ریدینگ

تقویت ریدینگ انگلیسی با 12 روش موثر

گاما

مهارت ریدینگ یک مهارت ضروری در زبان انگلیسی است و می تواند از طرق مختلف بر زندگی شما تاثیر بگذارد. اگر بر ریدینگ بطور کامل مسلط شوید، قادر خواهید بود که مفهوم و معنی تمام متون انگلیسی را بفمید و سپس از طریق نوشتن، با دیگران ارتباط موثری برقرار کنید. مهارت ریدینگ به بهتر شدن مکالمه و بکار بردن لغات مناسب در شرایط مختلف کمک می کند. بعبارت دیگر تسلط بر ریدینگ و خواندن متون، یکی از مهارت های حیاتی در زندگی شخصی و حرفه ای هر فرد محسوب می شود.

در این مقاله یاد می گیرید که مهارت ریدینگ و درک مطلب به چه معناست و چه کاربردی در زندگی ما دارد. پس از آن به روش های تقویت این مهارت های ضروری می پردازیم.

مهارت ریدینگ یا خواندن چیست؟

ریدینگ به تمام مهارت های مرتبط با خواندن، درک، تفسیر و رمز گشایی متون نوشتاری زبان اطلاق می شود. داشتن مهارت های کافی ریدینگ تا حد زیادی به بهبود مکالمات نوشتاری مانند ایمیل، پیامک و درخواست های اداری کمک می کند. از طرف دیگر داشتن این مهارت در محل کار می تواند موفقیت شما را در مکالمات نوشتاری تا حد زیادی تضمین کند و همین امر یکی از اصلی ترین دلایلی است که سوتفاهمات را کاهش می دهد و موجب می شود که در مسیر درستی قرار بگیرید.

داشتن مهارت خواندن به شما کمک می کند تا بر مهارت هایی مانند درک مطلب، روان خوانی، افزایش دامنه ی لغات و پیدا کردن مفهوم متن و تفسیر آن تسلط پیدا کنید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

مهارت های چهارگانه انگلیسی کدامند؟ (روش تقویت آنها)

مهارت ریدینگ و درک مطلب، جزء مهارت های ضروری زبان انگلیسی هستند. برای تقویت مهارت های ریدینگ، به هماهنگی و تمرکز کامل بین بخش های مختلف مغز نیاز است و به همین دلیل است که گاهی اوقات نمی توانیم مفهوم برخی پاراگراف ها را درک کنیم.

این مطلب درباره تقویت ریدینگ زبان به طور کلی ست. اما اگر می خواهید ریدینگ را برای آیلتس یا تافل یاد بگیرید 2 مطلب زیر عالی هستند:

درک مطلب چیست؟

درک مطلب به سادگی توانایی درک مطالبی است که می خوانیم. بعبارت دیگر درک مطلب به معنی فهمیدن معنی یک پیام یا متنی ست که نویسنده سعی می کند به ما برساند. برای درک کردن یک مطلب باید معنی اصلی کلمات، ارتباط آنها با هم و مفهوم جملات را بفهمیم.

مهارت های اساسی مورد نیاز برای درک مطلب عبارتند از:

  • رمز گشایی
  • تسلط
  • دامنه لغات
  • استنتاج
  • یاد سپاری

1- رمز گشایی

این بخش از مواردی است که کمتر به آن اشاره می شود ولی در درک مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات شما مطالبی را شنیده اید ولی به دلیل شباهت های املایی، در معنی کردن برخی لغات با مشکل روبرو می شوید. با تسلط بر مهارت رمزگشایی می توانید با دیدن نوشتار لغات، تفاوت دو لغت مشابه به یکدیگر را پیدا کنید و حتی معنی آنها را حدس بزنید.

2- تسلط

تسلط به مجموعه ای از عوامل مختلف اشاره دارد. تسلط در وهله ی اول به توانایی فرد در روان خوانی گفته می شود. علاوه بر این به رمز گشایی لغات جدید و نا آشنا اشاره دارد. نکته ای که باید بخاطر بسپارید این است که تسلط تنها به معنی خواندن متن و روان خوانی نیست، بلکه به این معنی ست که شما باید قادر به تفسیر متن هم باشید. به عنوان مثال شاید شما بتوانید یک متن را بسیار راحت و بدون مشکل بخوانید ولی ناتوانی در درک مطلب، به معنای تسلط ضعیف شما است.

این مورد به کودکان کمک می کند تا سریعتر به معنی و مفهوم چیزی که می خوانند پی ببرند و این یکی از اصول مورد نیاز درک مطلب است.

در حال خواندن کتاب

3- دامنه لغات

یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر مهارت ریدینگ، دامنه لغات است. مسلما هر چه لغات بیشتری بلد باشید، درک مطلب بهتری هم خواهید داشت. اگر در یک متن معنای چند لغت را بلد نباشید ولی بتوانید بر اساس معانی واژگان قبل و بعد، معنی لغات جدید را حدس بزنید، می توانید به درک بهتری از مفهوم متن برسید. این مسئله به دامنه لغات و توانایی شما در حدس زدن آنها مربوط می شود. رایج ترین لغات زبان را می توانید از اینجا رایگان دانلود کنید

4- استنتاج

این گزینه نیز یک عنصر اساسی در درک مطلب محسوب می شود. شما باید بتوانید اطلاعات و ایده های خود را با داده هایی که در متن گفته شده مرتبط کنید و به این ترتیب به درک بهتری از مطلب برسید. بعبارت دیگر باید بتوانید مطالب گفته شده در متن را با تصورات خود ارتباط دهید و معنی اصلی جملات را بفهمید. به عنوان مثال اگر متنی در مورد افزایش زائدات پلاستیکی در اقیانوس ها است، با خواندن آن می توانید به این نتیجه برسید که بازیافت پلاستیک ها، راهی برای کاهش آلودگی اقیانوس ها است. بنابراین می توان گفت که نتیجه گیری و استنتاج، یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت در مهارت ردینگ است.

5- یاد سپاری

در آزمون های درک مطلب همه چیز به حافظه و به یاد سپاری مطالبی که خوانده اید بستگی دارد. بطور کلی می توان گفت که درک مطلب، به میزان به یاد سپاری اطلاعات وابسته است. با تقویت حافظه و مهارت های خلاصه نویسی، می توانید هم دامنه لغات تان را بهبود ببخشید و هم مهارت ریدینگ و درک مطلب خود را بهبود ببخشید.

بهترین ترفندها و دانلود منابع مورد نیاز برای تقویت مکالمه

راه های تقویت مهارت ریدینگ

روش های مختلفی برای تقویت مهارت های ریدینگ وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید. می توانید هر زمان که با واژگان نا آشنایی روبرو شدید، آنها را یادداشت کنید یا برای تقویت روان خوانی، سرعت خواندن خود را بالا ببرید. در این قسمت ترفندهایی آورده شده است که به شما کمک می کند مهارت های ریدینگ خود را بهبود ببخشید و آنها را تقویت کنید.

راه های تقویت مهارت های ریدینگ عبارتنداز:

1- هر روز تمرین کنید

2- اهداف خود را تعیین کنید

3- حاشیه نویسی را تمرین کنید

4- مفهوم متن را تشخیص دهید

5- برای افزایش درک مطلب، از استراتژی های مختلف استفاده کنید

6- هنگام خواندن، یادداشت برداری کنید

7- خلاصه نویسی یا جمع بندی را تمرین کنید

توضیحات لازم در مورد موارد فوق، در قسمت زیر ارایه شده است.

1- هر روز تمرین کنید

یکی از موثرترین راه ها برای تقویت مهارت های ریدینگ، تمرین روزانه است. برای بهتر شدن در خواندن انگلیسی، در نهایت به تمرین نیاز دارید و می توانید هر روز 10 تا 15 دقیقه را به اینکار اختصاص دهید. وقت خود را به تمرین مهارت های خواندن اختصاص دهید و مقالات خبری، داستان ها، مجلات یا هر متن دیگری که دوست دارید را بخوانید. مطالب این سایت بهترین هستند! (کلیک کنید)

2- اهداف خود را تعیین کنید

تعیین اهداف ریدینگ به شما کمک می کند تا به واژگان گسترده تری دست پیدا کنید، درک عمیق تری از متن های مختلف بدست آورید و بین دیدگاه ها و ایده های خود و چیزهایی که می خوانید، ارتباط برقرار کنید.

به عنوان مثال ممکن است هدف شما از یادگیری لغات، تسلط بر مباحثی مانند مدیریت کسب و کار، تکنولوژی یا هر موضوع دیگری باشد. به این ترتیب می توانید معنی لغات جدید را پیدا کنید و دایره ی لغات خود را بتدریج گسترده تر کنید. در حین ساخت و استفاده از لغات جدید، می توانید مهارت های خواندن خود را ارتقاء ببخشید و سطح تان را بالا ببرید.

تقویت ریدینگ زبان انگلیسی

3- حاشیه نویسی را تمرین کنید

منظور از حاشیه نویسی، خط کشیدن زیر مطالب و نوشتن توضیحات لازم است. اینکار به درک بهتر متن و پیدا کردن پاراگراف های مهم کمک می کند. همچنین موجب می شود که با خط کشیدن دور اصطلاحات کلیدی، آنها را بهتر به خاطر بسپارید.

4- مفهوم متن را تشخیص دهید

همانطور که متن های مختلف را می خوانید، مفهوم آنها را نیز درک کنید. به این فکر کنید که دلیل نوشتن متن چه بوده و چه معانی یا مضامینی بهمراه دارد. یادداشت کردن واژگان کلیدی نیز به شما کمک می کند تا تعریف بهتری از متن پیدا کنید. اگر با کلمه یا مفهوم جدیدی در متن روبرو شدید، آن را یادداشت کنید و بعدا بخوانید. پیدا کردن معنی کلماتی که چندین بار در متن تکرار شده اند به شما کمک می کند که به درک بهتری از متن برسید.

5- برای افزایش درک مطلب، از استراتژی های مختلف استفاده کنید

همانطور که متون مختلفی را می خوانید، می توانید از استراتژی های مختلف برای افزایش درک مطلب استفاده کنید. به عنوان مثال قبل از خواندن مطلب با جزئیات، موضوع متن (علمی، اقتصادی، اجتماعی و…) را شناسایی کنید، یعنی یک بار خیلی سریع متن را بخوانید که بفهمید درباره چیست و سپس مجددا آن را عمیق بخوانید، این کار تا 30 درصد درک مطلب را افزایش می دهد، امتحان کنید!

همچنین می توانید عناصر اصلی متون مختلف مانند مضامین اصلی، مشکلات، راه حل ها یا ایده های مقایسه ای ارائه شده در متن را تعیین کنید. استفاده از استراتژی هایی مانند شناسایی ویژگی های متن، تعیین هدف و یادداشت برداری می تواند به شما در بهبود مهارت خواندن کمک کند. این کار به کمی تجربه نیاز دارد.

6- هنگام خواندن یادداشت برداری کنید

روش دیگری که برای بهبود مهارت های خواندن بسیار موثر است، یادداشت برداری کردن از متن است. به عنوان مثال می توانید هنگام خواندن یک رمان، یادداشت برداری کنید تا درک عمیق تری از انتخاب زبان نویسنده داشته باشید یا هنگام خواندن یک مجله علمی، واژگان جدید را بنویسید. یادداشت برداری موثر می تواند شما را ترغیب کند که سوالاتی در رابطه با مطالب خوانده شده بنویسید و ارتباط موثرتری برقرار کنید.

به همین ترتیب استفاده از نمایش های تصویری مانند نمودارها، جدول ها یا دیاگرام ها می تواند مضامین و ایده های متن را روشن کند و به شما کمک کند تا نتیجه ی بهتری از متن بگیرید. یادداشت برداری می تواند برای تمرین درک مطلب مانند خلاصه کردن نیز بسیار مفید باشد.

خواندن زبان انگلیسی

7- خلاصه نویسی یا جمع بندی را تمرین کنید

جمع بندی مطالب خوانده شده می تواند مهارت خواندن شما را ارتقا ببخشد. خلاصه نویسی به شما کمک می کند تا جزئیات و موضوعات اصلی متن را بخاطر بسپارید و آنها را طریق دیدگاه منحصر به فرد خود به ذهن بسپارید. می توانید متون جمع بندی شده ی خود را با دوستان تان به اشتراک بگذارید یا با خلاصه نویسی های کوتاه، درک مطالب خود را افزایش دهید و متن را بخاطر بسپارید.

با تقویت مهارت های خواندن، می توانید ارتباطات و توانایی های خود را در تعامل با دیگران بهبود ببخشید و عملکرد خود را در کسب و کارتان ارتقاء دهید.

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی با سرعت 2 برابر

8- فیلم و سریال انگلیسی نگاه کنید

احتمالا این مورد خوشحالتان می کند، چون هم سرگرم کننده است و هم فایده دارد. هیچ کس بدش نمی آید به بهانه تقویت زبانش فیلم و سریال تماشا کند؛ اما خوشبختانه این فقط یک بهانه نیست! در واقع این روش یکی از تکنیک های موثر است که به خیلی ها کمک کرده انگلیسی یاد بگیرند.

اگر می توانید متن های انگلیسی را بخوانید، پس وقتش رسیده که مهارت درک مطلبتان را موقع شنیدن گفتگوهای دیگران و به خصوص به شکل سریع و محاوره ای آزمایش کنید. اگر این موضوع کمی شما را می ترساند نگران نباشید! وقتی حرف از گفتگوهای سریع و محاوره ای وسط می آید، اولین گزینه ای که می تواند به شما کمک کند تا این گفتگوها را بفهمید و خودتان هم به همان شکل صحبت کنید فیلم ها و سریال های انگلیسی است. اگر می خواهید مثل یک انگلیسی اصیل حرف بزنید اول از همه باید ببینید که انگلیسی زبان ها چطور صحبت می کنند.

علاوه بر این، الان دیگر زیرنویس هر فیلمی که بخواهید به راحتی پیدا می شود. پس اگر جایی از فیلم را متوجه نشدید می توانید از زیرنویس انگلیسی یا فارسی آن استفاده کنید. مهم این است که گوشتان را به شنیدن و چشمتان را به دیدن گفتگوهای انگلیسی عادت بدهید. این کار به مرور زمان باعث تقویت زبان انگلیسی شما می شود. بهترین فیلم ها در اینجا و بهترین سریال ها را با لینک دانلود از اینجا دانلود کنید.

9- پادکست انگلیسی گوش کنید

یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای تقویت مهارت لیسنینگ یا همان مهارت شنیداری شما استفاده از پادکست های انگلیسی است. البته یادتان باشد که فهمیدن پادکست ها کمی سخت تر از فیلم و سریال های زبان اصلی هستند، چون پادکست زیرنویس و نشانه بصری ندارد که بتوانید چیزی که نفهمیده اید را حدس بزنید یا تصحیحش کنید.

بهتر است وقتی مهارت زبانی تان به سطح متوسط رسید و سه مرحله قبلی را کاملا یاد گرفتید و رویشان مسلط شدید، گوش دادن به پادکست انگلیسی را شروع کنید. در هر حال فراموش نکنید که پادکست ها منبعی بسیار عالی برای تقویت مهارت شنیداری شما هستند و باعث تقویت درک مطلب شما می شوند.

گوش دادن به پادکست

پادکست ها مکالمات چند نفره یا مونولوگ هایی هستند که به شما کمک می کنند با ظرافت های زبان انگلیسی آشنا شوید و آنها را بفهمید. پیچیدگی قالب و موضوع پادکست شما را با نحوه به کار بردن جملات درباره موضوعات مختلف آشنا می کند و از همه مهمتر و بهتر اینکه هر جا که باشید می توانید به پادکست های انگلیسی گوش بدهید. بهترین پادکست های رایگان در اینجا

10- با دیگران انگلیسی صحبت کنید

آخرین و سخت ترین توصیه ما به شما این است که با دیگران به زبان انگلیسی صحبت کنید. اگر نتوانید از دانشی که آموخته اید برای حرف زدن و برقراری ارتباط استفاده کنید، مهارت شنیداری شما به هیچ کارتان نمی آید. هر چقدر هم که لیسنینگ خوبی داشته باشید برای برقراری یک ارتباط باید بتوانید صحبت کنید.

مکالمه یک داد و ستد دو طرفه است که در آن شما می شنوید، درک و برداشت می کنید و بعد پاسخ می دهید. روی هم رفته می توان گفت که اصل و اساس مکالمه و گفتگو به درک شما از طرف مقابلتان برمی گردد و برای همین است که توصیه می شود برای افزایش درک انگلیسی تان صحبت کنید. علاوه بر این با گفتگو کردن می توانید خودتان را هم ارزیابی کنید و ببینید چقدر پیشرفت داشته اید و در کجاها به تلاش و تمرکز بیشتری نیاز دارید.

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، دلیل اینکه شما می خواهید زبان انگلیسی را یاد بگیرید این است که می خواهید در نهایت خودتان را به جایی برسانید که بتوانید به راحتی با دیگران به انگلیسی صحبت کنید، درست است؟ خب، پس بدون ترس و نگرانی جلو بروید و صحبت کنید. حتی اگر اشتباه داشتید ادامه بدهید و فراموش نکنید که تا اشتباه نکنید چیزی یاد نخواهید گرفت. اینکه درباره چه موضوعاتی صحبت کنید، 100 موضوع برتر را در اینجا معرفی کرده ایم

5 نکته تکمیلی

در اینجا پنج استراتژی آورده شده است که برای دانش آموزانی که روان می خوانند اما در درک مطلب مشکل دارند، مفید می باشد.

1- تقویت گفتار و درک زبان را در اولویت قرار دهید: تحقیقات اخیر نشان می دهد که مشکل در درک مطلب، ممکن است ناشی از ضعف مهارت های گفتاری باشد که از اوایل کودکی و قبل از فراگیری خواندن و نوشتن، وجود دارد. به نظر می رسد که دانش آموزانی که مطالب را بخوبی درک نمی کنند، از لغات محدودتری در زمان صحبت کردن استفاده می کنند و معنی بسیاری از کلماتی که می شنوند را نمی دانند و علاوه بر این دستور زبان ضعیف تری دارند. بنابراین معلمان می توانند برای رفع مشکلات درک مطلب، از روش هایی استفاده کنند که واژگان، مهارت های تفکر و درک مطلب را ابتدا در زبان گفتار و سپس در خواندن و نوشتن به دانش آموزان یاد دهند. بعبارت دیگر ابتدا به تقویت مهارت های گفتاری و کلامی دانش آموزان بپردازند و پس از آن به دنبال بهبود مهارت های نوشتاری و خواندن بروند.

2- واژگان جدید را بیاموزید: همانطور که گفته شد، دانش آموزانی که درک مطلب ضعیفی دارند، معنی بسیاری از لغات را نمی دانند و نمی توانند مطالبی که می شنوند را بخوبی درک کنند. بنابراین آموزش لغات جدید می تواند به بهبود درک مطلب و تقویت مهارت ریدینگ، کمک زیادی کند. شما می توانید اینکار را از طریق استفاده از استراتژی های چند حسی مانند گرافیک، تصاویر، عبارات یادآور و شیوه های دیگر انجام دهید. بهبود مهارت های زبانی و گفتاری دانش آموزان، احتمال درک واژه های موجود در متن را افزایش می دهد. از آنجا که دانستن تمام کلمات و لغات غیر ممکن است، می توانید به دانش آموزان یاد دهید که از روش های مختلف، معنی کلمات جدید را حدس بزنند.

3- استراتژی های فکر کردن را بیاموزید: گاهی اوقات مشکل دانش آموزان در درک مطالب، مشکل در فکر کردن و عدم تمرکز کافی روی جرئیات و اطلاعات متن است. معلمان می توانند با آموزش ترفندهای زیر، راهکارهای صحیح فکر کردن را به دانش آموزان یاد دهند:

  • بحث و گفتگو در مورد مطالب و استفاده از دانش قبلی
  • پرسیدن سوالات از دانش آموزان در زمان خواندن متن
  • ارتباط دادن متنی که در حال خواندن آن هستند با متون دیگری که قبلا خوانده اند یا شنیده اند
  • تجسم یا تصویر سازی کردن دانش آموزان از آنچه که می خوانند
  • پیش بینی قسمت های بعدی متن
  • بازگو کردن کلمات کلیدی و خواندن مجدد متن برای شفاف سازی و درک بهتر مطلب

دانش آموزان می توانند بسته به متنی که می خوانند، راهکارهایی که برای آنها بهتر است را انتخاب کنند. درک معنای عمیق متن با استفاده از استراتژی های تفکر می تواند نه تنها برای درک مطلب بلکه برای نوشتن نیز مفید باشد.

تقویت رایتینگ انگلیسی با 7 روش موثر

4- از دانش آموزان بخواهید كه آموزش متقابل انجام دهند: آموزش متقابل یا دوجانبه، راهی برای تمرین مهارت های تفکر در زمینه ی فهم مطالب و خواندن است. این روش به دانش آموزان کمک می کند تا یادگیری خود را مدیریت کنند و در زمان خواندن یا گوش کردن به مطالب، فکر کنند. معلمان می توانند در طول بحث های کلاسی، در متنی که با صدای بلند خوانده می شود و سپس در متنی که به صورت گروهی خوانده می شود، از آموزش متقابل استفاده کنند. هر دانش آموز می تواند یکی از نقش های زیر را بر عهده بگیرد:

  • پرسشگر: دانش آموزی که در نقش پرسشگر قرار می گیرد، در مورد قسمت های نامفهوم و گیج کننده ی درس، سوالاتی را مطرح می کند. گاهی اوقات طرح سوالات به منظور ایجاد ارتباط با مطالب قبلاً آموخته شده، انجام می گیرد.
  • خلاصه نویس: این دانش آموز باید تمام نکات یا جزئیات مهم درس را خلاصه کند.
  • شفاف کننده: سعی می کند به سوالات طرح شده از سوی پرسشگر پاسخ دهد و اطمینان حاصل کند که قسمت هایی که ممکن است گیج کننده باشد، برای دیگران روشن است.
  • پیش بینی کننده: براساس آنچه در کلاس ارائه شده، بحث شده یا خوانده شده است، پیش بینی می کند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

5- مهارت های درک مطلب را مستقیماً آموزش دهید: در مرحله ی نهایی لازم است که مهارت های درک مطلب از جمله توالی و ساختار متن، نحوه استنتاج و نتیجه گیری و… را به طور مستقیم به دانش آموزان یاد داد. دانش آموزان ابتدا باید بتوانند متونی که توسط معلم با صدای بلند خوانده می شود را درک کنند و پس از آن قادر به فهم متن ها و مطالبی که بطور مستقل می خوانند باشند.

نتیجه گیری

مهارت ها و استراتژی های درک مطلب ذکر شده در بالا می تواند برای تمام دانش آموزان کلاس مورد استفاده قرار بگیرند چون با استانداردهای خواندن و هنرهای زبانی تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی همسو هستند.

مهارت شنیداری چیست؟ تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی در ۳ گام

به یاد داشته باشید که برای بهبود مهارت ریدینگ و درک مطلب، به تمرین زیادی نیاز دارید. هر چه بیشتر تمرین کنید، عملکرد شما در این زمینه بهبود پیدا می کند. با رعایت نکات ارایه شده در این مطلب متوجه می شوید که در خواندن متون انگلیسی چقدر پیشرفت کرده اید. فهرست کتاب ها و مقالاتی که خوانده اید را بنویسید و شاهد پیشرفت روزانه خود باشید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست