زبان روسی

کلیات زبان روسی و کاربردهای این زبان شیرین

گاما

کشور روسیه اخیرا برای سفر هموطنانمان به برخی از مناطقش، لغو روادید کرده است. آنگونه که من شنیده ام بازار سفر توریستی به این مناطق هم داغ شده است. داغ داغ! اما در کنار روابط خوب با این کشور، چه ضوررتی دارد که زبان روسی را یاد بگیریم؟ اصلا این زبان چگونه زبانی است؟ در این پست با این سوالات روبرو هستیم.

دلایل و ضرورت های یادگیری زبان روسی

دلایل مختلفی بر ضرورت آموزش زبان روسی وجود دارد.

 


می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان روسی چرب زبان، روسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان روسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • جمعیت زیاد گویشور

مطابق با آنچه در ویکی پدیای فارسی می خوانیم:

زبان روسی (به روسی: русский язык، تلفظ: روسکیی ییزیک) پرگوینده‌ترین زبان اروپا و هشتمین زبان پرگوینده جهان است. روسی که جزو زبان‌های اسلاوی به شمار می‌آید، زبان مادری حدود ۱۴۵ میلیون نفر است و ۱۱۰ میلیون نفر آن را به عنوان زبان دوم می‌دانند.روسی زبان رسمی کشور روسیه و یکی از زبان‌های رسمی کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، و جمهوری خودمختار کریمه، و همچنین یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است. زبان روسی با خط سیریلیک نوشته و خوانده می‌شود. این زبان در اروپای شرقی و شمال شرق آسیا و به ویژه در روسیه و سایر کشورهای تشکیل دهنده شوروی پیشین گفتگو می‌شود.با این حساب این زبان هشتمین زبان پر گوینده جهان است.

کشورهای روس زبان

کشورهای روس زبان

  • سفرهای توریستی

وجود جاذبه های گردشگری فراوان، کشور روسیه را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌اند. میدان سرخ مسکو، موزه آرمیتاژ، کلیساهای رنگارنگ سن‌پترزبورگ، سالن باله و اپرای بلشووی و البته شهر سوچی با تمامی جاذبه‌هایش، هر ساله از موج عظیمی از گردشگران استقبال می‌کنند. وقت بازگشت هم می‌توانید به عنوان سوغاتی، کلاه‌های معروف اوشانکا و یا عروسک‌های ماتریوشکا را تهیه کنید. پس اینکه سالانه عده زیادی بعنوان گردشگر به این کشور سفر می کنند می تواند یک دلیل برای شما توریست عزیز باشد.

  • تحصیل در دانشگاه

به دلیل نزدیکی کشور روسیه به ایران و قیمت‌های نسبتا ارزان مراکز آموزشی آن‌ها، سالانه بسیاری از علاقه‌مندان به ادامه تحصیل، این کشور را انتخاب می‌کنند. علاوه بر قیمت‌های ارزان مراکز آموزشی، سطح آموزشی بالا و نیز هزینه زندگی کمتر در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی، روسیه را به یکی از گزینه‌های مناسب دانشجویان تبدیل کرده است. به ویژه، اگر اهل موسیقی هستید و نمی‌خواهید یا نمی‌توانید در اتریش یا آلمان تحصیل کنید، روسیه انتخابی ایده‌آل برای شما است . پس تحصیل در دانشگاه نیز یک ضرورت یادگیری زبان روسی است.

  • فرصت بیزینس و کار

در طول قرن‌های اخیر، کشور روسیه همواره یکی از قدرت‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی جهان به شمار می‌آمده است. شرکت‌های بزرگ روس، امروزه در بیش‌تر نقاط جهان حضور فعال دارند و محصولات و خدمات خود را به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند. این امر، همچنین، موجب به وجود آمدن روابط تجاری بسیاری میان این شرکت‌ها و شرکت‌های محلی شده‌ است. از سطح جهان که بگذریم، کشور خودمان، ایران، نیز روابط گسترده‌ای با کشور روسیه دارد. در نتیجه، اگر به تجارت با کشور روسیه و شرکت‌های روسی فکر می‌کنید، فراگرفتن این زبان بسیار مفید خواهد بود. ضمنا، فراگرفتن این زبان، فرصت‌های شغلی جدید را نیز پیش رویتان قرار خواهد داد.

زبان روسی

زبان روسی

آشنایی با کلیات زبان روسی

بلحاظ گرامری روسی شباهت هایی بازبان های کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارد. زبان روسی از نظر ساختار گرامری دارای تشابهاتی با زبانهای اروپای شرقی و زبان آلمانی است. برخی از مهمترین خصوصیات این گرامری این زبان عبارتند از:

جنسیت اسامی نقش مهمی در زبان روسی ایفا می‌کند. دانستن جنسیت اسامی از این نظر مهم است که این موضوع بر روی صفت‌ها، ضمایر و حالت گذشته افعال تأثیر می‌گذارد. می‌توان گفت ساختن حتی یک عبارت ساده هم در زبان روسی بدون دانستن جنسیت اسامی غیرممکن است.

احتمالا جالب است که با الفبای روسی بصورت اصولی آشنا شوید.

در زبان روسی هر اسم می‌تواند یکی از سه جنسیت زیر را داشته باشد:

  • مذکر
  • مؤنث
  • خنثی

جنسیت اسامی در روسی از پاره‌ای قواعد تبعیت می‌کند. این قواعد در بیشتر موارد (اما نه همیشه) صادقند. اگر اسم به حیوان یا انسان اشاره کند، اسامی اشاره کننده به فرد یا حیوان مذکر، از نظر گرامری هم مذکر خواهد بود و برای مؤنث‌ها برعکس. اسامی خنثی هم به اشیا یا مفاهیم انتزاعی اشاره می‌کنند. تنها دسته کوچکی از جانداران از نظر گرامری اسم خنثی دارند.

البته تعداد زیادی از اشیاء و اسامی غیر زنده هم مذکر یا مؤنث هستند. جنسیت این اسامی از قاعده‌ای تبعیت نمی‌کند و رابطه‌ای با معنای آنها ندارد. طبقه‌بندی اسامی غیر زنده به مذکر و مؤنث از طریق حروف آخر آنها قابل شناسایی است. در واقع جنسیت بیشتر اسامی در زبان روسی را می‌توان از طریق آخرین حروف شناسایی کرد. تعدادی قواعد ساده برای شناسایی جنسیت اسامی وجود دارد. این قواعد برای نوآموزان کافی خواهد بود البته به یاد داشته باشید که از این طریق نمی‌توان جنسیت تمام اسامی روسی را شناسایی کرد.

سختی زبان روسی

زبان روسی هم مانند بیشتر زبان‌های اسلاوی حالت محور است. این یعنی در این زبان به جای جایگاه اسم، حالت یا پادژ (Падеж) آن نقش اسم در جمله را مشخص می‌کند. زبان روسی دارای شش حالت متفاوت برای اسامی است:

فاعلی (Nominative): حالت فاعلی به فاعل جمله اشاره می‌کند. فاعل به معنای واژه‌ای است که فعلی را در جمله انجام می‌دهد. به مثال زیر توجه کنید:
Студент говорит (دانش آموز صحبت می‌کند)

در جمله بالا دانش آموز فاعل جمله به حساب می‌آید.

مفعولی مستقیم (Accusative): حالت مفعولی مستقیم به مفعول مستقیم جمله اشاره می‌کند و در مقابل حالت مفعولی غیر مستقیم قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:
Студент читает книгу (دانش آموز کتاب می‌خواند)

در این جمله کتاب مفعول مستقیم جمله است. برای درک بهتر مفعول مستقیم بهتر است مفعول غیر مستقیم را هم بشناسید.

مفعولی غیر مستقیم (Dative): حالت مفعولی غیر مستقیم به مفعول غیر مستقیم در جمله اشاره می‌کند. به مثال زیر توجه کنید:
Студент пишет письмо сестре (دانش آموز نامه‌ای به خواهر می‌نویسد)

در این جمله ما دو مفعول داریم: نامه و خواهر. نامه مفعول مستقیم جمله و خواهر مفعول غیر مستقیم جمله خواهد بود. البته یک جمله می‌تواند تنها دارای یک مفعول غیر مستقیم هم باشد. در رابطه با روش شناسایی مفعول مستقیم و غیر مستقیم بعداً بیشتر صحبت خواهیم کرد.

و حالت های مختلف دیگری که می توانید در ویکی پدیا دنبال کنید.

4 1

کشورهای روسی

کشورهای روسی زبان؟

می توان از کشور های روس زبان که زبان روسی به عنوان زبان رسمی این کشور ها می باشد به موارد زیر اشاره کرد:
بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، روسیه و تاجیکستان پنج کشوری هستند که در این گروه قرار می گیرند. البته کشور های دیگری همانند اکراین ، گرجستان ، رومانی و حتی نروژ نیز دارای جمعیت قابل توجهی هستند که به زبان روسی صحبت می کنند.

به کمک بهترین نرم افزارهای آموزشی موجود زبان روسی در ایران، این زبان شیرین را خیلی راحت در کمتر از ۳ ماه در سطح متوسط یاد می گیرید.

در این پست، با کلیاتی از زبان روسی و کاربردهای این زبان محبوب آشنایی پیدا کردیم. در چرب زبان، روسی را بهتر از هر جای دیگری به زبان ساده آموزش خواهید دید.

مطالب بسیار کاربردی

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست