فول فاند

چگونه فول فاند بگیریم؟ (ویژه دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکترا)

گاما

ورود به دانشگاه به اندازه کافی سخت است ؛ اما بعد از قبولی در دانشگاه باید از پس مخارج آن بربیایید وگرنه اوضاع سخت تر هم می شود. اگر می خواهید برای تامین هزینه های ادامه تحصیلتان از دانشگاه یا یک موسسه خصوصی بورس تحصیلی بگیرید می توانید روند مذاکره برای این کار را یاد بگیرید تا بتوانید از بهترین فرصت برای دریافت کمک هزینه های بزرگ برخوردار شوید.

با اینکه فول فاند گرفتن به ندرت اتفاق می افتد اما اکثر دانشگاه های دولتی به دانشجویان واجد شرایطشان فول فاند اعطا می کنند. شما نیز می توانید یاد بگیرید چطور از گزینه های مناسب برای تامین و پرداخت هزینه های دانشگاهتان استفاده کنید. در این مطلب ما روش های مختلف دریافت فول فاند را با هم بررسی می کنیم.

حتما بخوانید: مقدار فاند دانشگاه های کانادا و شرایط گرفتن فول فاند (مقطع ارشد)

دقت کنید بعضی از راهکارها برای همه دانشگاه های سراسر جهان و بعضی از آنها فقط مخصوص دریافت فاند از کشور آمریکا تدوین شده اند.

بخش اول: درخواست بورس تحصیلی از دانشگاه

۱-در قدم اول به دانشگاه های برتر آمریکا/کشور مقصد (top schools/colleges in Franceرا سرچ کنید) مراجعه کنید. دو راه اصلی برای اخذ بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی وجود دارد: کسب بورس تحصیلی از خود دانشگاه یا دریافت بورسیه خصوصی یا فدرال (private or federal scholarship) که می توان از آن در هر دانشگاهی استفاده کرد. هر دو نوع بورس تحصیلی برای تامین نیازهای مالی دانشجویان و پیشرفت علمی به آنها اعطا می شود. برای محدود کردن انتخاب هایتان به دانشگاه هایی هنوز مهلت درخواست بورس تحصیلی دارند درخواست بدهید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • معمولا ولی نه در همه موارد، دانشگاه های دولتی بورسیه های کامل تری به متقاضیان داخلی ارائه می دهند و شرایط کمتری برای پذیرش درخواست دانشجوها اعمال می کنند. به عبارت دیگر، تنها معیار مورد نیاز این است که شما مقیم ایالتی باشید که از آنجا تقاضای بورس می کنید. از آنجایی که معمولا مبلغ بورس تحصیلی کامل کمتر است، در اکثر موارد این نوع بورس ها ارائه می شود. دانشگاه های خصوصی و گران قیمت تر که خارج از ایالت هستند معمولا کمترین میزان بورس را اعطا می کنند.
  • دریافت بورس تحصیلی با مبلغ بالا بیشتر به این موضوع مربوط می شود که هیئت داوری درباره صلاحیت شما برای تحصیل در آن دانشگاه چه نظری داشته باشد. این مساله به این معناست که شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه هایی که مناسبتان هستند بیشتر است.

۲- دنبال کمک هزینه های مالی در دانشگاه های برتر باشید. بورس های تحصیلی و کمک های مالی ارائه شده در هر دانشگاه به عوامل مختلفی مثل مبلغی که دانشگاه در نظر گرفته، تعداد ثبت نام ها در یک سال معین و تمرکز دانشگاه روی جذب دانشجویان خاص متغیر است. هر دانشگاه بر اساس صلاحیت و شایستگی دانشجویان و سایر عوامل، تعداد محدودی بورس تحصیلی در اختیار آنها می گذارد.

به طور معمول می تواند با کلیک روی گزینه “Financial Aid” و انتخاب “Scholarships” همه اطلاعات مربوط به درخواست بورسیه تحصیلی را از وب سایت دانشگاه کسب کنید. اکثر دانشگاه ها بخش های مربوط به بورسیه دانشجویان داخلی و بین المللی را از هم جدا می کنند بنابراین راحت تر می توانید به گزینه مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

۳- یک درخواست برای همه دانشگاه ها پر کنید. برای درخواست بورس تحصیلی در دانشگاه لازم نیست که به طور جداگانه به هر دانشگاه یک درخواست مخصوص بدهید؛ بلکه باید نوع کمک مالی مورد نیازتان را مد نظر قرار بدهید. برنامه رایگان کمک هزینه دانشجویی فدرال که به آن FAFSA گفته می شود یک تمپلت همگانی و جهانی برای درخواست کمک مالی در ایالات متحده است که معمولا همزمان با درخواست پذیرش عمومی ارائه می شود. این درخواست معمولا با موارد تکمیلی دیگری همراه می شود تا مشخص کنید کمک مالی مناسب برای شما چیست. این کمک های مالی شامل وام دانشجویی (loans)، بورس (scholarship) و کمک هزینه تحصیلی (grants) می باشد.

  • برای شروع روند ثبت نام؛ معمولا باید در سایت FAFSA ثبت نام و یک شماره PIN دریافت کنید تا بتوانید اطلاعاتتان را وارد نمایید و از این طریق به FAFSA دسترسی پیدا کنید.
  • بعد از ایجاد حساب کاربری، باید قسمت های مربوط به اطلاعات مالی تان در رابطه با میزان درآمد، پس انداز، سرمایه گذاری و سایر منابع مالی را پر کنید و در صورت درخواست دانشگاه مورد نظرتان اطلاعات اصلی درباره والدینتان را هم وارد کنید. روند درخواست به نحویست که مشخص می کند آیا شما واقعا به کمک مالی نیاز دارید یا خیر.

۴- نیاز مالی تان را نشان بدهید. فول فاند یا بورس های تحصیلی کامل در درجه اول به دانشجویان داخلی (in-state applicants) که توانایی پرداخت هزینه های تحصیلشان را ندارند اعطا می شود. در موارد دیگر، بسته به دانشگاه مورد نظر به دانشجویان و ورزشکاران نخبه بورسیه تحصیلی کامل اهدا می شود. بنابراین هنگام پر کردن درخواستتان در FAFSA، حتما باید نیاز مالی و کمبود منابع تامین هزینه تان را نشان بدهید؛ در غیر اینصورت شما واجد شرایط دریافت فاند محسوب نمی شوید. علاوه بر این برای اینکه تا حد امکان درخواست قوی و موثری داشته باشید باید بتوانید توانایی های موجود خودتان برای پیشرفت و موفقیت در دانشگاه مورد نظر را بیان کنید.

  • در اکثر موارد، ایجاد درخواست در FAFSA به عنوان کسی که به کمک مالی نیاز دارد (dependent student) به این معناست که شما دیگر نمی توانید از هیچ نوع بورسیه کامل تحصیلی در دانشگاه ها که بر اساس نیاز دانشجوها اعطا می شود برخوردار شوید. اگر در خصوص ارائه درخواستتان شک دارید هوشمندانه تر این است به عنوان دانشجوی آزاد و مستقل (emancipated or an independent student) درخواست پر کنید.

۵- شبکه گسترده ای از درخواست ها داشته باشید. برای اینکه شانستان در دریافت بورس تحصیلی بالا برود باید متقاضی دریافت انواع کمک هزینه و بسته های مالی در دانشگاه های مختلف و همین طور پیگیر بورس دانشگاه های خصوصی و دولت فدرال آن کشور باشید. در اکثر موارد هزینه تحصیل در دانشگاه با گرد هم آوردن کمک هزینه های مختلف تامین می شود؛ بنابراین می توانید روی گزینه های مختلف برای دریافت مبالغ مختلف حساب کنید.

word image 89

حتما بخوانید: روش اصولی نوشتن و ارسال ایمیل به زبان انگلیسی

بخش دوم: درخواست کمک هزینه و بورس تحصیلی

۱-اگر جزو اقلیت های نژادی هستید، برای دریافت بورس تحصیلیGates Millennium Scholar درخواست پر کنید. این بورسیه توسط بیل و ملیندا گیتس تأسیس شده است و بورسیه تحصیلی تعداد مشخصی از دانشجویان آفریقایی-آمریکایی، آسیایی، دانشجویان اهل جزایر اقیانوس آرام- آمریکا، دانشجویان اسپانیایی-آمریکایی و آمریکایی های هندی تبار در دانشگاه های مورد نظرشان را به صورت تمام و کمال پرداخت می کند. برای ارائه درخواست به این نهاد باید توصیه نامه داشته باشید و فرم مورد نظر را در سایت https://scholarships.gmsp.org/ پر کنید. شما باید این کار را بعد از پذیرش و قبولی در دانشگاه مورد نظرتان و همچنین پس از ازائه درخواست به FAFSA ارسال کنید.

  • بورسیه تحصیلی Ron Brown Scholars نیز هر ساله ۱۰ تا ۲۰ نفر از متقاضیان آفریقایی-آمریکایی را تحت پوشش قرار می دهد. این بنیاد ۱۰۰۰۰ دلار بورس تحصیلی قابل تمدید اهدا می کند؛ به این معنی که کل مبلغ بورس تحصیلی در یک دوره چهار ساله می تواند به ارزش ۴۰۰۰۰ دلار هم برسد.

۲- دانشجویان زیر ۱۸ سال می توانند با نشان دادن برتری و تمایزتان در یک موضوع خاص برای دریافت بورس تحصیلی Davidson scholarship اقدام کنند. با تکمیل پروژه هایی در زمینه های علمی، فناوری، ریاضیات، موسیقی، ادبیات، فلسفه و یا سایر مواردی از این قبیل می توانید در هر جایی بین ده هزار تا پنجاه هزار دلار بورسیه تحصیلی دریافت کنید. برای پر کردن درخواستتان می توانید وارد سایت http://www.davidsongifted.org/ شوید.

۳- درخواست بورس علمی کنید. بورسیه The Intel Science Talent Search نوعی رقابت علمی و فناوری است که می توانید آن را برای فعالیت های پژوهشی تان درخواست بدهید. برای این کار باید به یک سری سوالات درج شده در درخواست پاسخ بدهید، توصیه نامه ارائه کنید و یک متن هم بنویسید. فرم درخواست را باید به شکل آنلاین پر کنید و سپس گزارش های تحقیقی و سایر مطالب مرتبط را به همراه آن آپلود کنید.

  • بسیاری از دانشجویان به مرحله پایانی این رقابت می رسند و بورسیه تحصیلی دریافت می کنند. همین مساله باعث افزایش انگیزه برای اقدامات علمی و پژوهشی در دانشجویان خوش فکر و علاقمند به علم می شود.

۴- قبل از اقدام برای دریافت بورس تحصیلی National Merit Scholarships در آزمون SAT شرکت کنید. این ساده ترین راه برای دریافت بورس تحصیلی در خارج از کشور است. با شرکت در آزمون SAT و کسب نمره بالا در آن، شما به طور خودکار برای دریافت این بورس که به دانشجویان ممتاز اعطار می شود واجد شرایط می شوید.

حتما بخوانید: هزینه تحصیل در آمریکا+ بهترین روشها برای تامین هزینه ها

بخش سوم: جایگاهتان را تثبیت کنید

۱-معدلتان را بالا نگه دارید. برای اخذ فول فاند چه از بنیادهای خصوصی یا درخواست بورسیه از دانشگاه ها در وهله اول باید نمراتتان در سطح بالایی باشد. اکثر بورس های تحصیلی به GPA با نمره حدود ۳٫۳ یا ۳٫۵ نیاز دارند اما برای متمایز بودن به نمره ای مشابه ۴٫۰ نیاز دارید. بنابراین سعی کنید روی کسب نمرات بالا تمرکز کنید.

۲- در برنامه های فوق برنامه (extracurricular activities) زیادی شرکت کنید. هنگام بررسی متقاضیان بورس تحصیلی، هیئت مدیره به طور خاص دنبال دانشجویان فعال و با شخصیت پویا هستند. علاوه بر فعالیت های دانشگاهی، پیوستن به یک سازمان یا فعالیت فوق برنامه می تواند نشان بدهد که شما دانشجوی جدی و متعهدی هستید.

  • سازمان های رسمی مثل سازمان رهبران تجاری آینده آمریکا (FBLA) یا سازمان آینده کشاورزان آمریکا (FFA)، نه تنها تعهد شما را نسبت به یک زمینه خاص نشان می دهند بلکه امتیازات شبکه ای و اطلاعات داخلی شان در زمینه بورس های تحصیلی و استفاده از آنها را هم ارائه می کنند.
  • با پیوستن به انجمن ها و نهادهای آموزشی در اوایل ورودتان به دانشگاه و سپس تبدیل شدن به مدیر و رهبری فعالیت های مختلف می تواند گام بزرگی به سمت دریافت بورس تحصیلی بردارید. عضویت در گروه ها و رشته های ورزشی مختلف و همچنین شرکت در سایر فعالیت های فوق برنامه می تواند یک راه عالی برای تثبیت جایگاه شما باشد.

۳- یک اظهار نامه (Personal statement) فوق العاده بنویسید. قبل از اینکه درخواستتان را برای دریافت بورسیه تحصیلی ارسال کنید باید یک بیانیه و اظهار نامه شخصی تهیه کنید تا آن را برای ارائه درخواستتان به دانشگاه و در صورت لزوم به نهادهای خصوصی ارائه کنید. این بیانیه باید اهداف، منافع و شخصیت شما را معرفی کند. خیلی ها از این بیانیه برای توصیف چالش ها یا موانعی که سر راه تحصیلشان قرار دارد استفاده می کنند.

  • از اظهارنامه شخصی تان برای اشاره کردن مواردی که در رزومه تان به آنها اشاره می شود استفاده نکنید بلکه آن را برای برجسته کردن اهداف و ارتباطتان با وقایع و دستاوردها استفاده کنید. موقع نوشتن متن در درجه اول باید به این فکر کنید که از این نقطه شروع به چه چیزی یا چه موقعیتی میخواهید برسید؟
  • در هر بار ارسال مجدد اظهارنامه تان روی آن تجدید نظر کنید. نباید یک اظهارنامه تکراری و مشخص را برای همه جا ارسال کنید. بلکه باید کمی عمیق تر و دقیق تر عمل کنید و نوشته هایتان را با دانشگاه یا نهادی که از آن درخواست بورس تحصیلی دارید همسو کنید. مثلا بنویسید که وظیفه و هدف شما در این دانشگاه چه خواهد بود و در قبال این بورس تحصیلی چه اقدامی می کنید؟
  • سعی نکنید اظهارنامه شخصی تان را در یک قالب و فرم مشخص قرار بدهید. نیازی نیست حتما نوشته شما یک متن کوتاه با کلمات خوش رنگ و لعاب باشد تا هیئت پذیرش را تحت تاثیر قرار بدهد و تصور کند پشت این نوشته های یک نبوغ خاصی نهفته است! بی وقفه ننویسید. جملات کوتاه و واضح استفاده کنید و اصطلاحات کمتری بکار ببرید.

۴– معایبتان را هم برجسته کنید. اگر دانشکده قبلی تان معتبر نبوده یا قبلا از درس خواندن لذت نمی بردید و یا اگر پدر و مادرتان تحصیلکرده نیستند به همه این موارد اشاره کنید. اینها چیزهایی نیستند که باید آنها را پنهان کنید؛ بلکه برعکس لازم است که به طور شفاف و واضح گفته شوند. بورسیه های تحصیلی بیشتر به دانشجویانی تعلق می گیرند که در زندگی شان با یک چالش سخت دست و پنجه نرم کرده اند نه کسانی که لای پر قو بزرگ شده اند! بنابراین اصلا به این فکر نکنید که اظهارنامه تان خیلی جالب و خوشایند بنظر نرسد. فقط صادق باشید و همه چیز را به درستی توضیح بدهید.

word image 90

حتما بخوانید: مراحل اپلای/پذیرش مقطع دکترا، دریافت فاند+ همه نکات مهم

بخش چهارم: یافتن گزینه های جایگزین

۱-به ROTC ملحق شوید. ROTC مخفف سپاه آموزش افسران احتیاط به انگلیسی است. نیروی دریایی، نیروی هوایی و ارتش در مدرسه برنامه ای برای آموزش افسران مامور به کار خود دارند که پس از فارغ التحصیلی به طور فعال و در ازای پرداخت هزینه های دانشگاه برایشان خدمت کنند. شما می توانید با پیوستن به ROTC از فول فاند یا بورس های تحصیلی دیگر برخوردار شوید. برای شرکت در دوره اصلی ROTC باید در مدرسه ثبت نام کنید یا در تابستان و قبل از شروع دانشگاه به آن ملحق شوید. موفقیت شما در این دوره باعث واجد شرایط شدنتان برای پیوستن به ROTC می شود.

  • در برخی دبیرستان ها می توانید به Junior ROTC ملحق شوید تا به شما در آمادگی برای ورود به ROTC کمک کنند و به این ترتیب شانس بیشتری برای پذیرفته شدن داشته باشید. اگر فکر می کنید این گزینه می تواند برایتان مناسب باشد از مسولین مدرسه تان سوال کنید.
  • گارد ساحلی آمریکا نیز برنامه مشابه دیگری به نام CSPI ارائه می کند که در دانشگاه های محدودتری (در درجه اول دانشگاه های ساحلی) اجرا می شود و می تواند گزینه خوبی برای واجدین شرایط باشد.

۲- بورس تحصیلی ورزشی بگیرید. اگر یک ورزشکار با استعداد هستید باید بدانید که تیم های زیادی حاضرند در ازای محلق شدن شما به آنها شهریه دانشگاهتان را بپردازند. در صورتی که ورزشکار هستید می توانید با پرس و جو و تحقیق از بورسیه های مخصوص ورزشکاران مطلع شوید.

  • خیلی از دانشگاه ها در زمینه ها و رشته های ورزشی مختلف به دانشجویانشان بورس تحصیلی اعطا می کنند. اگر در دوران دبیرستان بتوانید به تیم هایی ملحق شوید که بعدها شهریه دانشگاه شما را تقبل کنند خیالتان از این بابت راحت می شود؛ اگر نه، باید دنبال گزینه های دیگری برا پرداخت هزینه هایتان باشید.
  • این نکته را باید در نظر داشته باشید که بیشتر بورس های ورزشی صرف رشته هایی می شوند که برای دانشگاه یا مدرسه درآمدزا هستند. از میان رشته های ورزشی مخصوص آقایان، عمدتا فوتبال و بسکتبال در این گروه قرار می گیرند. به سایر رشته های ورزشی هم بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد اما معمولا کمتر. مثلا اگر بازیکن سافت بال باشید تحصیل رایگان در دانشگاه به خاطر رشته ورزشی تان، کمی سخت به نظر می رسد.

۳- دانشجویان کامپیوتر باید دانشگاه مایکروسافت (Microsoft University) را مد نظر داشته باشند. این دانشگاه برای دانشجویان خلاق و مبتکری که قبلا در دانشگاه های دیگر در رشته کامپیوتر تحصیل کرده اند بورس های تحصیلی کامل در نظر می گیرد. این گزینه یک فرصت عالی اما بسیار رقابتی برای افرادی است که به دنبال مشاغل پر درآمد بعد از فارغ التحصیلی هم هستند.

۴- گزینه وام دانشجویی فدرال (Federal loan) را امتحان کنید. اگر فرصت های بورسی دیگر نتیجه نداد ناامید نشوید. وام های دولتی می توانند هزینه های تحصیل شما را بپردازند. این وام ها در مقایسه با وام های نهاد های خصوصی نرخ بهره دارند و می توان بازپرداخت آنها را به بعد از فارغ التحصیلی موکول کرد. این نرخ بهره (interest rate) برای ایجاد انگیزه در افراد است تا خیلی زود بدهی شان را تسویه کنند اما از طرفی هم مزیت وام های دولتی این است که در طول تحصیل خیالتان راحت است و بعد از پایان آن می توانید بازپرداخت وام را شروع کنید.

۵- از وام های خصوصی (private loans) هم غافل نشوید. معمولا وام های دولتی همه هزینه های تحصیلی شما در دانشگاه را پوشش نمی دهند و برای تامیل کامل مخارج تحصیلتان را وام های نهادهای خصوصی گزینه خوبی هستند.خوشبختانه اغلب اوقات می توانید بعد از دانشگاه بازپرداخت وام ها را شروع کنید و تا پایان تحصیل بدهی تان را به تعویق بیندازید. اگر راهی برای پرداخت هزینه های تحصیلتان ندارید این وام ها می توانند گزینه خیلی خوبی باشند.

  • برای گرفتن چنین وام هایی به ضامن نیاز دارید مگر اینکه خودتان سابقه و اعتبار بالایی داشته باشید. در صورتی که شرایط لازم برای اخذ وام را داشته باشید می توانید مقدار قابل توجهی از هزینه های تحصیلتان را با این وام ها تامین کنید.

۶- از طرح پس انداز ۵۲۹ (۵۲۹ savings plan) برای سرمایه گذاری در دانشگاه استفاده کنید. تقریبا مثل طرح ۴۰۱k، طرح پس ۵۲۹ نیز می تواند به شما کمک کند تا با پرداخت مبلغ مشخصی در فعالیت های دانشکده سرمایه گذاری کنید و سود دریافت کنید. ایالت های مختلف آمریکا طرح های پس انداز مختلفی اجرا می کنند که به دانشجویان اجازه می دهد بدون پرداخت مالیات در دانشگاه پول پس انداز کنند.

۷- مشغول به کار شوید. برنامه های مطالعاتی و پژوهشی زیادی وجود دارند که به شما اجازه می دهند در کنار درس خواندن کار کنید و کسب درآمد داشته باشید. مشغول شدن به کار- تحصیل یکی از مواردیست که می تواند شما را واجد شرایط دریافت بورس تحصیلی کند؛ ولی با این حال حتی بعد از دریافت بورسیه هم می توانید در صورت لزوم به یک کار مناسب و پاره وقت مشغول شوید.

  • اگر واجد شرایط دریافت کمک هزینه های تحصیلی نیستید باید خودتان برای درآمدزایی در خارج از دانشگاه اقدام کنید تا بتوانید شهریه تان را بپردازید.

۸- دست از تلاش نکشید. پس از ورود به دانشگاه از تلاش برای پیدا کردن فرصت های مالی و بورس های تحصیلی بیشتر دست برندارید. اکثر دانشجویان قبل از آگاهی کامل از وجود بورسیه های تحصیلی در دانشگاه ها ثبت نام می کنند. بهتر از قبل از هر کاری با یک مشاور با تجربه در این زمینه مشورت کنید تا از تمام منابع و فرصت های مالی موجود با خبر شوید. یادتان باشد که هرگز نباید تسلیم شد.

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست