نوشتن مقاله

چگونه یک مقاله انگلیسی خوب بنویسیم؟ (10 گام کلیدی)

گاما

اگر دانشجو هستید، می دانید که قبل از فارغ التحصیل شدن باید حداقل یک مقاله علمی پژوهشی بنویسید. نوشتن یک مقاله پژوهشی خوب می تواند کمی دلهره آور و سخت باشد، به خصوص اگر بار اولتان است که می خواهید یک مقاله بنویسید. اما نگران نباشید، ما اینجا راهکارهایی به شما نشان می دهیم که می تواند در نوشتن یک مقاله خوب به شما کمک کند.

راهنمای امروز ما هر چیزی که باید برای نوشتن یک مقاله پژوهشی قوی و قابل قبول انجام دهید، به شما نشان می دهد و می توانید با کمک آن نمره خوبی را که دنبالش هستید، بگیرید!

ما در اینجا مراحل و منابع مورد نیاز برای نوشتن یک مقاله پژوهشی قوی و همچنین یک فهرست کاربردی برای اطمینان از این که یک مقاله خوب نوشته اید، را برای شما آورده ایم. به طور کلی، نوشتن مقاله پژوهشی می تواند یک چالش باشد، اما شما با کمی تمرین می توانید آن را به بخش مهمی از رزومه علمی و حرفه ای خود تبدیل کنید.

مراحل زیر به شما کمک می کند تا یک مقاله پژوهشی بنویسید که با یک پروژه درسی یا یک سوال شروع می شود و به یک مقاله قابل توجه خاتمه می یابد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

مرحله یک: مقاله خود را بشناسید

این موضوع ممکن است خیلی واضح به نظر برسد، اما در واقع باید بدانید که معلم یا استاد شما قبل از شروع به نوشتن یک مقاله پژوهشی، دقیقا از شما چه می خواهد. بسیاری از دانشجویان به این مرحله توجه نمی کنند و بعد از این که نمره پایینی گرفتند از مقاله ای که به سختی و با انگیزه روی آن کار کرده اند، تعجب می کنند. فقط به این دلیل که آنها دستورالعمل های تهیه مقاله را به درستی رعایت نکرده اند.

برای تهیه مقاله خود وقت زیادی بگذارید. به هر آنچه که راهنما در اختیار شما قرار داده است، توجه کنید. دستورات نوشتاری، دستورالعمل ها، پروتکل های استاندارد یا سایر مطالبی که دریافت کرده اید را با دقت بخوانید. یادداشت برداری و نوشتن خلاصه ای از نکات مهم در رابطه با موضوع مقاله تان نیز مفید است. زمانی را صرف کنید تا بفهمید که در این مقاله دقیقاً چه چیزی از شما خواسته شده و چه ترتیبی دارد. اگر در این باره مطمئن نیستید، سوال کنید! قبل از این که موضوعی را انتخاب کنید، از استاد خود بخواهید تا آن را توضیح دهد. به این ترتیب، مطمئن می شوید که در مسیر درستی قرار دارید.

مرحله دوم: موضوع انتخاب کنید

بعد از این که متوجه شدید چه چیزی از شما خواسته شده تا در مقاله خود بنویسید، وقت آن است که تصمیم بگیرید درباره چه چیزی می خواهید بنویسید. در واقع انتخاب یک موضوع می تواند دلهره آور باشد، اما نگران نباشید. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، اما خیلی نگران انتخاب یک موضوع عالی نباشید. در بسیاری از موارد، یک موضوع بحث برانگیز می تواند ایده آل باشد، از این جهت که شما می توانید خود را بیازمایید و توانایی تان را در نوشتن روی موضوع های مختلف امتحان کنید. بنابراین، شما می توانید درباره موضوع های مختلف بحث و تمرین کنید، و اگر موضوع مقاله تان در رابطه با آنها باشد، به راحتی می توانید آن را توجیه کنید.

موضوعات مختلف

از راهنماهایی که در دستور العمل ها ارائه شده است، کمک بگیرید تا یک موضوع مناسب برای مقاله خود انتخاب کنید. اگر موضوعی دارید که به آن علاقه مند هستید اما در تطبیق آن با دستورالعمل ها مشکل دارید، موضوع دیگری را انتخاب کنید. در واقع، نوشتن درباره موضوعی متناسب با مقاله شما در بلند مدت برای شما آسان تر خواهد بود.

مهم است در مورد موضوعی که می نویسید شناخت داشته باشید، اما لازم نیست که حتما آن را هم دوست داشته باشید. همچنین می توانید از نوشتن یک مقاله پژوهشی به عنوان فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید استفاده کنید. شما تا پایان این فرآیند یعنی تا خاتمه نوشتن مقاله تان تا حدی در این زمینه متخصص می شوید، اما لازم نیست که از همان اول همه چیز را درباره آن بدانید.

مرحله سوم: تحقیق کنید

حالا نوبت آن چیزی است که منتظرش بودید: تحقیق کردن! این مرحله بسیار انعطاف پذیر و گسترده است. در واقع، افراد مختلف به روش هایی متفاوت برای مقاله خود تحقیق می کنند. با این حال، مهم است که روی موضوع مقاله خود تمرکز داشته باشید و در عین حال سریع نوشتن آن را به جلو ببرید. در هر صورت این شما هستید که باید مقاله خود را بنویسید، در حالی که هنوز نوشتن آن را شروع نکرده اید.

چند نکته کلیدی که هنگام تحقیق کردن باید به خاطر بسپارید، عبارتند از: 1) مرور اجمالی، 2) یافتن منابع معتبر و 3) در نظر گرفتن اطلاعات.

در حال تحقیق

ابتدا اسکیمینگ یا مرور اجمالی کنید. در این مرحله لازم نیست همه مطالبی را که درباره موضوع مقاله شما نوشته شده است، به طور کامل بخوانید. در واقع، این کار غیر ممکن است. پس با خیال راحت، مطالب را به صورت سریع و اجمالی مرور کنید. بیاموزید که چگونه می توان استدلال ها و نکات کلیدی را بدون خواندن هر کلمه و درگیر کردن ذهن خود به آنها شناسایی کنید.

در مرحله بعد منابع معتبر را پیدا کنید. اگر چه ممکن است مطالبی بیابید که با آنچه به شما گفته اند مغایرت داشته باشد، می توانید از ویکی پدیا برای نوشتن مقاله پژوهشی خود استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که نمی توانید آن را به عنوان یک منبع در آخر مقاله خود بیاورید. در واقع شما می توانید از منابع عمومی مانند ویکی پدیا برای آشنایی کلی با یک موضوع و یافتن کلمات کلیدی که می توانند به شما در نوشتن مقاله تان کمک کنند، استفاده کنید تا در مدت زمان کمی بتوانید با حجم زیادی از اطلاعات در زمینه پژوهشی تان آشنا شوید. البته توجه داشته باشید که برای اطلاعاتی که در مقاله خود استفاده می کنید، باید منابع معتبر و قابل استناد پیدا کنید.

آنچه که از جستجو در گوگل یا ویکی پدیا آموخته اید، را مطالعه کنید و بعد درباره آن بیشتر تحقیق کنید. منابع آورده شده در یک مقاله را بررسی کنید، از کلمات کلیدی که برای جستجو در اینترنت استفاده کرده اید، برای جستجو در یک پایگاه داده علمی نیز استفاده کنید، همچنین می توانید از یک کارشناس بپرسید که آیا آنچه بدست آورده اید معتبر است یا خیر و اگر منابع قابل استناد نیست، منابع معتبری را با همین موضوع پیدا کنید. بنابراین، فقط برای روشن شدن موضوع مقاله خود می توانید از ویکی پدیا به عنوان نقطه شروع برای آشنایی کلی با موضوع پژوهش در مقاله خود استفاده کنید، اما نمی توانید ویکی پدیا را به عنوان یکی از منابع اصلی مقاله پژوهشی خود بیاورید.

در حال مذاکره و تحقیق

در نهایت، قدرت اطلاعات را نادیده نگیرید. شما می توانید مطلبی پیدا کنید که هر چیزی را که درباره مقاله خود می خواهید، در بر داشته باشد. آیا به تازگی پژوهشگران کشف کرده اند که DNA هشت پا از DNA یک موجود فضایی از سیارات دیگر ساخته شده است؟ آیا مناره های قلعه سیندرلا در دنیای دیزنی در صورت وقوع طوفان قابل جدا شدن است؟

آیا یک آشپز با دادن گوجه فرنگی مسموم به جورج واشنگتن می خواست او را بکشد؟ در این موارد، شما می توانید مقالاتی را پیدا کنید که تایید می کنند هر سه ادعای قبلی درست هستند. با این حال، وقتی بیشتر تحقیق می کنید مشخص می شود که واقعا این طور نیست. فقط به این دلیل که شما یک مقاله در مورد این که چیزی درست است پیدا کرده اید، بدان معنی نیست که این یک حقیقت اثبات شده است که می توانید در پژوهش خود از آن استفاده کنید.

۱۰ تا از بهترین اپلیکیشن ها برای تقویت زبان انگلیسی +لینک دانلود

برای دانستن و درک همه دیدگاه ها و مکاتب مختلف روی موضوع مقاله خود کار کنید. این کار را می توانید با خواندن مقالات مختلف، کتاب یا مطلبی که نمای کلی موضوع را ارائه می دهد و دیدگاه های مختلف را بررسی می کند، و یا صحبت با کارشناسی که می تواند موضوع مقاله پژوهشی شما را به طور کامل توضیح دهد، انجام دهید.

مرحله چهارم: تحقیقات خود را سازماندهی کنید

خب حالا که همه اطلاعات لازم را دارید، باید چکار کنید؟ در واقع، مرحله چهارم همه چیز درباره سازماندهی کردن است. مانند تنوع در تحقیقات، افراد مختلف نیز در این مرحله روش های مختلف خاص خودشان را دارند. این مرحله می تواند به مقاله شما هم بستگی داشته باشد. برخی از فهرست منابع (یا «کتاب نویسی»، شامل فهرستی از کتاب ها، مقالات و سایر منابعی است که در مقاله خود استفاده کرده اید) هنگام سازماندهی مقاله پژوهشی شما مفید است.

ساماندهی تحقیقات

اگر استاد شما از شما می خواهد که یک فهرست منابع برای مقاله خود ارائه دهید (به مرحله شماره 1 برگردید؛ که باید دقیقاً بدانید موضوع مقاله شما درباره چیست!)، یک فهرست از منابعی تهیه کنید که موضوع مقاله شما را در بر می گیرد. اگر این فهرست را فقط برای این مقاله پژوهشی خودتان آماده می کنید، به این فکر کنید که چگونه می خواهید با آن تحقیقات خود را سازماندهی کنید.

این سازماندهی کردن ممکن است شامل علامت گذاری منابع در مرورگر وب یا ایجاد یک کتابخانه یا فهرست منابع دیجیتالی باشد که به شما این امکان را می دهد تا لینک منابع را هم بدهید. شما ممکن است یک فهرست چاپ شده از منابع خود تهیه کنید یا بخواهید که تمام اطلاعات و آموخته های مربوط به مقاله خود را روی کارت های یادداشت یا برگه های برچسبی بنویسید و مقاله پژوهشی خود را بر روی یک میز یا روی زمین طبقه بندی و سازماندهی کنید.

مرحله پنجم: نظریه خلق کنید

در این مرحله که می دانید چه چیزی از شما خواسته شده است، یک موضوع انتخاب کرده اید که متناسب با مقاله تان است و در مورد پژوهش خود تحقیق کرده و آن را سازماندهی کرده اید، حالا زمان آن است که نظرات، دلایل یا اظهارات خود را بیان کنید. حتی اگر مخالف یا موافق چیزی نیستید، مقاله شما به یک نظریه نیاز دارد. در واقع، نظریه نوعی بیان خلاصه و عبارت کوتاهی است که شما – به عنوان پژوهشگر و نویسنده – برای خوانندگان مقاله خود به عنوان چیزی که سعی در توضیح یا اثبات آن دارید، ارائه می دهید.

نظریه خلق کنید

یک روش شروع برای نوشتن یک نظریه ممکن است نوشتن پاسخ یک جمله ای به این سوال باشد که: مقاله شما در مورد چیست؟ پاسخ شما ممکن است چیزی شبیه به مثال های زیر باشد:

  • مقاله من رابطه بین سگ و انسان را توضیح می دهد.
  • مقاله من درباره سیاست های دانشگاه در مورد دانشجویان تازه وارد در خوابگاه است.
  • من از کتاب غرور و تعصب اثر جین آستین درباره دیدگاه های راجب ازدواج نوشتم.

خب دیدید که خیلی سخت نبود، اما به یاد داشته باشید که این فقط یک نقطه برای شروع است. بسیاری از دانشجویان همین جا متوقف می شوند و نمی فهمند که چرا استاد در جمله بیان اظهار نظر (اولین جمله از مقدمه مقاله که ایده اصلی و توضیح کوتاهی از مقاله را بیان می کند) به آنها نمره پایینی داده است. یک نظریه باید واضح و محکم باشد و نباید درباره شخص شما باشد. بنابراین، بهتر است که پاسخ های بالا را به جملاتی مانند اینها تغییر دهید:

  • رابطه بین سگ و انسان به دو صورت پیش می رود. سگ ها نه تنها بهترین دوست انسان هستند، بلکه ارتباط با انسان بر نحوه رفتار و آناتومی سگ های امروزی تأثیر گذاشته است.
  • دانشگاه های زیادی از دانشجویان تازه وارد می خواهند که در سال اول در خوابگاه زندگی کنند، این امر دانشجویان را از مشکلات دور می کند، و به آنها کمک می کند تا نمرات بهتری کسب کنند و احتمال ماندن در دانشگاه را افزایش می دهد.
  • در کتاب غرور و تعصب اثر جین آستین، ازدواج به عنوان عاملی برای تحرک اجتماعی، به عنوان یک اشتباه و به عنوان مشارکتی مفید نیز تلقی می شود.

آیا تفاوت بین مجموعه جملات اول و مجموعه جملات دوم درباره اولین جمله از مقدمه که بیانگر ایده اصلی مقاله است، را می بینید؟ ممکن است نوشتن چنین جملاتی کمی طول بکشد، اما یادتان باشد که از کلمات و عباراتی مانند «من فکر می کنم» یا «مقاله من در مورد این است» استفاده نکنید.

زمین دوناتی شکل

در این مرحله بسیار مهم است که واضح و محکم باشید. از بیان اظهار نظرهای قوی نترسید. اگر به مثال های بالا نگاه کنید، متوجه می شوید که هر یک از آنها نکته خاصی را در مورد موضوع یک مقاله بیان می کنند. کلید دیگر برای بیان یک جمله قوی در مقدمه مقاله این است که مطمئن شوید نظریه شما قابل بحث است. این بدان معنا نیست که نظریه شما جنجالی و بحث برانگیز یا کاملا شخصی باشد بلکه به این معنی است که کسی هم می تواند مخالف آن باشد.

به عنوان مثال، ممکن است کسی استدلال کند که انسان ها تاثیر زیادی روی سگ ها نداشته اند، یا ملزم کردن دانشجویان تازه وارد برای زندگی در خوابگاه دانشگاه چیز خوبی نیست، و یا این که مقوله ازدواج در کتاب غرور و تعصب آستین کاملا عاشقانه است. (راه دیگر برای بررسی این که آیا اظهار نظر شما قابل بحث است یا خیر این است: آیا غرور و تعصب یک کتاب است؟ بله. بنابر این اظهار این که «غرور و تعصب کتابی است که توسط جین آستین نوشته شده است»، به عنوان یک نظریه عمل نمی کند، زیرا هیچ کس نمی تواند مخالف آن باشد. از این رو، نوشتن یک مقاله جامع در مورد یک حقیقت مشخص و واضح، فایده ای ندارد.) بررسی این که آیا کسی می تواند با بیانیه یا همان اولین جمله مقدمه مقاله شما بحث کند یا خیر، راه خوبی است برای اطمینان از این که شما یک نظریه قوی و بخصوص نوشته اید که به شما در نوشتن یک مقاله خوب و کسب نمره بالا کمک می کند.

بعد از این که روی اولین جمله مقدمه مقاله خود کار کردید تا یک بیانیه خاص، قابل بحث و واضح ارائه دهید، می توانید آن را به استاد خود، یک مدرس نگارش مقاله، یا یک مربی قابل اعتماد دیگری نشان دهید و از آنها نظرشان را بپرسید که آیا این بیانیه به عنوان اولین جمله مقدمه برای مقاله شما به اندازه کافی قوی است یا خیر.

مرحله ششم: یک طرح کلی تهیه کنید

نحوه ایجاد طرح کلی (Outline) شامل رئوس مطالب، مانند فهرست منابع، به مقاله شما بستگی دارد. اگر استاد شما از شما خواسته تا آن را ارائه دهید، حتماً یک طرح کلی تهیه کنید که از مثال ها، دستورالعمل ها یا الزاماتی که به شما داده شده پیروی کند. حتی اگر نیازی به نوشتن رئوس مطالب خود ندارید، تهیه آن می تواند در پیشبرد نوشتن یک مقاله پژوهشی به شما کمک کند.

در واقع هدف از ایجاد یک طرح کلی، ساختار بخشیدن به مقاله شما است. بهتر است که برای تهیه آن به صورت کلیشه ای و فرمالیته عمل نکنید، اما می توانید از الگوها و راهنماها در این زمینه کمک بگیرید. در دبیرستان ممکن است سه تا پنج پاراگراف برای یک مقاله نوشته باشید، و اشکالی هم ندارد که از همان الگوها برای نوشتن این مقاله پژوهشی خود در دانشگاه نیز استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که قالب مقاله شما باید مطابق با دستورالعمل ها باشد.

10 روش تقویت قدرت نوشتاری زبان انگلیسی

اگر در بیانیه خود به عنوان اولین جمله در مقدمه دو نکته اصلی عنوان کرده اید، آوردن سه یا پنج بخش اصلی ممکن است برای مقاله پژوهشی شما کافی نباشد. اگر مقاله تان از شما می خواهد تا موضوعی را معرفی کنید، شما باید نظرات مختلف را در مورد آن موضوع عنوان کنید، و سپس درباره نظر خود توضیح دهید، بنابراین، مقاله شما احتمالاً به سه بخش اصلی نیاز دارد تا آنها را پوشش دهد.

نوشتن طرح کلی برای مقاله

در تهیه طرح کلی مقاله خود، سعی کنید که در مورد آنچه می خواهید در مقاله پژوهشی خود ارائه و یا توضیح دهید، با دید انتقادی نگاه کنید و از ساختاری استفاده کنید که به شما این امکان را می دهد تا این کار را به صورت مشخص و سازماندهی شده انجام دهید. به طور کلی، داشتن مقدمه و نتیجه گیری برای یک مقاله منطقی است، اما مطالبی که بین این دو می آیند بر اساس محتویات مقاله شما متفاوت است.

با تهیه طرح کلی مقاله می توانید نظرات و دلایل خود را بررسی کنید که اگر استدلالی منطقی نیست از آن اجتناب کنید. در این مرحله اگر با  استدلال های سفسطه آمیز و دلایل اشتباه آشنا نیستید، کمی وقت بگذارید تا رایج ترین این استدلال ها را بررسی کنید. توجه به این مرحله نیز می تواند نمره شما را تغییر دهد!

مرحله هفتم: بنویسید

حالا وقت آن است که مقاله خود را بنویسید. ممکن است احساس کنید که باید زودتر شروع به نوشتن می کردید، اما مطمئن باشید کاری که تا این لحظه انجام داده اید، مهم بوده است و به شما کمک می کند تا یک مقاله پژوهشی قوی، واضح و قابل قبول تهیه کنید.

هنگام نوشتن مقاله خود، خیلی کمال گرا و نکته سنج نباشید. نیازی نیست که خیلی نگران پیدا کردن کلمات دقیق، بکار بردن دستور زبان صحیح یا نوشتن یک عنوان مناسب باشید. زیرا می توانید مقاله خود را هنگام ویرایش، کامل کنید. در حال حاضر، شما فقط باید بنویسید.

قبل از این که شروع به نوشتن کنید، موضوع پژوهش خود را بدون توجه زیاد به جزئیات، یک نگاه سریع و اجمالی بیندازید، بدون این که بخواهید مستقیما درباره موضوع پژوهش خود بنویسید. اگر هنگام شروع نوشتن مقاله، مدام بین منابع و مقاله خود به جلو و عقب نگاه می کنید، به راحتی می توانید ایده ها را کپی کنید بدون این که کار اصلی خود را ارائه دهید. شما قبلاً کارهای زیادی انجام داده اید، بنابراین به آنها اعتماد کنید و هنگام نوشتن مقاله پژوهشی خود از آنها استفاده کنید. در این زمینه، می توانید از نظرات یا اطلاعات و آمار مشخصی نیز استفاده کنید، اما به طور کلی، ایده های شما در این مرحله باید متعلق به خود شما باشند.

در حال نوشتن

در واقع وقتی که روی ایده های خود کار می کنید، از سرقت ادبی نیز جلوگیری می کنید. سرقت ادبی عبارت است از استفاده از آثار یا ایده های دیگران بدون اجازه آنها، که فرد به نام خود منتشر می کند یا بدون ذکر نام صاحب اثر از آنها استفاده می کند. این موضوع ترسناک به نظر می رسد، اما لازم نیست که نگران باشید. اگر مراحل ذکر شده در ادامه این راهنما را دنبال کنید، می توانید با خیال راحت مقاله خود را بر اساس ایده ها، نوشته ها و کارهای دیگران تهیه کنید، بدون این که از کپی کردن، دزدیدن آثار یا سرقت ادبی استفاده کرده باشید.

چطور بورسیه تحصیلی بگیریم؟ (16 ترفند کاربردی)

توجه داشته باشید که اگر در مقاله خود چیزی را کلمه به کلمه نقل می کنید، باید منبع آن را در مقاله خود بیاورید. در چنین مواردی از علامت نقل قول استفاده کنید و منبع نقل قول را هم ذکر کنید. البته باید اطلاعات بیشتری را در مورد نقل قول آورده شده، در صفحه ارجاع (Works Cited) یا صفحه منابع (References) مقاله خود وارد کنید. اگر شما نقل قول یا بازنویسی مطلبی را به صورت مختصر و کوتاه، نه به صورت دقیق و با جزئیات، در مقاله خود می آورید، اما از یک ایده شخصی استفاده می کنید، ارجاع دادن به آن مطلب مهم است. در اینجا نیازی به نقل قول ندارید، اما ذکر این نکته که این ایده از کجا آمده، مهم است و باید منبع آن را در مقاله خود بیاورید.

نوشتن

اگر موردی یک واقعیت رایج است (که به طور کلی پذیرفته می شود و می توانید آن را بدون ذکر نام منبع در سه یا چند منبع معتبر دیگر نیز بیابید)، نیازی به ذکر این نیست که این ایده از کجا آمده است و از این رو، لازم نیست که منبع آن را حتما در مقاله خود بیاورید. به عنوان مثال، بیل گیتس میلیاردری است که مایکروسافت را تاسیس کرد. این یک واقعیت رایج است که می توانید آن را در سایر منابع معتبر نیز بیان کنید. اما اگر مقاله شما درباره علت ثروت، شهرت و موفقیت بیل گیتس است، باید به نقل قول ها و آمارهای مشخص و همچنین نظریه هایی در مورد دلیل موفقیت میلیاردر مایکروسافت منبع بدهید.

مرحله هشتم: متن خودتان را ویرایش کنید

حالا که مقاله خود را نوشته اید، یک لحظه وقت بگذارید و به خودتان تبریک بگویید. از این جهت که شما کارهای زیادی انجام داده اید تا به این نقطه برسید! و بعد دوباره به کار مقاله خود برگردید. چون هنوز باید مقاله خود را ویرایش کنید تا آماده تحویل شود. به یاد دارید که نگران نوشتن کامل مقاله خود بودید؟ همچنان نیازی نیست که نگران باشید، اما زمان آن رسیده است که مقاله خود را تا آنجا که می توانید کامل کنید.

با ویرایش متن شروع کنید. این بدان معنی است که در مورد ساختار مقاله، سازماندهی مطالب، جمله بندی و میزان مقاله خود فکر کنید. در واقع شما هنگام ایجاد طرح کلی، مقاله خود را با دقت سازماندهی کردید. حالا که مقاله خود را نوشته اید، ببینید که آیا آن سازماندهی هنوز هم منطقی است؟ اگر چنین است، که عالی است. و اگر نه، ببینید که چه مواردی را باید تغییر دهید؟ با دقت به نحوه آوردن جملات و بیان خود توجه کنید.

متن خودتان را ویرایش کنید

آیا ساختار و ترتیب جملات منظور شما را بیان می کند؟ آیا می توانید مقاله خود را واضح تر یا قابل فهم تر کنید؟ این مورد نیز یک نکته خوب برای بازگشت به مرحله 1 است. بدین ترتیب که از خود بپرسید آیا مقاله شما شامل همه مواردی است که موضوع پروژه از شما خواسته است؟ اگر این طور نیست، بخش های اضافه شده را در کجای مقاله خود باید قرار دهید؟

اگر مقاله شما خیلی بلند یا خیلی کوتاه است، اکنون زمان کوتاه کردن یا افزودن محتوا تا رسیدن به حد اندازه قابل قبول است. توجه کنید که نتیجه گیری خود را حذف نکنید زیرا مقاله شما بسیار طولانی است. وقت خود را برای تنظیم اندازه فونت و حاشیه هدر ندهید تا مقاله خود را طولانی تر کنید. در مورد این ویرایش ها دقیق باشید. اگر فکر می کنید که چیزی را باید حذف کنید، باید بدانید که چه بخشی را باید حذف کنید و چگونه می توانید مقاله خود را دوباره سازماندهی کنید تا ساختار محکمی داشته باشد.

مقدار فاند دانشگاه های آمریکا و شرایط گرفتن فول فاند

اگر نیاز دارید تا مقاله خود را طولانی کنید، کلمات را به طور تصادفی اضافه نکنید یا مواردی را که قبلاً گفته اید تکرار نکنید. به این فکر کنید که کدام بخش از مقاله را می توانید زیاد کنید یا چه مواردی را می توانید اضافه کنید که با بقیه مقاله شما نیز مطابقت داشته باشند. همچنین می توانید درباره ایده هایی که ارائه می دهید بیشتر توضیح دهید و یا اطلاعات مفید دیگری را به مقاله خود اضافه کنید.

هنگامی که تمام تغییرات مورد نیاز خود را انجام دادید، مقاله خود را دوباره بخوانید تا مطمئن شوید که همه چیز منطقی است. اگر با کامپیوتر کار می کنید، برداشتن یا حذف یک کلمه، یک جمله یا یک پاراگراف که منظور شما نیست، آسان است. اگر از نگاه کردن به مقاله خود خسته شده اید، آن را به یک دوست، مربی یا استاد خود بدهید و از آنها بخواهید که مقاله شما را ببینند و نظرشان را در مورد محتوای مقاله به شما بگویند.

مرحله نهم: نکات دستوری را ویرایش کنید

ویرایش گرامر و دستور زبان مقاله نیز مهم است. این ویرایش ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما ابزارها و منابع زیادی وجود دارند که می تواند در این زمینه به شما کمک کنند. اگر مطمئن نیستید که باید از کاما، ویرگول، یا علایم دیگر استفاده کنید یا باید جمله خود را ادامه دهید، از منابعی مانند Grammarly یا Strunk and White’s Elements of Style استفاده کنید.

نکات دستوری را ویرایش کنید

ویرایش دستور زبان مقاله، مانند ویرایش متن، نیز ممکن است چند مرحله طول بکشد. اگر نیاز به استراحت دارید، کمی وقفه در اینجا خوب است. این حتی می تواند به شما کمک کند تا با تمرکز بیشتری به مقاله خود برگردید و با دقت بیشتری بتوانید موارد اشتباه را تشخیص داده و آنها را رفع کنید.

مرحله دهم: مقاله خود را دوباره بخوانید و بعد ارسال کنید

بعد از این که مراحل 1 تا 9 را انجام دادید، حالا زمان استراحت است. یک یا دو روز (یا در صورت کمبود وقت، یک یا دو ساعت) روی مقاله خود وقت بگذارید و به صورت اجمالی و سریع یک بار از اول تا آخر مقاله را مرور کنید. اگر تا کنون مقاله خود را فقط روی یک صفحه مانیتور خوانده اید، از مقاله خود پرینت بگیرید و این بارنسخه چاپی آن را بخوانید.

این کار به شما کمک می کند تا متوجه اشتباهات یا مسائل مربوط به فرمت و قالب بندی مقاله تان شوید که چشم های شما هنگام خواندن روی رایانه آنها را ندیده است. بعد از این که مقاله پژوهشی خود را به طور کامل برای آخرین بار خواندید و دوباره آن را بررسی کردید که مقاله شما تمامی مواردی را که لازم است، دربردارد، حالا می توانید با خیال راحت آن را ارسال کنید.

مقاله خود را دوباره بخوانید و بعد ارسال کنید

اطمینان حاصل کنید که از همه دستورالعمل هایی که در مورد نوشتن مقاله باید رعایت می کردید، پیروی کرده اید. همچنین به خودتان زمان دهید تا در صورت بروز مشکلات آنها را برطرف کنید. به طور مثال، وقتی که می خواهید مقاله خود را پنج دقیقه قبل از شروع کلاس چاپ کنید، در حالی که تونر چاپگر شما در آن لحظه تمام شده است، چه کاری باید انجام دهید؟

یا اگر قرار است که نصف شب مقاله خود را به صورت آنلاین ارسال کنید و هنگام ورود به سیستم برای ارسال مقاله خود در ساعت 11 و 58 دقیقه، وای فای شما قطع می شود، با وجود این که مایه تاسف است، اما این مشکلی است که می توانید با یک برنامه ریزی مناسب و ورود به سیستم در زمان کافی آن را و هر گونه مشکلی که ممکن است قبل از مهلت مقرر به وجود آید، را رفع کنید. مدیریت و برنامه ریزی شما روی استادتان نیز تاثیر می گذارد و حتما روی نمرات شما نیز تاثیر مثبت دارد.

یک مقاله خوب چه ویژگی هایی دارد؟ شامل چه بخشهایی است؟

از کمک گرفتن از استاد خود نترسید، اما به اندازه متعارف راهنمایی بگیرید و سعی کنید که مسئولیت پذیر باشید. به طور مثال، اگر روز قبل وارد سیستم شده اید و می بینید سایتی که قرار است در آن مقاله خود را ارسال کنید، قفل شده یا در دسترس نیست، می توانید به استاد خود یک ایمیل بفرستید تا بتواند به شما در ارسال مقاله قبل از موعد سررسید کمک کند.

فقط انتظار نداشته باشید که آنها نصف شب، آخر هفته یا چند دقیقه قبل از موقع سررسید به شما کمک کنند. البته برخی از استادها می توانند، که در این صورت شما خیلی خوش شانس هستید. اما اگر مقاله خود را آماده کرده اید و می خواهید که آن را ارسال کنید، روی خوش شانس بودن خود حساب نکنید، شما نباید انتظار داشته باشید که دقیقا در همان موقع استاد شما پشت رایانه اش نشسته باشد و در همان لحظه که به آنها ایمیل می زنید در دسترس باشند.

منابع

معلم یا استاد شما

هنگام نوشتن یک مقاله پژوهشی برای معلم یا استاد خود، کمی وقت بگذارید، برگردید و با دقت به مقاله خود نگاه کنید که مقاله چه چیزی از شما خواسته است. بررسی این مسایل به احتمال زیاد، به شما فرصتی برای یادگیری بیشتر می دهد. این یادگیری اغلب شامل آزمون و خطا، اشتباه کردن و پرسیدن سوالات زیاد است. از پرسیدن سوال نترسید؛ در واقع، از پرسیدن سوالات زیاد از استاد خود واهمه نداشته باشید! با این حال، به یاد داشته باشید که باید به زمان و راهنمایی آنها احترام بگذارید.

مهم است از دستورالعمل هایی که توسط معلم یا استادتان به شما داده شده، پیروی کنید، مسئولیت پذیر باشید و انتظار نداشته باشید که آنها کار شما را انجام دهند و به پاسخ ها و توصیه هایی که با شما در میان می گذارند، گوش دهند. کار کردن با استادتان و درخواست کمک از آنها در نوشتن مقاله های پژوهشی غالباً نادیده گرفته می شود، ولی حتماً از آنها کمک بگیرید تا مقاله بهتری بتوانید تهیه کنید.

کتابداران پژوهشی

منبع دیگری که اغلب نادیده گرفته می شوند، کتابداران پژوهشی هستند. آیا می دانید که علاوه بر صدها جلد کتاب و مطالب آنلاین، کتابخانه های کالج و دانشگاه ها اغلب کارکنانی دارند که وظیفه آنها پاسخگویی به سوالات پژوهشی شماست؟ کتابداران پژوهشی در زمینه تحقیقات تخصص دارند (این موضوع ممکن است یک امر بدیهی باشد، اما شاید از این که فقط در عرض چند ثانیه آنها می توانند به شما و مقاله پژوهشی تان کمک کنند، هیجان زده شوید).

این کتابداران معمولاً در زمینه ها و موضوعات خاص پژوهشی تخصص دارند، بنابراین می توانید از دانش و تخصص مربوط به موضوع خود از آنها کمک بگیرید. آنها می توانند به شما در جستجوی منابع مورد نظر کمک کنند، و شما را با متخصصان در زمینه پژوهشی تان مرتبط سازند، همچنین پیشنهاداتی را در مورد نحوه پژوهش و نگارش مقاله به شما ارائه دهند.

مراکز نگارش مقاله

علاوه بر کتابداران پژوهشی، بسیاری از کتابخانه های کالج و دانشگاه ها اغلب مراکز نویسندگی را در خود جای داده اند. در حالی که کتابداران پژوهشی می توانند بیشتر در زمینه پژوهشی به شما کمک کنند، کارکنان مراکز نگارش و نویسندگی می توانند در نوشتن مقاله پژوهشی به شما کمک کنند. معمولاً می توانید یک قرار ملاقات آنلاین یا به صورت حضوری با یک معلم خصوصی یا یک مربی تعیین کنید که در هر مرحله از روند نوشتن مقاله به شما کمک کند. ممکن است بخواهید در همان ابتدای نوشتن مقاله به این مراکز نویسندگی مراجعه کنید، یا وسط فکر کردن درباره نحوه بحث درباره یکی از نکات کلیدی مقاله تان، یا درست قبل از این که مقاله خود را بخواهید تحویل دهید، برای این که مطمئن شوید مقاله شما در حد قابل قبولی است و نمره خوبی می گیرد. حتی بسیاری از اساتید به دلیل استفاده از خدمات مراکز نوشتن، امتیاز به دانشجو می دهند. یک رابطه برد – برد!

ویکی پدیا

همان طور که قبلاً در این راهنما گفتیم، می توانید از ویکی پدیا برای پژوهش های اولیه خود استفاده کنید. اما از آنجا که مقالات ویکی پدیا را همه می توانند ویرایش کنند و بنابراین 100 درصد معتبر نیستند، احتمالاً استاد شما از ذکر آن به عنوان منبع مقاله شما اخم خواهد کرد. بنابر این، از ویکی پدیا به عنوان منبع اصلی مقاله خود استفاده نکنید.

وقتی نوبت به نوشتن مقالات پژوهشی می رسد، بخش منابع صفحه ویکی پدیا یکی از بهترین دوستان شما است. درست همان طور که باید منابع خود را در پایان مقاله خود بیاورید، مقالات ویکی پدیا شما را به منابع اصلی لینک می دهند. شما می توانید از این فهرست منابع برای یافتن کتاب، مقاله و سایر مطالبی استفاده کنید که می تواند به شما در یافتن منابع اولیه معتبر و مرتبط برای استفاده در پژوهش شما کمک کند.

پایگاه های علمی

ممکن است استادتان از شما بخواهد که از مقالات علمی داوری شده در منابع مقاله خود استفاده کنید. به عنوان یک دانشجو، احتمالاً به تعدادی پایگاه داده دانشگاهی دسترسی دارید که می توانید از آنها برای یافتن مقالات علمی استفاده کنید. اگر درباره نحوه جستجوی مقالات در پایگاه داده های علمی آشنا نیستید، می توانید از استاد خود یا یک کتابدار پژوهشی در این باره کمک بگیرید. این مهارت به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی منابع قابل اعتماد و معتبر را در کوتاه ترین زمان ممکن پیدا کنید.

Grammarly را فراموش نکنید

افزونه Grammarly (لینک دانلود نرم افزار) یک غلط گیر املایی فوق العاده قدرتمند است. این یک افزونه رایگان Chrome است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید. بدین ترتیب که می توانید مقاله خود را در ویرایشگر Grammarly کپی و جای گذاری کنید و از راهنمایی های املایی و دستور زبان آن استفاده کنید که به راحتی نیز قابل اجرا است. اگر به دنبال کمک بیشتری هستید یا می خواهید از این نرم افزار بدون خروج از Microsoft Office استفاده کنید، Grammarly Premium یا Grammarly for Microsoft Office را ببینید.

با این حال، مهم است که هنگام استفاده از این نرم افزار (یا هر گونه بررسی املایی یا گرامری!) به یاد داشته باشید که این یک رایانه است و نمی تواند همیشه نوشته شما را بفهمد. بنابر این، شما باید هر پیشنهادی که توسط این نرم افزار ارائه می شود را خودتان نیز بررسی کنید که آیا این ویرایشگر یک خطا را اصلاح کرده یا یک جمله را تصحیح می کند در حالی که مفهوم جمله شما نباید تغییر کند. بدین ترتیب، Grammarly در تشخیص اشتباهات عالی است و توضیحات قابل درک در مورد املا و دستورات گرامری را به آسانی ارائه می دهد تا بتوانید با توجه به آن، تغییراتی در مقاله خود ایجاد کنید.

چک لیست نوشتن مقاله (به هر زبانی)

اگر قصد نوشتن یک مقاله را دارید، مراحل بالا را مطالعه کنید تا نحوه نوشتن یک مقاله پژوهشی قوی را یاد بگیرید. اگر قبلاً مقاله نوشته اید، موارد موجود در چک لیست زیر را مطالعه کنید تا با خیالی آسوده مقاله خود را تحویل دهید.

  • آیا مقاله شما تمام آنچه که در پژوهش از شما خواسته است را در بر دارد؟ (اگر نه، یا اگر مطمئن نیستید، به مرحله 1 برگردید.)
  • آیا به موضوع مقاله تان پرداخته اید؟ (به مرحله دوم برگردید که درباره انتخاب موضوع بود.)
  • آیا منابع شما معتبر، قابل استناد و منطقی هستند؟ (به مراحل سه و چهار نگاه کنید که بیانگر پژوهش شماست.)
  • آیا اولین و مهم ترین جمله در مقدمه مقاله شما واضح و قابل بحث است؟ (برای این قسمت، به مرحله 5 نگاهی بیندازید.)
  • آیا مقاله شما به گونه ای منطقی سازماندهی شده که درک آن آسان است؟ (در مورد طرح کلی و ساختار مقاله، مرحله 6 را ببینید.)
  • آیا سرقت ادبی انجام داده اید؟ (اگر شک دارید، مرحله 7 را بررسی کنید.)
  • آیا مقاله را از نظر بهبود متن و دستور زبان و تصحیح خطاها خوانده و اصلاح کرده اید؟ (برای اطلاعات بیشتر در مورد تصحیح و ویرایش، مراحل هشتم و نهم را ببینید.)
  • آیا مقاله شما به درستی قالب بندی شده است؟ (برای اطلاع از این که ساختار مقاله شما درست است، به مرحله یک مراجعه کنید و قسمت منابع را هم بررسی کنید.)
  • آیا آمادگی ارسال مقاله به صورت صحیح را دارید؟ (قبل از تحویل مقاله خود، مرحله 10 را برای توصیه های آخر بخوانید.)

چگونه مقاله انگلیسی آنلاین بنویسیم؟ (ویژه مطالب آنلاین)

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست