شهر فوق العاده تفلیس

تفلیس کجاست؟ جاذبه های گردشگری و ۴ کاری که باید انجام دهید!

گاما

شهر تفلیس (Tbilisi) بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان است که در کناره رود کُر قرار دارد و قدمتش به قرن پنجم میلادی بر می گردد. داستان شهر تفلیس از آن جایی آغاز شد که به سبب چشمه های آب گرمش مورد توجه پادشاه امپراتوری باستانی ایبری قرار گرفت. از آن زمان تا به حال، تفلیس در اغلب اوقات به عنوان پایتخت پادشاهان مختلف مورد استفاده بود و توانست تا به امروز نیز عنوان خود را حفظ کند. شهر تفلیس از لحاظ جغرافیایی در قاره آسیا قرار دارد؛ اما مواردی چون دین مسیحیت مردم این کشور و همچنین سابقه حضور در اتحاد جماهیر شوروی، باعث شد تا گرجی ها خود را متعلق به کشوری اروپایی بدانند. در این مقاله تاریخچه ای از شهر تفلیس خواهیم گفت و برخی از جاذبه های آن را معرفی خواهیم کرد.

موقعیت جغرافیایی قبرس

تاریخچه شهر تفلیس

از لحاظ جغرافیایی شهر تفلیس در گرجستان در ۱۲۰ کیلومتری مجموعه ی رشته کوه های قفقاز گرفته است که همسایگی اولین شهر را با سواحل دریای سیاه را به همراه آورده است.

چیزی که در ابتدا باعث به وجود آمدن شهر و شهر نشینی در تفلیس شد این بود که مردم به خاطر وجود دریا این منطقه را برای زندگی انتخاب نمودند. بعدها هم که جمعیت زیاد شد و مردم مختلفی برای ادامه ی زندگی خود به این شهر آمدند، مناطق و مناظر اطراف هم به این شهر اضافه شدند و باعث به وجود آمدن شهر زیبایی شدند که ما امروزه آن را در نقشه ی جغرافیایی به نام تفلیس می شناسیم.

حتما بخوانید: ۳ نرم افزار و منبع مهم آموزش زبان گرجی که باید دانلود کنید (موبایل و کامپیوتر)

این شهر در زمانی واختناگ اول به وجود آمد و از آن زمان به بعد بود که مردم ابتدایی این شهر را به عنوان ایبریایی و بعدا با نام تفلیسی شناختند. به علت قرار گیری شهر تفلیس در مسیر شرق به غرب یعنی جایی که دقیقا پادشاهی ها و امپراطوری های مختلف از آن گذر می کردند باعث این شد که بازرگانان بسیاری به این شهر در طول دوره های مختلف بیابند و موقعیت سیاسی و اجتماعی و از همه مهم تر بازرگانی این شهر را بالا ببرند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

شکل معماری این شهر نشان از تاریخ پر فراز و نشیب آن دارد. سبک استالینی، قرون وسطا، نئوکلاسیک و رنسانسی این شهر بازید از این شهر را جذاب کرده است.

ویژگی های قبرس

آب و هوای شهر تفلیس

شهر تفلیس در منطقه نیمکره شمالی، جنوب منطقه قفقاز و در میان دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. از آن جا که اقلیم نیمه گرم سیری و مرطوب دارد، در نتیجه تابستان های بسیار گرم و زمستان های نسبتا سردی را در تفلیس می بینیم. اغلب اوقات سال بارندگی قابل توجهی در تفلیس و دیگر مناطق گرجستان وجود دارد به گونه ای که دوره های طولانی خشک و کم بارش در این کشور وجود ندارد. وجود آب و هوای معتدل در این شهر به این معناست که چهارفصل متفاوت و قابل توجه در تفلیس خواهید دید. هر چند در تمام طول سال می توان به تفلیس سفر کرد، ولی برخی از روزهای سال بهتر از باقی اوقات هستند. از آن جا که تابستان های تفلیس گرم تر از اوقات دیگر سال و زمستان ها سردتر از دیگر روز هاست، بهار و پاییز اوقات مناسبی برای سفر به تفلیس محسوب می شوند. در طی این دو فصل هوا معتدل است و بارندگی دلپذیری در جریان است.

جاذبه های گردشگری تفلیس

۱-  قلعه ناریکالا تفلیس (Narikala Castle)

قلعه ناریکالا تفلیس (Narikala Castle)

قلعه نارین یا ناریکالا تفلیس یکی از مکان های دیدنی و تاریخی در تفلیس می باشد که تقریبا از همه جای منطقه قدیمی تفلیس قابل مشاهده می باشد. این دژ در یک تپه شیب دار بین حمام های گوگرد و باغ گیاه شناسی بنا شده است و در کنار آن، پارک بسیار زیبایی به نام ریکه (Rike park) وجود دارد که مجسمه مادر گرجستان در آن واقع شده است. در داخل حیاط این قلعه، کلیسایی به اسم سنت نیکلاس وجود دارد که یک بنای نسبتا جدید است که در سال ۱۹۹۷-۱۹۹۶ ساخته شده است.

۲- کلیسای جامع تثلیث مقدس (Holly Trinity)

کلیسای جامع تثلیث مقدس (Holly Trinity)

کلیسای جامع سامبا بزرگترین کلیسای ارتدکس شرقی در جهان می باشد که به نوعی از نمادهای اصلی شهر تفلیس نیز محسوب می گردد. مجموعه کلیسای جامع تثلیث مقدس تفلیس شامل بخش های زیر زمینی و ادغام ۹ کلیسای کوچک، ساختمان های مختلف مکمل و باغ های زیبا می باشد.

این کلیسا در تپه الیا (Elia Hill) واقع در آولاباری (Avlabari) بنا شده است و به خاطر قرار گرفتن در بالای تپه تقریبا از هر گوشه مرکز شهر تفلیس قابل مشاهده است. ارتفاع این کلیسای جامع تثلیث ۸۴ متر است که یک صلیب طلایی در بالای گنبد وسطی آن قرار دارد.

۳- پل صلح تفلیس (Peace Bridge)

پل صلح تفلیس (Peace Bridge)

یکی از اولین بناها با معماری مدرن که به تفلیس اضافه شده است، سازه ای ساخته شده از شیشه و فولاد به نام “پل صلح” است. این پل در حال حاضر یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی تفلیس است. مایکل دی لوچی” معمار ایتالیایی، این پل عابر پیاده را بر روی رود Mtkvari River ساخته است. پل صلح که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است به خیابان اِرِکله دوم وصل می شود که خیابانی پر از کافه و ریکه پارک است.

مردم گرجستان: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

۴- مجسمه مادر گرجستان (Kartlis Deda)

مجسمه مادر گرجستان (Kartlis Deda)

این مجسمه ۲۰ متری آلومینیومی بر فراز تپه‌های سولالاکی قرار دارد و یک جورهایی مثل چشم نگهبان تفلیس است. در دست راست بانوی گرجی شمشیری به تعبیر سلحشوری و تهدید دشمنان، و در دست چپ او جامی به معنای خوشامدگویی به مهمانان قرار دارد. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ به مناسبت جشن ۱۵۰۰سالگی شهر تفلیس انجام شد.

۵- پارک ریکه تفلیس (Rike Park)

پارک ریکه تفلیس (Rike Park)

پارک ریکه یک فضای تفریحی در شهر تفلیس است که از جاذبه هایی چون استخر، آبنما، یک صفحه شطرنج بسیار بزرگ و چندین جفت صندلی برخوردار است. در عصرهای تابستان محلی ها و توریست ها می توانند از تماشای آبنمای رقصان همراه با پخش موسیقی و نمایش آتش بازی در این پارک لذت ببرند.

۶- کلیسای متخی (Metekhi)

کلیسای متخی (Metekhi)

متخی یک بنای تاریخی مشهور در شهر تفلیس است که مجسمه پادشاه واختانگ گورگاسالی، بنیانگذار تفلیس را در خود جای داده است. این منطقه در واقع همان جایی است که پادشاه گورگاسالی قصر خود و اولین کلیسای منطقه را در قرن پنجم میلادی بنا کرد. کلیسایی که در حال حاضر وجود دارد، بنایی است که در قرن سیزدهم ساخته شد و از آن زمان تا به امروز بارها بازسازی شده است.

۷- شهر سنگی اوپلیستسیخه (Stone City Uplistsikhe)

شهر سنگی اوپلیستسیخه (Stone City Uplistsikhe)

یکی از جاهای دیدنی تفلیس در اطراف شهر، شهر سنگی است. برای رسیدن به این شهر باستانی باید حدود ۸۵ کیلومتر مسیر طی کنید. اما اگر این فاصله را به جان بخرید با جاذبه‌ای باورنکردنی روبرو خواهید شد! یک شهر در دل کوه و صخره‌ها، شهری که تمام فضاهای لازم از کانال‌ها تا نانوایی را در دل سنگ دارد.

باستان‌شناسان اوپلیستسیخه را یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین شهرهای سنگی جهان می‌دانند. از سال ۲۰۰۷ اسم این شهر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. منطقه حدودا منطقه ۸ هکتار وسعت دارد و به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود. اوپلیستسیخه نه فقط در اطراف تفلیس، در کل کشور گرجستان هم از جاذبه‌های برجسته است و سالیانه توریست‌های زیادی را منطقه می‌کشاند.

راهنمای سفر به گرجستان: دیدنی ها، هزینه، زمان سفر و نکات دیگر

۸- خیابان آگماشنبلی تفلیس (Davit Aghmashenebeli)

خیابان آگماشنبلی تفلیس (Davit Aghmashenebeli)

خیابان آگماشنبلی تفلیس یکی از طولانی ترین و زیبا ترین خیابان های تفلیس است که در آن می توان ساختمان های تاریخی پر زرق و برق و نقاشی های خیابانی زیبا را مشاهده نمود.

۹- ناحیه کاختی (Kakheti)

ناحیه کاختی (Kakheti)

ناحیه کاختی یکی از مناطق توریستی شهر تفلیس است. زیبایی این ناحیه به ویژه در فصل های بهار و تابستان و معروف بودن آن به تولید آب انگور در گرجستان، سبب شده تا تورهای گردشگری متعددی برای گشت و گذار در این ناحیه فعالیت داشته باشند. آنچه که این منطقه را بسیار دیدنی و متمایز می سازد ، وجود بناهای روستایی قرون وسطایی است . سازه هایی که در دل آن طبیعت زیبا ، بس شگفت انگیز و جذاب است . این برج های مسکونی سنگی و جالب ، به گونه ای طراحی و ساخته شده که طبقات پایین این خانه ها برای فعالیت ها و نیازهای عادی زندگی روزمره همچون انبار مواد غذایی و محصولات کشاورزی ، پخت و پز و نگهداری دام و طیور بوده است .

۱۰- باغ های بوتانیکال تفلیس (Botanical Gardens Tbilisi)

باغ های بوتانیکال تفلیس (Botanical Gardens Tbilisi)

یکی از جاذبه های دیدنی شهر تفلیس در گرجستان باغ بوتانیکال این شهر است که دارای ۱۶۱ هکتار است و دارای ۴۵۰۰ نوع گونه ی گیاهی است. این باغ بسیار قدیمی است و به طور مثال شاردن که یکی از جهانگردان معروف و بسیاری قدیمی اروپایی است، از این باغ تفلیسی در نوشته های خود نام برده است. البته درباره ی این باغ باید بگوییم که در سال ۱۹۸۵ میلادی درب این باغ برای اولین بار به روی عموم مردم باز شد و قبل ترها تنها مختص به خانواده ی سلطنتی بوده است.

۱۱- شهر قدیمی تفلیس ( Tbilisi old town)

شهر قدیمی تفلیس ( Tbilisi old town)

اولدتاون یا شهر قدیمی تفلیس این روزها یکی از تاریخی ترین و دیدنی ترین نقاط این شهر است که توریست های بسیاری برای دیدن آن به این قسمت از شهر تفلیس می آیند.

شهر قدیمی تفلیس در سال ۱۹۹۳ میلادی به ثبت جهانی رسیده است. از ویژگی های این محله این است که کوچه های باریک و تو در تو و خانه های قدیمی و بسیار زیبا دارد. حمام های گوگردی و جاذبه هایی که توسط ترک ها و ارمنی ها در این محله به وجود آمده است، همگی جاذبه های فوق العاد دیدنی هستند که در این محله وجود دارند.

آموزش کامل زبان گرجی در سفر (لغات،جملات و اصطلاحات کاربردی)

فعالیت های تفلیس

۱- خرید

برای خرید گزینه های مختلفی پیش روی شماست. از پاساژهای مختلف گرفته تا بازارهای محلی. خیابان روستاولی شاهراه خرید است. این خیابان در سراسر کشور معروف است و پاساژهای مختلفی در آن وجود دارد که از آن جمله می توان به مرکز خرید گالریا اشاره کرد.

برای خرید لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی منزل و همچنین سوغات و صنایع دستی چندین گزینه وجود دارد. می توانید به پاساژ مگالین بروید و از آنجا خرید کنید و سوغاتی‌های مختلف را در آنجا پیدا کنید، یا اینکه لیلو مال را انتخاب کنید تا علاوه بر خرید صنایع دستی، دست شما برای لوازم خرید لوازم آرایشی – بهداشتی، کیف و کفش و پوشاک نیز باز باشد.

۲- رستوران گردی

آشپزی در تفلیس گرجستان قدمتی طولانی دارد و غذاخوردن کنار یکدیگر امری مهم در این دیار بوده و هست. پس تعجبی ندارد اگر رستوران‌های مختلفی را در تفلیس ببینید. در ادامه ۲ رستوران معروف ا معرفی خواهیم کرد:

  • ۸۰۰۰ وینتجیز: این رستوران بار تخصص ویژه‌ای در نوشیدنی‌های مختلف دارد و مجموعه‌ای از بهتری نوشیدنی‌های گرجستان را در کنار غذاهایی خوشمزه سرو می‌کند. (
  • اتنو تسیسکویلی: در این رستوران نه تنها از غذاهای خوش طعم لذت خواهید برد بلکه فرهنگ فولکلور گرجستان را نیز مشاهده خواهید کرد. رستوران اتنو در کنار سرو غذاهای سنتی و خوشمزه گرجستان به برگزاری موسیقی زنده و اجراهای همراه با آن می‌پردازد.

۳- فستیوال و جشن ها

  • در هر یک از فصول سال فستیوال‌های بسیار جالبی در شهر برگزار می‌شود. فستیوال رنگ، فستیوال گل، فستیوال بستنی و استقلال گرجستان از جمله جشنواره‌های بهاری هستند که طراوت و شادابی خاص خود را دارند.
  • فصل تابستان میزبان فستیوال‌های متنوع موسیقی است که در سبک‌های مختلف و در فضای باز برگزار می‌شوند. این اجراها با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شوند و جمعیت کثیری را به خود جذب می‌کنند.
  • یکی از فستیوال‌های پاییزی فستیوال پنیر است که برای حمایت از کشاورزان، دام‌پروران و افرادی که در زمینه تولید پنیر فعالیت می‌کنند، برگزار می‌شود. در این روز انواع مختلف پنیر از قبیل پنیر تند گودا، پنیر شور، شیرین، دودی و خامه‌ای عرضه می‌شود.
  • فستیوال‌های زمستانی شامل جشنواره ارتودکس گرجستان و جشنواره موسیقی جاز است. در جشنواره موسیقی جاز، کنسرت‌های متعدد با شور و حال زیاد و با حضور مخاطبان بسیاری اجرا می‌شود.

حرف آخر

تفلیس گرچه پایتخت کشور گرجستان است اما از امنیت خوبی برخوردار است. با همه این ها لازم است نکات ایمنی را در سفرتان رعایت کنید. به طور مثال پول نقد زیادی همراه خود حمل نکنید و یا از اشیا با ارزش خود در محیط های شلوغ مواظبت کنید.

زبان مردم گرجستان چیست و بهترین روش یادگیری آن کدام است؟

ویدیوی جذاب از تفلیس

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست