listening 1

بهترین روش یادگیری زبان با شنیدن/گوش دادن+ دانلود منابع

گاما

در این مطلب بهترین روش یادگیری زبان از طریق شنیدن یا گوش دادن به پادکست ها و اخبار انگلیسی را به شما آموزش می دهیم. همچنین همه منابع ضروری برای برای دانلود رایگان در اختیارتان قرار میدهیم.

بهترین روش یادگیری زبان از طریق شنیدن

دنبال هیچ روش جادویی نباشید چون اصلا وجود ندارد! چکیده یادگیری زبان از طریق شنیدن این ۳ نکته است:

  • استفاده از منابع باکیفیت
  • تمرین روزانه هر منبع با روش مخصوص به آن
  • برای یادگیری زبان از طریق شنیدن، تا می توانید به منابع با کیفیت گوش کنید (بار اول با زیرنویس فارسی و بار دوم با زیرنویس انگلیسی)

در این مطلب هم ما بهترین منابع یادگیری و تقویت زبان انگلیسی از طریق شنیدن شامل: مکالمات پایه، اپلیکیشن، جملات کاربردی (pdf)، فیلم و انیمیشن و … را گلچین کرده ایم و برای دانلود رایگان قرار داده ایم. روش استفاده از هر کدام نیز داخل هر موضوع توضیح داده شده است. با این مطلب نیازی به هیچ منبع/روش دیگری برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق شنیدن نیاز نخواهید داشت! (تضمینی چرب زبان!)

روش پیشنهادی چرب زبان

روشی که بنده به عنوان نویسنده این مطلب پیشنهاد می کنم متدی ست که با کمک آن نمره ماکزیمم هم در آزمون تافل و هم آیلتس کسب کردم! آنهم حتی بدون یک ساعت کلاس رفتن (بهترین روش یادگیری زبان بدون کلاس را بخوانید!). این روش در واقع نتیجه ۹ سال تجربه در آموزش و یادگیری مهارت شنیداری زبان انگلیسی ست. به زبان کاملا ساده، برای یادگیری مهارت شنیداری باید دو کار انجام دهید (تا می توانید متن با صدای بلند بخوانید و تا می توانید به فایل های صوتی با زیرنویس/متن گوش کنید. همین!):

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

نکته مهم موقع تمرین نکات بالا: به نکته ی اصلی و منظور اصلی هر صحبت توجه کنید، این که گوینده چه هدفی از این صحبت دارد؟ آیا میخواهد ایده ای را توضیح دهد، اطلاعاتی در اختیار شنونده قرار دهد، حادثه ای را گزارش یا چیزی را توصیف کند؟ در کل صحبت گوینده راجب چه موضوعی است؟

اگر برای آزمون تافل یا آیلتس تمرین می کنید حتما در درجه اول باید به مفهوم اصلی گوش کنید. مفاهیم جزئی همان مثال ها و اعداد و رقم ها هستند که برای توضیح بیشتر راجب مفهوم اصلی بیان میشوند. مثلا بهترین روش گرفتن نمره عالی در شنیداری تافل را در اینجا توضیح دادیم!

دانلود منابع و روش یادگیری

۱- مکالمات پایه ای را روزانه تمرین کنید

نیازی نیست دنبال این عبارات بگردید. از انتهای همین پاراگراف آنها را دانلود کنید و در کامپیوتر و گوشی خود ذخیره کنید. اگر بدانید که چگونه باید سلام و خداحافظی کنید ، و همچنین برخی از سوالات اساسی را بپرسید، می توانید مکالمه ای کوتاه با هر کسی به زبان انگلیسی داشته باشید.

۲- به موزیک انگلیسی گوش دهید

در مواقع بیکاری یا به عنوان آهنگ پس زمینه، گوش دادن به موسیقی که متن ترانه های آن انگلیسی باشد؛ روش خوبی برای عادت کردن به نحوه تلفظ صداهای انگلیسی است و تکرار متن آهنگ ها به شما در یادگیری سریع مکالمات و کلمات کمک می کند. موسیقی های آهسته تر را انتخاب کنید تا بتوانید راحت تر کلمات را درک کنید.

۳-بهترین اپلیکیشن های موبایل

برای لهجه بریتیش- اندروید

برای لهجه بریتیش-آیفون

برای لهجه آمریکایی- اندروید

برای لهجه آمریکایی- آیفون

۴- فیلم ها و انیمیشن های انگلیسی را تماشا کنید

فیلم ها و انیمیشن های معرفی شده در انتهای همین پاراگراف را دانلود کنید و در مواقع بیکاری تان آنها را تماشا کنید. روش دقیق تماشای فیلم و انیمیشن برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی هم در داخل مطالب خودشان توضیح داده شده است (هر چند فقط تماشای آنها به شکل معمول هم بسیار مفید است)

۵- لکچرهای TED

این گفتگوها فوق العاده هستند زیرا به شما کمک میکنند با مردم طبیعی و راحت صحبت کنید.آنها سخنرانی خود را آماده کرده اند اما آنرا کلمه به کلمه نمیخوانند.پس باید وقفه های معمول و حالت های طبیعی انگلیسی سخن گفتن را بیاموزید. شما نه تنها یک رونوشت دریافت میکنید، بلکه میتوانید زیرنویس انگلیسی را نیز فعال کنید و در بسیاری از موارد میتوانید یک ترجمه به زبان خود داشته باشید. این امر به شدت در پیدا کردن لغاتی که معنی آنرا نمیدانید کمک کننده است. برای ورود به سایت کلیک کنید

۶- رادیوهای انگلیسی زبان

رادیوی بریتانیایی (بی بی سی)

  • احتمالا بی بی سی را میشناسید،آنها با دروغهای خود مشهور هستند.بی بی سی پادکست ها (فایل های صوتی) بسیار باکیفیتی را در زمینه آموزش زبان انگلیسی تهیه می کند که میتوانید از آن برای تقویت مهارت شنیداری خود و همچینین از ویدیوهای دارای متن آن استفاده کنید. حتما روزانه حداقل ۱-۴ فایل آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید

رادیوی آمریکایی (وی او ای)

  • جدای از دروغ های این رسانه آمریکایی، بهترین فایل های تقویت مهارت شنیداری و حتی گفتاری را در زمینه لهجه آمریکایی به صورت روزانه به صورت رایگان در اختیار کاربران می گذارد. حتما روزانه حداقل ۱-۴ آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید

برای بهبود سریعتر لیسنینگ چه کاری میتوانید بکنید؟

جواب این است: به ابزارهای انگلیسی چالش برانگیز گوش کنید. ابتدا باید به ۳ دسته تقسیم بندی شوند:

دسته ی اول: متن های خیلی سخت

این دسته شامل متن هایی است که وقتی به آن گوش میکنید حتی موضوعش را هم متوجه نمیشوید. گوش دادن به چیزی که آن را متوجه نمیشوید، اتلاف وقت است. پس باید از این دسته اجتناب کنید.

دسته ی دوم: متن های آسان

این دسته متن هایی هستند که به راحتی هر کلمه و جمله در آن را متوجه میشوید (مثلا مکالمه ی واضح بین دو نفر) اینکار دلیل اصلی عدم پیشرفت در بسیاری از افراد است.

دسته ی سوم: متن های چالش برانگیز

متن های چالش برانگیز متن هایی هستند که شما همه ی لغات و عبارات را متوجه نمیشوید اما موضوع متن را میفهمید. برای مثال:

۱-گوش دادن به مکالمات سریع درحالیکه موضوع مکالمه را متوجه شوید.

۲-مکالماتی که بعضی کلمات و عبارت نامفهوم برای شما دارد اما هنوز شما مفهوم و موضوع متن را متوجه میشوید.

۳-مکالماتی که شما ۸۰-۹۰ درصد جملات را متوجه شوید.

این بهترین متن برای گوش دادن است. اگر میخواهید بدانید چرا مبتدی ها پیشرفت میکنند، دلیل آن این است که همه ی متن ها برایشان چالش برانگیز است. در اینجا ایده هایی برای پیشرفت شما از طریق متن های چالش برانگیز داریم:

۱-به گوینده هایی گوش کنید که خیلی واضح صحبت نمیکنند: به صداهایی که خیلی واضح هستند اکتفا نکنید. نحوه ی صحبت کردن بعضی افراد چالش برانگیزتر است.

۲-به متن هایی با موضوعات متفاوت گوش کنید: به متن هایی با موضوع یکسان گوش نکنید. همچنین بهتر است به متن هایی گوش کنید که اطلاعاتتان در مورد آن کم و محدود است.

۳- به هر دو لهجه ی American و British گوش کنید: اگر در یکی از این لهجه ها خوب هستید، به لهجه ی دیگر هم تسلط پیدا کنید. البته فقط وقتی که مهارت شنیداری را فقط برای اهداف عمومی (نه آزمون تافل یا آیلتس) نیاز دارید.

از دست ندهید: دانلود بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی که حتما باید داشته باشید!

آخرین چیزی که باید بدانید!

همه مطالبی که در اینجا گفته شد یک راهنماست و یک قانون نیست که نتوان آن را تغییر داد. اگر با بعضی از توصیه ها موافق نیستید میتوانید از آنها چشم پوشی کنید. برای مثال ما در این متن گفتیم که فیلم و سریالها برای تقویت لیسنینگ سخت هستند، اما اگر شما سریالی پیدا کردید که بنظرتان برای تمرین خوب است از آن استفاده کنید! یا برای مثال ما به تقویت هر دو لهجه ی آمریکایی و انگلیسی توصیه میکنیم اما اگر شما در کشوری زندگی میکیند که فقط به یک لهجه نیاز دارد-مثلا آمریکا- میتوانید روی آن تمرکز کنید. منظور من این است که متن ما یک راهنماست نه یک قانون کلی.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست