دکترا

مراحل اپلای/پذیرش مقطع دکترا، دریافت فاند+ همه نکات مهم

گاما

فرقی نمی کند که دنبال ادامه تحصیل در رشته تحصیلی خودتان باشید یا بخواهید یک دکترای پژوهشی مستقل در کشورهای اروپایی بگیرید؛ به هر حال اولین قدم برای درخواست ادامه تحصیل در یک کشور دیگر جمع آوری مدارک لازم و تلاش برای اثبات این موضوع به هیئت پذیرش است که شما شایسته ترین و با انگیزه ترین کاندیدا برای گذراندن این دوره در دانشگاه مورد نظر هستید.

به غیر از مواردی مثل موقعیت جغرافیایی شما و سلسله مراتب مربوط به پذیرش، درخواست پذیرش شما شامل اجزای خاص دیگری مثل انگیزه نامه، نسخه رونوشت و کپی مدارک قبلی شما و همینطور توصیه نامه هایتان خواهد بود. در این مطلب ما همه نکات لازم مربوط به مراحل اپلای دکترا و را در اختیارتان می گذاریم.

از دست ندهید: ۱۰ گام برای دریافت ویزای دانشجویی و اپلای کردن (آمریکا) که باید بدانید!

۱-فقط از دانشگاهی اپلای بگیرید که به آن علاقمند هستید

خیلی ها موقع ارسال درخواست برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور، حتی به دانشگاه هایی که هیچ علاقه ای به آنها ندارند هم درخواست پذیرش ارسال می کنند. با اینکه پذیرفته شدن در هر دانشگاه خارج از کشوری در مقطع کارشناسی می تواند ایده خوبی برا تضمین ادامه تحصیل شما در خارج از کشور باشد؛ اما در سطوح بالاتر مثل دکترا لزوما استراتژی مناسبی نیست. بنابراین توصیه می کنیم که فقط برای پذیرش در دانشگاه هایی اقدام کنید که به آنها علاقمندید.

با اینکه ارسال درخواست پذیرش فقط به دو تا از دانشگاه های مورد علاقه تان ریسک بالایی دارد اما در عوض شما تمام تلاش و تمرکزتان را فقط روی همین یکی دو دانشگاه معطوف می کنید و شانستان را برای پذیرش بالا می برید. در واقع به این ترتیب می توانید دایره اقداماتتان برای پذیرفته شدن را محدود به همان دانشگاه ها کنید و احتمال اینکه قبول شوید را افزایش بدهید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

دانشجویان در حال مطالعه و کار

علاوه بر این، اگر شما به رشته و دانشگاه محل تحصیلتان از همان ابتدا علاقمند باشید، با انگیزه بیشتری جلو می روید و احتمال اینکه مسیر را به خوبی طی کنید و بدون مشکل به پایان نامه برسید بیشتر است. قبولی در دانشگاهی که هیچ علاقه ای به آن ندارید، و به ویژه قبولی در رشته ای که اصلا مد نظر شما نبوده کارتان را سخت می کند و ممکن است اواسط تحصیل بی انگیزه و بی اراده شوید. برای یک دانشجوی مقطع دکترا نظم و انظباط و پشتکار حرف اول را می زند و اگر انگیزه کافی نداشته باشد به مشکل بر می خورد.

۲- وقتتان را صرف نوشتن پروپوزال پایان نامه تان کنید

با اینکه پروپوزال تحقیقاتی یکی از مؤلفه های بسیار مهم درپذیرش محسوب می شود اما متاسفانه اغلب اوقات اهمیت آن دست کم گرفته می شود. فرقی نمی کند که از شما بخواهند یک پروپوزال ۱۰ صفحه ای ارائه کنید یا در یک پاراگراف ساده موضوعات مورد علاقه تان برای پایان نامه را بنویسید؛ به هر حال حتما روی نوشتن پروپوزال تحقیقاتی وقت بگذارید چون تجربه نشان می دهد افرادی که پروپوزال ارائه می کنند از شانس بیشتری برای پذیرش برخوردار می شوند.

البته پروپوزال شما احتمالا با چیزی که بعدها روی آن تحقیق می کنید خیلی مرتبط نیست. در همان ماه های اول چندین بار تحقیقات شما با تغییرات مختلفی روبرو می شود و اساتیدتان به شما در محدود کردن موضوع و حرکت در مسیر بهتر و مناسبتر کمک می کنند.

فارغ التحصیلی

می توان گفت تمرکز کردن روی نوشتن پروپوزال به همراه ارائه دلایل قانع کننده برای کار با اساتید به خصوص تاثیر بسیار زیادی روی احتمال پذیرش شما می گذارد. از طرف دیگر باید این را بدانید که موضوع تحقیق شما به هر حال در آینده تغییر می کند؛ بنابراین فقط از این فرصت استفاده کنید تا عنوان کنید که چقدر به رشته تان علاقمند هستید و در ضمن مهارت های نوشتاری، پژوهشی و سازمانی خودتان را هم نشان بدهید.

۳- با اساتیدی که علاقمند به همکاری با آنها هستید آشنا شوید

حتی اگر درخواست پذیرش از شما نخواهد لیست اساتیدی که تمایل به همکاری با آنها را دارید را عنوان کنید، باز هم آگاهی از تحقیقات انجام شده در دانشگاه و اساتید آن، می تواند به شما در روند مصاحبه برای پذیرش کمک زیادی کند. علاوه بر این، برقراری یک ارتباط مناسب بین موضوعات پژوهشی مورد علاقه خودتان و کارهای تحقیقاتی برخی اساتید خاص نشان می دهد که شما به خوبی با دپارتمان مورد نظرتان آشنا هستید و دلایل خوبی برای اینکه باید پذیرفته شوید دارید.

یکی از تاکتیک های خوب و موثر در این زمینه تماس با مشاوران قبل از اپلای گرفتن است. این کار بسیار به شما کمک می کند چون مشاوران تحصیلی می توانند قبل از ارسال درخواست رسمی شما برای پذیرش، نکات مهمی در خصوص پروپوزال شما ارائه کنند. علاوه بر این یک مشاور خوب می تواند شما را در خصوص اینکه آیا اساتید دانشگاه مورد نظرتان علاقمند به همکاری تحقیقاتی با شما خواهند بود یا نه نیز راهنمایی کنند.

حتما بخوانید: چطور از دانشگاههای خارجی فاند/کمک هزینه دریافت کنیم؟ نکات مهم

تمام سعی تان را بکنید که پروپوزال خوبی بنویسید تا بتوانید اساتید مد نظرتان را تحت تاثیر قرار بدهید. برخی دانشگاه ها از افراد می خواهند تا زمانی که به طور کامل درخواستشان پذیرفته نشده با هیچ یک از اساتید به طور جداگانه تماس نگیرند. بنابراین حتما دستورالعمل های مربوط به دانشگاه را را با دقت بررسی و دنبال کنید.

۴- روی مدارک مورد نیاز تمرکز کنید و به مواردی که لازم نیستند توجه نکنید

خیلی ها سفرهای اکادمیک و علمی خارج از کشور که باعث می شود اطلاعات تحقیقاتی و علمی شان بیشتر و گسترده تر شود و آنها را میان سایر کاندیداها برای قبولی در دانشگاه مورد نظرشان برجسته تر کند نداشته اند. اما این مساله نباید باعث ناامیدی تان بشود. اگر تا به حال در سمینارهای علمی خارج از کشور شرکت نکرده اید یا تجربه علمی خاص و برجسته ای در کشورهای دیگر ندارید باز هم شانس قبولی دارید.

نگران این که CV خوبی ندارید نباشید. در عوض سعی کنید موقعیت های مختلفی که در آنها حضور داشتید و تجربیاتی که داشتید را برجسته کنید. پررنگ نشان دادن و به هم پیوند دادن این موارد به هم و خودداری از اشاره به موارد غیر مرتبط می تواند باعث شود که رزومه شما تیم انتخاب کننده را تحت تاثیر قرار بدهد.

فراغ التحصیلی دانشجویان

هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید سوابق شغلی غیر مرتبط با علاقمندی های فعلی تان را توضیح بدهید. با این کار فقط باعث می شوید که توجه دیگران از سایر مدارک تحصیلی تان که می تواند شما را کاندیدای ایده آلی نشان بدهد گرفته و معطوف به مدارک غیر مرتبط شود. با این حال اگر در روند بررسی درخواستتان سوالی پیش آمد باید آمادگی لازم برای پاسخگویی صادقانه درباره عملکرد قبلی تان را داشته باشید. شما باید بتوانید توضیح بدهید که این سوابق چطور و تا چه حد در پیشبرد اهداف فعلی و آتی شما موثر هستند.

۵- برای مصاحبه آمادگی کامل داشته باشید

اگر قرار است مصاحبه حضوری یا آنلاین و از طریق اسکایپ داشته باشید باید از قبل همه چیز درباره نحوه مصاحبه و روند آن بدانید و خودتان را آماده کنید. از پرسیدن جزئیات مربوط به مصاحبه نترسید. بپرسید که آیا فقط یک استاد با شما مصاحبه می کند یا قرار است گروهی از اساتید با هم از شما مصاحبه بگیرند؟ هر چه اطلاعاتتان بیشتر باشد بهتر می توانید خودتان را آماده کنید و احتمال اینکه به مشکل بخورید به حداقل می رسد.

علاوه بر این، وقتی در مصاحبه حاضر شدید باید از جزئیات بیشتری اطلاع پیدا کنید. پرسیدن سوالات مفصل تر باعث می شود علاقه شما به رشته مورد نظرتان نشان داه شود و خودتان هم کاملا متوجه شوید که آیا برای این مورد مناسب هستید یا نه. روز مصاحبه موارد بدیهی مثل پوشیدن لباس های آراسته و تمیز و همچنین برخورد مودبانه و محترمانه را فراموش نکنید. یادتان باشد که لبخند زدن نیز می تواند تاثیر خوبی روی دیگران بگذارد.

حتما بخوانید: ۱۹ سوال معمول در مصاحبه های خارج از کشور +بهترین پاسخها

نکات دیگر

علاوه بر موارد گفته شده، با رعایت نکات زیر می توانید مراحل اپلای دکترا را با موفقیت بگذرانید و شانس پذیرفته شدنتان را افزایش بدهید:

  1. قبل از اپلای تحقیقاتتان را انجام بدهید. درباره دوره تحصیلی مورد علاقه تان، ایده های تحقیقاتی، اساتید دانشگاه، استاد راهنما و پروژه تحقیقاتی و هر چیزی که به دانشگاه مورد نظرتان مربوط است اطلاعات کافی جمع آوری و آنها را ارزیابی کنید.
  2. با استاد راهنمایتان تماس برقرار کنید. حتی بهتر است که او را شخصا ملاقات کنید یا تلفنی با او صحبت کنید. حداقل کاری که باید انجام بدهید این است که پروپوزالتان را برای او بفرستید تا از بازخورد اولیه او مطلع شوید.
  3. الزامات و شرایط مربوط به فرایند درخواست را با دقت مطالعه و قبل از ارائه درخواست پذیرش همه مدارک لازم را آماده کنید.
  4. هنگام تکمیل فرم درخواست بسیار دقیق باشید. از شخص دیگری کمک بگیرید تا آن را بررسی کند و مطمئن شوید که همه چیز را درست انجام داده اید. غلط های تایپی، املایی و دستوری در درخواست باعث ایجاد تصویر نامطلوبی از شما در ذهن دیگران می شود.
  5. روی ویژگی های بارزتان و به خصوص مواردی که باعث موفقیت شما در تحقیقات مختلف شده تاکید کنید؛ اما یادتان باشد که باید صادق باشید و اغراق نکنید.
  6. حتما داوران را با دقت انتخاب کنید. گزارش های آنها می تواند تاثیر بسیار زیادی در پذیرش شما داشته باشد. از آنها اجازه بگیرید تا اگر ممکن است درباره برنامه هایتان با آنها صحبت کنید. می توانید برایشان ایمیل بفرستید و مختصری از موقعیتتان را توضیح بدهید.
  7. برای تهیه و تدوین پروپوزالتان وقت و تلاش زیادی صرف کنید. این قسمت مهمترین بخش درخواست شما است و باید به آن به چشم یک روند الزامی برای مقطع دکترا نگاه کنید. تحقیق کنید، بنویسید و به شکل رسمی منابع و مراجع آن را ذکر کنید. بعد می توانید آن را برای استاد راهنمایتان بفرستید تا بازخورد اولیه را دریافت کنید.
  8. حتما شرایط لازم برای پذیرفته شدن از جمله تحصیلات آکادمیک و در صورت لزوم تسلط به زبان انگلیسی را داشته باشید. در صورت عدم دستیابی به استانداردهای مورد نیاز، درخواست شما رد می شود. اگر در این خصوص سوالی دارید می توانید با قسمت پذیرش دانشگاه مربوطه تماس بگیرید.
  9. حتما بودجه لازم برای پرداخت هزینه های دانشگاه را در اختیار داشته باشید و مطمئن شوید که می توانید این مساله را اثبات کنید.
  10. درخواستتان را ظرف موعد مقرر ارسال کنید.

نحوه دریافت فاند دکتری

فاند دکتری یا همان بورسیه تحصیلی دوره دکترا یکی از موضوعاتیست که برای خیلی از افراد چالش برانگیز است. اگر شما هم در آستانه ورود به یکی از دانشگاه های خارج از کشور هستید مطمئنا تمایل دارید که از مراحل و نحوه دریافت فاند در مقطع PhD مطلع شوید. بسیار خب! در ادامه راهنمایی های لازم در این زمینه را با هم بررسی می کنیم.

دوره دکترا مجموعا چقدر هزینه می برد؟

اولین سوالی که درباره تحصیل در خارج از کشور به ذهن خیلی ها می آید مخارج و هزینه های آن است. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کشورهای مختلف متفاوت است. در انگلستان، دانشجویان دوره دکترا که از خود انگلستان باشند در سه سال اول تحصیلشان باید سالانه تقریبا ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ پوند (حدود ۳۸۰۰ تا۷۶۷۰ دلار آمریکا) بپردازند. این مبلغ برای دانشجویان بین المللی ۱۸۰۰۰ پوند ( ۲۳۰۰۰ دلار) خواهد بود.

شهریه دانشجویان دکترا در ایالات متحده آمریکا بیشتر است و به ۲۸۰۰۰ دلار تا ۴۰۰۰۰ دلار در سال می رسد. اما از طرفی هم در کشورهایی مثل آلمان دانشجویان دوره PhD، به جز شهریه ۲۵۰ یورویی (۳۲۰ دلار) هیچ وجه دیگری نباید پرداخت کنند.

حتما بخوانید: بهترین روش نوشتن نامه به سفارت یک کشور

شاید این آمار و ارقام بالا شما را کمی بترساند اما خوشبختانه منابع زیادی برای تامین بودجه مورد نیاز دوره دکترا وجود دارند. در واقع اکثر دانشجویان دکترا از فاند استفاده می کنند و تعداد کمی از آنها خودشان هزینه تحصیل را می پردازند.

تامین فاند دکتری از شورای تحقیقات ملی

در انگلستان فاند مورد نیاز برای دانشجویان دکترا از طریق هفت شورای تحقیقاتی تامین می شود که هر کدامشان یک بخش علمی خاص را تحت پوشش خود قرار می دهند. در سراسر اروپا نیز چنین بودجه ای توسط شورای تحقیقات اروپا ارائه می شود. ایالات متحده آمریکا و کانادا هم یک شورای تحقیقات ملی مشابه دارند که به دانشجویان دکترا بورس تحصیلی اعطا می کنند و یا بودجه لازم برای انجام پروژه های تحقیقاتی را تامین می کنند.

تامین فاند دکتری از دانشگاه ها

اکثر دانشگاه ها بورس های تحصیلی و کمک هزینه های مالی قابل توجهی در اختیار دانشجویان قرار می دهند. این کمک های مالی اغلب اوقات بخش زیادی از هزینه های تحصیل دانشجویان را تامین می کنند. علاوه بر این اکثر اوقات دانشگاه ها هزینه سفرهای مرتبط با رشته دانشجویان دکترا و همینطور مخارج شرکت در کنفرانس ها را هم فراهم می کنند.

یکی دیگر از منابع تامین فاند برای دانشجویان دکترا، مشغول شدن در سمت هایی مثل دستیاری است. این مشاغل اساسا مرتبط با دکترا هستند و شامل تدریس، تحقیق و یا هر دو می شوند. بسیاری از دانشجویانی که از این روش استفاده می کنند نه تنها از پس هزینه های تحصیلشان بر می آیند بلکه با شرکت در پروژه های تحقیقاتی بزرگ تجارب مفید نیز کسب می کنند.

هزینه های زندگی و هزینه های فرصت

یکی دیگر از مواردی که هنگام محاسبه مخارج دکتر در خارج از کشور باید در نظر گرفته شود هزینه های زندگی و هزینه های فرصت است. هزینه های زندگی در هر کشور و شهری متفاوت هستند؛ مثلا هزینه سالانه زندگی و تحصیل در پاریس (فرانسه) یا اسلو (نروژ) به مراتب بیشتر از کل هزینه دوره دکترا در بانکوک (تایلند) است.

علاه بر این، هزینه های فرصت نیز ممکن است بالا باشند. بر خلاف دوره کارشناسی ارشد که معمولا یک یا دو سال طول می کشد، دوره دکترا حداقل به صرف سه سال زمان نیاز دارد. حتی در برخی کشورها طول دوره دکترا به پنج یا شش سال هم می رسد.

از دست ندهید: جواب ایمیل استاد به انگلیسی: همه نکات مهم که باید بدانید!

در طول این مدت، اشتغال تمام وقت به شرطی ممکن است که شغلتان با دوره دکترا مرتبط باشد. برخی از دانشجویان در این مقطع ترجیح می دهند که به کار و شغلشان ادامه بدهند و دوره دکترا را به صورت نیمه وقت بگذرانند؛ اما تحقیقات نشان می دهد که میزان انصراف از تحصیل در مقطع دکترای نیمه وقت ۶۶ درصد است.

چشم اندازهای شغلی برای دانشجویان مقطع دکترا

با توجه به مواردی که گفته شد، ممکن است تحصیل در مقطع دکترا برای خیلی ها سخت و ترسناک به نظر برسد اما اخذ مدرک دکترا مزایای قابل توجهی هم دارد. به عبارت دیگر می توان گفت که چشم انداز شغلی دانشجویان دکترا مطلوب است.

با اینکه ممکن است حقوق دانشجویان تازه وارد دکترا در مقایسه با فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد قابل توجه نباشد؛ اما چشم انداز طولانی مدت برای پیشرفت سریع تر و دریافت حقوق بیشتر در افرادی که مدرک دکترا می گیرند بسیار خوشبینانه است.

روند مشخصی برای استخدام در مشاغل غیر مرتبط با تحصیلات آکادمیک (مثل مشاوره ها، اتاق فکرها، رسانه ها و سایر موارد) وجود دارد که که به طور فزاینده نه تنها دانش تخصصی فارغ التحصیلان دکتری بلکه بلوغ و مهارت های آنها را هم ارزیابی می کند. صفات بارزی که شانس شما برای استخدام شدن را افزایش می دهد شامل مواردی مثل تلاش و کوشش، توانایی تحقیق، تمرکز، نظم و انظباط، مهارت های ارائه و توانایی کار در فرصت های محدود و تحت فشار می باشند.

حتما بخوانید: ۱۶ سوال رایج درباره اپلای و پذیرش دانشگاههای خارج از کشور+ پاسخ

دانشجویانی که انتظار دارند هزینه ها و مخارج صرف شده برای طی دوره دکترا خیلی زود جبران شود باید بدانند که دوره دکترا یک مسیر کوتاه و سریع نیست. در واقع ارزش مدرک دکترا به مزایای بلند مدت است که از نظر مالی، حرفه ای و معنوی بدست می آیند. علاقه و اشتیاق شدید برای طی این دوره بسیار مثبت است؛ با این حال همه می دانیم که همیشه در عشق و علاقه های وافر، کمی غیر منطقی بودن نیز وجود دارد. اما برای آن دسته از افرادی که انتظارات واقع گرایانه دارند و برای به پایان رساندن بالاترین مدرک تحصیلی یعنی دکترا نهایت تلاش، نظم و انضباط خودشان را به کار می گیرند، دوره دکترا تجربه ای ارزشمند و به یاد ماندنی خواهد بود.

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست