یادگیری زبان

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی بدون کلاس+ دانلود منابع

گاما

بسیاری از زبان آموزان مبتدی قصد دارند زبان را مثل خود من به صورت خودآموز و بدون کلاس رفتن یاد بگیرند. خود من این کار را انجام داده ام و بالاترین نمره تافل و آیلتس را هم بدون حتی یک ساعت کلاس گرفته ام. اما چطور؟ یادگیری زبان خارجی فرآیندی طولانی است و در طول مسیر یادگیری، باید تصمیمات زیادی بگیرید. مثلاً این که چقدر باید مطالعه کنید؟ آیا باید یک معلم داشته باشید یا خودتان می توانید انگلیسی را یاد بگیرید؟ زمانی که حس کردید خسته شده اید؛ چه باید بکنید؟

این مطلب نتیجه ۷ سال تجربه خودم و همچنین جدیدترین تحقیقات موسسات معتبر آموزش زبان در دنیاست که حاصل سال ها تجربه را در قالب ۵ صفحه در اختیارتان قرار می دهد! این بهترین روش خودخوان برای یادگیری موثر زبان انگلیسی ست. ضمنا همه موضوعاتی که در ابتدای کار نیاز دارید را به رایگان می توانید دانلود کنید!

۱- یک هدف تعیین کنید

به یاد داشته باشید این موضوع که چرا تصمیم گرفته اید انگلیسی را مطالعه کنید؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از اهداف نمونه برای یادگیری زبان انگلیسی عبارتند از:

  • رسیدن به نمره ی خاصی در TOEFL یا آیلتس
  • توانایی درک فیلم های زبان اصلی بدون زیرنویس
  • توانایی گفتگو با یک دوست انگلیسی زبان
  • سفر به کشورهای خارجی بعنوان توریست
  • مهاجرت و کار یا تحصیل در کشورهای خارجی

بسیاری از اهداف دیگر نیز هستند که می توانید انتخاب کنید، بنابراین یکی از آنها که برای شما اهمیت دارد؛ انتخاب نمایید. هدف تان را روی یک کاغذ سفید A3 بنویسید و در اتاق تان بچسبانید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

حتما دانلود کنید: ۱۱ رمان انگلیسی برای یادگیری زبان از صفر

۲- به این روش مرور کنید

بهترین روش یادگیری زبان این است که اولین بار که مطلب جدیدی از زبان را مطالعه میکنید (مثلا یک لغت)، اگر همان مطلب را در ۲۴ ساعت آینده هم یک بار مرور کنید، تا ۸۰٪ آنچه را که جدیداً یاد گرفته اید حفظ میکنید پس از یک هفته، می توانید تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطلب، بدون فراموشی همه آن را به خاطر بیاورید. این مطلب تا ۳۰ روز در ذهن شما می ماند. بعد از چهل روز اگر همان مطلب را مجددا مطالعه کنید، ماندگاری آن در ذهن تان تا ۶ ماه خواهد بود! پس یک بار همان شبی که مطلب را یاد می گیرید مرور کنید، هفته بعد هم یک بار و چهل روز بعد هم یک بار.

word image 15

۳- تصمیم بگیرید که از چه ابزاری استفاده می کنید

گام بعدی شما این است که ابزارهایی را که به شما کمک می کند که چگونه انگلیسی را مطالعه کنید؛ انتخاب کنید. در ادامه ۵ تا از متداول ترین منابع یادگیری زبان انگلیسی آورده شده است. برای هر یک، ما خلاصه ای از آنچه که هست، و همچنین جوانب مثبت و منفی آن را بررسی کرده ایم. در طول یادگیری و مطالعه؛ شما به احتمال زیاد از بیش از یک ابزار استفاده می کنید، حتی ممکن است از تمام شش ابزارتان استفاده کنید.

نرم افزار های خودآموز

گزینه دیگری برای یادگیری زبان، برنامه های خودآموز مانند رزتا استون و دولینگو است. این نرم افزار ها به شما برنامه های درسی و ساختاری برای پیروی می دهد؛ اما آنها معلمی ندارند که آنها را هدایت کند. این راه ارزان تر است و به شما اجازه می دهد هر جایی که می خواهید زبان بخوانید. بهترین نرم افزارهای خودآموز زبان انگلیسی را در فروشگاه مان گلچین کرده ایم!

نکات مثبت

  • هر جایی که بخواهید می توانید مطالعه کنید
  • ارزان تر از معلم خصوصی و کلاس های آموزش زبان است (برخی از آنها حتی رایگان هستند)
  • ساختار و درس های از پیش آماده ای برای شما فراهم می کند

نکات منفی

  • کیفیت آنها می تواند خیلی متفاوت باشد
  • شخصی سازی این برنامه ها خیلی کم است یا در آنها وجود ندارد.
  • برخی از مردم وقتی یک معلم حقیقی ندارند؛ انگیزه شان کاهش می یابد.

کتاب های درسی

کتاب درسی می تواند روشی عالی برای کمک به بهبود مهارت های زبان انگلیسی شما باشد و بهترین کتاب ها؛ مهارت های مختلفی را به شما آموزش می دهد و با تمرینات منظم و آزمون هایی که دارد؛ یک یادگیری تعاملی ایجاد می کند. کتاب های درسی خوب، شامل کلیپ های صوتی نیز می شوند، بنابراین شما می توانید مهارت های لیسنینگ و اسپیکینگ را نیز تمرین کنید.

با این حال، مراقب باشید که بر یک کتاب درسی بیش از حد تکیه نکنید. خواندن کتاب درسی یکی از ساده ترین روش های مطالعه است و می تواند به صورتی شما را وسوسه کند تا به جای فعالیت هایی مانند نوشتن یا صحبت کردن به زبان انگلیسی، فقط روی صندلی نشسته و چند صفحه ای از کتاب را مطالعه کنید. بهترین کتاب های زبان انگلیسی را در اینجا معرفی کرده ایم!

نکات مثبت

  • راه فوق العاده ای برای یادگیری و بررسی قوانین گرامری است.
  • می توانید کتاب درسی را در هر مکان و هر زمانی که می خواهید مطالعه کنید
  • معمولاً شامل تست ها و آزمون هایی است که می توانید روند پیشرفت تان را چک کنید
  • ارزان قیمت

نکات منفی

  • نسبت به یادگیری تعاملی؛ کمی منفعل تر است.
  • تمرین های اسپیکینگ (صحبت کردن) به زبان انگلیسی را نمی تواند خیلی فراهم کند
  • می تواند خسته کننده باشد که باعث می شود انگیزه تان را از دست بدهید.

پادکست ها (فایل های صوتی)

گوش دادن به پادکست یک راه عالی برای تقویت مهارت های لیستنینگ (شنیداری) انگلیسی است و می توانید به موضوعاتی گوش بدهید که برایتان جالب توجه است. پادکست ها؛ فایل های صوتی هستند که مدت زمان آنها معمولاً کمتر از یک ساعت است. در این مطلب بهترین پادکست ها معرفی شده اند، آنها را روی گوشی خود نصب کنید!

نکات مثبت

  • روشی عالی برای تمرین مهارت های لیستنینگ (شنیداری)
  • معمولاً می توانید پادکست هایی را پیدا کنید که موضوع آنها نیز مورد علاقه تان باشد.
  • می توانید در هر مکان و هر زمانی به آن فایل ها گوش بدهید.
  • اغلب آنها رایگان هستند.

نکات منفی

  • نسبت به فعالیت ها و مطالعه کردن؛ منفعل است.
  • فقط می تواند مهارت های لیستنینگ شما را تقویت کند.

فلش کارت ها

فلش کارت ها ابزار دیگری هستند که می توانید به فهرست منابع انگلیسی تان اضافه کنید. شما حتی می توانید کارت های خودتان را با استفاده از فلش کارت های خالی که در بازار موجود است؛ تهیه کنید. هنگام ساخت فلش کارت، می توانید لغت انگلیسی را در یک طرف کارت نوشته و سمت دیگر معنای آن به زبان مادری تان را یادداشت کنید.

شما همچنین می توانید کلمه را به زبان انگلیسی در یک طرف کارت نوشته و تعریف آن؛ یک جمله که آن لغت را شامل می شود را در طرف دیگر بنویسید. فلش کارت ها یک راه عالی برای یادگیری واژگان است. پیشنهاد می کنیم لغات زبان انگلیسی را به این شکل یاد بگیرید!

نکات مثبت

  • بهترین راه برای یادگیری واژگان و لغت های جدید
  • رایگان یا بسیار ارزان قیمت
  • زمانی که وقت بسیار کمی دارید؛ می توانید در زمان اندکی برای تمرین لغات از آنها استفاده کنید.

نکات منفی

  • نمی تواند برای مطالعه ی عبارت های پیچیده به کار گرفته شود.

word image 16

۴- زبان آموزان دیگری را پیدا کنید

بهترین راه یادگیری زبان انگلیسی؛ تمرین با شخص دیگری است! اول از همه این که؛ یک شریک در مطالعات شما می تواند به شما انگیزه دهد و شما را نسبت به وظایف مطالعاتی تان مسئولیت پذیرتر می نماید، همچنین اگر به برنامه تان واقعاً پایبند باشید؛ به پیشرفت دست می یابید. دوم این که، مطالعه با افراد دیگر باعث می شود تا مهارت های زبان انگلیسی مانند اسپیکینگ و لیستنینگ را تمرین کنید. شما مطمئناً می توانید به زبان انگلیسی با خودتان صحبت کنید، اما اگر با یک شخص دیگر مکالمه داشته باشید، یاد خواهید گرفت که چگونه به زبان انگلیسی صحبت کنید.

سوم این که، حتی اگر زبان انگلیسی خود آنها نیز کامل نباشد، شریک مطالعاتی شما هنوز هم می تواند در مورد چگونگی بهبود زبان انگلیسی تان، به شما مشاوره و فیدبک بدهد و هر گونه اشتباه که شما متوجه آنها نیستید؛ را می توانند به شما گوشزد کنند. و در نهایت، مطالعه با دوستان می تواند زبان انگلیسی را سرگرم کننده تر کند.

۵- این منابع را دانلود کنید

باید چشم، گوش و زبان تان به انگلیسی عادت کند. برای این کار بهترین منابع را به رایگان می توانید از اینجا دانلود کنید. این مرحله مهم ترین بخش یادگیری زبان بدون نیاز به کلاس است. برای این کار موارد زیر را انجام دهید:

۶- با صدای بلند تمرین کنید

یکی از مهمترین مواردی که زبان آموزان را از پیشرفت در مهارت های زبان باز می دارد، ترس از اشتباه کردن است. ممکن است تمرین با دیگر زبان آموزان انگلیسی که آنها نیز احتمالاً اشتباهاتی دارند برای شما ساده تر و راحت تر باشد. مهمتر از همه این است که به یاد داشته باشید که انجام اشتباهات هنگام یادگیری زبان اجتناب ناپذیر است و برای همه اتفاق می افتد. سعی کنید طنز آن را پیدا کنید و به آن بخندید.

به عنوان مثال، دوستی داشتم که در خارج از کشور؛ در آمریکای مرکزی تحصیل کرده و داشت زبان اسپانیایی یاد می گرفت. روزی سعی کرد که به خانواده میزبانش بگوید که از سوسک (cucaracha) می ترسد اما در عوض گفت که از قاشق (cuchara) می ترسد. هفته ها طول کشید تا متوجه شود که چرا خانواده میزبان او همیشه با چنگال به او غذا می دهند، اما هنگامی که متوجه شد، فقط خندید و مطمئن بود که این دو کلمه را دوباره اشتباه نخواهد گرفت.

۷- زبان را با زندگی روزمره تان ترکیب کنید

هنگامی که به یادگیری زبان انگلیسی می پردازید، مهم است که این زبان را به بخشی از زندگی روزمره تان تبدیل کنید. شما می توانید به هر درس یا جلسه تمرینی را که در برنامه تحصیلی خود قرار داده اید، بپردازید، اما اگر همه ی کاری که برای یادگیری زبان انجام می دهید؛ همین باشد، پیشرفت تان به اندازه کافی نخواهد بود.

هنگام یادگیری هر زبان خارجی، تکرار و ثبات مهم است. سعی کنید اغلب به زبان انگلیسی و استفاده از آن فکر کنید، حتی اگر فقط برای چند دقیقه یا چند ثانیه باشد.

  • لیست خرید خوارو بار خود را به انگلیسی بنویسید.
  • زمانی که تلویزیون می بینید زیر نویس انگلیسی به برنامه ها اضافه کنید.
  • یک دفتر خاطرات انگلیسی تهیه کنید و در آن در مورد آنچه که طی روز انجام می دهید؛ بنویسید.
  • پست های شبکه های اجتماعی تان را علاوه بر زبان مادری تان به زبان انگلیسی نیز بنویسید.
  • یک دیکشنری انگلیسی روی موبایل خود دانلود کنید به طوری که بتوانید به راحتی هر لغتی را که نمی دانید جستجو کنید. ما این دیکشنری ها را پیشنهاد می کنیم!
  • هر پوستر یا بیلبوردی که در اطراف می بینید به انگلیسی ترجمه کنید.

۸- یادگیری زبان را به سرگرمی تبدیل کنید

بهترین راه برای مطالعه زبان انگلیسی این است که یادگیری را به امری سرگرم کننده و جذاب برای خودتان تبدیل کنید. عاشق اتومبیل هستید؟ مجله های اتومبیل که به زبان انگلیسی هستند تهیه کرده و بخوانید. به ورزش علاقه دارید؟ می توانید مسابقه هایی را از تلویزیون دنبال کنید که گوینده انگلیسی زبان آن را گزارش می کند. به کتاب خواندن علاقه دارید؟ ترجمه انگلیسی کتاب های محبوب تان را پیدا کرده و برای تمرین مطالعه از آن استفاده کنید. مجددا پیشنهاد می کنم موضوعات مورد علاقه تان را از این وبسایت پیدا کنید و مطالعه نمایید!

۹- موسیقی های افزایش توان مغز

تحقیقات جدید نشان داده است که هنگام مطالعه، سکوت کردن یا گوش دادن به موسیقی تمرکز را بالا می برد، بسیاری معتقدند بازی کردن و گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی ” مانند این موسیقی ها ” می تواند به زبان آموزان برای بکار بردن بخشی اضافی از مغزشان به آنها کمک کند. برای این کار باید از موسیقی به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنید یعنی ولوم را در حد ۱ یا ۲ نگه دارید و سپس زبان تمرین کنید.

۱۰- نکات دیگر

جمع بندی

با توجه به روش گفته شده در بالا، پیشنهاد شده است که زبان آموز بصورت خودآموز از کتاب های فورکورنرز یا اینترچنج سطح مبتدی شروع می کند. همزمان از دی وی دی های آموزشی به کمک کامپیوتر و گوشی نیز استفاده می کند و همه انها را با صدای بلند تکرار کرده و به همین صورت جلو می رود. حتی بسته های آموزش زبان انگلیسی از صفر وجود دارد (مثل این بسته یا این کتاب) که شما را از هر کلاسی بی نیاز می کند. نهایتا بعد از یادگیری و رسیدن به یک حد قابل قبول از نظر خودتان، در کلاس های رفع اشکال زبان در حد دو سه جلسه شرکت می کنید. اگر هم فقط از طریق کلاس یاد میگیرید، ابتدا دایره واژگان خود را به حد قابل قبولی برسانید که وقتتان در کلاس ها هدر نرود. همین!

زبانمهر

حتما بخوانید!

7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • درود لطفا بفرمایید برای من مبتدی که سال اینده باید مهاجرت تحصیلی کنم چه منبع و روشی پیشنهاد میشه در حداقل زمان و بیشترین بازدهی. و با انجام اکثر موارد گفته شده در بالا به نظر شما زبان آموز بعد از چند وقت تسلط پیدا خواهد کرد

    پاسخ
  • سید امیر حسینی
    اردیبهشت 12, 1400 4:37 ب.ظ

    نمیدونم پیامم رو میبینی دوست عزیز یا نه
    شما خوبیش اینه که بالغ هستید و مثل بچه ها لازم نیست با بازی و سرگرمی شروع کنی
    برای شروع چند روزی برای یادگیری حروف الفبا وقت بذار
    حروف رو که یاد گرفتی
    چند روز برای فقط روخوانی از کلمات
    ترجیحا گوگل ترنسلیت کنارت باشه تا تلفط های درست رو بشنوی
    بعد کلا یک هفته
    با اپ چرب زبان شروع کن
    بعد کتاب انگلیسی در 30 روز تهیه کن و شروع به مطالعه و این ددوتا رو تموم کن-همه شونم تو همین سایت
    هرروز یک درس
    در کنارش داستان صوتی یا فیلم و سریال انگلیسی ببین
    سه ماه این کارا رو انجام بدی
    زمین تا آسمون فرق میکنه و میبینی که چقدر میفهمی
    بدون اینکه متوجه بشی قداعد و لغات رو یاد گرفتی و خیلی جلو افتادی

    پاسخ
  • عالی بود واقعا نیاز داشتم مرسی ک رایگانه!

    پاسخ
  • سلام آقا میلاد
    خیلی خوشحالم که با سایت فوق العاده عالی شما آشنا شدم
    عالیه سپاسگزارم

    پاسخ
  • سلام من 4 تا از عموهام لندن هستن و آنها زبان انگلیسی خوب بلدن. خیلی دلم میخواست بتونم بفهمم چی میگن. ماه پیش اپلیکیشن تون خریدم بعد از یک ماه تقریبا 70 درصد حرفاشون متوجه میشم باورشون نمیشه خودشون. البته هنوز حرف زدنم مثل درک کردن تقویت نشده اگه بهم یاد بدین ممنون میشم

    پاسخ
    • خیلی خوب و واضح توضیح دادید. من و کل خانواده با همین چرب زبان و کتاب انگلیسی در 30 روز یاد گرفتیم اما ضعفشون اینه که گرامر کامل یاد نمیدن برای ایلتس
      مرسی

      پاسخ
  • ممنون از مطالب مفیدتون 🌺

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست