دریافت فاند

فاند (کمک هزینه) دانشگاهی چیست؟ انواع کمک مالی دانشگاههای خارجی

گاما

اکثر دانشجویان می‌دانند که درخواست کمک مالی ممکن است، اما مراحل درخواست آن می‌تواند گیج کننده باشد. کمک مالی چیست؟ از کجا میتوان آن را دریافت کرد؟ روند درخواست به چه صورت است؟ حداکثر چقدر می‌توانید دریافت کنید؟ در این مقاله، به تمام این سوالات (و بیشتر) پاسخ خواهم داد تا نحوه ورود به دانشگاه برای شما به جای یک مساله نگران کننده تبدیل به یک ماجراجویی جدید شود. این راهنما به شما کمک میکند کمک مالی مورد نیاز برای ورود به دانشگاه را به راحتی دریافت کنید. برای شروع،ابتدا درباره هزینه های دانشگاه و سیاست‌های کمک های مالی جامع صحبت خواهم کرد.

فرض کنید تقریبا آماده رفتن به دانشگاه هستید، و به این فکر می‌کنید که آیا می‌توانید هزینه‌های آن را بپردازید. هزینه تحصیلی و کمک های مالی تحصیلی شما به دانشگاه مورد نظرتان بستگی دارد.

هزینه‌های دانشگاه

هر سال تحصیلی، در کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دوره‌های تخصصی هزینه خاصی دارد. بیشترین هزینه‌ها شامل شهریه دانشگاه، کرایه اتاق و غذا می شود.

اگر هزینه‌های تحصیلی خود را نداشته باشید، نمی‌توانید برای کلاس ثبت نام کنید یا در واقع در دوره شرکت کنید. اگر شما نتوانید هزینه‌های مرتبط دیگر مانند ( کرایه اتاق، غذا و هزینه های شخصی) را بپردازید، نمی‌توانید برای شرکت در کلاسها در محوطه دانشگاه حضور پیدا کنید. تمام این هزینه‌ها باید هر ساله پرداخت شوند در غیر این صورت شما حق شرکت در کلاسها را نخواهید داشت.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

کمک مالی از کجا تامین می‌شود؟

بین هزینه‌های تحصیلی و توان مالی اکثر دانشجویان هماهنگی وجود ندارد. برای جبران این کسری شما می‌توانید هر ساله، برای درخواست کمک مالی در دانشگاه خود اقدام کنید و تا جایی که امکان دارد هزینه‌ها را تامین کنید. درخواست کمک هزینه فدرال یکی از روشهای ممکن است.

دانشگاه اطلاعات لازم را از درخواست شما دریافت می کند و یک بسته کمک مالی که می‌تواند شامل کمک فدرال و یا کمک‌های نهادی خود دانشگاه باشد به شما ارایه میکند. کمک هزینه‌های تخصیلی و وامهای نیز (در صورتی که بخواهید آنها را قبول کنید) شامل این بسته می شوند. پس از آن می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قادر به پرداخت مابه تفاوت بین هزینه‌ها و امکانات مالی خود هستید؟

دانشجویان در حال صحبت با یکدیگر

اگر تصمیم به پذیرش در یک دانشگاه خاص دارید، مسیولیت تامین تفاوت بین کمک‌های ارائه شده و هزینه‌های کل تحصیلی به عهده خود شما خواهد بود . ممکن است مجبور نباشید کل هزینه‌ها را یکجا بپردازید – برخی دانشگاهها اجازه پرداخت در طول ترم را هم می‌دهند اما اگر پرداخت ها را به موقع انجام ندهید مجاز به ثبت نام نخواهید بود و نمی‌توانید واحد گیری کنید. بعضی از دانشجویان از پس‌انداز خانواده، وام‌های خصوصی، مشاغل دانشجویی یا همه این موارد برای پوشش این هزینه‌ها کمک می‌گیرند.

نگرانی درباره پرداخت هزینه‌ها می‌تواند بار بزرگی بر شانه‌های شما باشد،اغلب دانشجویان برای پرداخت این هزینه‌ها آمادگی و اطلاعات لازم را در اختیار ندارند. اگر به فکر پذیرش در دانشگاهای خارجی هستید، باید بدانید که با داشتن هوش و کمی تجربه به راحتی می‌توانید مانند دیگران کمک مالی دریافت کنید.

حتما بخوانید: ۱۰ گام برای دریافت ویزای دانشجویی و اپلای کردن (آمریکا) که باید بدانید!

زمانی که به عنوان یک دانشجوی سال اولی وارد دانشگاه شدم، وقتی باید برای دریافت کمک مالی اقدام می‌کردم احساس خوبی نداشتم، به اندازه کافی با زبان آشنا نبودم و دسترسی به اطلاعات مناسب هم نداشتم.البته نهایتا کمک هزینه را گرفتم و خوشحالم که بگویم این کار آنقدر که بنظر میرسد دشوار نیست.

کمک مالی (Financial Aid) چیست؟

“کمک مالی” اصطلاحی است که شامل همه مواردی که به پرداخت هزینه‌های دانشگاه کمک می‌کنند میشود. انواع مختلف کمک مالی وجود دارد که تفاوتهایی؛از نظر منابع مالی و نحوه دریافت با هم دارند.

انواع کمک مالی

انواع مختلفی از کمک مالی وجود دارند- که بعضی، از بقیه بهتر هستند. در اینجا، به انواع مختلف کمک‌ها ، حق امتیاز و اشکالات آنها می‌پردازیم.

کمک هزینه تحصیلی (Grants)

کمک هزینه‌ها جوایز پولی اندکی هستند که شما مجبور به بازپرداخت آنها نیستید. به همین دلیل، بسیار جذاب هستند – اگر شما کمک هزینه دریافت کنید،در واقع پول مجانی دریافت کردید.

کمک هزینه‌ها معمولا بر اساس نیاز مالی شما هستند. دریافت پول مجانی (بدون بازپرداخت) به طور کلی دشواراست، بنابراین شرایط دریافت آنها پیچیده‌تراز وام است.

وام دانشجویی (Loans)

وام مبلغی است که وقتی به آن نیاز دارید به شما داده می شود (به عنوان مثال برای پرداخت شهریه، کرایه اتاق و یا غذا) که می‌توانید پس از فارغ التحصیلی بازپرداخت کنید. شما باید مبلغ بیشتری که معمولا بعنوان بهره شناخته می‌شود، بازپرداخت کنید.

وام‌ها می توانند مفید باشند، اما اگر بدهی شما زیاد باشد بعد از فارغ التحصیلی ممکن است دچار مشکل شوید. بعضی از وام‌ها از بقیه بهتر هستند: برای مثال وام‌هایی که یارانه به آنها تعلق می‌گیرد یا نرخ بهره کمتری دارند، وام‌های یارانه‌ای معمولا به بقیه ترجیح داده می‌شوند، زیرا بازپرداخت کمتری دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع وام‌ها، راهنمای ما درباره وام‌های اعتباری (Perkin) و یارانه‌ای را مطالعه کنید.

بورسیه تحصیلی (Scholarships)

بورسیه تحصیلی، مانند کمک هزینه تحصیلی، مبلغی است که برای کمک به پرداخت هزینه‌های دانشجویی به شما تعلق می‌گیرد. بورسیه با کمک هزینه‌ها و وامهای دانشجویی متفاوت است ، بنابراین در این مقاله به آنها نمی‌پردازم.

یکی از تفاوتهای آن این است که قابل اعتماد نیستند. اکثر بورسیه‌های تحصیلی بسیار رقابتی هستند، و دانشجویان نباید انتظار داشته باشند بتوانند هزینه‌های دانشگاه را با بورسیه‌های تحصیلی پرداخت کنند.

دانشجویان در حال برداشت و جزوه نویسی

دومین تفاوت این است که، آنها دارای شرایط، مبالغ و پروسه‌های (روندهای) بسیار متفاوتی هستند؛ کمک هزینه‌ها و وام‌ها از این نظر بسیار استاندارد هستند.در کل، اگر بورسیه دریافت کنید شرایط برایتان ایده‌آل میشود، بورسیه تحصیلی پاداش بسیار خوبی است، اما کمک هزینه‌ها و وامها بخش اصلی کمکهای مالی را تشکیل می‌دهند.

منابع پولی کمکهای مالی

کمک‌های مالی می‌توانند از منابع مختلفی باشند. منبع مالی شما می‌تواند بر نوع کمک، میزان آن، شرایط لازم برای دریافت و نیز روند درخواست آن تأثیر بگذارد. در اینجا به سه منبع اصلی کمک‌های دانشجویی: فدرال، سازمانی و خصوصی اشاره می‌کنم. همچنین به برخی از اصول اولیه وامها اشاره خواهم کرد، مانند انتظاراتی که از وامها و توان مالی آنها می‌رود.

فدرال (دولتی/Federal)

کمک‌های دانشجویی فدرال کمک مالی است که توسط دولت فدرال ایالات متحده حمایت و یا تامین می‌شود. و در مقیاس گسترده‌ای در دسترس است و نحوه درخواست آن بسیار ساده می‌باشد. برای همه برنامه‌های مالی فدرال یک نوع درخواست وجود دارد که( FAFSA) درخواست رایگان کمک‌های دانشجویی فدرال نامیده می‌شود، ( FAFSA) کاربردهای دیگری هم دارد که بعدا توضیح خواهم داد. برخی برنامه‌های کمک فدرال عبارتند از: پلات گرانت، وام اعتباری (PERKIN)، وام استافورد، و وام‌های یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای.

شرایط برای دریافت اکثر برنامه‌های کمک فدرال بسیار واضح است – اگر شما شرایط لازم را داشته باشید، حتما آن را دریافت می‌کنید. نرخ‌های بهره وام‌های فدرال نیز بسیار رقابتی هستند و نسبت به وام های خصوصی پایین تر می‌باشند (نرخ‌های بهره پایین تر = پرداخت پول کمتری در طولانی مدت).

سازمانی (Institutional)

دانشگاهها گاهی برنامه‌های کمک مالی مربوط به خود را دارند. بعضی از آنها حتی ادعا می‌کنند که تمام نیازهای مالی دانشجویان: هرچیزی که خانواده نمی‌تواند پرداخت کند را برآورده می‌کنند. معمولا، هر چه توان مالی دانشگاه بهتر باشد، برنامه کمک مالی آن نیز بهتر خواهد بود.

بخش عمده‌ای از کمک‌های سازمانی به شکل وام هستند که بر اساس سطح نیاز به دانشجویان تعلق می‌گیرند. برخی از بورسهای تحصیلی که بر اساس شایستگی‌های دانشجویان هستند به منظور جذب دانشجویان رقابتی اهدا می‌شوند. معمولا، دانشگاهها خود به عنوان وام دهنده عمل نمی‌کنند (به استثنای وامهای اعتباری).

خصوصی (Private)

وقتی درباره منابع کمک‌های خصوصی صحبت می کنیم، در واقع از بانک‌هایی که وام‌های خصوصی پرداخت می‌کنند حرف می‌زنیم. این سومین نوع کمکهای مالی است: اگر کمک هزینه‌ها و وام‌های فدرال کم بهره نتوانند به اندازه کافی هزینه‌های شما را پوشش دهند، می‌توانید از وام خصوصی برای تامین مخارج خود استفاده کنید. شرایط این وام‌ها معمولا به اندازه وام‌های فدرال خوب نیستند، اما شما(گیرنده وام) می‌توانید نرخ بهره معقولی را به شرط داشتن اعتبار مناسب دریافت کنید.

وامها: چقدر وام باید بگیرید؟

بدهی وام‌های دانشجویی یک نگرانی بزرگ برای دانشجویان فعلی و فارغ التحصیلان اخیر است. برای جلوگیری از بدهی‌هایی که قادر به بازپرداخت آن نیستید، باید به مبلغ وام، نرخ بهره آن و چگونگی بازپرداخت توجه کنید. دوره تحصیلی شما ارزش چه مقدار بدهی را دارد؟

برای پاسخ دقیق به این سوال، موارد زیر: برنامه‌های آینده شغلی و درآمد آینده خود را در نظر بگیرید، آیا فکر می‌کنید قادر به بازپرداخت ماهانه وامهای خود هستید؟ تا جایی که می‌توانید واقع بین باشید.

مبلغ بازپرداخت وام‌های ماهانه بسته به نرخ بهره و اینکه آیا وام یارانه‌ای یا غیر یارانه‌ای است، متفاوت خواهد بود. میزان بازپرداخت شما به عواملی مانند درآمد، هزینه‌های زندگی و میزان دخل و خرج شما بستگی دارد. اگر چه تمام این موارد (احتمالا) در حال حاضر مشخص نیستند، در نمودار زیر برخی از قوانین کلی درباره پرداخت و بازپرداخت وام‌ها را مشاهده می‌کنید:

میزان کل بدهی پرداخت ماهانه حداقل درآمد سالانه لازم برای بازپرداخت ماهانه
$۵۰۰۰ ۶۱$ ۷۳۲۰-۹۱۵۰$
۱۰۰۰۰$ ۱۲۲$ ۱۴۶۴۰-۱۸۳۰۰$
۱۵۰۰۰$ ۱۸۴$ ۲۲۰۸۰-۲۷۶۰۰$
۲۰۰۰۰$ ۲۴۵$ ۲۹۴۰۰-۳۶۷۵۰$
۲۵۰۰۰$ ۳۰۶$ ۳۶۷۲۰-۴۵۹۰۰$
۵۰۰۰۰$ ۶۱۲$ ۷۳۴۴۰-۹۱۸۰۰$
۱۰۰۰۰۰$ ۱۲۲۲$ ۱۴۶۶۰-۱۸۳۳۰۰$

فرآیند درخواست کمک مالی

روند درخواست کمک مالی (The Financial Aid Application Process) و جدول زمانی آن برای هر کسی متفاوت خواهد بود، اما در اینجا درباره چگونگی درخواست برای (۱) دانشجویان سال اولی که (۲) قصد درخواست برای کمک مالی دارند، صحبت میکنم. به طور کلی بهتر است زودتر برای برنامه‌های کمک مالی اقدام شود (قبل از پایان مهلت ارایه درخواست دست بکار شوید)، زیرا بعضی برنامه‌ها منابع مالی محدودی دارند. نمونه‌ای از یک برنامه با منابع محدود وام Perkins(اعتباری) است. تا زمانی که درخواست شما برای پذیرش در دانشگاه تایید نشده لازم نیست نگران نحوه درخواست کمکهای مالی باشید.

چقدر کمک می‌توانید دریافت کنید؟

این مهمترین سوال شماست، درست است؟ اگر قرار باشد تمام مشکلات درخواست کمک مالی را متحمل شوید، باید بتوانید نتایج مناسبی از آن بگیرید. مقدار کمک مالی دریافتی شما به دو عامل اصلی زیر بستگی دارد:

  1. نیاز مالی شما، و
  2. دانشگاه محل تحصیل شما

دانشجویان از خانواده‌های کم درآمد که وارد دانشگاه‌های دارای برنامه‌های کمک مالی منتسب می‌شوند می‌توانند تمام نیاز مالی خود را با کمک‌های مالی و بدون وام تامین کنند. برای مثال، دانشگاه هاروارد از خانواده‌هایی که کمتر از ۶۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، انتظار ندارد که هزینه‌ای بپردازند، هرچند ممکن است از خود دانشجو انتظار داشته باشند از طریق کار دانشجویی کمی کمک کند. بعضی دانشگاهها ادعا می‌کنند که تمام نیازهای مالی دانشجویان را برآورده می‌کنند.

حتما بخوانید: لیست ۱۰۰ کلمه که در زبان انگلیسی بریتیش و آمریکن معنای متفاوت دارند

اگر نیاز مالی شدیدی دارید، اما دانشگاهی را با یک برنامه کمک مالی کمتر انتخاب کرده‌اید، ممکن است مجبور شوید هزینه‌ها را از جیب پرداخت کنید. مخصوصا، دانشگاههای دولتی شهریه‌های بسیار بالاتری برای دانشجویان خارجی دارند، بنابراین حتی اگر حداکثر مبلغ کمک مالی فدرال پله (۵۵۰۰ دلار) را دریافت کنید، بازهم مشکل مالی خواهید داشت.

اگر کمک مالی دریافت نکنید چطور؟

گاهی اوقات، حتی اگر دانشجویان همه این کارها را درست انجام دهند، باز هم با مبلغی که آنها یا خانواده هایشان می‌توانند پرداخت کنند، مشکلاتشان حل نمیشود. در اینجا چند نکته برای از بین بردن فاصله بین توان مالی شما و بدهکاریتان ارایه می‌کنم.

با دفتر کمک مالی (Financial Aid Office) تماس بگیرید

ببینید آیا آنها میتوانند با شما همکاری کنند. به عنوان مثال، با رفتن به یک دانشگاه با بسته کمک مالی یک دانشگاه دیگر مشکل حل نمی‌شود. به آنها بگویید که از بسته مالی آنها راضی هستید، اما خانواده شما نمی‌تواند آن را بپردازد.

از این فرصت برای توضیح همه مشکلات و سختی‌های پرداخت هزینه‌های دانشگاه استفاده کنید. برای اثبات ادعاهای خود آمار و ارقام ارایه کنید و برای توضیح درباره توانایی مالی خود آماده باشید.

درخواست بورس تحصیلی

شما باید در ابتدای سال تحصیلی اول به دنبال بورسیه تحصیلی باشید. برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی به عنوان یک طرح پشتیبان، درخواست بورس تحصیلی کنید، و تا وقتی بورسیه نشدید روی آن حساب نکنید. بورس تحصیلی (حتی کوچک) می‌تواند هزینه‌های دانشگاه را سبکتر کند. رونالد مک دونالد، پژوهشگران گیتس و جوایز صندوق بورس تحصیلی اسپانیایی، برای شروع مناسب هستند.

حتما بخوانید: برای آزمون آیلتس چه بخوانیم و چگونه کاملا آماده شویم؟ (طبق جدیدترین تغییرات)

دانشگاههایی که بسته‌های کمک مالی بهتر دارند را انتخاب کنید

گاهی اوقات تقبل بار سنگین وام‌های دانشجویی معقول نیست حتی اگر پای تحصیل در دانشگاه رویایی شما در میان باشد. درباره هزینه‌ها و وام‌های بلند مدت دانشگاهها خوب تحقیق کنید و ببینید که صرف با دانشگاهی است که هزینه‌های کمتری دارد یا دانشگاهی که برای تحصیل در آن احتمالا مبلغ زیادی مقروض خواهید شد.

ویدیوی زیر را حتما ببینید

 

دانلود کنید

بسیار کاربردی برای کسانی که قصد تحصیل در خارج از کشور دارند

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست