تافل در منزل

بهترین روش یادگیری و آمادگی آزمون تافل در منزل (تجربه ۱۲ ساله)

گاما

در این مطلب با کمک تجربه ۹ ساله نگارنده، پرسش از اساتید و چند تن از دوستانی که نمره عالی تافل آنهم در منزل و بدون کلاس کسب کرده اند بهترین روش تمرین و یادگیری تافل در خانه را به شما آموزش می دهیم.

این مطلب را در ۳ بخش تهیه کرده ایم. بخش روش مطالعه و برنامه ریزی، بخش دوم هم دانلود منابع و بخش سوم نکات تکمیلی.

بخش اول: روش مطالعه و برنامه ریزی


روش برنامه ریزی برای مطالعه و آمادگی تافل در منزل

اگر می خواهید حداقل نمره ۹۰ کسب کنید (که البته نمره ۸۰ هم برای بسیاری موسسات خارجی کفایت می کند) بهترین روش برنامه ریزی برای آمادگی تافل را در این مطلب توضیح داده ایم. (کلیک کنید)

روش مطالعه و تمرین

۱- بازه زمانی برای مرور مطالب

  1. اولین بار که مطلب جدیدی از زبان را مطالعه میکنید (مثلا یک لغت)، اگر همان مطلب را در ۲۴ ساعت آینده هم یک بار مرور کنید، تا ۸۰٪ آنچه را که جدیداً یاد گرفته اید حفظ میکنید
  2. پس از یک هفته، می توانید تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطلب، بدون فراموشی همه آن را به خاطر بیاورید. این مطلب تا ۳۰ روز در ذهن شما می ماند.
  3. بعد از چهل روز اگر همان مطلب را مجددا مطالعه کنید، ماندگاری آن در ذهن تان تا ۶ ماه خواهد بود!
  4. پس یک بار همان شبی که مطلب را یاد می گیرید مرور کنید، هفته بعد هم یک بار و چهل روز بعد هم یک بار

۲- خلاصه نویسی بسیار مهم است

یکی از سخت ترین بخش های آزمون تافل بخش رایتینگ و همچنین قدرت تحلیلی ذهن زبان آموز است. یک روش عالی و ساده برای تقویت شما در این زمینه داریم آنهم اینکه با خلاصه نویسی به راحتی در این دو بخش و حتی بقیه بخش های تافل قوی می شوید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

برای این کار کافی است هر زمان دو یا سه پاراگراف زبان را مطالعه نمودید، در حد ۳-۴ خط نظر خودتان را به زبان انگلیسی راجب آن پاراگراف ها بنویسید و یا اینکه آن را خلاصه نویسی کنید. همیشه در جزوه تان یک جای خالی کنار یادداشت هایتان بگذارید تا تفسیر خودتان از آن موضوع را بنویسید. بعدها هنگام مطالعه مجدد همزمان همان پاراگراف و ۳-۴ خط خودتان را هم مرور کنید تا تاثیر آن را به وضوح ببینید!

۳- گوش، چشم و زبانتان را به انگلیسی عادت دهید

هر روز در هر شرایطی هم که شده، حداقل به یکی دو مکالمه گوش کنید یا مطالعه کنید یا صحبت کنید و نگذارید اعضای بدنتان از عادت کردن به شنیدن زبان انگلیسی غافل شود. میتوانید از برنامه های رایگان صوتی روزانه مخصوص گوشی ها استفاده کنید.

۴- با صدای بلند بخوانید

یک راه عالی برای بهبود صحبت کردن به انگلیسی این است که هر زمانی میتوانید، متن ها را با صدای بلند و شمرده بخوانید. حتی اگر اشتباه کنید، بلند خواندن به شما کمک میکند که راحتتر انگلیسی صحبت کنید. برای بلند خواندن از کتاب یا روزنامه یا هرچیزی که به زبان انگلیسی است، استفاده کنید. حتی اگر شما همه ی لغات را نمیفهمید، اینکار باعث میشود که زبان و مغزتان، گفتن کلمات انگلیسی را تمرین کند و متوجه میشوید که وقتی انگلیسی صحبت میکنید میتوانید سریعتر و آسانتر جملاتتان را بسازید. بلند خواندن همچنین به دلیل اینکه شما از کلمات انتخابی خودتان استفاده نمیکنید، مفید است.

۵- با خودتان صحبت کنید

وقتی در حال انجام کارهای روزانه هستید، میتوانید با خودتان به تنهایی انگلیسی صحبت کنید. این باعث میشود به انگیسی فکر کنید. برای مثال میتوانید بگویید: I’m going to the kitchen, now I am making a cup of tea, I love tea because it refreshs me! و مانند اینها. میدانم این روش کمی غیر معمول به نظر میرسد اما کمک کننده است. فقط کافی ست امتحان کنید!.

۶- چیزی را که می بینید بگویید

گفتن و صحبت کردن در زبانممکن است به پنجره یا به تلویزیون نگاه کنید، هر چیزی که میبینید را بگویید؛ مثلا مردی که با بلوز آبی در حال رانندگی است را به انگلیسی بگویید، این یک زبان ساده است اما خودتان متوجه میشوید که چطور میتواند هماهنگی ذهن و زبانتان را افزایش دهد. بعد از مدتی متوجه میشوید که دیگر لازم نیست جمله ای را در ذهنتان ترجمه کنید و پس از آن وقتی یک مکالمه واقعی داشته باشید میبینید که میتوانید افکارتان را راحتتر ابراز کنید. در مورد اشتباهات هنگام گفتن جملات نگران نباشید، مهم ترین هدف انجام این تمرین، تسلط و روان بودن است. اگر میخواهید اشتباهاتتان را تصحیح کنید، صدایتان را ضبط کنید و دوباره گوش کنید که ببینید کجاها اشتباه کرده اید.

۷- به رادیوی انگلیسی (لهجه آمریکایی) گوش کنید

گوش دادن به رادیو انگلیسی

تا آنجایی که ممکن است به رادیوی انگلیسی گوش کنید. جدای از دروغ های این رسانه آمریکایی، بهترین فایل های تقویت مهارت شنیداری و حتی گفتاری را در زمینه لهجه آمریکایی به صورت روزانه به صورت رایگان در اختیار کاربران می گذارد. حتما روزانه حداقل ۱-۴ آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید.

۸- راجب موضوعات مختلف مطالعه کنید

در مورد موضوع هایی که دوست دارید در زبان خودتان در مورد آنها صحبت کنید، فکر کنید سپس چیزهایی که برای صحبت کردن آن به زبان انگلیسی لازم دارید را پیدا کنید؛ مثلا اگر دوست دارید در مورد فوتبال یا هر چیز دیگری صحبت کنید، میتوانید آنها را در وبسایت ها و مجلاتی که این موضوعات را پوشش میدهند پیدا کنید. لیست لغات مورد نیاز درمورد موضوعتان را بنویسید و کلمات و عبارات را یاد بگیرید. یک وب سایت فوق العاده برای یادگیری صحبت راجب موضوعات مختلف

بخش دوم: معرفی و دانلود منابع


آزمون تافل امتحانی است که توانایی و مهارت های چهارگانه شما در زبان انگلیسی را می سنجد. تجربه چندین ساله و کسب نمره عالی نگارنده در آزمون تافل به شما می گوید که هر منبعی که به یادگیری زبان انگلیسی شما بطور کلی کمک کند می تواند مفید باشد. اما برخی منابع هستند که تافل را بصورت اصولی تر به شما یاد می دهند و مدت زمان یادگیری شما را بطرز چشمگیری کاهش می دهند. حتی تعداد بیشتری از کلمات آزمون از داخل این منابع بیرون می آید. ضمن اینکه دانستن زبان انگلیسی برای کسب نمره خوب تافل کافی نیست.

بسیاری از بومی های انگلیسی زبان هم نمی توانند از پس نمره خوب در تافل بر بیایند! علت این است که شما بایستی تکنیک های آزمون تافل را در کنار یادگیری زبان انگلیسی بلد باشید و منبع خوب منبعی است که زبان را همراه با این تکنیک ها به شما یاد دهد. مراقب باشید به هیچ وجه درگیر منابع قدیمی مثل کتاب ۵۰۴ که مثل واژگان شاهنامه فردوسی در عصر حاضر هستند! نباشید و گول آنها را نخورید.

در این مقاله ما با استناد به موسسات معتبر آموزش تافل همچون MagooshToeflgoanywhere و خود وب سایت رسمی ETS این منابع را معرفی می کنیم. در ضمن تجربیات نگارنده و تنی از دوستان که نمره بالای ۱۰۰ در تافل کسب کرده اند نیز در حد اندکی به مقاله افزوده شده است.

بهترین منابع تافل برای آمادگی در منزل

به این موضوع دقت کنید، به هیچ وجه فقط کتاب نمیتونه شما رو به موفقیت در تافل (منظور از موفقیت نمره بالای 80 هست) برسونه و حتما در کنارش باید از منابع تکمیلی مثل پادکست، وبسایت، اپلیکیشن و … هم بهره ببرید اما کتاب منبع اصلی ست. ترفندهایی که در این مطلب رو گفتیم حتما به کار بگیرید که حسابی در یکی دو ماه مانده به ازمون در انگلیسی غرق باشید.

دقت کنید نمره این ازمون مسیر زندگی شما را تغییر  می دهد! نسخه های دانلودی که بصورت پی دی اف در اینترنت بارگزاری شده اند برای دانلود رایگان متاسفانه به دلایل نامشخص یا ناقص هستند یا بعضی جاها اشتباهات عمده دارند یا نسخه های قبلی با حذفیات عجیب و غریب هستند! اکیدا توصیه می کنیم کتاب ها را بصورت نسخه اصلی خریداری کنید و جدیدترین ویرایش ها که ما در اینجا لینک خرید جدیدترین ویرایش را هم درج کرده ایم.

۱- کتاب بارونز Barrons TOEFL (فقط ویرایش 15و جدیدتر)

toefl ibt 15th edition

این کتاب جزو بهترین ها برای آمادگی آزمون تافل بوده و جزو باید هاست! دقت کنید باید! البته اگر دلتا (یعنی کتاب بعدی) را نمی توانید مطالعه کنید. هر چیزی که در زمینه آشنایی با تکنیک های تافل نیاز دارید و نمونه تست ها در این کتاب وجود دارند. دقت کنید که حتما ویرایش ۱۵ و جدیدتراین کتاب را تهیه کنید زیرا ویرایش های قبل دارای اشتباهات معنایی می باشند و در ویرایش جدیدتر چندین استراتژی جدید اضافه شده است. کتاب بهمراه سی دی فایل های صوتی و پاسخ های نمونه بخش speaking ارائه می شود. همانگونه که می دانید موسسه بارونز جزو بهترین ها در زمینه آموزش زبان انگلیسی می باشد، وقتی شروع به خواندن کتاب کنید معنای واقعی متد یادگیری زبان را خواهید فهمید!

حتما برای تافل بلد باشید:  آشنایی با آزمون تافل (هزینه، ثبت نام، منابع و همه نکات)

۲- کتاب دلتا Delta key to the next generation TOEFL

کتاب تافل DELTA'S key to the TOEFL iBT: complete skill practice

حجم این کتاب نسبت به کتاب بارونز بیشتر است ولی جزئیات بیشتری را هم در مورد تکنیک های تافل ارائه می دهد. هر چند تکنیک های ارائه شده در این کتاب آنقدر زیاد هستند که ممکن است شما را گیج کنند ولی با این کتاب چیزی از آزمون تافل کم نخواهید داشت. یعنی اگر وقت بیشتری دارید و استعداد بهتری در زبان دارید، می توانید فقط این کتاب را تهیه کنید و نیازی به بارونز ندارید. (یعنی یا این کتاب یا بارونز برای منبع اصلی تافل کافی ست)

کتاب Deltas Key to the Next Generation TOEFL Test کلید آزمون تافل iBT است و کتاب مرجعی برای آشنایی با مهارت های تافل است. کتاب حاضر به ارزیابی و آموزش چهار مهارت اصلی مهارت خواندن ، گوش دادن ، صحبت کردن و نوشتن پرداخته و علاوه بر آن نکات مهم دستور زبان به صورت جداگانه پرداخته است. این کتاب شامل سی دی نرم افزار می باشد. فراموش نکنید که بهمراه این کتاب یک دی وی دی هم باید دریافت کنید و حتما نسخه Revised Edition را خریداری کنید (لینک خرید بالا).

۳- کتاب نمونه سوالات TOEFL test preparation kit

کتاب TOEFL Test Preparation Kit به همراه CD

این کتاب توسط خود ETS (مرجع برگزار کننده تافل در تمام دنیا) ارائه شده و تمرین ها و نکات مطرح شده در آن کاملا شما را با سطح آزمون آشنا می کند. کتابی کاملا استاندارد و مختصر که پر از نمونه سوالات آزمون تافل در بخش های چهارگانه هست. نکته مهم اینکه حتما ویرایش دوم و جدیدتر را تهیه کنید به دلیل تغییرات گسترده نسبت به کتاب سری اول.

چه نمره بالای 80 بخواهید یا بالاتر، این کتاب جزو باید های آزمون است و همانطور که گفتیم، در کنار مطالعه کتاب 1 یا 2 (یکی شون فقط) این کتاب رو بااااید حداکثر یک ماه مانده به ازمون شروع به تمرین کنید در کنار مطالعه استراتژی ها و یادگیری. شباهت عجیبی بین چند دوره ازمون تافل که تجربه کردم و این سوالات وجود داشت!!

تقویت واژگان تافل: ۱۵ تا از نکات مهم گرامری تافل که بیشترین تکرار را دارند

۴- کتاب کتاب واژه های ضروری تافل (باز هم از بارونز)

کتاب واژه های ضروری تافل (جهت آماده کردن شما برای آزمون)

بله درسته! کتاب بعدی هم که معرفی می کنیم از موسسه معروف بارونز است. اگر فکر می کنید دایره واژگان تان نیاز به تقویت دارد یا در هر 7 جنبه آزمون دانش لغوی کاملی ندارید، این کتاب برای شماست. در واقع این کتاب برای کسانی توصیه می شود که پایه زبان ضعیف تری دارند یا می خواهند نمره بالایی در تافل کسب کنند.

جالب است با خواندن این کتاب، واژه ای در ازمون نیست که بلد نباشید! ویرایش به ویرایش و نسخه به نسخه، واژه های جدید با توجه به ازمونهای جدید اضافه یا به تناسب نیاز، واژه ها و اصطلاحات قدیمی تر حذف شده اند و حتما ویرایش ششم به جدیدتر را توصیه می کنیم خریداری کنید.

5- کتاب کمبریج Cambridge Preparation for the TOEFL (اختیاری)

کتاب cambridge preparation برای تافل

این کتاب هم جزو کتاب های برتر برای آمادگی آزمون تافل است که توسط موسسه معتبر کمبریج تهیه شده است. برای تهیه این نسخه حتما سعی کنید ویرایش چهارم و جدیدتر را تهیه کنید. این کتاب اختیاری ست اما اگر وقت داشتید در کنار کتاب های بالا تهیه کنید زیرا قطعا در بالاتر بردن نمره شما موثر است. هیچ استراتژی و ترفندی خارج از این کتاب پیدا نخواهید کرد و متد فوق العاده کار شده ای پشت آن است.

بلد باشید: متوسط نمره آزمون تافل برای دانشگاههای مختلف

6- دو  کتاب دیگر برای کسب نمره های بالاتر

این سه کتاب را وقتی خریداری و استفاده کنید که در بخش های خاص ازمون ضعف دارید یا بخواهید یک ازمون بی نقص با نمره بالا را پشت سر بگذارید:

کتاب English Grammar in Use از دانشگاه کمبریج- بهترین کتاب آموزش گرامر زبان: دقت کنید برای کسب نمره عالی تافل، نیازی به مطالعه مستقیم گرامر ندارید زیرا بخش گرامر که قبلا یک بخش جداگانه در ازمون بوده حذف شده و الان در بخشهای فعلی ادغام گردیده است و بطور خاص سوالات گرامری پیچیده نخواهید داشت اما با مطالعه این کتاب یک سر و گردن از بقیه بالاتر خواهید بود و توانایی فوق العاده بالاتری در پاسخ به سوالات خواهید داشت. این کتاب در 3 سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته عرضه می شود و البته یک جلد هم دارد که نسخه کلی و ادغام شده هر سه سطح است. (خرید نسخه مبتدی  خرید نسخه متوسط  خرید نسخه پیشرفته  خرید نسخه کلی هر سه سطح (پیشنهاد من این یکیه) )

کتاب کالینز Collins English for Exams -دو جلد، اختصاصی برای تقویت تک تک مهارتها: بخصوص اگه در اسپیکینگ ضعیف هستین، این کتاب و سی دی های همراهش که در واقع یک کتاب دو جلدی هست (جلد اول برای اسپیکینگ و لیسنینگ هست- ینی گفتاری و شنیداری و جلد دوم خواندن و نوشتن) میتونه خیلی تقویت تون کنه برای گرفتن نمره بالاتر. پس اگه فقط توی یک بخش خاص ازمون ضعیف هستین یا دو بخش، این کتاب رو تهیه کنید.


اپلیکیشن TOEFL Preparation

تافل

یکی از اپلیکیشن های گوشی است که بالاترین رنک در بین کاربران را به خود اختصاص داده است. یک اپلیکیشن رایگان. هر چند کیفیت مطالب در حد منابع پرمیوم نمی باشد ولی با موضوعات متنوعی آشنا خواهید شد. ضمن اینکه واژگان و فایل های صوتی موجود در آن برای آمادگی شما بسیار مفید خواهد بود.

  لینک دانلود برای اندروید

  لینک دانلود برای آیفون

اپلیکیشن Magoosh Toefl app

اپلیکیشن تافل

یک اپلیکیشن معروف که متاسفانه برای کاربران ایرانی محدود شده است و برای دسترسی و دانلود آن از وی پی ان باید استفاده کنید. جزو بهترین ها در نوع خود است اما باز هم کامل نیست و فقط برنامه ای برای زمان بیکاری شماست.

  لینک دانلود برای اندروید

  لینک دانلود برای آیفون

بخش سوم: نکات تکمیلی


  1. تمرین منظم:
    • تمرین روزانه و منظم برای هر چه بهتر شدن در مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه.
  2. آشنایی با ساختار آزمون:
    • مطالعه و آشنایی با ساختار و فرمت آزمون تافل.
    • حل آزمون‌های شبیه‌سازی شده تافل برای آشنایی با نحوه‌ی ارائه سوالات و زمان‌بندی آزمون.
  3. تمرکز بر نقاط ضعف:
    • شناسایی نقاط ضعف خود در هر یک از مهارت‌ها و تمرین بر روی آنها.
    • تحلیل و بازبینی نتایج آزمون‌های قبلی و یافتن نقاط ضعف.
  4. تمرین مهارت‌های مختلف:
    • تمرین شنیداری با گوش دادن به پادکست‌ها، فیلم‌ها و سخنرانی‌ها به انگلیسی.
    • خواندن متون مختلف از جمله روزنامه‌ها، مقالات و کتب به انگلیسی.
    • مکالمه با دوستان یا همکاران زبان‌آموز به انگلیسی و شرکت در گروه‌های مطالعه و مکالمه.
  5. زمان‌بندی مناسب:
    • زمان‌بندی مناسب و تعیین اهداف مشخص برای تمرینات و آمادگی به آزمون تافل.
    • تقسیم وقت به شیوه‌ی موثر برای تمرین هر یک از مهارت‌ها.
  6. آرامش و اعتماد به نفس:
    • حفظ آرامش و اعتماد به نفس در زمان آزمون و تمرکز بر اجرای بهتر آزمون.
    • اجتناب از استرس و اضطراب با روش‌های مختلف مانند تنفس عمیق و تمرینات آرامش.
  7. تقویت دایره لغات:
    • توسعه دایره لغات انگلیسی از جمله کلمات عمومی، اصطلاحات رایج و لغات تخصصی در حوزه‌های مختلف مفید است.
    • استفاده از کتاب‌ها، فیلم‌ها، پادکست‌ها و منابع آموزشی برای یادگیری و تثبیت لغات مفید است.
  8. آزمون شبیه سازی شده:
    • حل سوالات شبیه‌سازی شده آزمون تافل به شما کمک می‌کند با فرمت و نحوه پرسش‌ها آشنا شوید و عملکرد خود را ارزیابی کنید.
    • حتما یک بار 3 ماه قبل از شروع آزمون و یک بار 20 روز قبل از روز آزمون یک آزمون تافل بدهید. بسیااار مهم هست.
  9. این سه مطلب مهم هستند:
زبانمهر

حتما بخوانید!

11 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام، امید خوب باشید.
    بسیار ممنون از این معلومات مفید.
    آیا این کتاب‌های که معرفی کردید، کلید جواب سوالات را دارند تا بفهمیم که آیا درست پاسخ دادیم یا خیر.

    پاسخ
  • دورود وسپاس از محبت شما که همچین مجموعه ای فراهم کردید. بنده برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا نیاز به نمره بالای 80 تافل داشتم که کار هر کسی هم نیست. زبانمم خیلی خوب نبود ضمن اینکه اونجا و توی اون محیط شدیدا به درک مکالمات و توانایی خوب صحبت کردن نیاز داشتم. منابعی که اینجا معرفی کردین (بخصوص 3 کتاب اول) و بجز اون دو اپلیکیشن را با دقت 3 ماه تمام کار کردم (البته اپلیکیشن چرب زبان هم قبلا کار کرده بودم) و نتیجه این شد که به نمره 89 تافل رسیدم که باورنکردنی هست!!! ماه اینده هم به امید خدا مقصد هستم. خواستم تجربه رو در اختیار بذارم و تشکر کنم که کمک زیادی کردین مدیون شما هستم.

    پاسخ
  • سلام و عرض ادب
    بابت اطلاعات متشکرم عالی بود
    فقط اینکه کتاب اولی که معرفی کردید بهتره یا دومی ؟ من بین این دوتا موندم ممنون میشم راهنمایی کنید و بگید با کدوم شانس بیشتری در آزمون تافل داریم

    پاسخ
  • سلام من که انگلیسی م در حد ابتدائی هست میتونم با تافل ادامه بدم؟؟؟

    پاسخ
    • سلام. با هر پایه ی زبان انگلیسی میشه این منابع رو مطالعه کرد یا باید مدتی پایه ی زبانمون رو قوی کنیم؟

      پاسخ
      • حداقل زبان دبیرستان رو بلد باشید. توی همین سایت سرچ کنید دبیرستان و آموزششون دانلود کنید بعد بیاین سراغ اینها

        پاسخ
  • Shaghayegh dadgostar
    مرداد 5, 1401 6:04 ب.ظ

    درود
    من صفرصفرم میخام شروع کنم

    پاسخ
  • محمد منیب محمدی
    آذر 10, 1401 11:35 ق.ظ

    بر نامه شما خیلی عالی است خوشم آمد من از افغانستان هستم میخواهم تافل را مکمل یاد بگیرم و علاقه من هستم هزینه دارد یانه اگر دارد چطور پرداخت میشود و اسناد چطور داده میشود لطفاً مرا در برنامه شامل سازید تشکر.

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر ممنون بابت مطالب مفیدتون
    برنامه ریزی روزانه مطالعه تافل بهتره به چه صورت باشه؟
    من زبانم خوبه ولی نمیدونم باید چجوری همه مطالب و کاور کنم،ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست