یادگیری

یک برنامه جامع برای یادگیری زبان انگلیسی (بهترین روش 2024)

گاما

وقتی تصمیم می گیرید به تنهایی مطالعه زبان انگلیسی را شروع کنید، باید بدانید که روی چه مواردی باید تمرکز کنید. این راهنما به شما کمک می کند یک برنامه مطالعاتی برای سازماندهی و اولویت بندی مهارت های مورد نظر خود ایجاد کنید و بتوانید سریع تر از زبان آموزانی که در کلاس های آموزش زبان شرکت می کنند یاد بگیرید. در واقع با کوله باری از تجربه، بهترین برنامه ریزی برای شروع یا ادامه یادگیری زبان انگلیسی را به شما یاد می دهیم.

با یک دست چند هندوانه …

تقویت همه مهارت ها به طور همزمان تقریبا غیر ممکن خواهد بود. با استفاده از این برنامه می توانید روی ۳ مهارت تمرکز کنید و بعد از گذشت یک ماه شاهد پیشرفت خود باشید. کار خود را با تصمیم گیری در مورد ۳ مهارتی که می خواهید تقویت کنید، شروع کنید.

تعیین اولویت بستگی به شما، هدف شما از یادگیری زبان و بسیاری موارد دیگر دارد اما بطور کلی اگر نمیدانید کدام موارد برای شما مهم تر هستند، اولویت تان روی این موارد باشد:

  • صحبت کردن
  • گوش کردن
  • واژگان
  • نوشتن
  • تلفظ
  • روان صحبت کردن
  • سریع صحبت کردن
  • درک انگلیسی سریع
  • داشتن یک لهجه طبیعی و بومی

مثال واقعی

سارا می خواهد یاد بگیرد در کارش به نحو بهتری به انگلیسی ارتباط برقرار کند. او باید از طریق تلفن با مشتریان صحبت کند و برخی از آنها انگلیسی صحبت می کنند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

پس برای سارا مهارت های در اولویت یا ۳ مهارتی که او باید در این ماه در برنامه مطالعاتی خود بگنجاند عبارتند از:

  1. روان صحبت کردن
  2. درک مطلب
  3. استفاده از واژگان جدید

پیدا کردن تکنیک ها و منابع

اکنون که می دانید کدام مهارت ها را می خواهید در خود توسعه دهید، باید تکنیک ها و منابعی را پیدا کنید که به شما در انجام این کار کمک می کنند. در تمرین مهارت ها خلاقیت به خرج دهید. ما مثال سارا را ادامه خواهیم داد:

مهارت شماره ۱: روان صحبت کردن – استراتژی و فعالیت

سارا برای تمرین روان صحبت کردن باید تکنیک یا فعالیت هایی را پیدا کند. او می تواند خوب بنویسید، اما هنگام صحبت کردن مکث می کند و از این مسئله ناراضی است.

او تصمیم می گیرد یک روش روان صحبت کردن که در وب سایت ما پیدا کرده است را در مکالمات انگلیسی واقعی خود، امتحان کند. فعالیت به این صورت است که شما یک داستان، فیلم یا صدا پیدا می کنید آن را بررسی می کنید و سعی می کنید با صدای بلند درباره آن صحبت کنید. کلید تسلط، حداقل ۳ بار تکرار کردن پاسخ شما است.

سارا به تماشای فیلم ها در یوتیوب علاقه دارد بنابراین یک کانال جالب با فیلم های برتر مانند فیلم زیر پیدا کرده است. او بعد از هر بخش فیلم را متوقف کرده و سعی می کند ۳ بار درباره آن صحبت کند. بهترین روش یادگیری روان صحبت کردن انگلیسی به همراه دانلود منابع در اینجا!

مهارت شماره ۲: درک مطلب

برای تمرین درک مطلب، سارا نیاز به رونوشت صداها و زیر نویس فیلم ها دارد. او از نسخه های مکالمه های موجود ما استفاده می کند. هربار که نتواند صدا را کاملاً درک کند، آن را به عقب برگردانده و دوباره گوش می دهد. بهترین روش یادگیری درک مطلب (مهارت شنیداری انگلیسی) به همراه دانلود منابع در اینجا!

مهارت شماره ۳: واژگان

سارا سالها در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی شرکت کرده است و اکنون بخوبی می داند واژگانی که آموخته با چیزی که انگلیسی زبانان آمریکایی در زندگی روزمره از آن استفاده می کنند متفاوت هستند. بهترین روش یادگیری واژگان زبان انگلیسی در اینجا!

سطح خود را در شروع کار مورد سنجش قرار دهید

برای اینکه بدانید آیا پیشرفت کرده اید یا خیر، باید به توانایی های فعلی خود توجه کنید. اینکارهمچنین به حفظ انگیزه شما کمک خواهد کرد.

یادگیری زبان انگلیسی

یک فعالیت یا یک درس در مورد مهارتی که سعی در بهبود آن دارید انجام دهید. فعالیت را انجام دهید و درمورد آنچه برای شما دشوار بوده و اینکه به چه سطحی می خواهید برسید، یادداشت بردارید.

اگر هدف شما روان صحبت کردن است، می توانید صدا یا تصویری ۲-۵ دقیقه ای از خودتان درحالیکه در حال توضیح چیزی مانند دلایل اینکه می خواهید روان صحبت کنید، هستید ضبط کنید.

برای انجام کارهایی که باید انجام دهید یک برنامه هفتگی تهیه کنید

اکنون مهارت هایی که باید روی آنها تمرکز کنید و فعالیت هایی که می توانید برای بهبود این مهارت ها انجام دهید را شناسایی کرده اید. در مرحله بعد، شما باید مهارت ها را اولویت بندی کنید. از بین ۳ مهارت منتخب خود به ترتیب مهم ترین تا کم اهمیت ترین را انتخاب کنید.

اگر در هفته کمتر از ۳ ساعت وقت برای مطالعه دارید، توصیه می کنم فقط روی ۲ مهارت تمرکز کنید. و هر زمان که می توانید، فعالیتهایی را انجام دهید که از هر دو مهارت در آنها استفاده می شود.

به برنامه خود و اینکه چند ساعت در هفته می توانید متعهدانه به مطالعه و تمرین زبان انگلیسی بپردازید فکر کنید. یک برنامه هفتگی ایجاد کنید و فعالیت های هر روز را در آن مشخص کنید.

نحوه زمانبندی برنامه مطالعاتی:

  • ۴۰٪ برای بهبود مهارت اصلی
  • ۳۰٪ برای مهارت دوم
  • ۲۰٪ برای مهارت سوم
  • ۱۰٪ برای دستور زبان

فعالیتها و زمانی که برای انجام هر یک لازم است را در تقویم خود وارد کنید. بدیهی است، که شما باید فعالیتهای بیشتری در رابطه با مهارت اصلی که می خواهید بهبود ببخشید انجام دهید. در صورت امکان فعالیت هایی انجام دهید که از مهارت های چندگانه استفاده می کنند.

در هر هفته فقط یک نکته گرامری مطالعه کنید. یادگیری گرامر در بخش های کوچک به مهارت های صحبت کردن و گوش دادن کمک نمی کند اما با یادگیری نکات جدید دستور زبان به صورت تدریجی می توانید درست صحبت کردن را بیاموزید.

نتایج را بررسی کنید

بعد از گذشت یک ماه از انجام تمرینها و فعالیتها برای بهبود مهارتهای خاص، زمان آن رسیده است که نتایج خود را بررسی کنید.

همان درس یا فعالیتهایی که در ابتدای ماه برای سنجش سطح ابتدایی خود انجام دادید را مجددا انجام دهید. اگر برای اندازه گیری میزان تسلط خود بر صحبت کردن ویدیو یا صدا ضبط کرده بودید، باید صدا یا فیلم دیگری را در مورد همان موضوع ضبط کنید.

در مورد هر فعالیت فکر کنید. به اینکه راحت تر شده است یا سخت تر. مهارت صحبت کردن خود را مقایسه کنید تا ببینید پیشرفت کرده است یا خیر.

برای ماه آینده برنامه ریزی کنید

باید در مهارت های خود پیشرفت هایی را مشاهده کنید. اکنون می دانید کدام فعالیت ها را دوست دارید و کدام یک را دوست ندارید. مهمتر از همه، شما می دانید کدام فعالیتها به شما کمک کرده اند و کدام فعالیت ها تاثیر مثبتی روی مهارت های شما نداشته اند.

مجدداً مراحل این طرح را دنبال کنید، و یک بار دیگر درباره مهارتهای که می خواهید تقویت کنید فکر کنید و این کار را انجام دهید. پس از گذشت یک یا دو ماه، مهارتی که در الویت اول شما بوده از مهارت های دیگر بهتر خواهد بود. با پیشرفت در زبان، مهارتهای که می خواهید ارتقا دهید تغییر خواهند کرد و فعالیتهایی که باید انجام دهید نیز سخت تر خواهند شد و به یک پاسخ دقیق تر نیاز خواهند داشت.

روشی که یک استاد زبان توصیه میکند

حالا از یک استاد زبان پرسیدیم که بهترین روش برنامه ریزی برای مطالعه یا شروع یا ادامه زبان انگلیسی چیست؟ جواب:

1. تعیین اهداف:

  • مشخص کردن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت برای یادگیری زبان انگلیسی.
  • دو یا سه هدف اصلی را روی یک کاغذ آچهار بنویسید و روی دیوار اتاق بچسبانید تا همیشه متمرکز بمانید. مثلا من تا سال اینده کانادا هستم و مثل بلبل دارم باهاشون انگلیسی حرف میزنم!

2. تصمیم‌گیری درباره روش یادگیری:

  • آموزش آنلاین: بعضی ها با کلاس آنلاین بهتر یاد می گیرند، در این صورت ما بهترین کلاسها را اینجا معرفی کرده ایم در تمام ایران
  • کلاس‌های حضوری: ثبت نام در دوره‌های زبان در موسسات آموزش معتبر زبان. در این صورت ما بهترین کلاسها را اینجا معرفی کرده ایم در تمام ایران
  • مطالعه خودآموز: این روش توصیه ماست، زبان انگلیسی براحتی بصورت خودآموز قابل یادگیری ست، نه فقط چون اساتید عمدتا تلفظ ها و متدها را اشتباه یاد می دهند و تاثیر معکوس روی یادگیری دارند بلکه به ده ها دلیل دیگر. در این صورت  کافی ست اپلیکیشن چرب زبان را از اینجا تهیه کنید و همزمان کتاب انگلیسی در 30 روز را هم تهیه و با آن شروع کنید، روزانه بین نیم ساعت تا 2 ساعت روی این دو وقت بگذارید، بعد از 3 ماه به سطح متوسط انگلیسی میرسید و مثل بلبل می توانید انگلیسی حرف بزنید! همین

3. تعیین زمان برای یادگیری:

  • ایجاد برنامه زمانی منظم برای مطالعه و تمرین هر روز که به خودتان بستگی دارد.
  • توصیه ما این است که هر روز یک زمان مشخص را به یادگیری اختصاص دهید، مثلا من هر روز دو ساعت قبل از خواب انگلیسی تمرین میکنم!

4. استفاده از منابع مختلف:

5. تمرین مهارت‌های گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن:

  • صحبت کردن با دوستان یا پیدا کردن یک هم‌ یادگیرنده. یا از اینستاگرام پیدا کنید یا با اپلیکیشن Tandem که مخصوص همین کاره!
  • خواندن متون ساده و پیشرفته به زبان انگلیسی. این متون بخصوص
  • نوشتن مقالات، داستان‌ها یا یادداشت‌های خود به زبان انگلیسی یا مطالعه داستانهای کوتاه. این کتابها را توصیه میکنیم

نهایتا هم هر یک ماه یک بار بهتر است خودتان را ارزیابی کنید ببینید در چه حد پیشرفت کرده اید، این کار را هم بصورت تعیین سطح که همه موسسات آموزش زبان انجام می دهند بصورت انلاین یا حضوری انجام دهید هم با مشورت با یک معلم زبان. بهرحال هر سوال، نظر یا پیشنهاد و تجربه ای درباره برنامه ریزی یادگیری زبان دارید با ما مطرح کنید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ایمان شمس
    تیر 30, 1402 10:01 ق.ظ

    سلام از تیم خوب چرب زبان تشکر می کنم و مخصوصا از شما آقا میلاد حیدری عزیز، مطالب سایت واقعا عالی و فوق االعاده است اما در مورد تکمیل شدن این مطلب به خصوص نیاز هست شمایی که تجربه کافی در زمینه زبان آموزی دارید بطور کامل مشخص کنید که برای هر کدام از مهارتهایی که گفتید چه فعالیت هایی نیاز هست که انجام بشه، مثلا
    در اینجا چند ایده برای شما آورده شده است:

    صحبت کردن: پادکست گوش دادن، فیلم دیدن،
    گوش کردن:؟
    واژگان:؟
    نوشتن:؟
    تلفظ:؟
    روان صحبت کردن:؟
    سریع صحبت کردن:؟
    درک انگلیسی سریع:؟
    داشتن یک لهجه طبیعی و بومی:؟
    ممنونم از توجه شما
    موفق باشید
    ایمان شمس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست