال معمول در مصاحبه های خارج از کشور +بهترین پاسخها

اگر در مصاحبه قبول نشدید، به یاد داشته باشید که هر مصاحبه یک تجربه برای یادگیری است و با هر بار تجربه، در اینکار بهتر و بهتر خواهید شد.

موفق باشید! این آخرین و بهترین جمله ای ست که در پایان مصاحبه می توانید بکار ببرید.

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست