موفقیت در آیلتس

چگونه در آزمون آیلتس موفق شویم؟ (17 نکته کلیدی)

گاما

همانطور که می دانید آیلتس یکی از آزمون های معتبر و شناخته شده زبان انگلیسی در جهان است و در سراسر دنیا برگزار می شود. آزمون آیلتس یک آزمون زبان انگلیسی در سطح بین المللی است و برای تشخیص تسلط زبان افرادیکه قصد دارند در کشورهای انگلیسی زبان کار، تحصیل یا زندگی کنند، استفاده می گردد.

کسب نمره ی قبولی در آزمون آیلتس رویای افراد بسیاری ست که قصد مهاجرت دارند. سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده این است که چگونه می توانم در این آزمون نمره ی قابل قبولی کسب کنم؟ در این مطلب 17 نکته ی مفید برای موفق شدن در آزمون آیلتس آورده شده است اما قبل از آن بهتر است ابتدا به سوالات متداولی که در مورد این آزمون پرسیده می شود، پاسخ دهیم.

4 مهارت آیلتس کدامند؟ روش گرفتن نمره ماکسیمم

پاسخ به سوالات متداول در مورد آزمون آیلتس

برای آماده شدن در آزمون آیلتس به چقدر زمان نیاز داریم؟

آماده شدن برای آزمون آیلتس به زمان بسیار کمتری از آنچه که فکر می کنید نیاز دارد. منظور از مدت زمان مورد نیاز برای آمادگی در آزمون آیلتس این است که یاد گرفتن تکنیک های آزمون چقدر طول می کشد. بعبارت دیگر قبل از اینکه به فکر رزرو صندلی در سالن امتحان باشید، باید کاملاً بر زبان انگلیسی مسلط باشید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

بیشتر امتحانات به آمادگی زیادی نیاز دارند اما آیلتس یک آزمون زبان انگلیسی است و اساساً مهارت های انگلیسی شما را نشان می دهد. شما می توانید در زمان نسبتا کمی، تکنیک های آزمون خود را بالا ببرید. اگر بر زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید، آماده سازی برای آزمون حدود یک ماه طول می کشد. آمادگی در آزمون آیلتس در مدارس انگلیسی زبان (حتی بهترین مدارس لندن) بیش از هشت تا دوازده هفته طول نمی کشد و معمولا بین چهار تا هشت هفته می باشد.

برای موفقیت در آزمون آیلتس، چند ساعت در روز باید تمرین کنیم؟

اگر تمام وقت خود را به مطالعه اختصاص دهید و پشتکار زیادی داشته باشید، در عرض دو هفته می توانید برای آزمون آیلتس آماده شوید. اما برخی افراد به دلیل کار و تحصیل، نمی توانند تمام طول روز را تمرین کنند. به اینگونه افراد توصیه می کنیم که حداقل 30 دقیقه تا 1 ساعت در روز را به تمرین زبان اختصاص دهند.

به شما توصیه می کنیم که بجای اینکه بطور ناگهانی فشار زیادی به خود وارد کنید، بطور مداوم و پیوسته تمرین کنید. اما بطور کلی سعی کنید از یک ماه قبل، خود را برای آزمون آماده کنید.

سخت ترین بخش آزمون آیلتس کدام است؟

آمارها نشان می دهد که اکثر داوطلبان کمترین نمره را از بخش رایتینگ دریافت می کنند. بنابراین می توان گفت که رایتینگ سخت ترین بخش آزمون است و پس از آن اسپیکینگ در رتبه ی دوم قرار می گیرد.

آزمون آیلتس

به همین دلیل توصیه می شود که مهارت های خود را در این دو بخش بالا ببرید. شما می توانید از تست های آزمایشی استفاده کنید و به نقاط ضعف خود در بخش های نوشتاری و گفتاری پی ببرید. سعی کنید نوشتن را هر روز تمرین کنید و پس از اتمام کار، اشتباهات تان را تصحیح کنید یا از فردی بخواهید که اینکار را برای شما انجام دهد. برای تقویت مهارت اسپیکینگ، صدای خود را ضبط کنید و بارها و بارها به آن گوش دهید تا به اشتباهات تان پی ببرید. همچنین می توانید از یک پارتنر یا شریک برای تسلط بیشتر در این بخش استفاده کنید. در قسمت زیر، نکات بیشتری در این مورد ارایه شده است.

5 تا از بهترین کلاسهای آموزش آنلاین آیلتس (و نکات کاربردی)

17 نکته ی کلیدی برای موفقیت در آزمون آیلتس

1- حداقل نمره ی مورد نیاز در آزمون آیلتس را بدانید

اولین قدم این است که با توجه به دانشگاه مورد نظر یا هدفی که دارید، حداقل نمره ی مورد نیاز برای قبولی در آزمون را بدانید. گاهی اوقات کسب نیم نمره بالاتر یا پایین تر، تفاوت زیادی در وضعیت قبولی شما ایجاد می کند. بنابراین در مورد حداقل نمره ی مورد نیاز، از دانشگاه مورد نظر خود سوال کنید و خودتان را برای کسب آن نمره آماده کنید.

شما باید برای کسب نمره ی بالا، مهارت های چهارگانه ی خود را بصورت همزمان با هم تقویت کنید. برای مثال اگر در زمینه ی رایتینگ عالی باشید اما در اسپیکینگ خوب نباشید، نمی توانید نمره ی خوبی کسب کنید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که برای قبولی در آیلتس، هیچ تضمینی وجود ندارد و تنها تضمین کننده ی قبولی شما، مطالعه ی زیاد و تلاش بی وقفه است. در این آزمون واژگان و دستور زبان، دو مورد از مواردی هستند که مورد ارزیابی قرار می گیرند. واژگان، 25 درصد نمره ی شما را تشکیل می دهند و برای کسب نمره ی کامل از این بخش، باید از واژگان پیچیده تر و صحیح استفاده کنید. حداقل نمره آیلتس را به طور کامل در اینجا توضیح داده ایم

مدیریت زمان درآیلتس

اگر از کلمات بسیار پیچیده اما اشتباه استفاده کنید، نمره ی بسیار پایینی خواهید گرفت. بنابراین برای کسب نمره ی مورد نظر، باید در این زمینه تعادل داشته باشید. علاوه بر این توجه داشته باشید که در قسمت رایتینگ، در هر پاراگراف یک ایده بدهید و بطور کامل آن را توضیح دهید. بعبارت دیگر انسجام متن را حفظ کنید و هرگز سعی نکنید که از یک موضوع به موضوع دیگر بپرید.

2- زمان خود را در طول آزمون مدیریت کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اکثر متقاضیان مدرک آیلتس مرتکب می شوند این است که زمانبندی درستی ندارند و بعبارت دیگر نمی توانند وقت خود را در این آزمون مدیریت کنند.

عدم تنظیم صحیح وقت می تواند نتایج فاجعه باری برای شما بهمراه داشته باشد. به عنوان مثال اگر وقت نکنید، جواب سوالات را به موقع در برگه ی پاسخ وارد کنید، نمره ی زیادی از دست خواهید داد. بنابراین می توان گفت که مدیریت زمان یکی از مهارت های کلیدی برای کسب نمره خوب در آزمون آیلتس است.

3- تست های آزمایشی زیادی انجام دهید

تست های تمرینی یکی از استراتژی های عالی برای آمادگی در آزمون آیلتس هستند. این تست ها به داوطلبان کمک می کنند که بتوانند وقت خود را در طول آزمون به راحتی مدیریت کنند تا از فشار و استرس امتحان کاسته شود. علاوه بر مبحث مدیریت زمان، دادن این تست ها موجب می شود که شما به شرایط و وقت آزمون عادت کنید و با آمادگی بسیار بیشتری سر جلسه حاضر شوید.

چهار وب سایت رسمی آیلتس وجود دارد که همگی تست های آزمایشی رایگان ارائه می دهند. برای دسترسی به تست های بیشتر، می توانید کتاب های حاوی این تست ها را نیز خریداری کنید.

چطور به صورت خودآموز نمره عالی آیلتس بگیریم؟

چهار وب سایت رسمی آیلتس که می توانید از تست های رایگان آنها استفاده کنید عبارتند از:

4- رایتینگ خود را تقویت کنید

همانطور که در بالا هم اشاره شد، آمارها نشان می دهد که اکثر داوطلبان کمترین نمره را از بخش رایتینگ دریافت می کنند. برای موفقیت در این بخش باید در نوشتن متن های مخصوص آیلتس مهارت کافی پیدا کنید و به اشتباهات خود پی ببرید و آنها را تصحیح کنید.

اگر می خواهید از بخش رایتینگ نمره ی خوبی کسب کنید، حتما نوشتن مقالات آیلتس را تمرین کنید. تمرین اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچه بیشتر بنویسید، بهتر خواهید شد. پس از نوشتن متن، مقالات خود را از نظر واژگان و دستور زبان بررسی کنید. برای اینکار می توانید از پلتفرم های مختلف استفاده کنید یا از یک معلم زبان خوب بخواهید که به شما کمک کند. یک معلم می تواند بگوید که چگونه اشتباهات تان را پیدا کنید و از چه طریق دیدگاه خود را بیان کنید. علاوه بر این، می تواند توصیه هایی برای بهبود مهارت رایتینگ به شما ارایه دهد.

5- اسپیکینگ را با یک پارتنر تمرین کنید

دومین مشکل داوطلبان آزمون آیلتس، بخش اسپیکینگ است چون این بخش دلهره ی زیادی برای آنها ایجاد می کند. بسته به محل آزمون، بخش اسپیکینگ بصورت جداگانه از آزمون اصلی یا همراه با آن برگزار می شود. شما می توانید دیگر مهارت های مورد نیاز زبان انگلیسی را به تنهایی تمرین کنید اما برای تقویت اسپیکینگ، به یک شریک یا پارتنر نیاز دارید.

بنابراین سعی کنید برای تقویت گفتار خود، از یک استاد زبان یا شریک استفاده کنید چون در کلاس های آموزشی، فرصت زیادی برای تمرین این بخش وجود ندارد. بسیار از داوطلبان معنی کلمات را می دانند، بر دستور زبان تسلط کامل دارند اما تمرین زیادی در بخش اسپیکینگ ندارند. صحبت کردن در خانه تا حدی می تواند به بهبود مهارت اسپیکینگ کمک کند اما تغییر واقعی زمانی ایجاد می شود که بتوانید یک پارتنر خوب و مسلط پیدا کنید تا با پرسیدن سوالات مختلف، به تقویت این مهارت در شما کمک کند. زمانبندی و مدیریت زمان نیز در بخش اسپیکینگ اهمیت زیادی دارد و شما باید سرعت صحبت کردن خود را با توجه به آن تنظیم کنید.

6- خود را برای چالش های پیش رو در بخش اسپیکینگ آماده کنید

همانطور که می دانید، بخش اسپیکینگ حدود 11 تا 14 دقیقه طول می کشد. مهارت های گفتاری داوطلب در این بخش توسط آزمونگر اسپیکینگ ارزیابی می شود و از آنجاییکه اینکار به صورت رو در رو انجام می گیرد، می تواند استرس برانگیز باشد. آزمونگر از راه های مختلف شما را به چالش می کشد بنابراین باید بدانید که چه اتفاقی قرار است بیفتد و خود را برای آن آماده کنید.

شما باید آماده باشید: ممتحن ممکن است حرف شما را قطع کند و موضوع را سریعا تغییر دهد زیرا آزمون آیلتس با محدودیت زمانی زیادی روبرو است. جدا از محدودیت زمانی، آزمونگر گاهی عمداً شما را به چالش می کشد و ممکن است در میان سخنرانی شما، سوالاتی مانند “Do you really think so?” یا “Is it always so? ” بپرسد.

بخش اسپیکینگ آیلتس

اما باید به یاد داشته باشید که پرسیدن این سوالات نشانه خوبی است چون به معنای این است که مهارت های گفتاری شما بسیار خوب است و آنها می خواهند ببینند که تا چه اندازه می توانند شما را به چالش بکشند. اگر دائما لکنت زبان داشته باشید و تسلط کافی نداشته باشید، احتمالا آزمونگر نیز شما را با چالش های کمتری روبرو می کند.

اگر اسپیکینگ را به همراه یک پارنتر به اندازه ی کافی تمرین کرده باشید، به احتمال زیاد در حین این آزمون پریشان و مضطرب نخواهید شد. از یک معلم خصوصی یا یک دوست بخواهید که با شما آزمون های آزمایشی بدهد و مهارت های خود را از این طریق تقویت کنید.

7- صدای خود را ضبط کنید

اگر در بخش اسپیکینگ همچنان مشکل دارید، می توانید صدای خودتان را ضبط کنید و با گوش دادن به آن، به اشکالات خود پی ببرید. روی روان صحبت کردن و بهبود تلفظ واژگان تمرکز کنید. از طریق حرف زدن با خود، گوش کردن به فیلم ها و اخبارهای انگلیسی، تکرار کلمات و جملات و…، این دو مهارت را تقویت کنید.

8- به دنبال کسب بالاترین نمره نباشید

کمال گرایی در آزمون آیلتس چیز خوبی نیست چون این آزمون برای کسانی که می خواهند بالاترین نمره را بگیرند و به دنبال اول شدن هستند طراحی نشده است.

گرفتن نمره ی 6.5 یا 7 برای رسیدن شما به هر هدفی کافی ست بنابراین بدنبال گرفتن نمره ی کامل نباشید. برای مثال در بخش ریدینگ با دادن 30 پاسخ صحیح از 40 سوال، نمره ی 7 را کسب خواهید کرد. بنابراین با وجود این مقدار اشتباه هم می توانید یک نمره ی خوب و قابل قبول بگیرید.

فشار آزمون آیلتس و محدودیت زمانی آن بقدری زیاد است که حتی کسانی که زبان انگلیسی، زبان مادری آنهاست نیز ممکن است در آن رد شوند بنابراین سعی کنید که با توجه به هدفی که دارید، نمره ی قابل قبول (نه نمره ی کامل!) را کسب کنید.

9- تست های آمادگی آیلتس را از جاهای معتبر بگیرید

بیش از 10،000 سازمان در سراسر جهان مدرک آیلتس را می پذیرند بنابراین آماده شدن برای این آزمون کار آسانی نیست. هزاران وب سایت، شرکت و دوره آمادگی آیلتس وجود دارد که همه ی آنها از ارزش یکسانی برخوردار نیستند.

موفقیت در آیلتس

سعی کنید که از دادن تست های غیر رسمی اجتناب کنید چون اکثر آنها بسیار گیج کننده و گمراه کننده هستند و به این ترتیب می توانند مشکل ساز باشند. گاهی اوقات داوطلبان در حین دادن این تست ها گیج می شوند و دلیل آن وجود اشکال در سوالات و طراحی غلط آنها است.

توصیه می کنیم که برای دادن تست های آمادگی آیلتس، از یکی از منابع معتبری که در قسمت بالا به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید.

10- سعی کنید مشکل تکرر ادرار در حین آزمون را حل کنید!

اگرچه رفتن به دستشویی در حین آزمون بلامانع است اما باید توجه داشته باشید که آزمون آیلتس یک آزمون 4 ساعته است و بسیاری از داوطلبان با کمبود وقت مواجه می شوند. بنابراین رفتن به دستشویی می تواند وقت زیادی از شما بگیرد.

همانطور که می دانید، هیچ وقفه ای بین بخش های مختلف آزمون آیلتس وجود ندارد و این شما هستید که باید وقت تان را مدیریت کنید. بنابراین نوشیدن قهوه، چای یا مایعات زیاد قبل و در حین آزمون، ایده ی خوبی نیست. سعی کنید تمام حواس پرتی ها را از خود دور کنید و تا جایی که ممکن است، تنها تمرکز خود را روی آزمون بگذارید.

11- به پادکست ها و برنامه های تلویزیونی گوش کنید

به اندازه کافی برنامه های تلویزیونی مانند سریال فرندز در نسخه اورجینال و اصل وجود دارد که زیر نویس انگلیسی هم دارند. باید سعی کنید تا جایی در آن ها مهارت پیدا کنید که دیگر به هیچ زیرنویسی نیاز نداشته باشید. هنگامی که بتوانید فیلم ها را بدون زیرنویس تماشا کنید، پس بدانید که آمادگی دارید. بهترین پادکست ها در اینجا معرفی شده اند

12- روش صحیح پاسخ دادن به سوالات آیلتس را یاد بگیرید.

پیشنهاد می شود که در همه بخش ها اول کل متن را به صورت گذری نگاه کنید. باید مهارت خواندن را تمرین کنید. سپس کلماتی را هایلایت کنید که احساس می کنید متن روی آن ها تاکید دارد. انجام این روش به شما کمک می کند که بتوانید بعداً پاسخ به سوالات را راحت تر پیدا کنید و به طور ناخودآگاه متن در ذهن شما به چند دسته تقسیم می شود. از کلمات کلیدی سوالی برای پیدا کردن پاسخ استفاده کنید. حتماً یک ترتیب بندی (outline) برای پاسخ های نوشتاری ایجاد کنید. ساختار صحیح گرامر حین رایتینگ و همچنین ساختار های صحیح نگارشی باعث می شود تا در این بخش نمره بالاتری بگیرید.

13- تمرکز داشته باشید و هر سوال را دو بار بخوانید

این یک تمرین رایج است که ممکن است پاسخ در خود سوال پنهان شده باشد. سعی کنید با دقت ساختار را مطالعه کنید و به نمونه ها توجه کنید تا اشتباها چیزی را با دیگری اشتباه نگیرید.

14- دقیقا چیزی را پاسخ دهید که نیاز است

نه کمتر، نه بیشتر. پس از موضوع سوال دور نشوید و بیش از حد محدود ننویسید. برای دلیلی که دارید به دو الی سه نکته اشاره کنید اما زیاده روی نکنید. فقط یک پاسخ بدهید؛ مگر این که از شما بخواهند چند مورد را بررسی کنید.

15- صدا ها و جملات نامربوط را نادیده بگیرید

آیلتس یعنی پیدا کردن پاسخ های مربوط در یک حجم اطلاعاتی بزرگ. این تمرین ها طولانی هستند و ممکن است شما را خسته کنند اما اجازه ندهید باعث سردرگمی شما شود. وظیفه شما این است که پاسخ های این سوالات را پیدا کنید تا انگیزه داشته باشید کاری را که باید، انجام دهید.

16- این کتاب ها را بخوانید

حتما منابع آیلتس را می شناسید (در اینجا معرفی کرده ایم). اما فوق منابع را چطور؟ 3 کتاب به شما معرفی می کنم که به طرز شگفت آوری نمره شما را می توانند افزایش دهند اما به شرطی که وقت کافی داشته باشید. 3 کتاب اول این لیست (کلیک کنید)

17-گوش، چشم و زبانتان را به انگلیسی عادت دهید

هر روز در هر شرایطی هم که شده، حداقل به یکی دو مکالمه گوش کنید یا مطالعه کنید یا صحبت کنید و نگذارید اعضای بدنتان از عادت کردن به شنیدن زبان انگلیسی غافل شود. میتوانید از برنامه های رایگان صوتی روزانه مخصوص گوشی ها استفاده کنید.

شاخ غول آیلتس را با تلاش و پشتکار بشکنید!

نکته ای که باید بخاطر بسپارید این است که از این آزمون یک غول ترسناک برای خود نسازید و سعی کنید با تلاش و پشتکار زیاد بر آن غلبه کنید. در آزمون آیلتس نیز مانند دیگر آزمون ها، با تلاش زیاد می توان نمره ی خوبی گرفت بنابراین نگران نباشید و از استراتژی های زیر برای بالا بردن شانس قبولی خود استفاده کنید:

  • در تست های آزمایشی زیادی شرکت کنید
  • حداقل نمره ی قبولی برای پذیرش در کشور یا دانشگاه مورد نظرتان را بدانید
  • با کمک یک استاد زبان، مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ خود را تقویت کنید

اگر کمال گرایی را کنار بگذارید و برای کسب نمره ی کامل فشار زیادی به خود وارد نکنید، تنها در عرض چند هفته می توانید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید و چند قدم به رویاهایتان نزدیک تر شوید!

آزمون های آنلاین آیلتس

در گذشته تمام آزمون های آیلتس فقط بصورت حضوری برگزار می شد اما از آوریل 2020، بدلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، بسیاری از آزمون ها بصورت آنلاین برگزار می شوند. IELTS Indicator (یا آزمون آنلاین) فعلا برای آزمون آیلتس آکادمیک برگزار می شود و صرفا جهت استفاده دانشجویان است. البته توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه های دنیا، نمره ی آیلتس آنلاین را برای پذیرش تایید نمی کنند بنابراین باید در وب سایت اصلی آیلتس، لیست دانشگاه هایی که نمره ی آیلتس آنلاین را قبول دارند، ببنید.

از آنجا که این آزمون در خانه انجام می شود، استرس کمتری بهمراه دارد و به دلیل اینکه نیازی نیست در یک اتاق بزرگ و در کنار افراد زیادی باشید، در مدت زمان کمتری برگزار می شود. برای شروع آزمون آنلاین به یک کامپیوتر، اینترنت، اسپیکر، وب کم و هدفون نیاز دارید. در این آزمون هر چهار مهارت ضروری زبان انگلیسی (خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن)، مورد بررسی قرار می گیرند و بخش مکالمه بصورت جداگانه و از طریق تماس تصویری با متقاضی برگزار می شود.

البته متاسفانه آزمون آنلاین آیلتس در کشورهایی مانند ایران برگزار نمی شود و متقاضیان تنها باید بصورت حضوری در این آزمون شرکت کنند.

چه ترفندهایی باید برای آیلتس یاد بگیرم؟

همه ترفندها را در 4 مطلب زیر می توانید پیدا کنید:

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست