رزومه خوب و بد

۳۰ ترفند بسیار مهم ویژه نوشتن رزومه های موفق انگلیسی زبان

گاما

آیا اخیرا به امید دعوت شدن برای مصاحبه کاری تعداد زیادی رزومه ارسال کرده‌اید؟ اگر چنین است، باید بدانید که تنها نیستید. تنها با استفاده از چند ترفند ساده زیر می‌توانید از سایر متقاضیان پیشی بگیرید. در اینجا به بررسی بیش از ۳۰ راهکار برای نوشتنن یک رزومه مناسب می‌پردازیم:

نکات کلی ولی بسیار مهم

۱-آگهی استخدام را با دقت مطالعه کنید

رزومه خود را متناسب با هر درخواست شغلی سفارشی کنید. خط به خط آگهی شغلی را بخوانید. عبارت‌های پرتکرار، نکات مربوط به فرهنگ سازمانی شرکت و هر چیزی که با تجربه شغلی شما مرتبط است را مشخص کنید.

صفحه “about us” را در وب سایت شرکت مطالعه کنید، و اطلاعاتی درباره اخبار شرکت و گزارش درآمد سالانه آن جمع آوری کنید. این منابع می‌توانند سرنخ‌هایی درباره فرهنگ، اهداف و چالش‌های شرکت به شما بدهند.

۲- سند مناسب را ارسال کنید

آیا بدنبال یک موقعیت شغلی در ایالت متحده هستید؟ آیا این شغل دانشگاهی، علمی یا دولتی است؟ دستورالعمل‌های آگهی را بدقت بخوانید و مطمئن شوید که باید Resume ارسال کنید یا (CV). تفاوت شان را در اینجا بخوانید!

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۳- داستان کامل زندگی خود را ننویسید

رزومه کاری دفترچه خاطرات نیست که در مورد همه عناوین شغلی و مسئولیت‌هایی که تاکنون داشته‌اید، بنویسید. رزومه شما باید یک تصویر شفاف از شغل فعلی شما و پتانسیل‌های آینده‌تان ارائه کند.

حتما بخوانید: چه مواردی در یک رزومه انگلیسی حتما باید وجود داشته باشند؟

۴- موارد مهم را در قسمت بالای رزومه قرار دهید

نیمه بالای رزومه یا همان Above the Fold شما جایی است که نظر استخدام کنندگان را به خود جلب می‌کند. نام و اطلاعات تماس خود را با فونت‌های بزرگ تایپ نکنید. زیرا این اطلاعات معمولا در صدر قرار می‌گیرند بنابراین لازم نیست بزرگ باشند. در قالب رزومه زیر، با استفاده از یک اندازه قلم مناسب، قسمت مربوط به خلاصه رزومه و تجربیات کاری در قسمت بالای رزومه قرار گرفته‌اند.

نکاتی برای نوشتن رزومه

۵- اعداد را به عدد بنویسید

به این ترتیب اعداد در متن کاملا مشخص خواهند بود، همچنین خواندن مقاله شما آسانتر می‌شود. برای ملموس شدن مهارت‌ها و دستاوردهای خود از اعداد، آمارها، درصدها، اندازه گیریها یا دامنه‌ها استفاده کنید. مثال:

  • Range: Supervised 5 to 9 IT associates while we developed a Fintech app for budgeting and investments.
  • Savings: Streamlined debugging process of new software, saving over 25 hours of work per month.
  • Frequency: Evaluated 7 website themes submitted by freelancers and in-house designers per week.
  • Results: 20% increase in ROI, while growing inbound traffic by 60,000 pageviews in the last year.

در صورت امکان، با اعداد شروع کنید: مایک سودرمن، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت AscentSelect می‌گوید: “مردم از چپ به راست می‌خوانند بنابراین نقاط بولت دار را با اعداد شروع کنید.” مثال:

“۱۵% reduction in turnover after the creation and implementation of a new retention strategy”

۶- از کلمات قدرتمند مناسب استفاده کنید

کلمات قدرتمند، قدرتمند هستند اگر در جای مناسب و به شکل حساب شده استفاده شوند. در زمان استفاده از این واژه‌ها نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • معنی کلمه را در یک فرهنگ لغت بررسی کنید. تنها به این دلیل که چشمگیر به نظر می‌رسد از آن استفاده نکنید. از کلماتی مانند “revolutionize” ، “pioneer” یا “dissuade” بدون دلیل استفاده نکنید. به جای آنها از کلمات ساده‌تر کمک بگیرید.

مثال:

“Improved team collaboration among developers and database administrators using a revolutionized documentation process”

استفاده از واژه ” revolutionize” در این مثال نامناسب است.

  • در تمام نقاط بولت دار رزومه خود از کلمات قدرتمند استفاده نکنید.
  • از کلماتی که فهم آنها دشوار است بپرهیزید.
  • به تفاوت‌های ظریف بین کلمات دقت کنید. به عنوان مثال، “مکاتبات” به معنی ارتباط برقرار کردن از طریق ایمیل یا نامه است. درحالیکه ارتباطات به ارتباط کلامی و غیر کلامی اشاره می‌کند.

۷- مهارت‌های کلامی خود را توضیح ندهید، نشان دهید!

نشان دادن مهارت‌های کلامی از طریق عبارت‌هایی مانند “good communication” ، “problem-solving” و “leadership” هدر دادن وقت است. استخدام کنندگان به آنها توجهی نخواهند کرد. بله، این مهارت‌ها مهم هستند. اما بهتر است آنها را نشان دهید. مثال :

“Led a 4-person team in creating a sales proposal for a new client.”

“Collaborated with the HR and marketing team to create an employment roadshow that attracted top candidates from different universities.”

۸- از عناوین تازه و مرتبط استفاده کنید

جدیدترین و مرتبط ترین عناوین شغلی خود را در رزومه خود بگنجانید. فضا را برای ذکرعناوین شغلی که آنها را ترک کرده‌اید هدر ندهید. عناوین شغلی که با اهداف حرفه‌ای فعلی شما بی ارتباط هستند را حذف کنید. این کار باعث می‌شود فضای بیشتری برای تمرکز بر مهارت‌ها، دستاوردها یا گواهینامه‌های خود داشته باشید.

word image 37

۹- یک خلاصه تهیه کنید

اکثر افراد در رزومه خود طوری درباره اهداف شغلی خود صحبت می‌کنند که بیشتر شبیه یک لیست آرزوها به نظر می‌رسد. اهداف شغلی خود را حذف کنید. به جای آنها یک خلاصه حرفه‌ای بنویسید که متشکل از ۷ نقطه بولت دار یک جمله‌ای باشد. اگر نمی‌خواهید برای هر موقعیت شغلی یک رزومه سفارشی تهیه کنید حداقل این قسمت رزومه خود را با توجه به شغل مورد نظر تغییر دهید.

۱۰- در انتخاب ۳ کلمه اول در نقاط بولت دار دقت کنید

اکثر افراد سه کلمه اول و سه کلمه آخر تیترها را به خاطر می‌سپارند. تصور می‌کنم این مسئله درمورد نقاط بولت دار رزومه نیز صدق می‌کند. زیرا استخدام کنندگان کل رزومه را مطالعه نمی‌کنند.

در سه کلمه اول از اعداد، نتایج و کلمات قدرتمند استفاده کنید. از شروع کردن جمله‌ها با حروف تعریف مانند The خودداری کنید.

حتما بخوانید: از این عبارات انگلیسی در نوشتن رزومه تان حتما استفاده کنید!

۱۱- از کلیشه‌ها استفاده نکنید

ازکلمات کلیشه‌ای (تکراری) مثل I love Team work یا کلمات و عباراتی که فکر می کنید همه آنها را به کار می برند، استفاده نکنید. این کلمات بر اثر استفاده زیاد معنای خود را از دست داده‌اند. در اینجا ۱۰ کلمه کلیدی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید در رزومه خود بگنجانید:

Top buzzwords to remove from your resume

برای دسترسی به کلید واژه‌های بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید. LinkedIn’s 2016 Global Buzzwords list

۱۲- برای نوشتن دستاوردها از فرمول S.A.R استفاده کنید (Situation+ Action+ Result)

ناتالی سورت کارشناس شغلی درUptoWork می‌گوید: برای ذکر دستاوردهای خود در بخش تجارب کاری از فرمول (موقعیت+ عمل +نتیجه) استفاده کنید. با این روش استخدام کنندگان درک بهتری از نحوه استفاده شما از مهارت‌ها و استعداهایتان در جهت کسب نتایج بدست آمده، خواهند داشت. مثال:

“To increase shopping cart value, I implemented an upselling strategy, resulting in a 5% increase in sales.”

همچنین می‌توانید فرمول را به شکل زیربکار ببرید: R.A.S (نتیجه +عمل +موقعیت) مثال:

“۵% increase in sales after implementing an upselling strategy for an e-commerce shopping cart.”

۱۳- حس کنجکاوی استخدام کننده را تحریک کنید

محافظه کار باشید. سودرمن می‌گوید: “شما می‌خواهید خواننده با خود بگوید،” خوب… من تحت تأثیر کاهش ۱۵٪ گردش توسط این متقاضی قرار گرفتم، اما او چگونه این کار را انجام داده است؟ ” اسرار کاری خود را فاش نکنید. بگذارید حس کنجکاوی کارفرما برانگیخته شود. اگر می‌خواهید آنها را ترغیب به استخدام خود کنید استراتژی‌های خود را برای آنها فاش نکنید.

۱۴- دوره‌های آنلاین را ذکر کنید

دوره‌های آنلاین و سمینارهای کوتاه را به بخش تحصیلات رزومه خود اضافه کنید. مهم نیست که این آموزش‌ها به صورت حضوری نباشند یا توسط یک موسسه مشهور ارائه نشده باشند. آموزش‌های آنلاین امروزه کاملا شناخته شده هستند، بنابراین دوره‌های رایگان و غیر رایگان آنلاینی که گذرانده‌اید را عنوان کنید.

اگر دوره‌هایی مانند‌Adobe Photoshop ، MS Excel یا هر مهارت دیگری را گذرانده‌اید، می‌توانید آن را در رزومه خود قرار دهید البته در صورتی که با شغل مورد نظر ارتباط داشته باشد.

۱۵- درباره سرگرمی‌ها و ابعاد شخصیتی خود بنویسید

سرگرمی‌ها می‌توانند نشان دهنده مهارت‌های متقاضی در زمینه‌های مختلف باشند، برای مثال تیراندازی با کمان، تمرکز و نقاشی، خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. این فعالیت‌ها شما را به عنوان یک متقاضی جذاب و البته واجد شرایط معرفی می‌کنند.

شخصیت خود را در رزومه خود نشان دهید. قالب رزومه زیر دارای ویژگی‌هایی برای نشان دادن تجربه و مهارت‌های حرفه ای شما، و در عین حال سرگرمی‌های شماست: کتابهایی که خوانده‌اید، ورزش‌هایی که انجام می‌دهید، فعالیت‌های داوطلبانه و حتی سفرهایی که داشته‌اید، می‌توانند بخشی از رزومه شما باشند.

۱۶- از بیان علایق جنجالی بپرهیزید

آیا تجربه همکاری با یک نامزد انتخاباتی خاص را داشته‌اید؟ یا برای کمک به کلیسا پول جمع آوری کرده‌اید؟ هر دوی این مثال‌ها نشان دهنده اخلاق و روحیه همکاری شما هستند. اما ممکن است استخدام کننده با شما اختلاف عقیدتی داشته باشد و در نتیجه با استخدام شما مخالفت کند.

نکات نگارشی رزومه

قالب بندی مناسب، مطالعه رزومه را ساده‌تر کرده و همچنین توجه خواننده را به مسائل مهمتر جلب می‌کند.

۱۷- فاصله گذاری

در نگارش رزومه خود از تک فاصله استفاده می‌کنید یا یک خط در میان؟ بهتر است یک روش را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید، اگر می‌خواهید از ترکیب هر دو روش استفاده کنید باید دقت داشته باشید که با متن مورد نظرسازگار باشد. به عنوان مثال، بین نقاط بولت دار نباید فاصله وجود داشته باشد، اما بین دو بخش متفاوت باید یک خط در میان نوشته شوند.

حتما بخوانید: اگر روش های نگارشی را بلد نیستید از این قالب های آماده استفاده کنید

۱۸- اندازه قلم

. میشل ریکلان، نویسنده رزومه در Riklan Resources LLC می‌گوید: ” به نظر من اگر خواننده برای خواندن رزومه شما به عینک نیاز پیدا کند، شما حق او را ضایع کرده‌اید. اندازه قلم با توجه به موضوع انتخاب می‌شود اما در هر صورت باید خوانا باشد. همچنین، از قلم‌های فانتزی و عجیب و غریب خودداری کنید، زیرا ممکن است این حس را به استخدام کننده منتقل کنند که شما به اندازه کافی جدی نیستید”.

۱۹- فهرست‌های طولانی را تقسیم بندی کنید

هر حرفه مجموعه‌ مهارت‌های مختلفی را می‌طلبد. به عنوان مثال، طراح UX باید دارای مهارت‌های برنامه‌نویسی، طراحی، تصویر سازی و مدیریتی باشد.

تقسیم بندی این مهارت‌ها در فهرست‌های مختلف و آیتم بندی آنها به صورت جداگانه، شایستگی‌های شما را نشان می‌دهد و علاوه بر افزایش کلمات کلیدی رزومه شما مطالعه آن را نیزساده‌تر می‌کند.

۲۰- ترتیب وقایع

تاریخچه شغلی خود را با شغل فعلی یا قبلی خود شروع کنید. رزومه‌های مهارت محور تاریخ اشتغال شما را نشان نمی‌دهند بنابراین زمانی باید از آنها استفاده کنید که شکاف‌های شغلی طولانی مدت داشته‌اید در غیر این صورت از انواع دیگر رزومه‌ها کمک بگیرید.

۲۱- طول

رزومه خود را در یک یا دو صفحه بگنجانید. رزومه‌های طولانی ممکن است نادیده گرفته شوند. همچنین به این نکته دقت کنید که معمولا پاراگراف های طولانی خوانده نمی شوند. سعی کنید این پاراگراف ها را به متون بولت دار تبدیل کنید یا تا جای ممکن پاراگراف ها و جملات را کوتاه بنویسید.

۲۲- متن را در وسط صفحه قرار ندهید

متن‌ها در انگلیسی از چپ به راست خوانده می‌شوند، بنابراین بیشتر متن به جز تاریخ‌ها باید در سمت چپ قرار بگیرد. قرار دادن متن در وسط صفحه، خواندن رزومه را دشوار می‌کند، زیرا افراد باید ابتدا متن را اسکن کنند تا متوجه شوند از کجا شروع می‌شود.

۲۳- عنوان شغل یا نام شرکت

برای نشان دادن پیشرفت شغلی عناوین شغلی قبلی خود را بولد کنید. اگر عناوین شغلی شما چشمگیر نیستند، روی نام کارفرما تأکید کنید. اگر در شرکت‌های معتبری مشغول به کار بوده‌اید حتما باید نام آنها را بولد کنید.

نکاتی برای بهبود طراحی رزومه

۲۴- خوانایی را در اولویت قرار دهید

فضای سفید موجود در رزومه به چشم‌های خواننده استراحت می‌دهد و مطالعه آن را راحت‌تر می‌کند، بنابراین استخدام کننده‌ای که تمام طول روز در حال مطالعه رزومه‌ها بوده است را جذب می‌کند.

۲۵- کلمات کلیدی را ماهرانه بکار ببرید

دارین هرل، موسس TrackMeet می‌گوید: “برای اضافه کردن کلمات کلیدی به رزومه خود از فونت‌های کوچک و سفید استفاده کنید “. این یک روش ماهرانه برای قرار دادن کلمات کلیدی در رزومه کاری شما است، پیشنهاد می‌کنم این کلید واژه‌های نامرئی را در قسمت پاورقی قرار دهید تا دیده نشوند.

۲۶- از رنگ‌های برند شرکت استفاده کنید

آلیسون بردلی، کارشناس بازاریابی و منابع انسانی Shiny Window Cleaning می‌گوید:” یک متقاضی در رزومه خود به جای استفاده از زمینه سفید ساده، از رنگ‌های برند شرکت ما الهام گرفته بود. این رزومه بهترین رزومه‌ای بود که تاکنون دیده‌ام. ”

استفاده از رنگ‌های برند شرکت نشان می‌دهد که درباره آن تحقیق کرده‌اید و علاقه مند به همکاری با آن هستید.

از دست ندهید:

۲۷- رزومه خود را در فرمت PDF ارسال کنید

رزومه‌های خلاقانه می‌توانند توجه استخدام کنندگان را به خود جلب کنند. قالب‌های رزومه حرفه‌ای متنوعی در بازار Envato وجود دارند که می‌توانید آنها را دانلود کنید و شانس استخدام خود را بالا ببرید.

نتایج یک نظرسنجی از بیش از ۴۰۰ مدیر اجرایی و تبلیغاتی در ایالات متحده نشان داده است که ۷۸٪ آنها فرمت PDF و word را برای رزومه ترجیح می‌دهند.

 نکات کاربردی در نوشتن رزومه

۲۸- ارائه اطلاعات تکمیلی

دو صفحه برای نمایش همه ویژگی‌های شما کافی نخواهد بود، بنابراین از لینکدین، ​​ نمونه کارهای آنلاین و وب سایت‌های شخصی استفاده کنید. جزئیات و موفقیت‌های مهم را در رزومه کاری خود قرار دهید و سایر اطلاعات را از طریق منابع ذکر شده ارائه کنید.

یک نسخه چاپ شده از نمونه کارهای شما و یک توصیه نامه از طرف یک معرف معتبر نیز می‌توانند مکمل خوبی برای رزومه شما باشند.

۲۹- به آنها بهانه‌ای برای حذف رزومه خود ندهید

جوشوا ویلسون، مدیر ارشد سرمایه گذاری WorthPointe می‌گوید: “وقتی رزومه‌های متقاضیان را بررسی می‌کنم، به دنبال دلیلی برای پذیرفتن یک رزومه نیستم بلکه بدنبال دلیلی برای حذف آنها هستم.”

علاوه بر کارفرمایان استخدام کنندگان نیز بیشتر تمایل به حذف رزومه‌ها دارند.

وظیفه یک استخدام کننده این است که به دنبال بهترین متقاضیان باشد. رزومه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که اشتباه تایپی نداشته باشد. همچنین از تکرار عناوین شغلی کسل کننده و بی ربط بپرهیزید. سعی کنید روی مواردی تاکید کنید که شما را منحصر به فرد نشان می‌دهند.

۳۰- من را در گوگل سرچ کنید

هرل می‌گوید: “اگر در اینترنت فعال هستید، از استخدام کننده درخواست کنید شما را در گوگل سرچ کند و درباره دستاوردهایتان اطلاعاتی بدست آورد.”

توجه کنید که این نکته علاوه بر فریلنسرها، نویسندگان، توسعه دهندگان وب و طراحان که اغلب کارهایشان بصورت آنلاین در دسترس است در مورد همه متقاضیان صدق می‌کند.

حتما بخوانید: این نکات را بکار ببرید تا رزومه تان در بین سایر رزومه ها بدرخشد!

۳۱- فایل خود را نامگذاری کنید

برای نامگذاری فایل خود از نام، عنوان شغلی و کلمه “رزومه” استفاده کنید. در این صورت استخدام‌ کننده می‌تواند براحتی فایل شما را در بین صدها فایل مشابه پیدا کند.

قصد مهاجرت یا تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ حتما بخوانید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست